Jump to content

Hentetråd - Nidelv 24 fra Hardanger til Kristiansand

Scalare

Recommended Posts

Overfarten til Tananger gikk i drømmevær;  så godt som flat sjø, lett medvind og behagelig temperatur. Vi diskuterte om vi skulle ta Jæren i kveld, men ble raskt enige om at det ble for langt og tar heller en litt tidlig kveld her. 

Fra innseilingen til Tananger. Her ligger også tauebåten til Harald og Kygo.

IMG_20210530_192152430.jpg.db4695eb0aa011cb92d12b9ee16dbf35.jpg

Mat er viktig for moralen hos mannskapet.

IMG_20210530_202921323.jpg.dfe990d5e45b84cadddc53d0af42ef0a.jpg

Det samme er en en dusj og en ordentlig dotur, men jeg sparer dere for de bildene.

Scalare skrev for 11 timer siden:

Dagens første stopp etter 500 meter. Trengte en stopp for å fylle vann og gå på en do som ikke står i et klesskap. De kunne spandert et par centimeter ekstra i hver retning på dorommet i Nidelven. Jeg med mine 194 cm og 110 kg fyller rommet godt. Tar oppi taket når jeg sitter🙄

Hehe, kjenner meg igjen ja, måler også 194 centimeter og måtte jo gå baklengs inn for å i det hele tatt komme meg inn. Men på den annen side var det jo ganske sjarmerende da...:giggle:

Scalare skrev for 23 timer siden:

Er veldig fint å være på tur her, men det hadde vært greit å hatt litt mer fartsressurser. +-8 knop er fint det, men det er en lang tur. Ikke er skuta av de mest stillegående heller, så en kan bli litt lei støynivået og at det er så anstrengende å prate. Men jeg skal ikke klage, jeg har båt og er på langtur langs verdens vakreste kyst😎

Jeg hadde en veldig liten motor i min 1974-modell, bare 22 hester, så jeg marsjet vel på rundt 5 knop, 5,5 hvis jeg skulle skynde meg...:giggle: Men kom meg fra Nesodden utenfor Oslo og helt til Farsund med den - en fantastisk tur!

Pequod skrev 9 minutter siden:

Jeg hadde en veldig liten motor i min 1974-modell, bare 22 hester, så jeg marsjet vel på rundt 5 knop, 5,5 hvis jeg skulle skynde meg...:giggle: Men kom meg fra Nesodden utenfor Oslo og helt til Farsund med den - en fantastisk tur!

Som Odd Børretzen sa det så fint; jeg seiler så sakte jeg kan, for gleden er over når jeg kommer i land🙂

Solbris II skrev 18 minutter siden:

Du verden for en tur dere får k Nidelven! Jeg tipper at denne turen vil sitte veeeldig lang framme i minnebildet resten av livet!😊😊😊

Vi har minner i bøttevis allerede og er bare så vidt halvveis på turen🙂🙂

LAKA skrev for 21 timer siden:

God tur videre! Nydelige forhold i dag om dere skal over Boknafjorden og videre sørover. Minnes med glede turen vi hadde andre veien fra Oslo til Stavanger i juni i fjor. Håper dere har autopilot på skuta, det gjør mye for komforten på lange strekk. 

Ingen autopilot dessverre, men vi er tre som bytter på å sitte til rors. 

Pequod skrev 4 minutter siden:

Håper jeg får like fine forhold når jeg skal passere samme strekket motsatt vei om noen dager. Ligger i Risør nå.

Krysser alt vi har for at du også får en fin tur forbi Jæren. Vi valgte bevisst å gå på denne tida da det ofte er fint vær i månedsskiftet mai/juni. Var på bilferie langs samme strekket et par uker senere i fjor, og da var det 25 grader og blå himmel hele turen.

Den der turen sitter nok godt i minneboken, sjelden en får silkeføre over Jæren. Mine siste 2 turer gikk i kuling men det var nå relativt makelig i 44 fot seilbåt.

God tur videre :flag_bp:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Rekefjord ble dagens siste stopp. Etter et fabelaktig måltid i Egersund satte vi kursen videre sørover. 

IMG_20210531_190638322.jpg.d2e030aae583b628d99c115fcbb3b068.jpg

IMG_20210531_191510715.jpg.794692e31c186120300d777dfd5188ee.jpg

IMG_20210531_191502624.jpg.06775e343ac840c6854e21c46bc698b3.jpg

Idyllisk ut fra Egersund, men etter dette ble det hektisk. Fikk med en gang litt sjø, men etterhvertbegynte det å nærme seg grensa for hva vi var komfortable med. Vil tippe 1-1,5 meters bølgehøyde, men vi fikk de heldigvis i hekken. Det ble travelt for en litt uerfaren kaptein å styre skuta, men klarte å holde noenlunde stø kurs. Vi fikk god fart og GPS-en viste på det meste 13,5 knop ned en av bølgene. Gøy med tivoli, men hav er hav og vi valgte å gå til Rekefjorden. Jeg er vokst opp innaskjærs, og får mye god erfaring på denne turen. Kompisen som er med har heldigvis mye kunnskap og jeg lærer mye av han underveis.

Det ble for hektisk med bilder underveis, men når vi kom inn i Rekefjord var det idyllisk nok til et par bilder.

IMG_20210531_204147786_HDR.jpg.cdeaa6c6be315bbf41999847abb5c40a.jpg

IMG_20210531_210147022.jpg.fe38e06229f2d2cb0199e5de53477512.jpg

Kan også bekrefte at inntak av indisk mat gikk fint.

Redigert av Scalare (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...