Jump to content

VP TAMD kontra KAD motorer


Lazyjack

Recommended Posts

Ser etter båt, hovedsakelig NB 820, 840 og 870 fra rundt år 2000 til 2010. Noen av disse har Yanmar motor men flertallet har TMD/TAMD eller KAD i forskjellige varianter. Jeg vet hva typebetegnelsene står for men er usikker på et par ting. 

Er det slik at KAD motorene brukes bare i kombinasjon med drev og at  TMD/TAMD bare brukes med aksel? 

Om man ser bort fra forskjellene på båt med drev og aksel (fart, vedlikehold osv) , er det noen grunn til å gå for den ene eller andre motortypen? Evt. noen man bør styre unna? 

Og hvor mange timer kan man (statistisk) påregne at en slik motor går før heloverhaling eller bytte? Vet selvsagt at det er mange variable som spiller inn her men er ute etter generelle betraktninger. 

Flertallet av motorene i båter som er aktuelle har gått fra rundt 800 til til 2000 timer og jeg tenker at veldig få timer over mange år nødvendigvis ikke er bedre enn for eksempel over 2000 timer. 

 

 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, SoBo said:

 

Da heter den TAMD 42, ikke så vanlig her i lande


sjelden fugl ja, tror bare jeg har sett den Storebro 32, da hetende TAMD 42 WJ.  
 

ellers synes jeg KAMD motorene ofte blir litt slitsomt da kompressoren er inne fra ca 1500-2700 rpm, et turtallsområde man ofte bruker på en akslingbåt, men ikke på en helolanende drevbåt.   
 

kompressoren kan settes på bryter på 42 og 43 som er mekaniske motorer.  Er mulig på 44 og 300 med EDC også, men da må det lodds inn en motstand på kabelen så det ikke blir feilmelding.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...