Enzo Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Jeg har en yanmar 4jh4te i min båt. Har 660w solceller med Victron regulatorer og en Victron multiplus 3000/16/120. Mine agm på 560ah holder ikke lenger godt på spenningen og jeg tenker å bytte de ut. Det er ikke gjort noe med den originale dynamoen så alt der er originalt. Spørsmålet er hva gjør jeg med dynamo for å ikke ødelegge en eventuell ny Lifepo4 bank. Vil den fungere uten modifikasjoner ? og med det samme jeg har ordet. Vi bor ombord året rundt, er det problematisk at vi ligger med landstrøm på hele vinteren med sånne batterier ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Jeg købte lifepo4, der blev omtalt, som plug-in-replacement for almindelige bly/syre akkumulatorer. Jeg købte i 2019 og skal i gang med 3. sæson. Der var allerede installeret en lille solcelle (110W) i forbindelse med en mppt-oplader og der er ikke ændret på noget overhovedet efter jeg installerede den nye akkumulator. Som de skriver på https://www.solacity.com/how-to-keep-lifepo4-lithium-ion-batteries-happy/, så er det et spørgsmål om at købe en pakke med indbygget BMS, så er det ingen grund til bekymring for batteripakken. Flere har talt om overophedning af generatoren; det har jeg ikke oplevet. Dette er modellen jeg købte ... den er allerede forældet. https://www.batterilageret.dk/shop/vision-lfp12v200-12v-4521p.html Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) Slik jeg har forstått dette går det fint for batteriene. Men dynamoen kan fort overbelastes om den ikke reguleres rett. Dette fordi batteriene tar til seg all strøm de kan få, og da kan dynamoen bli for varm Vedr konstant lading. Kan du ikke slå av laderen og la batteriene komme ned til feks 85% og så slå på laderen? Jeg gjør det når vi ligger flere dager i havn. Edited May 24, 2021 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Enzo skrev 38 minutter siden: og med det samme jeg har ordet. Vi bor ombord året rundt, er det problematisk at vi ligger med landstrøm på hele vinteren med sånne batterier ? Ja, det er det (som oftest) LFP-batterier lagres best ved 40-60 prosent SOC og en landstrømslader driver batterispenningen over det. En BMS beskytter ikke mot overlading på for lang tids ladespenning under HVC. Konsekvensen er plettering, og prematur nedsatt SOH på batteriet. Jeg har et konvensjonellt batteri i frakoblbart parallell med LFP-banken, og tar LFP offline på lagringspenning når jeg ligger på landstrøm slik at bare blybatteriet er med da. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) Enzo skrev 1 time siden: Vil den fungere uten modifikasjoner ? Antagelig, den interne regulatoren vil redusere feltet når temperaturen i dynamoen stiger. Floatspenningen kan være for høy dog, og det vil også bidra til prematur SOH reduksjon. Problemet med grilling av ellers friske dynamoer skjer når det brukes langt mer aggressivt regulatoroppsett(eks med MC-614 el) enn det de originale er satt til. Edited May 24, 2021 by SamH (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Posted May 24, 2021 Author Share Posted May 24, 2021 (edited) Bitteliten skrev 53 minutter siden: Men dynamoen kan fort overbelastes om den ikke reguleres rett. Dette fordi batteriene tar til seg all strøm de kan få, og da kan dynamoen bli for varm Vedr konstant lading. Kan du ikke slå av laderen og la batteriene komme ned til feks 85% og så slå på laderen? Jeg gjør det når vi ligger flere dager i havn. Det er det at dynamo blir varm jeg er redd for, det er krise for vi kan risikere å gå veldig mange timer for motor sammenhengende. Å slå av ladere og på igjen når det er falt til 85% lar seg bare ikke gjøre, vi kan ikke drive å slå av og på en gang i døgnet vinteren gjennom det blir for upraktisk. SamH skrev 42 minutter siden: Antagelig, den interne regulatoren vil redusere feltet når temperaturen i dynamoen stiger. Floatspenningen kan være for høy dog, og det vil også bidra til prematur SOH reduksjon. Problemet med grilling av ellers friske dynamoer skjer når det brukes langt mer aggressivt regulatoroppsett(eks med MC-614 el) enn det de originale er satt til. Ok så du mener en standard dynamo ikke vil overopphetes sålenge den brukes as-is med den interne regulatoren, interessant du sier det, som kommentert til Bitteliten så er det noe vi er veldig opptatt av. Angående vinterproblemer (ligge på landstrøm fast da vi er båtboere) så KAN det løses ved å ikke kjøpe batteriene før til våren og dermed heller bare bruke de AGM batteriene vi har fram til da. Fra neste vår så trekker vi ut landstrømkabelen og blir å ligge veldig lite med landstrøm i endel år framover uansett Edited May 24, 2021 by Enzo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Det er vel kun kjøring på tomgang og lavt turtall som er problematisk da dynamoen lader mye men får lite kjøling. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) Enzo skrev 27 minutter siden: Ok så du mener en standard dynamo ikke vil overopphetes sålenge den brukes as-is med den interne regulatoren, interessant du sier det, som kommentert til Bitteliten så er det noe vi er veldig opptatt av. Jeg mener Hitachien din har en tempkoeffisient på -0.01V/C over 20 grader og en bulkspenning på 14.4. Dvs at når du nærmer deg 100 grader på dynamoen er ladespenningen 14.4-(0.01*(100-20)) 13.6V. Nøyaktigheten er +- 0.3V så YMMV.. (@joerg kan sikkert si mye mer om lade- og tempkurvene originalt på Hitachi'n din, men sånn generellt er disse originalt kjedelig konservative.) Den største utfordringen får du om dynamoen kjøler seg såpass ned igjen at dynamospenningen stiger opp og over 14 igjen, det vil på sikt redusere SOH det også. Men, det løses greit på samme måte som jeg gjør på landstrøm; Med bly i parallell, koble LFP fra når de har nådd 100% SOC(eller lagringsspenning) om du skal motorisere lenge. Edited May 24, 2021 by SamH (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Jeg har satt float spenningen på landstrømladeren til 13,3v og innbiller meg at det er uproblematisk mhp SOH på LFP-batteriene. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) @Enzo vil tro du har samme dynamo som meg. hitach 80 amp. Jeg har AGM og lader fra dynamo via en Sterling A2B 130 amp. Jeg oppgraderte da også pluss kablingen fra dynamo til 35mm2. Sterlingen har et lite display som viser bla dynamo temp. Og den har temp sensor på dynamo. Sterlingen fungerer også som skille relé. Når laderen henter ut 60+ amp så har dynamoen temp på ca 65 grader. Kan gå i timesvis slik. Det er en solid vifte som suger kaldluft inn i motorrommet. Uten denne blir tempen fort mye høyere. Laderen kutter ladingen når tempen på dynamo når 100grader. en slik løsning er bra når man ønsker mer lading fra dynamo, men med lithium blir det omvendt. Der bør du redusere ladingen fra dynamo ettersom batteriene sluker alt de kan få. Ettersom lading er kristisk ombord skal jeg ha med meg reserve dynamo. Jeg har bestilt en Balmar 100amp fra @Joerg Beckersom jeg setter inn, også skal Joerg se over Hitachien min som jeg da kan ha i reserve ombord. Om jeg skal ha lithium så må jeg enten ha en ekstern regulator eller : hva med å ha et 100amp Agm til start/baugpropell og så ha en battery to battery lader mellom startbatteriet og lithium banken? Dvs at forbruksbanken ikke lades rett fra dynamo. Da oppnår du tre ting: 1 du beskytter dynamoen mot at bmsen plutselig slår av, 2 du slipper høy temp på dynamo og 3 du slipper skillerelé. Du mister nok den rå og raske oppladingen av lithium banken fra motor mange ønsker seg men dere har jo andre ladekilder også. Jeg hadde nok kjøpt med en ekstra b2b lader i reserve. Men det er en slik løsning jeg tenker på om jeg skal bytte til Lithium. og om lithium banken slår seg helt vrang så har jeg backup i et 100amp agm som nød. Edited May 24, 2021 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-tr-smart-non-isolated Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Jeg trodde Sterlingen din gjorde det samme @Bitteliten? Hva gjør den da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) Sterlingen øker ladeeffekten fra dynamoen. Den har en boost funksjon og programmerte ladesykluser for ulike batterityper. Den har en «nødbryter funksjon» på temp sensor på dynamo. Den begrenser ikke uttaket fra dynamo som man må med lithium om dynamo lader lithium direkte. Edited May 24, 2021 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 Bitteliten skrev 24 minutter siden: Den begrenser ikke uttaket fra dynamo som man må med lithium om dynamo lader lithium direkte Nå må du holde opp.Langt de fleste standard "dropin" LFP-installasjoner være seg båt eller bobil går med helt standard dynamoer, evt. med en DC-DC lader, og gjør det uten problemer. Skal du utnytte ladevilligheten til LFP derimot, og tyne mer ut av dynamoen må du ha adekvat kjøling og antagelig også ytterligere tempregulering enn det dynamoens interne regulator gir. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 (edited) Hvor store batteribanker, hvor store dynamoer, hvor gamle dynamoer? @SamH din stil er ikke akkurat inviterende til læring og kunnskapsdeling som dette forumet bygger på. denne er interessant: http://www.tbbecker.no/faqn/dyn_valg.htm skal vi følge det Joerg skriver her så bør Enzo maks ha 2x dynamo størrelse i lithium bank. et par tilleggsopplysninger. Enzo skal seile langt over hav. Båten er 20 år + gammel. Antar at hans dynamo med installasjon er like gammel. Det stiller litt andre krav enn kystnær seilas. jeg har god kontakt med verft som har erfaringer med lithium som har gjort at jeg ikke har det ombord. Dog utstyrer jeg båten for seilas i relativt grisgrendte strøk. Slike strøk som gjør Finnmarkskysten til rene Times Square. Da må vi tenke annerledes enn folk flest 😊 @SamHs kommentar om en dc dc lader er akkurat det jeg skrev. Bare at jeg kaller det B2B lader. Og jeg tenker det er en god løsning for Enzo. Edited May 24, 2021 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.