Jump to content

Defekt regulator på gammel dynamo, ny lader ikke


Goddis77

Recommended Posts

nomen skrev 10 minutter siden:

Synes det høres veldig rart ut at en annen pære skal kunne påvirke ladespenningen når ladingen først har kommet igang 

 

Hvem er det som påstår det? I så tilfellet er det jo feil. Ladelampen er kun for å få ladingen igang. Den kan like gjerne erstattes av en motstand. Men det er jo greit med et indikatorlys for å se at ladingen har startet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
nomen skrev Just now:

Mulig jeg har misforstått, er det ikke slik at dynamoen lader (og lampen slukker) men den lader kun med ca 13 volt på tomgang og man må ruse for å få 14,4v?


Når jeg starter motoren så er den på 12v, så når jeg ruser går ladelyset av og den øker til 14,04v. Når jeg senker turtallet igjen til tomgang, så synker spenningen ned til ca 13v men den stopper ikke der, men heller daler sakte nedover.

 

Det letteste å teste er pære. Etter det blir det mindre hus og ny reim som er veien videre.

Link to post

Mengden strøm gjennom pæra har og litt å si.

I min tid som mekaniker (traktor) hadde vi ein serie Ford/Fiat som kun hadde 1,2w pære på ladelyset. Det funka nok fint i varme strøk men ikke i kalde nord. Løsningen var å koble ei pære te inn i systemet. 
 

Noen bruker og relé til å styre ladelampe, spesielt når indikatorlampe er LED som ikke har forbruk i det heile. Mens spolen på Reléet gir fin motstand til D+ (D+ trenger egentlig ikke Motstand).

 

Men tilbake til Pæra du trenger:

Det er vel denne (se bilde)

Osram har den, men husker ikke nr. i Osramsystemet.

Art.nr. Hos Würth er 0720150 1 12v 4w BA9s sokkel

Typisk instrumentlys pære på eldre kjøretøy.

E8EB1D3C-E40F-4B1A-9F74-A8C868CCD051.jpeg.1ebffedc5c67eb01a6455b0687c7854f.jpeg

FF7BAF51-BC5D-4A2E-8B3F-231D19D4C879.jpeg

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Har konkludert med at jeg vil ha mindre hjul på dynamoen. Det originale hjulet som følger med den nye dynamoen er betraktelig mindre enn det som er på nå, så jeg heller mot at dette er riktig vei å gå.

Har avtale om å ta bilder av dagens opplegg, samt ta med dagens reim og dynamo inn for å teste.

 

Har vært rundt på noen butikker for å sjekke etter 4w pære, og alle de sa at det måtte være hjulet som lager trøbbelet.

Link to post
Goddis77 skrev 4 minutter siden:

Har vært rundt på noen butikker for å sjekke etter 4w pære, og alle de sa at det måtte være hjulet som lager trøbbelet.

 

Høres fornuftig ut. Å øke wattstyrken på lampen er kun for å slippe å ruse motoren for å få ladingen igang som jeg har skrevet flere ganger. Det har ingenting med ladespenningen etter at lading har kommet igang. Den problematikken har jeg ikke så mye å si om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Goddis77 skrev for 19 timer siden:

Noen tips til hvor de potensielt selger 4w pærer eller ladelampe i bergensdistriktet?

Biltema og Jula har den i sitt vareutvalg,
Pæra heter T4W BA9S så det er bare til å søke den opp.
Har ikke vært i Bergen siden konf dressen passet så bedre råd å gi har jeg ikke.
 

Edit. Philips 12929 eller Osram 3893. Burde finnes på bildelbutikker eller liknende.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Kanskje nyttig for andre med dynamolampeproblem å forklare hva den gjør-. generatoren har spoler som lager magnetfeltet som induserer strøm i et sett andre spoler når den roterer. Når den først er i gang forsyner den seg selv med magnetiseringsstrøm, men for å starte trengs det en liten strøm i viklingene. det er grunnen til at det lenger opp her står at en motstand vil holde. Hvis man må ruse motoren før den lader hvis lampen er for liten eller motstanden for stor, er det små mengder magnetisme igjen i metallet som gir nok induksjon til å starte det sterke magnetfeltet når de små magnetfeltene beveger seg rask nok forbi. Turtallavhengigheten samt spørsmålet om  remskiveutvekslingsstørrelsen skyldes  at strømmen som induseres avhenger av hvor raskt  en ledningstørn krysser magnetfeltet.  Regulatoren passer stort sett på at spenningen ikke blir for høy pluss forer batteriet i forhold til ladetilstand , så lav spenning ved tomgang er ikke noe å bekymre seg for.

 

p.

Link to post

Heilt innafor dette, meir som normalt.

 

Min verado, er akkurat lik som din er nå?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...