Jump to content

Knekt låsering utenfor tetning på pakkboks, er det «kritisk» ?

VegJoh

Recommended Posts

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Da høres det ut som om slangen har mistet mye av mykneren den skal inneholde, det som følge av inkompatibilitet eller som følge av varme..?

Dette er en pvc slange. De tåler jo for så vidt olje (fett), men over tid blir de harde. Tror nok det er fettet, ikke varmen som har tatt slangen.

VegJoh skrev for 1 time siden:

Kunne kanskje også ha forsøkt å gi den litt varme for å se om den myknet til? Hva tror dere om det ? 

Det ville jeg ikke gjort. Med varme vil du kunne rette ut noe av bøyen, men du reduserer levetiden på slangen. Funksjondmessig spiller ikke knekken noen rolle, du skal jo ikke ha noe flow i den slangen. Det kunne selvsagt vært lurt å bytte den ut, men det viser seg jo at de slangene holder overraskende lenge, selv etter at de har blitt helt gule, harde og sprø. Det er jo ikke spesielt kritisk om den ryker heller. 

Takk for gode innspill alle sammen. Da tror jeg jeg installerer den jeg har til å begynne med, så ser jeg om jeg får skaffet meg en ny "fresh" slange og erstatte med på sikt :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Siste kapittel i pakkboks følgetongen.

I dag ble alt satt tilbake på sin plass i båten. 

Oppdaget også at plastnippel til slangen på bilge pumpen hadde knekt, så måtte erstatte pumpen med en ny.

Så ble det å tre på gummihylse, nye slangeklemmer og pakkboks som var ferdig mettet med fett inn på akselen, før den ble rengjort med aceton og tredd inn i klemhylsen.  Så ble flensene festet lett mot hverandre. Sjekk av oppretting ble gjort i går og var innenfor Sleipners spesifiserte 0,1mm.

Deretter var det frem med momentnøkkel og trekke til skruene på klemhylsen etter at de hadde fått en dråpe olje på gjengene. 
EF10DC76-841F-4F89-A074-6D76C9678951.jpeg.185c6d3456d3de157845c5796df44b50.jpeg

Ble trukket til i 4 omganger med 20 s

/ 40 / 60 og 75nm etter mønster i spesifikasjonene til Sleipner.

1930DAAC-2ACD-434E-A67F-A2BAC4E9F7CB.jpeg.e263325d0654c5b4b16e18456154f6ec.jpeg

Så var det boltene på flensen mot giret. Skruene var UNF 7/16’’ og hadde tre radiale striper på sekskanthodet. Noe som etter hva jeg etterforsket meg frem til , skulle tilsi at de har SAE grade 5 og således har et anbefalt tiltrekkingsmoment på 65nm.

08B2CA02-73B7-4D9B-BF82-95A1D0F4C29E.jpeg.dfe78ab5ff510ddda06dd5a47c1d18b9.jpeg

Dette stemte også overens med det manualen til Sleipner angir for disse, så da antar jeg at det var originale skruer som sitter der.  Disse ble trukket til i stjerne i først 20nm og deretter 65nm.

Så var det bare å montere slangeklemmene på gummimuffen og deretter slange og fettboks. 

71DF6052-371A-4CC3-8430-E64236B7A0BE.jpeg.54f0438343a169fe1e7a2707da5ca51c.jpegA1040AB9-6D35-4B55-8BC3-84E8E7BE7D39.jpeg.f39e9eeecd0045912f99356b312a33e1.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Nydelig arbeid som vanlig @VegJoh :thumbsup:

Men, 

VegJoh skrev for 6 timer siden:

Så ble flensene festet lett mot hverandre. Sjekk av oppretting ble gjort i går og var innenfor Sleipners spesifiserte 0,1mm.

Deretter var det frem med momentnøkkel og trekke til skruene på klemhylsen

Du må sjekke oppretting etter å ha trekt til klemflens på aksel...

Komodo skrev for 7 timer siden:

Du må sjekke oppretting etter å ha trekt til klemflens på aksel...

Du har helt rett og det er en viktig presisering.

Må innrømme at jeg slurvet litt når jeg sjekket oppretting dagen før. Da ble bare aksel satt i klemflens og så ble skruene tightet til for hånd før sjekk. 

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Flott jobb :thumbsup:

...etter å ha fulgt alle leksjonene, så mangler jeg bare en akselbåt :giggle:

Takker :thumbsup:

Ligger mange båter med aksel på finn.no… man kan aldri få for mange båter :giggle:

D5L

VegJoh skrev 1 time siden:

Må innrømme at jeg slurvet litt når jeg sjekket oppretting dagen før. Da ble bare aksel satt i klemflens og så ble skruene tightet til for hånd før sjekk. 

Du bør uansett sjekke opprettingen på vannet. Det du har gjort nå er mer enn bra nok (bortsett fra at du burde ha shimset under motorlabbene (:wink:), så når du ligger på vannet, og alt annet har roet seg litt ned, kan du koble fra flensene igjen og dobbelsjekke, evt. finrette. Da kan du samtidig sjekke om klemflensen løper. Det gjør du ved å dreie akselen 180 grader mens gearflensen står i ro, deretter 90 grader, og så 180 grader igjen. For hver gang måler du glappen med to bladsøkere. Hvis glappen ikke endrer seg, løper flensen. Endrer glappen seg må du enten plandreie klemflensen, eller shimse mellom flensene. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...