Jump to content

Kjøpe batterier og sånn på AliBaba

Steihy

Recommended Posts

Etter å ha sett timevis med YouTube om testing og bruk av lithium og styringselektronikk fra Kina, bestemte jeg meg for å bestille noen saker. Ikke helt i mål med planen, men omfatter lifepo4 celler, BMS, ladeboks for solceller, shunt/monitor og inverter.

Jeg er sikkert dummere enn de fleste på nettet, men appene til AliBaba og Aliexpress er særdeles lite intuitive for meg. Jeg finner leverandører for enkeltkomponenter, som regel produsenten. De kan ikke levere de andre sakene. Det blir meningsløst å betale frakt for hver del.

Er det noen med erfaring, og som har funnet forhandlere som leverer sortiment?

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Observasjonen din er nok riktig. Du finner neppe en ‘butikk’ som leverer et komplett sett utstyr slik du ønsker på Alibaba/Aliexpress. Alibaba er mest engrossalg, Aliexpress detaljsalg så ville brukt den siste. Har selv handlet mye på Aliexpress, bla Heyo 500A BMS - som fønker fint. Bruker @Dreufhar sikkert tips til god leverandør av LFP-batterier. MPPT hadde jeg handlet her hjemme. 

Kanalkapteinen skrev for 4 timer siden:

Du finner kanskje mer komplette løsninger på Wish? 
Jeg vurderer å prøve solcelle og MPPT derfra.

Uansett hva man gjør - hold dere unna wish. Skal du virkelig gå inn i fella å kjøpe noe du ikke vet hva er så er kanskje wish plassen. Uansett så hold deg unna den sjappa. Dyrt er det også der og du finner som oftest akkurat samme varen for 1/3 av prisen på AliExpress. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev for 2 timer siden:

Uansett hva man gjør - hold dere unna wish. Skal du virkelig gå inn i fella å kjøpe noe du ikke vet hva er så er kanskje wish plassen. Uansett så hold deg unna den sjappa. Dyrt er det også der og du finner som oftest akkurat samme varen for 1/3 av prisen på AliExpress. 

Har handla mye på Wish med godt resultat og lavere pris enn på Ali tidligere, men har fått noen rare ting i posten også ?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Steihy skrev for 12 timer siden:

Det blir meningsløst å betale frakt for hver del.

Er det så mye frakt å måtte betale? Har bestilt mye fra kinamannen, men kan ikke huske å ha blitt belemret med fraktutgifter (verdenspostkonvensjonen). Tror det er en grense for dette, to kilo eller noe sånt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 27 minutter siden:

Er det så mye frakt å måtte betale? Har bestilt mye fra kinamannen, men kan ikke huske å ha blitt belemret med fraktutgifter (verdenspostkonvensjonen). Tror det er en grense for dette, to kilo eller noe sånt.

Kan se ut som om det er blitt litt forandring der siste året. Selv så tror jeg at jeg betaler porto på hver eneste forsendelse, og det som fortsatt har fri frakt er som oftest billige småting som nesten ikke koster noe, samt at de er gjerne uten sporing. Det finnes fortsatt kvalitetsprodukter eller dyrere ting som fortsatt har fri frakt, men da gjenspeiler det seg gjerne i prisen på selve varen. 

Mouche skrev for 1 time siden:

Er det ikke moms som kommer i tillegg og er endringen fra i fjor?

Sporing blåser jeg i, men bestiller/betaler alltid med et kredittkort

Yes, moms blir nå lagt til også på AliExpress. Men samtidig så er det verdt å merke seg at amnestiet vedrørende 350kr grensen fortsatt gjelder. Finner du ei sjappe som ikke legger til mva så går det fortsatt gjennom om det er under 350kr. Handler litt i Japan også og der er det ikke noen ordning med mva - rett gjennom. Norge har valgt å forlenge dette amnestiet i påvente av et felles EU arbeid som er forventet å komme 1 Juli i år. 

Kjellg skrev 1 time siden:

Yes, moms blir nå lagt til også på AliExpress. Men samtidig så er det verdt å merke seg at amnestiet vedrørende 350kr grensen fortsatt gjelder. Finner du ei sjappe som ikke legger til mva så går det fortsatt gjennom om det er under 350kr. Handler litt i Japan også og der er det ikke noen ordning med mva - rett gjennom. Norge har valgt å forlenge dette amnestiet i påvente av et felles EU arbeid som er forventet å komme 1 Juli i år. 

Har du tips til japanske butikker som skriver på engelsk? Har prøvd å finne dette uten hell.

Mouche skrev for 1 time siden:

@Kjellg - du skrev vel at det ser ut du tror at du betaler porto, men er du sikker for i så fall vil vel det fremkomme ved bestilling og betaling?

Ja, eller jeg vet. Jeg handler primært på AliExpress og av og til på Ebay når jeg ikke finner det på Ali. Siste årene har jeg vel importert rundt 350 sendinger i året. Tidligere så kunne man som oftest se at tingene har hatt fri frakt, men det er blitt mer og mer borte. Nå skal jeg ikke påstå det, men mener å ha vært borti at den verdensomspennende postavtalen som U land har hatt (kina ble opprinnelig definert som et U land) har vært reforhandlet siste par tre år og mener den var ferdig forhandlet i fjor. Og joda, det framkommer ved bestilling men ser oftere og oftere at du må betale litt for frakten. Sagt med andre ord så er fri frakt blitt litt mindre aktuelt etter den nye avtalen kom. Posten tapte tidligere penger på det og gjør det kanskje fortsatt, men frakten er blitt en litt større bit av regninga nå for tiden en for bare 1 år siden. De «gratis frakt» eller de helt billige fraktmetodene er faktisk blitt tregere i tid. Fri frakt ser man i dag ofte tar rundt 75 dager mot tidligere 50 dager. Selv så pleier jeg i dag å legge på noen kroner og velge ePacket eller «AliExpress Standard Shipping». Det tar som oftest 30-40 dager, men har sett det helt nede rundt 20 dager. Men jeg skjønner samtidig at de måtte gjøre noe for netthandelen har jo eksplodert de siste årene. Men samtidig så er det blitt mindre differanse mellom Ali og det du finner i Norge etter at MVA tilkom. Mye er fortsatt billigere i Kina, mens noe er faktisk dyrere. Men da snakker jeg om kvalitetsvarer og ikke rælet. Har i flere år kjøpt ladere og kabler fra en produsent som heter Anker. Det er virkelig kvalitetsvarer men koster nesten like mye, eller like mye som i Norge nå i dag, men utvalget er større i Kina. Apple har forresten begynt å selge ladere fra Anker nå. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Mouche skrev 59 minutter siden:

Og du sørger for å få 4,9% Trumfbonus når du handler fra Aliexpress?

Som oftest så er det Eurobonus poeng jeg er ute etter, for de er mest verdifulle for meg. Men har Trumf økt til 4,9% nå? Det må jeg sjekke opp ??

Men nå har jeg så mange Eurobonus poeng så jeg må kanskje se på de andre mulighetene også. Etter at Amex ga mulighet til å betale regninger med kortet, så er visa’en lagt på hylla for godt ?

• 3 år senere...

Ja jøss, går som smurt. Jeg har mer problem med Tyskland, DHL og PostNord. Jeg har handlet litt på TEMU. Kjøper du en knapp med fire hull, oversvømes innboksen med en reklame hver dag. Slettes rutinemessig sammen med mailer fra VG, baatplassen og andre. Imponert av Kina, beklageligvis billigere og bedre enn andre. Inkludert Trumpland.

Hulda skrev 39 minutter siden:

Ja jøss, går som smurt. Jeg har mer problem med Tyskland, DHL og PostNord. Jeg har handlet litt på TEMU. Kjøper du en knapp med fire hull, oversvømes innboksen med en reklame hver dag. Slettes rutinemessig sammen med mailer fra VG, baatplassen og andre. Imponert av Kina, beklageligvis billigere og bedre enn andre. Inkludert Trumpland.

Tenkte helst på lithium batteri 😎

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...