Komodo Posted May 24, 2021 Share Posted May 24, 2021 I morgen skal jeg hjelpe en bekjent med å feilsøke på ladingen i hans Viknes 1030. Dynamoen er en Denso 119773-77200. Men for meg er denne kontakten litt gresk. Så langt jeg har klart å resonnere er: P = Turtallsmåler (= W på mange andre dynamoer) IG = Tenningsnøkkel L = Ladelampe (D+ ?) Hvis dette stemmer er altså IG ledningen i midten på kontakten, altså den rød/svarte, L er den blå, og P er den ubrukte med kabelsko: Fant også dette skjemaet da jeg forsøkte å søke litt. Her har de også noen av de samme symbolene. Det som er spørsmålet mitt er egentlig at jeg er ute etter å identifisere D+ for å få målt spenning på den, samt muligheten for å kunne laske mot B+ dersom det må til for å sette i gang ladingen. Så vidt jeg forstår skal spenningen mellom D+ og batteriminus være mellom 7 og 9 volt under gange, og spenningen mellom D+ og B+ ca 0,2 - 0,3 V. Arrester meg gjerne om dette er feil. Spørsmålet blir da hvilken ledning jeg skal måle på for å sjekke dette. Dette er en lukket kontakt, så jeg må nødvendigvis stikke hull på isolasjonen for å måle. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Så vidt jeg forstår skal spenningen mellom D+ og batteriminus være mellom 7 og 9 volt under gange, og spenningen mellom D+ og B+ ca 0,2 - 0,3 V Rask hoderegning tilsier at ovenstående må innebære en aktuell ladespenning på mellom 7.2 V og 9.3 V. Arrester meg gjerne om dette er feil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Dette er vel fra en 6LP serie ? Samme som i Viksund min.... kanksje dette kan hjelpe Quote D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 X10an skrev for 4 timer siden: Rask hoderegning tilsier at ovenstående må innebære en aktuell ladespenning på mellom 7.2 V og 9.3 V. Ja, du sier noe der... VegJoh skrev 1 time siden: Dette er vel fra en 6LP serie ? Samme som i Viksund min.... kanksje dette kan hjelpe Ja, det så veldig likt ut. Du har IG og L. Men jeg er fremdeles usikker på om en av dem tilsvarer D+. Er det Denso i båten din også? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Dette er vel standard dynamo for 6Lp serien, så jeg har det jeg også. Fra koblingskjema så ser det vel ut som om L går til ladelampe. Quote D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 (edited) Jeg har forsøkt å være forsiktig med å uttale meg på grunn av at jeg ikke føler jeg er på helt trygg grunn. Men når jeg ser på skjemaet til @VegJoh vil jeg tolke det slik at "L" kun har symbolsk verdi (i dobbel forstand) der "L" kun dras til jord av en bipolar transistor, uten mulighet til å tilføre laderegulatoren noe som helst. Dette medfører at "IG" må være den egentlige inngangen for forspenning til rotoren. Men la oss spørre @Joerg Becker, han kan dette her :-) Edited May 25, 2021 by X10an (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 X10an skrev 30 minutter siden: Men la oss spørre @Joerg Becker, han kan dette her :-) Hei alle. Beklager, har full action og kan verken lese/sjekke/svare tidligere enn mot kvelden idag. Men kommer tilbake. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Ut i fra skjema og tekst VegJoh la ut, er den minusregulert, og kan kjøres uregulert ved å legge F til minus, som beskrevet. Men først ville jeg gjort som i pkt 1 og 2. Målt spenning på B, om den er mellom 14-15V ved 25gr og 10A eller mindre. Det vil vel si at man måler på noenlunde fulle batterier. Når det gjelder hva som tilsvarer D+, får jeg ikke det helt klart for meg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Too Much Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 (edited) Tror ikke denne dynamoen har D+, men jeg kan ta feil. Men S er Remote Sens ref. denne tegningen og skal kobles til + på batteriet i bil. Og det stemmer med en jeg monterte i forbindelse med motorbytte i en land cruiser. Edited May 25, 2021 by Too Much D+ ikke B+ og ble usikker på om S = Rød (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 (edited) Too Much skrev 44 minutter siden: Tror ikke denne dynamoen har D+, men jeg kan ta feil. Men S er Remote Sens ref. denne tegningen og skal kobles til + på batteriet Denne dynamoen har ingen "S" inngang, så hvor denne eventuelt skulle kobles kan vi nok se helt bort fra her. Du har helt rett i at dynamoen ikke har "D+", men den har "L" og "IG", og trenger uansett en eller annen form for forspenning for å magnetisere rotoren slik at den kan begynne å lade. Av skjemaet er det ganske tydelig at dette gjøres ved å aktivere transistoren nede til venstre i regulatoren, og spenning til dette kan ikke regulatoren få på annen måte enn inn fra "IG". Eneste alternativ er fra "B+", men da er den uansett avhengig av styresignal fra "IG" for å ikke tappe batteribanken mens dynamoen ikke lader. Altså blir min påstand at "IG" er det nærmeste man kommer "D+", frem til Jörg kommer og setter meg på plass :-) Edited May 25, 2021 by X10an (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 Komodo skrev for 14 timer siden: Så vidt jeg forstår skal spenningen mellom D+ og batteriminus være mellom 7 og 9 volt under gange, og spenningen mellom D+ og B+ ca 0,2 - 0,3 V. Arrester meg gjerne om dette er feil. X10an skrev for 11 timer siden: Rask hoderegning tilsier at ovenstående må innebære en aktuell ladespenning på mellom 7.2 V og 9.3 V. Arrester meg gjerne om dette er feil. Det stemmer jo som du sier at 2+2 er 4. Husker ikke i farta hvor jeg fant det der med 7-9V på D+, men det må vel være med tenningen på, uten at motoren er i gang det da kanskje. Joerg Becker skrev for 3 timer siden: Men kommer tilbake. X10an skrev for 2 timer siden: Altså blir min påstand at "IG" er det nærmeste man kommer "D+", Mulig, men jeg tipper L. IG går jo i følge skjemaet rett til tenningsnøkkel, mens L går til lampe, deretter tenningsnøkkel. Ref dette skjemaet fra denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Too Much skrev for 3 timer siden: Men S er Remote Sens ref. denne tegningen og skal kobles til + på batteriet i bil. Det stemmer med skjemaet jeg la inn i første post, men den avviker altså fra dynamoen jeg skal se på. Den har ikke S, men P. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Komodo skrev for 4 timer siden: jeg tipper L. IG går jo i følge skjemaet rett til tenningsnøkkel, mens L går til lampe I følge skjemaet fra @VegJoh, som jeg synes virker som det mest riktige, så kan ikke lampen gi strøm til laderegulatoren, som igjen kan gi strøm til transistoren som drar feltstrømmen mot minus. Den eneste veien dette kan skje er ved + på "IG". Jeg har tegnet litt på skjemaet for å illustrere hva jeg mener. Husk her at transistoren som driver lampen ikke kan ta til seg strøm inn fra "collector" "bas". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 (edited) @X10an Så vidt jeg leser skjema, så går ikke L til jord slik jeg oppfattr at du har tegnet det, men «over» den kabelen (se rød ring) Edited May 25, 2021 by VegJoh (see edit history) Quote D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Det punktet lurte jeg på også, om det var kryssing, eller kobling. Om ikke det er kobling, ser jeg ikke hvordan feltvikling, som går fra B, gjennom vinkling, til F, skal få minus heller. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 (edited) Vel, den forrige tegningen redigerte jeg på mobiltelefonen, men nå er jeg heldigvis tilbake på min datamaskin. Jeg tenker den tegningen har "jukset litt" i forhold til hvor ledninger er koblet sammen og ikke... Jeg er rimelig sikker på at den må være koblet sammen i mine røde ringer, ellers vil ikke kretsen virke på en forsvarlig måte. Den gule ledningen @VegJoh har tegnet inn går jo ikke noe sted. Den gir jo ingen mening at to emittere er koblet sammen uten en "utgang" for strømmen, og man vil jo aldri kunne få strøm gjennom spolen i rotoren når det ikke finnes et potensiale å "dra den ned til" (slik @Gullfisker inne på). Jeg må tillegge at dette er klart innenfor faget mitt, og at jeg i utgangspunktet er ganske så trygg på mine påstander. Edited May 25, 2021 by X10an (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 (edited) Liten pause før det går i neste runde. Nei, jeg "kan" den ikke (aldri reparert, bare leverer XT-SF som erstatning til denne motoren) Men det mangler nok en punkt i midten i +diodene, som forsyner regulatoren m.m. P er Puls (turtallmåler, det samme som W) men regulatoren arbeider også med å måle på den. L og F (venstre og høyre ved IC-brikken) bruker det samme minus (E). Men hva leter dere egentlig etter, Komodo? Jeg ser ikke at du spør om noe, bare at du vil feilsøke for en venn. Si i fra hvis hjernen min ikke så spørsmålet til svaret dere leter etter. Jørg red. her: Da ser jeg at X10an så det samme mens jeg skrev. Edited May 25, 2021 by Joerg Becker (see edit history) Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 25, 2021 Author Share Posted May 25, 2021 X10an skrev 12 minutter siden: Jeg tenker den tegningen har "jukset litt" i forhold til hvor ledninger er koblet sammen og ikke... Jeg er rimelig sikker på at den må være koblet sammen i mine røde ringer, ellers vil ikke kretsen virke på en forsvarlig måte. Godt poeng, det tenkte jeg egentlig ikke på... For min del er det 30 år siden jeg lærte om elektronikk som dette, det meste av det er veldig lite praktisert siden. Så jeg er mildt sagt rusten på området. Det som var utgangspunktet for spørsmålet var jo hvilken av ledningene på dynamoen som er D+, slik at man kan laske mot B+ for å starte ladingen (dersom det var problemet). Likedan trengte jeg å vite hva som er D+ for å kunne måle mot + og - for å sjekke om spenningene er normale. Jeg er derfor fremdeles interessert i å få greie på hva som er (eller tilsvarer) D+ på denne dynamoen. Jeg er også interessert i hva som er normale verdier, det med 7-9 volt, samt spenningen mot B+ under drift som skulle være 0,2-0,3V. Leste et annet sted tidligere i dag at den spenningen skulle være maks 0,2V. Edit: Og der kom @Joerg Becker på tråden mens jeg skrev Joerg Becker skrev 17 minutter siden: Men hva leter dere egentlig etter, Komodo? Problemet hans var at han mistet lading. Det har vært to tre andre karer og hjulpet ham, men de har ikke fått det til. Han ene koblet fra etterglødingen (Yanmar), og da spratt spenningen opp, og de trodde de hadde løst problemet. Men så kom problemet tilbake. En annen reparatør hadde forsøkt å bytte ut skillereleet med et BEP VSR uten at det ble suksess. De hadde visst også forsøkt å legge en plussledning rett på dynamoen, men jeg fikk ingen forklaring på hvor. I mitt hode måtte det da være B+ til D+ de hadde forsøkt. Joerg Becker skrev 17 minutter siden: Jeg ser ikke at du spør om noe, bare at du vil feilsøke for en venn. Si i fra hvis hjernen min ikke så spørsmålet til svaret dere leter etter. Siden jeg ikke ante noe om hvor feilen var hadde jeg tenkt å bare måle meg fram. Dersom dynamoen ikke ga spenning hadde jeg tenkt å legge en lask mellom B+ og D+ for å se om det hjalp. Spørsmålet mitt var derfor hva som er (eller tilsvarer) D+ på denne dynamoen. Andre ting som var gjort her var at dynamoen var plukket av og levert til Vikleverkstedet i Fredrikstad. De hadde sjekket den, og alt var ok. Men nå har jeg vært i båten og hjulpet ham i kveld, og nå er alt i orden. Etter litt måling fant jeg ut at det var skillereleet som var defekt. Litt pussig, for han ene reparatøren hadde jo forsøkt å koble inn et BEP rele uten at det hjalp. Jeg monterte inn akkurat det samme BEP-releet, og nå virker alt som det skal, så de må ha gjort noe feil. Det gamle skillereleet som satt der var et konvensjonelt Bosh rele. Det var en hvit og en rød ledning til styrestrømmen på relelet. Målte på dem mens motoren stod, og da fikk jeg 12V mellom batteripluss og begge ledningene. Tenkte først at her må noe være feil, vi skal jo ikke ha to ledninger med minus på styrestrømmen. Men så slo det meg at den ene kanskje var D+, og da vi fyret opp motoren ble det ganske riktig pluss på den røde. Koblet til releet, og spolen slo inn, men det ble ikke kontakt mellom 30 og 87, så det var nok brente kontaktflater som var synderen. Men kan du @Joerg Becker bekrefte min teori om at det må være D+ på den røde ledningen som gikk inn på 86 på releet? Selv om problemet er løst vil jeg gjerne komme til bunns i hva som er D+ på denne dynamoen (ikke minst fordi jeg har en Denso liggende i garasjen som jeg i årevis har hatt planer om å monterer inn i båten som dynamo nummer to ) Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 (edited) Komodo skrev 44 minutter siden: Jeg er derfor fremdeles interessert i å få greie på hva som er (eller tilsvarer) D+ på denne dynamoen. Jeg er også interessert i hva som er normale verdier, det med 7-9 volt, samt spenningen mot B+ under drift som skulle være 0,2-0,3V. Jeg skal gjøre dette enkelt for deg. "IG" tilsvarer D+, men den trenger ikke nødvendigvis like mye strøm inn denne veien som en normal "D+" gjør. Dette på grunn av at denne inngangen muligens kun er for styrestrøm, og at den faktiske arbeidsstrømmen tas fra "B+". Du legger altså 12V på "IG" for å starte dynamoen. Ladelampeinngangen spiller ingen rolle her. På en "normal" dynamo kan det stemme godt at du skal ha 7-9 V når dynamoen ikke lader (motor av) men tenning på. 0.2-0.3 V virker fornuftig å ha over ladelampen (mellom D+ og B+) når motoren lader. Så over til kameraten din. Problemene du beskriver er typiske Yanmar-innsugsvarmer-problemer. Det som normalt skjer er at en eller annen luring oppdager at motoren ikke lader (spenning synker og synker) rett etter start. Dette sjekkes ut mens motor stoppes og startes. Dynamoen blir grisevarm og ingen skjønner noen ting. Det skiftes dynamo og den samme feilen oppstår. På toppen av alt lukter den nye dynamoen svidd (pga. nye viklinger med fersk lakk). Kanskje gir første "tekniker" opp og overlater problemet til neste mann. Han sender dynamoen på sjekk og den finnes å være i orden. Er vi heldige oppdager han hva som har skjedd, men er litt flau for å ikke ha oppdaget dette tidligere, og "finner på" en eller annen plausibel forklaring på hvorfor det nå er fikset (kunden har jo tross alt allerede fått en regning på 8000 kroner for noe som aldri var et problem). Alternativt forstår han det ikke selv, men det virker uansett som feilen er reparert på grunn av at den nå lader helt fint etter å ha kjørt en stund. Så oppdages det plutselig at den ikke lader igjen (fremdeles rett etter oppstart), og en ny og flinkere (les: mer erfaren med Yanmar) mekaniker skal kikke på det. Han skjønner ikke helt problemet, for båten lader jo slik den skal. Lader veldig hardt de første fem minuttene og så begynner strømmen å synke mens spenningen stiger... Ladingen blir av siste tekniker funnet å være i orden, og ingen skjønte noen gang helt hva problemet egentlig var, bortsett fra det "reléet som mekanikeren i midten la skylden på..... Om jeg har vært borti eksakt denne saksgangen før? Joa, det har vel blitt noen ganger..... Og jeg må ærlig talt innrømme at jeg ble lurt på eksakt samme måte en gang for veldig veldig lenge siden. Men jeg har tangampérmeter, og fant ut av hvor det ble av all strømmen uten at kunden måtte betale for ny dynamo. Siden den tid har jeg også fått meg thermokamera og enda mer erfaring :-) Edited May 25, 2021 by X10an (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 (edited) Skal jeg skremme deg litt. En bør ikke sette direkte spenning på L uten at det finnes noe strømbegrensning/glødepære på den (er jo bare en transistor, som tåler kanskje 500 - 1000mA). Du så "3,4W" i tegningen? Jeg forstår ikke helt det du beskriver hvor du fant at reléet var koblet inn. Med mindre den ikke er NC kan den ikke arbeide mot L siden L åpner når regulatoren ser liv på P. Så, eneste mulighet jeg ser nå er at Boschreleet var koblet til IG og andre side til minus, ville jeg tro (så sant du er sikker på at 85 lå mot dynamo og 86 til minus?). Jørg red. Glemte etterglødingen. Denne funskjonen drar vel over 60A, i hvert fall husker jeg målinger da denne spiste mer enn dynamoen klarer å pumpe. Og da blir det utlading fra batteri, men Yanmar regner jo i balansen som sier at det går greit med 5 minuter i overlast hver gang den starter. ...æææ... Edited May 25, 2021 by Joerg Becker (see edit history) Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 25, 2021 Share Posted May 25, 2021 Men om du setter Joerg Becker skrev 4 minutter siden: En bør ikke sette direkte spenning på L uten at det finnes noe strømbegrensning/glødepære på den (er jo bare en transistor, som tåler kanskje 500 - 1000mA). Du så "3,4W" i tegningen? Jeg er som vanlig enig med det Jõrg sier, men heldigvis ødelegger du ikke annet enn kretsen for ladelampen dersom du brenner denne transistoren. Så lenge du har voltmeter og kanskje en spenningsalarm på plotteren din kan du komme deg unna dette med litt av æren i behold :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 X10an skrev for 7 timer siden: Jeg tenker den tegningen har "jukset litt" i forhold til hvor ledninger er koblet sammen og ikke... Ja, jeg synes denne tegningen er veldig forvirrende for en som ikke er ekspert på dette. For meg så virker den litt ukonsekvent tegnet der de mikser forbundene forbindelser med bruken av sort prikk for å markere kobling eller ikke sort prikk i andre sammenhenger, som slik jeg klarer å tolke skjema kan bety både kobling eller kryssende forbindelse. Godt å ha noen her inne på forumet som kan avdekke slike ting før man begynner å skru på det selv i allefall Quote D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 X10an skrev for 10 timer siden: Jeg skal gjøre dette enkelt for deg. "IG" tilsvarer D+, men den trenger ikke nødvendigvis like mye strøm inn denne veien som en normal "D+" gjør. Dette på grunn av at denne inngangen muligens kun er for styrestrøm, og at den faktiske arbeidsstrømmen tas fra "B+". Du legger altså 12V på "IG" for å starte dynamoen. Takk, det var det ene jeg lurte på! Tar imidlertid hensyn til Jørgs tips om å bruke en lampe for å begrense strømmen: Joerg Becker skrev for 9 timer siden: En bør ikke sette direkte spenning på L uten at det finnes noe strømbegrensning/glødepære på den (er jo bare en transistor, som tåler kanskje 500 - 1000mA). Du så "3,4W" i tegningen? X10an skrev for 10 timer siden: På en "normal" dynamo kan det stemme godt at du skal ha 7-9 V når dynamoen ikke lader (motor av) men tenning på. 0.2-0.3 V virker fornuftig å ha over ladelampen (mellom D+ og B+) når motoren lader. Takk igjen, dette var det andre jeg lurte på Når det gjelder problematikken med Yanmars ettergløding så er jeg godt kjent med den. Jeg koblet ut ettervarmingen på min Yanmar for mange år siden, men jeg må innrømme at jeg grublet litt den gang båten var ny for oss. Ettergløding kombinert med gamle og dårlige batterier er en dårlig combo. Da vi i tillegg installerte baugpropell ble fiaskoen et faktum. Nye batterier og ut med gløding gjorde susen. X10an skrev for 10 timer siden: Så over til kameraten din. Problemene du beskriver er typiske Yanmar-innsugsvarmer-problemer. Det som normalt skjer er at en eller annen luring oppdager at motoren ikke lader (spenning synker og synker) rett etter start. Dette sjekkes ut mens motor stoppes og startes. Dynamoen blir grisevarm og ingen skjønner noen ting. Det skiftes dynamo og den samme feilen oppstår. ......... Lader veldig hardt de første fem minuttene og så begynner strømmen å synke mens spenningen stiger... Ladingen blir av siste tekniker funnet å være i orden, og ingen skjønte noen gang helt hva problemet egentlig var, bortsett fra det "reléet som mekanikeren i midten la skylden på..... Som nevnt over har dynamoen vært inne til kontroll hos Vikleverkstedet og friskmeldt, og en annen bekjent av båteieren med elektrisk kompetanse har vært ombord og koblet ut etterglødingen. Etter det virket ladingen, men så mistet han lading igjen. Noe av det som forvirret var at han hadde voltmeter på forbruksbanken, men ikke på startbatteriet. Han visste derfor ikke at dynamoen hele tiden ladet til start. Dette fant jeg kjapt ut da jeg begynte å feilsøke. Det som forvirret var at de som har vært der før meg og feilsøkt ikke har vært grundige nok, og de har også gjort noe feil. Bla. har de forsøkt å bytte ut skillereleet uten at de fikk det til å virke. Det var der feilen lå. Joerg Becker skrev for 10 timer siden: Jeg forstår ikke helt det du beskriver hvor du fant at reléet var koblet inn. Med mindre den ikke er NC kan den ikke arbeide mot L siden L åpner når regulatoren ser liv på P. Jeg skal forsøke å forklare. Dette er det gamle skillereleet: Det gikk altså to røde 16mm2 inn på 30 og 87. Disse gikk rett på hhv. start og forbruk. Videre gikk det en hvit og en rød 1,5mm2 inn på 85 og 86. Jeg nappet ut styrestrømmen (85 og 86) og målte mellom plusspolen på batteri og fant ut at det var 12,8V på begge to. Begge var altså forbundet med batteriminus. Startet da opp motoren, og den røde ledningen ble nå +12V. Konklusjonen min var da at dette måtte være D+, hvilket jeg spurte om i mitt innlegg i går. Slik jeg tolker deg og @Xtian nå så må denne røde ledningen være fra IG. Enig? Oppsummert da så har vi at 85 går rett på batteriminus, 86 kommer fra dynamoens IG, 30 fra startbatteri, og 87 til forbruksbatteri. Da vi startet motoren holdt jeg releet i hånda med kun 30 og 87 tilkoblet. Koblet så til den ledningen på styrestrømmen, og kjente da at releet la inn med et tydelig klikk. Det kom imidlertid ikke ladespenning ut til forbruksbanken. Med motoren i gang målte jeg litt over 14V på 30, og 12,7V på 87, altså hvilespenning. Min konklusjon var da brente kontaktflater på releet. Vi kjørte da og hentet BEP-releet de hadde forsøkt med for noen dager siden, koblet opp, og alt fungerte som det skulle. Ble det klarere nå? Joerg Becker skrev for 10 timer siden: Så, eneste mulighet jeg ser nå er at Boschreleet var koblet til IG og andre side til minus, ville jeg tro (så sant du er sikker på at 85 lå mot dynamo og 86 til minus?). Om 85 eller 86 har minus spiller jo ingen rolle, men det var altså minus på den ene. Slik jeg tolker deg er den andre (røde tynne) fra IG. Åpnet releet i stad, og da så det slik ut på kontaktflatene. VegJoh skrev for 4 timer siden: Ja, jeg synes denne tegningen er veldig forvirrende for en som ikke er ekspert på dette. For meg så virker den litt ukonsekvent tegnet der de mikser forbundene forbindelser med bruken av sort prikk for å markere kobling eller ikke sort prikk i andre sammenhenger, som slik jeg klarer å tolke skjema kan bety både kobling eller kryssende forbindelse. Ja, ikke sant? Egentlig utrolig irriterende! Kjenner at jeg får en trang til å utøve vold mot de som tegner på denne måten Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Kanskje de hadde glemt den tynne minusen på BEP da de prøvde, eller senset på feil batteri. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
husky dane 85 Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Eg feilsøket og fan feilen på ein Viknes som var ustabil på ladinga,da var batteribryteren som var syndaren der,skifta og den har virka greit siden Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 (edited) Komodo skrev 57 minutter siden: Slik jeg tolker deg og @Xtian nå så må denne røde ledningen være fra IG. Enig? "IG" er ingen utgang, kun en ren inngang. Derfor er det mer korrekt å si at denne røde ledningen er koblet til terminal "15" fra tenningslåsen. Altså til det vi på folkemunne kaller for "tenningen". Denne ladingen av forbruksbanken er derfor ikke styrt av dynamoen. Ulempen er selvfølgelig at man risikerer å koble en tom forbruksbank til startbatteriet før motoren har startet... En normal "D+" kan nok heller kalles bidireksjonal. Den kan altså enten være en inngang (for strøm til ankeret) eller en utgang (for styring av ladelampe). Komodo skrev 57 minutter siden: Tar imidlertid hensyn til Jørgs tips om å bruke en lampe for å begrense strømmen Jörg snakker om å begrense strømmen kun på inngang "L". Men denne utgangen har ingen annen funksjon enn å aktivere ladelampen for en visuell kontroll, og denne trenger du derfor ikke å koble til under test av dynamoen. Edited May 26, 2021 by X10an (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.