Båtogbil Startet 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2021 Hei! Har en Rana 17 med et slaghull fra henger. Dette hullet går inn i flytetank akter i båten, slik at det er vanskelig å komme til fra innsiden av båten. Skal jeg komme til fra innsiden av båten betyr det at jeg må skjære ut en bit av flytetank fra rommet der man oppbevarer bensintank og startbatteri. Jeg ønsker selvsagt en best mulig rep av hullet, som befinner seg under vannlinjen. Vil det være en grei operasjon å skjære ut nevnte bit av flytetank og reparere dette etterpå? Finish i innsidenn av rommet krever jeg ikke så mye av. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Noen bilder av situasjonen vil hjelpe. Men generelt bør det ikke være noe problem å reparere dette fullgodt fra utsiden. Det finnes teknikker for det. Hadde ikke du en tråd om dette nylig også? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Båtogbil Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Komodo skrev 2 minutter siden: Noen bilder av situasjonen vil hjelpe. Men generelt bør det ikke være noe problem å reparere dette fullgodt fra utsiden. Det finnes teknikker for det. Hadde ikke du en tråd om dette nylig også? Stemmer det. Har nå gjort et forsøk fra utsiden, men siden det er min første erfaring med slik rep så greier jeg ikke stole helt på den. Synes heller ikke finish blir god nok. Skal ut å ta bilder nå. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Ja, legg inn noen bilder fra ut- og innsiden. Både nærme og på litt avstand. Da får du nok gode råd (som reveenka sa ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Båtogbil Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Nå ser det søkket i lappingen mye verre ut på bildet enn hva det egentlig er. Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Her er stedet jeg tenker på å skjære ut en bit av flytetank for tilkomst. Ser forsåvidt at det allerede er perforert her ... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Her må du slipe rent i et større område rundt skaden. Dette hadde jeg tatt fra utsiden, men du må være litt mer nøye. Komodo skrev 23 minutter siden: Hadde ikke du en tråd om dette nylig også? Båtogbil skrev 18 minutter siden: Stemmer det. I den andre tråden din tror jeg at jeg tipset deg om å lete opp beskrivelse av hvordan man reparerer slikt fra utsiden i tråden til Knude. Lette du opp det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Båtogbil Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Komodo skrev 4 minutter siden: Her må du slipe rent i et større område rundt skaden. Dette hadde jeg tatt fra utsiden, men du må være litt mer nøye. Da skal jeg forsøke meg på en grundigere jobb ? Komodo skrev 4 minutter siden: I den andre tråden din tror jeg at jeg tipset deg om å lete opp beskrivelse av hvordan man reparerer slikt fra utsiden i tråden til Knude. Lette du opp det? Kan ikke se det i allefall, men mulog jeg har oversett noe. Hvis du har link setter jeg pris på det? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Desverre ikke noe god reprasjon dette. Hvor stor skaden var opprinnelig fremgår ikke men her er det for lite av alt . Repprasjonen @Komodo nevner er en fremgangsmåte for et stort hull. 15x20 cm. Den ligger på side 24. Siden du ikke har teknikken inne er det kanskje ikke så lurt å fjerne skott innvendig for å laminere innvendig da det også må på plass igjen...... PS. Kost er ikke egnet for slikt arbeid. Følg de gode råd du allerede har fått fra Komodo. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
mons Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Tror også denne kan bli bra fra utsiden hvis du legger litt mer arbeid i det. Hvis du uansett vil ha hull fra innsiden ville jeg montert en tett inspeksjonsluke slik at du slipper å støpe igjen det hullet også. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Båtogbil Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 (redigert) Da har jeg gjort et nytt forsøk, denne gang med polyester i stedet for epoxy (temperaturen her tillater det). Erfaringen min er at det var langt enklere å gjennomføre med polyester. Nå satser jeg på at det kun er en siste finpuss som gjenstår for å få en ok finish. Ligger 6 lag med 300g glassfibermatte her. Hullet var halvannen cm i diameter. Må man ha et lag med top coat utenpå dette eller vil et lag med glassfibersparkel (som jeg har tilgjengelig) gjøre nytten? Redigert 24.Mai.2021 av Båtogbil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtogbil Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Skulle jeg forresten egentlig latt polyesteren herde for hvert lag? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 (redigert) Normalt kan du legge opp til 5x600 gr. Fpr små lapper som dette lønder det seg å fukte hvert lag før du legger det på. ( Vertikalt og horisontalt . Opp under er det begrenset til 2 lag 600 gr. Ser på lamineringen din at du har endel luft. Du har kanskje ikke brukt aluminiums rulle til slutt ? Gelcoat sparkel er fint på dette. Slip for å fjerne voks i overflaten å sparkle på. Om det ikke er det du har så er også et par strøk med topcoat fint. En fibersparkel kan også gjøre susen for å få det pent, men må ha topcoat som avsluttning. Redigert 24.Mai.2021 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Båtogbil Svart 24.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Knude skrev 5 minutter siden: Normalt kan du legge opp til 5x600 gr. Fpr små lapper som dette lønder det seg å fukte hvert lag før du legger det på. ( Vertikalt og horisontalt . Opp under er det begrenset til 2 lag 600 gr. Ser på lamineringen din at du har endel luft. Du har kanskje ikke brukt aluminiums rulle til slutt ? Hei Gelcoat sparkel er fint på dette. Slip for å fjerne voks i overflaten å sparkle på. Om det ikke er det du har så er også et par strøk med topcoat fint. En fibersparkel kan også gjøre susen for å få det pent, men må ha topcoat som avsluttning. Blir litt håndsliping før topcoat på dette. Tett ser det i allefall ut til å være, selv om det ikke er en pen rep. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 24.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2021 Ble bra og sikkert tett dette. Topcoat vil også danne en bariere mot vannet. To strøk med litt pussing blir bra. Prøv å ikke komme ut på gammelt bunnstoff. Det er ikke så bra. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Båtogbil Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Takker for all hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.