Jump to content

Knekt låsering utenfor tetning på pakkboks, er det «kritisk» ?


VegJoh

Recommended Posts

dieselfan skrev for 2 timer siden:

 

Da høres det ut som om slangen har mistet mye av mykneren den skal inneholde, det som følge av inkompatibilitet eller som følge av varme..?

Dette er en pvc slange. De tåler jo for så vidt olje (fett), men over tid blir de harde. Tror nok det er fettet, ikke varmen som har tatt slangen.

 

 

VegJoh skrev for 1 time siden:

Kunne kanskje også ha forsøkt å gi den litt varme for å se om den myknet til? Hva tror dere om det ? 

Det ville jeg ikke gjort. Med varme vil du kunne rette ut noe av bøyen, men du reduserer levetiden på slangen. Funksjondmessig spiller ikke knekken noen rolle, du skal jo ikke ha noe flow i den slangen. Det kunne selvsagt vært lurt å bytte den ut, men det viser seg jo at de slangene holder overraskende lenge, selv etter at de har blitt helt gule, harde og sprø. Det er jo ikke spesielt kritisk om den ryker heller. 

Link to post

 

Takk for gode innspill alle sammen. Da tror jeg jeg installerer den jeg har til å begynne med, så ser jeg om jeg får skaffet meg en ny "fresh" slange og erstatte med på sikt :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz | Bavaria 36 Cruiser

Link to post

Siste kapittel i pakkboks følgetongen.

 

I dag ble alt satt tilbake på sin plass i båten. 
 

Oppdaget også at plastnippel til slangen på bilge pumpen hadde knekt, så måtte erstatte pumpen med en ny.

 

Så ble det å tre på gummihylse, nye slangeklemmer og pakkboks som var ferdig mettet med fett inn på akselen, før den ble rengjort med aceton og tredd inn i klemhylsen.  Så ble flensene festet lett mot hverandre. Sjekk av oppretting ble gjort i går og var innenfor Sleipners spesifiserte 0,1mm.

 

Deretter var det frem med momentnøkkel og trekke til skruene på klemhylsen etter at de hadde fått en dråpe olje på gjengene. 
EF10DC76-841F-4F89-A074-6D76C9678951.jpeg.185c6d3456d3de157845c5796df44b50.jpeg

 

Ble trukket til i 4 omganger med 20 s

/ 40 / 60 og 75nm etter mønster i spesifikasjonene til Sleipner.

1930DAAC-2ACD-434E-A67F-A2BAC4E9F7CB.jpeg.e263325d0654c5b4b16e18456154f6ec.jpeg

 

Så var det boltene på flensen mot giret. Skruene var UNF 7/16’’ og hadde tre radiale striper på sekskanthodet. Noe som etter hva jeg etterforsket meg frem til , skulle tilsi at de har SAE grade 5 og således har et anbefalt tiltrekkingsmoment på 65nm.

08B2CA02-73B7-4D9B-BF82-95A1D0F4C29E.jpeg.dfe78ab5ff510ddda06dd5a47c1d18b9.jpeg

Dette stemte også overens med det manualen til Sleipner angir for disse, så da antar jeg at det var originale skruer som sitter der.  Disse ble trukket til i stjerne i først 20nm og deretter 65nm.

 

Så var det bare å montere slangeklemmene på gummimuffen og deretter slange og fettboks. 
 

71DF6052-371A-4CC3-8430-E64236B7A0BE.jpeg.54f0438343a169fe1e7a2707da5ca51c.jpegA1040AB9-6D35-4B55-8BC3-84E8E7BE7D39.jpeg.f39e9eeecd0045912f99356b312a33e1.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz | Bavaria 36 Cruiser

Link to post

Nydelig arbeid som vanlig @VegJoh :thumbsup:

 

Men, 

VegJoh skrev for 6 timer siden:

Så ble flensene festet lett mot hverandre. Sjekk av oppretting ble gjort i går og var innenfor Sleipners spesifiserte 0,1mm.

 

Deretter var det frem med momentnøkkel og trekke til skruene på klemhylsen

Du må sjekke oppretting etter å ha trekt til klemflens på aksel...

 

 

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Du må sjekke oppretting etter å ha trekt til klemflens på aksel...


Du har helt rett og det er en viktig presisering.
 

Må innrømme at jeg slurvet litt når jeg sjekket oppretting dagen før. Da ble bare aksel satt i klemflens og så ble skruene tightet til for hånd før sjekk. 
 

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Flott jobb :thumbsup:

 

...etter å ha fulgt alle leksjonene, så mangler jeg bare en akselbåt :giggle:

Takker :thumbsup:

 

Ligger mange båter med aksel på finn.no… man kan aldri få for mange båter :giggle:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz | Bavaria 36 Cruiser

Link to post
VegJoh skrev 1 time siden:

Må innrømme at jeg slurvet litt når jeg sjekket oppretting dagen før. Da ble bare aksel satt i klemflens og så ble skruene tightet til for hånd før sjekk. 

Du bør uansett sjekke opprettingen på vannet. Det du har gjort nå er mer enn bra nok (bortsett fra at du burde ha shimset under motorlabbene (:wink:), så når du ligger på vannet, og alt annet har roet seg litt ned, kan du koble fra flensene igjen og dobbelsjekke, evt. finrette. Da kan du samtidig sjekke om klemflensen løper. Det gjør du ved å dreie akselen 180 grader mens gearflensen står i ro, deretter 90 grader, og så 180 grader igjen. For hver gang måler du glappen med to bladsøkere. Hvis glappen ikke endrer seg, løper flensen. Endrer glappen seg må du enten plandreie klemflensen, eller shimse mellom flensene. 

Link to post
  • 3 år senere...
jørn skrev On 23.5.2021 at 20.08:

Jeg har uheldigvis noen erfaringer med pakkbokser. Tre ganger (på forskjellige båter) har jeg opplevd at pakkboks har blitt med akslingen rundt. På to av de røk slangen til fettboksen. Ene gangen ble det så mye vann, så båten var på vei ned.

 

Var årsaken at slangeklemmene ikke satt godt nok?

Link to post
jørn skrev for 17 timer siden:

Det vet jeg ikke. Men mistenker at vibrasjoner kan ha løsnet de.

Det er mest sansynelig, Tyder på at en ikke har sjekket motoroppretning, på veldig kenge..

Hvis gummi hylsa begynner å Loggre.

Og med oljesøl på labbene kan det gå utover gummien, 

Gamle labber varer ikke evig. må også slekkes. Gummien løsner.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Kluten skrev for 2 timer siden:

Takk for inspirerende artikkel.

Skal igang med samme jobb i vinter på vår Viksund 340 St Cruz fra 2005 med en Volvo Penta D6

Noen anbefalinger om ny type pakkboks?

PXL_20250401_105252560.RAW-01.COVER.jpg

Tror jeg har vært gjennom de fleste pakkbokser. Må si jeg har likt volvokondom best. Omtrent null vedlikehold. Dæsj med fett på leppa vær vår, og klemme ut litt luft.

Link to post
Brigg skrev On 23.5.2021 at 19.17:

Pakkboksen er som du skriver fra Bosvik. Har samme på vår 340, også denne fra 2005. 

 

Det er en simmering i hver ende av pakkboksen. Den bakerste skal tette mot sjø, den fremste skal holde fettet inne i pakkboksen. Og så er det en slik låsering i begge ender. 

 

Når jeg fikk byttet tetninger for noen år siden var den bakerste låseringen vekke. Mulig at den hadde rustet bort. Dette var ikke noe problem i og med at vanntrykket trykker mot tetningen.

 

Jeg tror ikke det betyr noe om den fremste mangler heller. Ut fra bildene ser det ut som mer enn halvparten av låseringen sitter der enda. Bare ikke presse massevis av fett inn i pakkboksen, dette kan bidra til å sprenge ut tetningene. Det skal bare ørlite fett til et par ganger i året. 

Hei @Brigg hva mente du med det jeg har markert i fet skrift her? Vil ikke en manglende låsering gjøre at tetningen lettere vil kunne kom ut av posisjon og delvis miste funksjon?

Link to post

Dette er praktisk erfaring i kombinasjon med (u)kvalifisert synsing. Tetningene sitter tight i huset, og vil ikke falle ut av seg selv.
 

Overdreven innpressing av fett vil derimot kunne presse de ut. Så derfor er det montert låseringer, og for nattesøvnen sin del vil det være fornuftig at disse sitter på plass. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...