VegJoh Startet 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2021 (redigert) Jeg er av den oppfatning at et rent, tørt og pent motorrom er både forebyggende og ikke minst en ekstra sikkerhet for å kunne oppdage når noe ikke er som det skal. I dag var jeg i båten for litt videre rengjøring i motorrommet, etter at vi overtok vår «nye» Viksund 310 St.cruz (2005) for noen uker siden. Når jeg rengjorde under pakkboksen oppdaget jeg at det fulgte med en del av en låsering på papiret. (Se bilde 1). Etter litt etterforskning så jeg at denne var knekt av fra låseringen som låser av tetningen/simringen som tetter mot klemflensen og motor. (Se bilde 2 og 3). Jeg får ikke erstattet denne uten å løsne aksel fra klemhylsen på flensen, og siden båten nå ligger på vannet, så er det noe jeg godt kunne tenke meg å utsette til den kommer på land i høst. Spørsmålet er da, hvor «kritisk» er dette. Vil den knekte låseringen kunne forårsake at simeringen blir presset ut av pakkboksen og forårsake en større lekkasje, eller sitter det flere tetninger låst av på innsiden, eventuelt på den siden som er mot hylserøret? (Se illustrasjon bilde 4) Jeg mistenker at dette kan være en bosvik pakkboks etter hva jeg kan google meg frem til (se bilde 5) Redigert 23.Mai.2021 av VegJoh Satt bilder i riktig rekkefølge (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
jørn Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Se innlegg fra sleipneren av 5jan 2019 her: Låsering man kan montere uten å demontere. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Pakkboksen er som du skriver fra Bosvik. Har samme på vår 340, også denne fra 2005. Det er en simmering i hver ende av pakkboksen. Den bakerste skal tette mot sjø, den fremste skal holde fettet inne i pakkboksen. Og så er det en slik låsering i begge ender. Når jeg fikk byttet tetninger for noen år siden var den bakerste låseringen vekke. Mulig at den hadde rustet bort. Dette var ikke noe problem i og med at vanntrykket trykker mot tetningen. Jeg tror ikke det betyr noe om den fremste mangler heller. Ut fra bildene ser det ut som mer enn halvparten av låseringen sitter der enda. Bare ikke presse massevis av fett inn i pakkboksen, dette kan bidra til å sprenge ut tetningene. Det skal bare ørlite fett til et par ganger i året. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
VegJoh Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 @jørn Takk for link, ser fra bildene i den tråden at det kan se ut som du har erfart samme problem tidligere. Også greit at detbder ble anbefalt en alternativ låsering, den skal jeg forsøke å få tak i. Brigg skrev 16 minutter siden: Det er en simmering i hver ende av pakkboksen. Den bakerste skal tette mot sjø, den fremste skal holde fettet inne i pakkboksen. Og så er det en slik låsering i begge ender. @Brigg, takk for svar. Ja jeg mistenkte at det var konstruert slik. Da er det nok ikke noen umiddelbar fare med å utsette denne jobben til høsten. Jeg så forøvrig ved inspeksjon, at den ene fremte slangeklemmen var montert forkjært, så det får jeg ta tak i iallefall. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Gudrun Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Hvis det er som nevnt over her en Bosvik pakkboks kan du kanskje få hjelp og deler (låse/zeegering) her: https://www.bosvik.no/baatdeler/propellanlegg/ Eller ville jeg vasket av den gummihylsen (slangen) med noe såpe og vurdert tilstanden. De lever ikke evig og nye koster ikke allverden hvis de er begynt å svelle ut. Bilder kan selvfølgelig lyve, men det ser muligens ut som noe ikke er helt 100% beint, eller? Skikkelig rengjort, bedre lys og kamera under der så kanskje alt er i sin skjønneste orden. Redigert 23.Mai.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 (redigert) Jeg har uheldigvis noen erfaringer med pakkbokser. Tre ganger (på forskjellige båter) har jeg opplevd at pakkboks har blitt med akslingen rundt. På to av de røk slangen til fettboksen. Ene gangen ble det så mye vann, så båten var på vei ned. At låsering har manglet har jeg også opplevd, men jeg har til gode at simeringer har løsnet pga det. Ellers ville jeg snudd to av slangeklemmene dine, slik at de ikke klemmer samme vei. Og rettet ut fettslangen, så den ikke har den brekken før pakkboksen. Redigert 23.Mai.2021 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 23.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 Gudrun skrev 6 minutter siden: Hvis det er som nevnt over her en Bosvik pakkboks kan du kanskje få hjelp og deler (låse/zeegering) her: Var inne og tittet litt på dette, og det ser ut som de har slike ringer som lar seg tre på akselen uten å demontere den. Har forøvrig veldig god erfaring med å handle rett fra Bosvik fra forrige båt. Den var det mye bosvik deler på Gudrun skrev 8 minutter siden: Eller ville jeg vasket av den gummihylsen (slangen) med noe såpe og vurdert tilstanden. De lever ikke evig og nye koster ikke allverden hvis de er begynt å svelle ut. Bilder kan selvfølgelig lyve, men det ser muligens ut som noe ikke er helt 100% beint, eller? Gummihylsen, så ved inspeksjon ikke så verst ut, men den vil også bli byttet når anledningen byr seg. Jeg la også merke til at det så forferdelig skjevt ut etter at jeg hadde tatt bildet i båten, men det er ikke faktisk tilfelle. Så her er det nok linsen som spiller oss et puss. jørn skrev 9 minutter siden: Jeg har uheldigvis noen erfaringer med pakkbokser. Tre ganger (på forskjellige båter) har jeg opplevd at pakkboks har blitt med akslingen rundt. På to av de røk slangen til fettboksen. Ene gangen ble det så mye vann, så båten var på vei ned. At låsering har manglet har jeg også opplevd, men jeg har til gode at simeringer har løsnet pga det. Da er vel du nærmest å anse som en «ressursperson» på det her . Godt det gikk bra den gangen. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
jørn Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 VegJoh skrev 4 minutter siden: Har forøvrig veldig god erfaring med å handle rett fra Bosvik fra forrige båt. Den var det mye bosvik deler på Har også god erfaring med dem. Veldig bra at det faktisk er verksmesteren der man får på tråden når man ringer, og han kan svare på alle tekniske spørsmål. VegJoh skrev 5 minutter siden: Da er vel du nærmest å anse som en «ressursperson» på det her . Godt det gikk bra den gangen. Hehe, dessverre , erfaring jeg godt kunne klart meg uten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2021 VegJoh skrev for 7 timer siden: Jeg får ikke erstattet denne uten å løsne aksel fra klemhylsen på flensen, og siden båten nå ligger på vannet, så er det noe jeg godt kunne tenke meg å utsette til den kommer på land i høst. Hvorfor ta sjanser VegJoh? Det å løsne på klemflensen og trekke akselen litt tilbake er helt uproblematisk så sant propellen ikke tørner i roret. Fort gjort er det også. Tror jeg har rustfrie segerringer liggende som passer til den der. Bare så synd at jeg ikke visste om det i morges, da kjørte jeg forbi Moss... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Komodo skrev for 7 timer siden: Det å løsne på klemflensen og trekke akselen litt tilbake er helt uproblematisk så sant propellen ikke tørner i roret. Du har rett, selv om det blir litt skruing her. Må av med noen dørkplater osv. for å komme til. Jeg gjorde også en slik manøver på forrige båt for å bytte en klemme mens den lå på vannet. Men på «ny» båten har jeg ikke helt oversikt på hvordan det ser ut under ved ror og propell. Jeg tror det skal være plass ut fra bilder jeg har sett fra andre tilsvarende båter. Men her tror jeg at jeg skal ta et dykk i løpet av uka og sjekke, samt sjekke tilstanden generelt under (anoder og lignende). Samtidig, så kunne jeg godt tenke meg å ha av hele pakkboksen og bytte samtlige tetninger og gummihylse. Det vil bli gjort til høsten, så derfor jeg vurderer hvor mye jobb jeg skal «legge i det» nå. Hvis jeg bytter så tror jeg går for en syrefast av den typen som ble nevnt i innlegget over og som kan tres på aksel uten å løsne den. Ut fra sidene til Bosvik, kan det se ut som de har gått over til disse og at de tåler mer enn tradisjonelle segeringer, hva tror du ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Gullfisk Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Det er nok mange som kjører med knekte segeringer. Slik var det på min også, da jeg fikk den. Oppdaget det da jeg hadde ut pakkboks for å bytte simmeringer. Byttet tetninger i en annen pakkboks i vinter, samme der. Har den nye typen låseringer nå. Har ikke prøvd å sette de nye på med akselen på, men syntes det hørtes brutalt ut. Verdt et forsøk for enkelhets skyld, om du skal ha det ut til vinteren likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 VegJoh skrev 52 minutter siden: Ut fra sidene til Bosvik, kan det se ut som de har gått over til disse og at de tåler mer enn tradisjonelle segeringer, hva tror du ? Tittet kjapt på det nå, men fant ikke noe om spesielle låseringer som du beskriver at kan monteres rett over akselen. Link til det? Det er uansett verd et forsøk å forsøke å bøye opp en vanlig låsering i rustfritt som du gratis får av meg. Disse rustfrie låseringene er i autsenittisk stål, og er veldig duktile. Kan ikke sammenlignes med låseringer i karbonstål, de er som ei fjær i forhold. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 De nye ringene er som "nøkkelring" i prinsippet. Den til høyre på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Si meg, er ringen knekt på et sted til? Utifra bildet ditt, kan det se sånn ut? Hva er årsaken til at slike ringer knekker? Jeg har plukket ut en del sånne opp igjennom tiden, men aldri opplevd at de knekker. Kranglet senest med flere sånne når jeg byttet compressorclutch på motoren min i våres, men de knakk da ikke. Det hender at en kan bli litt deformert, men aldri knekke. Er det materialsvakhet, eller feilmontering som gjør dette? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 GeirFrode skrev for 7 timer siden: Si meg, er ringen knekt på et sted til? Utifra bildet ditt, kan det se sånn ut? Hva er årsaken til at slike ringer knekker? Ja, det kan se ut som den har knekt et sted til på bildet. Fikk bare stukket telefonen nedi inspeksjonshullet, så har ikke fått vært i båten på nytt å fått inspisert dette skikkelig ennå. Jeg stusset også på at disse ringene tydeligvis knekker (siden flere her rapporter om samme problem). Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være noen spesiell belastning på disse ringene, og pakkboksen er jo forbundet med hylserøret via en fleksibel gummihylse, så det må jo være begrenset med muligheter for å feilmontere denne med påfølgende belastning på ringen ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 15.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2022 Da fortsetter jeg denne tråden. Nå var tiden moden for å gjøre noe med dette problemet. Ny gummimuffe. 2 nye simringer og 2 nye låseringer ble bestilt fra Rune på Bosvik. Utmerket service og hjelp. Så ble det å demontere selve pakkboksen. Etter å ha løsnet akselen fra klemflensen, fant jeg ut at aksel ikke lot seg tre nok tilbake til at jeg fikk nok plass til å få av pakkboksen. Akselen stanget i roret bak. Så da ble det å fjerne klemflensen også. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Fortsetter litt på denne tråden. Etter et lite h med å få fjernet de gamle simringen, gikk pakkboksen i benken for å gjøre den litt penere på utsiden. Fettboksen og slangen ble også demontert og renset og rengjort. Etter at alt var rengjort og blåst rent ble det nytt fett installert og presset igjennom til det kom friskt klart fett ut av den andre enden på slangen. Før jeg skulle presse inn de nye simringene, fant jeg en bit av en stokk plast som nesten passet til innerdiameteren på pakkboksen, tok av et par mm i benken. Siden simringen som sitter mot vannsiden har fjøren utover mot vanntrykket, ville jeg at presset kom helt i kanten på ringen. Så presset jeg de inn med en hjemmelaget presse jeg har. Til sist var det montering av de nye syrefaste låsringene av Spirolox typen. Klemflensen ble også rengjort og fikk seg et par lag med Yanmar farge. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Gudrun Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Blir veldig bra dette! Den varianten av låsering var ny for meg. Vant til å bruke segeringtang på de gamle. Mens vi er inne på hylsetetninger: Erindrer det var og en type med 3 tetningsringer. To i akterkant og 1 i forkant. De to i akterkant var akterste tetningen (leppen)mot sjø og neste for tetning mot fett. Ja hver sin vei. Men erindrer ikke lengre hvilke produsent dette var.. Siden tråden sikkert kommer opp når neste søker. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 VegJoh skrev On 15.4.2022 at 10.07: Da fortsetter jeg denne tråden. ...og vi andre koser oss med å følge med de flotte bildene.. de gode forklaringene.. det blir nesten som å være der Takk På det ene bildet i den første posten ser det ut som om det er en knekk på slangen tett inntil presshylsa... er det bare pga tilkomst for å ta bilde?, eller hadde det vært en ide å tre på en spiralfjær der, eller en annen form for avlaster ? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Gudrun skrev 18 minutter siden: Blir veldig bra dette! Den varianten av låsering var ny for meg. Vant til å bruke segeringtang på de gamle. Mens vi er inne på hylsetetninger: Erindrer det var og en type med 3 tetningsringer. To i akterkant og 1 i forkant. De to i akterkant var akterste tetningen (leppen)mot sjø og neste for tetning mot fett. Ja hver sin vei. Men erindrer ikke lengre hvilke produsent dette var.. Siden tråden sikkert kommer opp når neste søker. Sleipner har/hadde med 3 tetninger. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 dieselfan skrev 45 minutter siden: På det ene bildet i den første posten ser det ut som om det er en knekk på slangen tett inntil presshylsa... er det bare pga tilkomst for å ta bilde?, eller hadde det vært en ide å tre på en spiralfjær der, eller en annen form for avlaster ? Ja, veldig godt poeng. jeg stusset litt på dette. Slangen er helt hard der den har knekk og jeg fikk ikke til å rette den ut (resten av slangen er helt myk) det er nesten så en kan mistenke at det sitter et lite metallbend der inne som er koblet på fittingen ? Uansett så er det god gjennomstrømming av fett og ingen lekkasjer, men egentlig burde jeg ha fått lage meg en ny på TESS eller tilsvarende. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
VegJoh Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Gudrun skrev for 2 timer siden: Den varianten av låsering var ny for meg. Ser ut som disse tåler mer enn de gamle. Også veldig lett å montere når jeg først fant ut hvordan jeg skulle gjøre det VegJoh skrev 1 time siden: Slangen er helt hard der den har knekk og jeg fikk ikke til å rette den ut (resten av slangen er helt myk) Fant forøvrig et bilde av hvordan det fortoner seg. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dieselfan Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 VegJoh skrev for 2 timer siden: Slangen er helt hard der den har knekk og jeg fikk ikke til å rette den ut (resten av slangen er helt myk) Da høres det ut som om slangen har mistet mye av mykneren den skal inneholde, det som følge av inkompatibilitet eller som følge av varme..? Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 dieselfan skrev 42 minutter siden: det som følge av inkompatibilitet eller som følge av varme..? Ja ikke vet jeg Den fyller uansett funksjonen, men som sagt, den kunne nok fint ha blitt erstattet med en ny Kunne kanskje også ha forsøkt å gi den litt varme for å se om den myknet til? Hva tror dere om det ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
dieselfan Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Det vil ikke gjøre den permanent myk, men kanskje du kan re-forme den mens den er varm, holde den i fasong til den er kald, og håpe den får en penere permanent fasong. Mye av mykneren er borte og den kan ikke erstattes... så den vil være sprøere enn ny, men om den er for sprø, det må du vurdere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.