Jump to content

Hentetråd - Nidelv 24 fra Hardanger til Kristiansand


Scalare

Recommended Posts

Etter snart 37 år som Kaptein Skutelaus er det endelig min tur til å være vertskap for en hentetråd. Skuta er en Nidelv 24 og ligger i skrivende stund i Hardanger. Denne er per nå i min fars eie, men nå skal jeg overta den og lørdag om en uke kaster vi loss og setter kursen ut fjorden og sørover til Kristiansand. Distansen er etter hva jeg har funnet ut ca 240 nautiske mil pluss omveier, og vi regner med å være i Kristiansand onsdag etter avreise. Mannskapet består av min far, undertegnede, og en kamerat av sistnevnte.

 

Etter et halvt års planlegging, drømming, innkjøp og ikke mint venting(!) er det plutselig bare en uke igjen. Det som hele tiden har virket så langt der fremme er plutselig veldig nære. Hele mannskapet gleder seg til turen og vi både håper og tror på fint vær. Har sjekket litt på Windy, og foreløpig ser det bra ut. Nord for Haugesund er mannskapet i kjent farvann, men sørover har vi ikke vært i egen båt enda. Er det noe spesielt vi må være obs på her?

Link to post
Share on other sites

Etter Kopervik kan det være fint å gå øst av Bokn og så via Tananger. Ca 5NM lenger rute enn å gå vest av Kvitsøy, men fordel med roligere sjø.

Vær obs på trafikkseparasjonssonene sør i Karmsundet, vest av Kvitsøy og mellom Tananger og Jærens Rev.

 

Jæren og Lista krever et godt værvindu. Sjekk windy.com og bølgevarsel på barentswatch.no

Det er anbefalt å holde god klaring (1NM) til lysbøyen på Jærens rev pga risiko for stående bølger.

Videre sørover Jæren og Lista foretrekker jeg å gå langt ute, ved ca 200m dybdekurven. Ved østlig vind er det fint å gå nærmere land.

Fra Farsund kan du gå innaskjærs. Spangereidkanalen er også fint. (Fri seilingshøyde under broen 4,5m).

 

Diesel: Onarhavn (hvis de åpner tidsnok, er stengt nå), Kopervik (nordre vågen), Egersund, Gismerøya utenfor Mandal. (Egersund har vært dyrest av disse, siste årene)

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan bli en artig hentetråd. For en gangs skyld ikke en cruiser eller seilbåt i 35-45 fors klassen men med det som på 70-80 tallet var selve «folke-snekka», Nidelv 24. Kan bli litt sånn sakte Tv dette. 

Håper på hyppige rapporter med bilder, burde være både tid å anledning til slikt underveis i 6-7 knop...

God tur, nyt den, dette fjør dere nok aldri igjen. Håper på lagelig og godt vær for dere. 

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 1 time siden:

Dette kan bli en artig hentetråd. For en gangs skyld ikke en cruiser eller seilbåt i 35-45 fors klassen men med det som på 70-80 tallet var selve «folke-snekka», Nidelv 24. Kan bli litt sånn sakte Tv dette. 

Håper på hyppige rapporter med bilder, burde være både tid å anledning til slikt underveis i 6-7 knop...

God tur, nyt den, dette fjør dere nok aldri igjen. Håper på lagelig og godt vær for dere. 

Takk for det. Ingen av oss har vært på en så lang båttur før (min far har tatt Hurtigruta, det tellee ikke🙂), så dette blir et høydepunkt så langt i båtlivene våre, og sikkert i lang tid fremover. Hun jeg er gift med er fra de indre skoger i Agder og ikke akkurat sjøvandt, og med (snart) to små matroser vil vi stort sett bruke båten til dagsturer i nærområdet.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har gått samme turen, bare motsatt vei med en Tromøy 23. Dere kan glede dere, det blir en opplevelse for livet. Den viktigste forutsetningen for en vellykka tur er været. Så ta den tiden det tar,  dere kan legge fra dere båten om komme tilbake og fortsette hvis være blir vrient. 

Det første åpne strekket dere skal over er Sletta. Der er det vel særlig sørvestlig vind som skaper utrivelige forhold. Jeg lå en natt på Vibrandsøy, og en natt i Røyksund, stille og trygt begge steder. 

Jo lenger øst dere krysser Boknafjorden jo mindre problem. Jeg gikk øst av Bokn og opp til Røyksund gjennom skjærgården i Tysvær. 

Jæren er lang når du går i 6 knop. Jeg gikk på innsiden av bøyene på Hærens rev, ikke noe problem når været er lagelig og du stikker 80 cm dypt.  Overnatting i Egersund er obligatorisk. Strekket videre til Flekkefjord er også åpent, men der er noen småhavner som griett kan gi ly for en 24 foter. 

Vurder båttrekket over Listeid. Ikke bare fordi det sparer dere for en utsatt strekning, men også fordi det er en flott tur i den bekyttee indre leia. 

Etter Lista går dere gjennom kanalen på Spangereid og så er det plan seiling hjem. 

Link to post
Share on other sites

Scalare skrev for 8 timer siden:

Takk for det. Ingen av oss har vært på en så lang båttur før (min far har tatt Hurtigruta, det tellee ikke🙂), så dette blir et høydepunkt så langt i båtlivene våre, og sikkert i lang tid fremover. Hun jeg er gift med er fra de indre skoger i Agder og ikke akkurat sjøvandt, og med (snart) to små matroser vil vi stort sett bruke båten til dagsturer i nærområdet.


Det nærområdet er bra, slik vi også bruker båten nå. Mye flotte plasser i fjorden, Flekkerøya, Bragdøya, Langøya, Randøya osv, osv. 

Link to post
Share on other sites

Tok turen fra Karmøy til Grimstad høsten 2019.

Helt OK dieselpris/kvalitet på diesel i Tananger (ved Hummeren Hotell) - meget grei plass å overnatte og spise...

 

Før du tar Jæren bør du sjekke været, jeg foretrekker sejlsikkert og Sejladsudsigt fremfor Windy - finner dem mye mer pålitelig mht vind.

Ikke mange steder å søke ly på Jæren - Egersund er i praksis første ly.

Fra Farsund er det innaskjærs seilas, og bør virkelig nyte turen, og se litt av skjærgården om du får tid.

Etter Spangereidkanalen blir det vel ditt nye hjemmeområde, så der kan du heller gi på litt...

Link to post
Share on other sites

Dette gleder jeg meg til!

En rolig tur i 6-7 knop i en klassiker av en båt!

Som andre sier er det Sletta, Jærens rev og Lista som blir utfordringen. 
Jeg vil absolutt anbefale båttrekket! Opplevelsen er grunn god nok!

Når det gjelder Jærens rev og og Lista har jeg bare en ting å si! Det er været som bestemmer. Jeg har passert begge strekk i hva jeg vil kalle moderat sjø med større båter og større motorkraft og selv det er utfordrende!

Men med rolig sjø og flatt hav er det et vakkert skue!😊😊😊

Gå innaskjærs og nyt turen med vakker utsikt  og legg ut bilder i fleng!

Og med den båten kommer dere gjennom veldig mange fine trange sund som jeg må kjøre rundt!😊😊🌞🌞

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til denne jeg også. Jeg hadde jo en Nidelv 24 fra oktober 2013 til april 2019 og koste meg gløgg i hjel om bord! Krembåt!

 

Nådde langt med den også, lengste tur var fra Nesodden utenfor Oslo til Farsund.

 

Skal motsatt vei av dere i år med nybåten, og gjennom mye av det samme farvannet, ikke minst rundt Jæren, så jeg kommer til å følge nøye med!

 

God tur - og som flere har sagt: Masse bilder, takk! :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal prøve å få lagt ut litt bilder underveis, det er vel ikke kompliserte greier å gjøre det fra mobil? Ruta blir til mens vi går og er avhengig av været, men jeg regner med vi stikker innom kanalene på Bømlo, og jeg har veldig lyst å besøke Espevær og Røvær på turen. Er været bra nok kan det hende vi går på utsiden av Bømlo.

 

Jeg og kompisen min flyr nordover på fredag og skal ha med oppblåsbare flytevester. Noe spesielt vi må ta hensyn til når vi tar med slike vester på fly? 

Link to post
Share on other sites

Da er vi på plass i Hardanger og har brukt ettermiddagen på å klargjøre til tur. Været er nydelig og stemningen er på topp. 

 

Snapchat-871210916.jpg.8c8bedaf95a64b7ddb823868bf82acfa.jpg

Her er båten i all sin prakt. I virkeligheten ligger den vannrett. Trenger litt omsorg innvendig, men det har vi god tid til å ta underveis på turen. Utvendig tar jeg når jeg kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...