Scalare Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Overfarten til Tananger gikk i drømmevær; så godt som flat sjø, lett medvind og behagelig temperatur. Vi diskuterte om vi skulle ta Jæren i kveld, men ble raskt enige om at det ble for langt og tar heller en litt tidlig kveld her. Fra innseilingen til Tananger. Her ligger også tauebåten til Harald og Kygo. Mat er viktig for moralen hos mannskapet. Det samme er en en dusj og en ordentlig dotur, men jeg sparer dere for de bildene. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Godt på vei nå 👍 Det er bra dere har hatt såpass godt vær og sjø til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Du verden for en tur dere får k Nidelven! Jeg tipper at denne turen vil sitte veeeldig lang framme i minnebildet resten av livet!😊😊😊 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Pequod Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Scalare skrev for 11 timer siden: Dagens første stopp etter 500 meter. Trengte en stopp for å fylle vann og gå på en do som ikke står i et klesskap. De kunne spandert et par centimeter ekstra i hver retning på dorommet i Nidelven. Jeg med mine 194 cm og 110 kg fyller rommet godt. Tar oppi taket når jeg sitter🙄 Hehe, kjenner meg igjen ja, måler også 194 centimeter og måtte jo gå baklengs inn for å i det hele tatt komme meg inn. Men på den annen side var det jo ganske sjarmerende da... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Scalare skrev for 23 timer siden: Er veldig fint å være på tur her, men det hadde vært greit å hatt litt mer fartsressurser. +-8 knop er fint det, men det er en lang tur. Ikke er skuta av de mest stillegående heller, så en kan bli litt lei støynivået og at det er så anstrengende å prate. Men jeg skal ikke klage, jeg har båt og er på langtur langs verdens vakreste kyst😎 Jeg hadde en veldig liten motor i min 1974-modell, bare 22 hester, så jeg marsjet vel på rundt 5 knop, 5,5 hvis jeg skulle skynde meg... Men kom meg fra Nesodden utenfor Oslo og helt til Farsund med den - en fantastisk tur! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Scalare Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Pequod skrev 9 minutter siden: Jeg hadde en veldig liten motor i min 1974-modell, bare 22 hester, så jeg marsjet vel på rundt 5 knop, 5,5 hvis jeg skulle skynde meg... Men kom meg fra Nesodden utenfor Oslo og helt til Farsund med den - en fantastisk tur! Som Odd Børretzen sa det så fint; jeg seiler så sakte jeg kan, for gleden er over når jeg kommer i land🙂 Solbris II skrev 18 minutter siden: Du verden for en tur dere får k Nidelven! Jeg tipper at denne turen vil sitte veeeldig lang framme i minnebildet resten av livet!😊😊😊 Vi har minner i bøttevis allerede og er bare så vidt halvveis på turen🙂🙂 Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Trege i gang i dag eller pause ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Scalare Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 LALUNA II skrev 6 minutter siden: Trege i gang i dag eller pause ? Tjukk tåke her, ser knapt nok over vågen. Blir snart frokost, så fylle litt diesel og vann og et romslig toalettbesøk, og så håper vi tåka letter til vi er klare til å gå. Sitér dette innlegget Link to post
Scalare Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 LAKA skrev for 21 timer siden: God tur videre! Nydelige forhold i dag om dere skal over Boknafjorden og videre sørover. Minnes med glede turen vi hadde andre veien fra Oslo til Stavanger i juni i fjor. Håper dere har autopilot på skuta, det gjør mye for komforten på lange strekk. Ingen autopilot dessverre, men vi er tre som bytter på å sitte til rors. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Jøsses så ikke den komme er jo litt bris iflg.vindmåleren på obrestad 6ms Gir seg nok når dere kommer litt ut fra land er det grått så husk å holde til styrbord i farleden ut mot Jæren rev ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Scalare Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Da starter dagens etappe Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Det er vel flatt hav på Jærens rev nå. Så da er det vel langs land som gjelder!😁😁 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Hvis du får det føreforholdet rundt Jæren så hadde det vært nydelig! God tur i dag også! Virkelig kjent syn (å se langs med dollbordet på en N24) 😉 Redigert 31.Mai.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dude Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Tar du inn fenderne er det større sjangse for at de er der når du er framme. finere ser det ut også :-) Redigert 31.Mai.2021 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scalare Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Er ikke like slett her som i havna i Tananger, men fin tur er det. Ligger vel et par nm utenfor Jærens rev for øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post
Scalare Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 dude skrev 18 minutter siden: Tar du inn fenderne er det større sjangse for at de er der når du er framme. finere ser det ut også :-) Fenderne er selvsagt inne, bilder ble tatt ca 10 meter fra kaia. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Scalare skrev for 14 timer siden: Som Odd Børretzen sa det så fint; jeg seiler så sakte jeg kan, for gleden er over når jeg kommer i land🙂 Klokere ord har aldri blitt sagt! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Scalare skrev 23 minutter siden: Er ikke like slett her som i havna i Tananger, men fin tur er det. Ligger vel et par nm utenfor Jærens rev for øyeblikket. Håper jeg får like fine forhold når jeg skal passere samme strekket motsatt vei om noen dager. Ligger i Risør nå. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Scalare Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Pequod skrev 4 minutter siden: Håper jeg får like fine forhold når jeg skal passere samme strekket motsatt vei om noen dager. Ligger i Risør nå. Krysser alt vi har for at du også får en fin tur forbi Jæren. Vi valgte bevisst å gå på denne tida da det ofte er fint vær i månedsskiftet mai/juni. Var på bilferie langs samme strekket et par uker senere i fjor, og da var det 25 grader og blå himmel hele turen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 dude skrev 33 minutter siden: Tar du inn fenderne er det større sjangse for at de er der når du er framme. Rart hvor viktig det er å passe på andres fendere. Jeg for min del har ikke tatt inn mine siden 2012... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Scalare Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Etter en fin tur rundt Jæren og en innseiling med litt uryddig sjø til Egersund, har vi nå fortøyd og er klare for Indisk mat. Kanskje noe optimistisk med tanke på de sanitære forholdene ombord, men vi tar sjansen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Den der turen sitter nok godt i minneboken, sjelden en får silkeføre over Jæren. Mine siste 2 turer gikk i kuling men det var nå relativt makelig i 44 fot seilbåt. God tur videre Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Scalare skrev for 1 time siden: ..og er klare for Indisk mat. Kanskje noe optimistisk med tanke på de sanitære forholdene ombord, men vi tar sjansen. Mange Lassi Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Scalare Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Rekefjord ble dagens siste stopp. Etter et fabelaktig måltid i Egersund satte vi kursen videre sørover. Idyllisk ut fra Egersund, men etter dette ble det hektisk. Fikk med en gang litt sjø, men etterhvertbegynte det å nærme seg grensa for hva vi var komfortable med. Vil tippe 1-1,5 meters bølgehøyde, men vi fikk de heldigvis i hekken. Det ble travelt for en litt uerfaren kaptein å styre skuta, men klarte å holde noenlunde stø kurs. Vi fikk god fart og GPS-en viste på det meste 13,5 knop ned en av bølgene. Gøy med tivoli, men hav er hav og vi valgte å gå til Rekefjorden. Jeg er vokst opp innaskjærs, og får mye god erfaring på denne turen. Kompisen som er med har heldigvis mye kunnskap og jeg lærer mye av han underveis. Det ble for hektisk med bilder underveis, men når vi kom inn i Rekefjord var det idyllisk nok til et par bilder. Kan også bekrefte at inntak av indisk mat gikk fint. Redigert 31.Mai.2021 av Scalare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.