Jump to content

Denso dynamo på Yanmar/ Viknes 1030 - Hvordan er den koblet?

Komodo

Recommended Posts

husky dane 85 skrev 25 minutter siden:

som var ustabil på ladinga,da var batteribryteren som var syndaren der,skifta og den har virka greit siden

:thumbsup:
Det er nettopp derfor jeg ikke bruker brytere i lade-krets i det hele tatt,
kun mellom batteri og forbrukere.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Gullfisk skrev 29 minutter siden:

Kanskje de hadde glemt den tynne minusen på BEP da de prøvde, eller senset på feil batteri.

Mulig, men noe feil gjorde de i alle fall. Alt som var forsøkt og ble ramset opp gjorde meg litt forvirret, men da jeg begynte å måle fant jeg jo feilen med en gang. De som har hjulpet ham før meg har ikke gått grundig til verks med å måle og skaffe seg oversikt. De har bare fokusert på ett problem og hengt seg opp i det. Typisk hastverksarbeid. 

Fant forøvrig ut hvorfor Bosh releet ryker (Det var nylig byttet). Når han kjører baug- og hekktruster samtidig går det 150 ampere gjennom releet. BEP-releet er oppgitt til 125A kontinuerlig og 140A peak, så det er også i grenseland. 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Mulig, men noe feil gjorde de i alle fall. Alt som var forsøkt og ble ramset opp gjorde meg litt forvirret, men da jeg begynte å måle fant jeg jo feilen med en gang. De som har hjulpet ham før meg har ikke gått grundig til verks med å måle og skaffe seg oversikt. De har bare fokusert på ett problem og hengt seg opp i det. Typisk hastverksarbeid. 

:thumbsup: Bra, beste veien.
Jeg også bare ber ofte om å ikke å forklare mer enn hvilken feil det dreier seg om. Så leter jeg utgående av det, uten noe påvirkning i bakhodet. Det pleier å bli raskere, og ofte effektivere fordi veldig ofte oppdages flere parallelle feil på veien.

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

X10an skrev 7 minutter siden:

"IG" er ingen utgang, kun en ren inngang. Derfor er det mer korrekt å si at denne røde ledningen er koblet til terminal "15" fra tenningslåsen. Altså til det vi på folkemunne kaller for "tenningen".

Er 15 på dynamosiden eller andre siden av tenningslåsen? Hvis det er på dynamosiden så blir det jo helt likt med IG. Har IG kontakt med batteriminus når alt er avslått?

X10an skrev 7 minutter siden:

Denne ladingen av forbruksbanken er derfor ikke styrt av dynamoen. Ulempen er selvfølgelig at man risikerer å koble en tom forbruksbank til startbatteriet før motoren har startet... 

Du mener at den røde ledningen til styrestrømmen gir signal om å legge inn releet straks tenningen slås på, uavhengig om dynamoen har begynt å lade?

Joerg Becker skrev 3 minutter siden:

Jeg også bare ber ofte om å ikke å forklare mer enn hvilken feil det dreier seg om. Så leter jeg utgående av det, uten noe påvirkning i bakhodet. 

Smart det ? Feilen var jo enkel å finne. Det som forvirret meg var alle feilobservasjoner.

Men jeg har fremdeles ikke fått svar på hva du tror den tynne røde til releet kommer fra. 

Komodo skrev 9 minutter siden:

Er 15 på dynamosiden eller andre siden av tenningslåsen? Hvis det er på dynamosiden så blir det jo helt likt med IG. Har IG kontakt med batteriminus når alt er avslått?

Det er greit å være klar over at "IG" står for "IGnition", altså at "IG" er identisk med terminal 15 fra tenningslåsen. Når tenningen er avslått skal det derfor ikke være kontakt med batteriminus. 

Komodo skrev 9 minutter siden:

Du mener at den røde ledningen til styrestrømmen gir signal om å legge inn releet straks tenningen slås på, uavhengig om dynamoen har begynt å lade?

Korrekt! Ihvertfall dersom den røde faktisk er koblet slik vi nå forutsetter.

Redigert av X10an (see edit history)
Komodo skrev 4 minutter siden:

Men jeg har fremdeles ikke fått svar på hva du tror den tynne røde til releet kommer fra. 

:worry: Det er fordi jeg har fortsatt ikke fått glasskula tilbake.
Bortsett det må du ikke spørre så mange spørsmål i et fei. Jeg er jo bare mann,
kan altså bare én ting samtidig. :saint:

Men i følge skjema er det jo ikke noe ordentlig D+ tilgjengelig.
Har du sett på type reléet og om den evt. ble tilkoblet P? :smiley:

X10an skrev 1 time siden:

Det er greit å være klar over at "IG" står for "IGnition",

Det er jeg klar over. Slike ting finner vi i oversikten som Joerg har lastet opp i dokumentarkivet :thumbsup:

X10an skrev 1 time siden:

altså at "IG" er identisk med terminal 15 fra tenningslåsen. Når tenningen er avslått skal det derfor ikke være kontakt med batteriminus. 

Ok, da er ligger ikke den tynne røde på IG. Som jeg skrev over har altså den røde styrestrømsledningen 12,8V mot batteripluss når alt er avslått. Dette tolket jeg først som en feilkobling, altså at både 85 og 86 var koblet til minus. Ved nærmere ettertanke tenkte jeg at den ene muligens lå på D+, og dermed var negativ når tenning og motor var av, men at den fikk spenning når dynamoen knallet i gang. Det viste seg jo å stemme, og taler mot det du skriver her.

Som en konklusjon er jeg altså fremdeles nysgjerrig på hva den tynne røde ledningen er koblet til. 

Joerg Becker skrev 54 minutter siden:

:worry: Det er fordi jeg har fortsatt ikke fått glasskula tilbake.
Bortsett det må du ikke spørre så mange spørsmål i et fei. Jeg er jo bare mann,
kan altså bare én ting samtidig. :saint:

???

Spørsmålet er altså som i avsnittet over: Hva tror du/ dere at den tynne røde er koblet til? Alt jeg vet har jeg nå skrevet her.

Men i følge skjema er det jo ikke noe ordentlig D+ tilgjengelig.

Takk, det hjelper jo litt:thumbsup:

Har du sett på type reléet og om den evt. ble tilkoblet P? :smiley:

P (turteller) er ikke tilkoblet. 

Komodo skrev 1 minutt siden:

Link til dokumentet her:

Det ser jeg er blitt større/flere nå (pga. mange flere utenlandske produkter)
og bør oppdateres.

...må bare notere det, ...så, har notert. :smiley:

Komodo skrev 35 minutter siden:

Spørsmålet er altså som i avsnittet over: Hva tror du/ dere at den tynne røde er koblet til?

L blir jo positiv fra IG. Og Transistoren åpner når dynamoen arbeider.
Så, ifølge skjema er det stående spenning på L når motoren går (pos på begge sider av reléspole)

Med spenning på rød når alt er slått av, ... litt feilkobling?
Det eneste som har lov for konstant pluss er jo B+ (som vanligvis ligger på starter +).
Men ligger denne da til L da ville det jo forplante seg til IG
(redi her: Feil, fordi transistor til L ville lukke)

Jeg tenker at det kunne være best når du gjør som det ble antydet i innlegget ovenfor:  Se på manual.
Alternativ å glemme det, og bare koble riktig mht. tiltenkt funksjon.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Komodo skrev 1 time siden:

Når tenningen er avslått skal det derfor ikke være kontakt med batteriminus

Vel, her har det nok oppstått en liten misforståelse. Det jeg burde ha sagt er følgende setninger:

Når tenning er avslått blir "IG" / "terminal 15" jordet gjennom alle forbrukere som er koblet på tenningen. Herunder plotter, radio, instrumenter, relé til lading, motorstyring og eventuelle andre ting. Derfor vil tenningssignalet måles som om det skulle være koblet direkte til batteriminus ved en normal spenningsmåling med et multimeter.

Joerg Becker skrev 26 minutter siden:

Med spenning på rød når alt er slått av, ... litt feilkobling?

Nei, det stemmer ikke. Som jeg skrev over: Det er ikke spenning på den røde når motor og tenning er av. Da finner jeg imidlertid at den har forbindelse med batteriminus siden jeg måler spenning mellom den og batteripluss. 

Joerg Becker skrev 28 minutter siden:

Jeg tenker at det kunne være best når du gjør som det ble antydet i innlegget ovenfor:  Se på manual.
Alternativ å glemme det, og bare koble riktig mht. tiltenkt funksjon.

Viknesmanualen sier ingenting om dette. Alt virker nå som det skal, så dette handler ikke lenger om feilsøking. Dette handler om at jeg har et ønske om å forstå systemet. 

Den røde tynne er nå ikke i bruk siden jeg har satt inn et BEP vsr, det har jo bare de to hovedstrømsplussene samt en tynn minus. Men den tynne røde ligger fremdeles fram, og kan jo være til nytte den dagen man har behov for å styre noe med et signal om at motoren går. Det kan være alt fra indikatorlamper, releer, kjøleskapoverstyring (det har jeg gjort) osv. 

X10an skrev 4 minutter siden:

Vel, her har det nok oppstått en liten misforståelse. Det jeg burde ha sagt er følgende setning:

Når tenning er avslått blir "IG" / "terminal 15" jordet gjennom alle forbrukere som er koblet på tenningen. Herunder plotter, radio instrumenter, relé til lading, motorstyring og eventuelle andre ting. Derfor vil tenningssignalet måles som om det skulle være koblet direkte til batteriminus ved en normal spenningsmåling med et multimeter.

Takk, det forklarer saken!

Men siden jeg må ha dette inn med små teskjeder: Er 15 ved den røde eller den blå pila?

1463084455_Skjema_Vegar_utsnittign_LI.jpg.545773723427335dc98644ebf802a171.jpg

X10an skrev for 3 timer siden:

Det er greit å være klar over at "IG" står for "IGnition", altså at "IG" er identisk med terminal 15

Som jeg har forsøk å forklare her ja. Jeg forsøker så godt jeg kan å uttrykke meg korrekt og forståelig, men det er ikke alltid så lett. "IG" og "15" er bare to forskjellige navn på eksakt samme sak. Terminal "15" heter det på fagspråket som defineres av DIN 72552, mens det bare kalles "Ignition" på folkemunne... 

Komodo skrev 17 minutter siden:

Da finner jeg imidlertid at den har forbindelse med batteriminus siden jeg måler spenning mellom den og batteripluss. 

Det er mange veier til Rom, men som utgangspunkt for gode sammenlignbare referansemålinger bør du først og fremst finne deg et godt og solid jordingspunkt. Direkte på batteriets minuspol er som oftest å anbefale, gjerne med en skjøteledning om dette er nøsvendig. Å benytte batteripluss som referanse straffer seg raskt. Dette er en åpenbar potensiell feilkilde. Fagfolk ville sammenliknet det med å banne i kirken. 

X10an skrev 38 minutter siden:

... som utgangspunkt for gode sammenlignbare referansemålinger bør du først og fremst finne deg et godt og solid jordingspunkt. Direkte på batteriets minuspol er som oftest å anbefale, gjerne med en skjøteledning om dette er nøsvendig.

Enig i det. Derfor har jeg målt direkte på batteriets minuspol. Har også laget meg lange ledninger som jeg kobler til multimeter når jeg måler. Til den feilsøkingsjobben jeg gjorde i går hadde jeg med to multimeter med lange ledninger og krokodilleklemmer som ble montert der jeg ønsket å måle før, under og etter oppstart. Fikk da fort svar på hvilken spenning vi hadde hvor. Hadde også med tangamperemeter for å sjekke strømmen på forskjellige plasser i kretsen. Målte som nevnt over 150A gjennom BEP releet når han kjørte begge trusterene samtidig. Lange ledninger med krokodilleklemmer og flere multimeter er veldig praktisk f.eks. når man skal måle spenning direkte på truster og batteri/dynamo samtidig. 

X10an skrev 52 minutter siden:

"IG" og "15" er bare to forskjellige navn på eksakt samme sak.

Takk, da forstår jeg mer. Ble litt forvirret da du skrev dette:

X10an skrev for 4 timer siden:

"IG" er ingen utgang, kun en ren inngang. Derfor er det mer korrekt å si at denne røde ledningen er koblet til terminal "15" fra tenningslåsen.

som jeg tolket som at IG og 15 ikke var det samme, og at den derfor var koblet på andre siden av tenningsbryteren.

Og dersom dette er riktig:

X10an skrev for 4 timer siden:

Denne ladingen av forbruksbanken er derfor ikke styrt av dynamoen. Ulempen er selvfølgelig at man risikerer å koble en tom forbruksbank til startbatteriet før motoren har startet... 

kan jeg jo måle meg fram til om det blir + på den lille røde ledningen når jeg legger inn tenningen uten å starte motoren, ikke sant? Og hvis @Joerg Becker er enig i det resonnementet kan vi vel sette to streker under svaret på at den lille røde må komme fra IG / 15?

Komodo skrev for 4 timer siden:

Fant forøvrig ut hvorfor Bosh releet ryker (Det var nylig byttet). Når han kjører baug- og hekktruster samtidig går det 150 ampere gjennom releet. BEP-releet er oppgitt til 125A kontinuerlig og 140A peak, så det er også i grenseland. 

Hvor store trustere er det snakk om? 

Ligger de på startbanken, og trekker dette fra forbruk, selv med dynamo på start, eller ligger de på forbruksbank? @Komodo

Gullfisk skrev 3 minutter siden:

Hvor store trustere er det snakk om? 

Det sitter en SP75 framme (samme motor som på SE80). Bak vet jeg ikke.

Gullfisk skrev 3 minutter siden:

Ligger de på startbanken, og trekker dette fra forbruk, selv med dynamo på start, eller ligger de på forbruksbank?

Ja, begge er koblet til startbatteriet.

Gubben har nettopp kjøpt båten, og var særdeles lite tilfreds med effekten på truster. Han fikk da montert inn et ekstra batteri framme, og har etter det vært veldig fornøyd. Jeg ble fortalt at det ligger 50mm2 ledninger fram til trusteren :eek: :eek: :eek:  Dette er en 2004 mod. 1030. Er det andre her inne som kan si noe om hva som er lagt opp av tilførsel til trustere på Viknes? 

På min 09 er det 70 i tegningen, og det mener jeg stemmer. Ikke noe for mye det heller. Det stemmer nok at tidligere modeller kan ha 50. Han kan nok med fordel sette et batteri bak også, om han ikke har det allerede. Skal ha litt trøkk til begge samtidig. 

Komodo skrev 47 minutter siden:

Og dersom dette er riktig: (...) kan jeg jo måle meg fram til om det blir + på den lille røde ledningen når jeg legger inn tenningen uten å starte motoren, ikke sant? Og hvis JB er enig i det resonnementet kan vi vel sette to streker under svaret på at den lille røde må komme fra IG / 15?

Stemmer! :thumbsup:

Jeg bør ikke svare på andres vegne, men jeg er hellig overbevist om at Becker og jeg har snakket samme språk hele veien. Vi er nok veldig enige om at alt tyder på at den lille røde er koblet direkte til tenningen.

X10an skrev 18 minutter siden:

Vi er nok veldig enige om at alt tyder på at den lille røde er koblet direkte til tenningen.

Takk, da setter vi to streker under det svaret helt til noen måtte finne på å motsi det :smiley: 

Så et kort oppfølgningsspørsmål. Understreker at det er hypotetisk i denne sammenheng. Men hvis man har en slik Denso dynamo med P, IG og L på kontakten. Hvordan kobler man da hvis man skal bytte den ut med en vanlig dynamo som har D+? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...