Jump to content

Denso dynamo på Yanmar/ Viknes 1030 - Hvordan er den koblet?

Komodo

Recommended Posts

:thumbsup:  Bra.

Jørg er (under forbehold ellers, men) helt enig her.
Særlig når han innså (med et smil) at han diskuterte og anmoder å se på ting helhetlig ,
men tenkte "helt IG" her og ignorerte 15.
(..en skal helst ikke danse på flere bryllup samtidig)

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Jørg er (under forbehold ellers, men) helt enig her.

:thumbsup:

X10an skrev 29 minutter siden:

"L" til "D+"

Riktig, jeg tenkte først IG til D+ og lurte på hva man skulle gjøre med ladelampa, men ser jo nå ut fra din eminente illustrasjon at det blir helt feil. Blir jo veldig enkelt det der, og jeg ser vel for meg at det kan bli et aktuelt spørsmål for mange ved bytte til uorginale dynamoer. 

Så et oppfølgningsspørsmål til. 

I garasjen har jeg liggende en Denso dynamo som jeg i årevis har hatt planer om å sette inn som dynamo nummer to. Denne dynamoen har en hurtigkobling med fire kontakter:

DSC_0842.JPG.15846bfaf8baac9df9eb12603c09b8c7.JPG

DSC_0845.JPG.e4898ab378448ecbde99d87c6b3d108e.JPG

Ut fra Jørgs eminente skjema skulle disse tilkoblingene bety:

• L   = Ladelampe
  • IG = Tenning
  • M = CPU control
  • S =  Batterisensor

Jeg regner da med at jeg kobler ladelampe mot D+ i parallell på den eksisterende Hitachien, lar IG være ubrukt, og legger S på batteriets plusspol. Men hva med M? Kan den bare være ubrukt, eller vil ikke dynamoen virke da? Eller kan man rett og slett ikke bruke denne dynamoen om man ikke har en CPU å koble den mot?

Komodo skrev for 2 timer siden:

Jeg regner da med at jeg kobler ladelampe mot D+ i parallell på den eksisterende Hitachien, lar IG være ubrukt, og legger S på batteriets plusspol. Men hva med M? Kan den bare være ubrukt, eller vil ikke dynamoen virke da? Eller kan man rett og slett ikke bruke denne dynamoen om man ikke har en CPU å koble den mot?

Jeg ville nok ikke koblet ladelampen i paralell dersom dette hadde vært en vanlig dynamo med "D+". Det finnes absolutt en mulighet for at "D+ dynamoen" i spesielle tilfeller kan kjøre for stor strøm inn på "L" på "IG-dynamoen", og risikere å brenne transistoren i regulatoren (som styrer ladelampen), eller i verste fall overbelaste de tre små diodene i "D+ dynamoen". I dette tilfellet derimot, virker det som dette er en tilsvarende "IG" +"L" dynamo, og da kan dette kobles parallelt. Lampen vil da lyse så snart en av dynamoene slutter å lade.

"S" legges i utgangspunktet på batteriets plusspol, men denne kan eventuelt flyttes etter en kontroll av ladestrømmen fra dynamoene. Vær obs på at det slett ikke er sikkert at dynamoene har regulator med lik ladespenning. Dersom dynamoen med "S" lader innmari mye mer enn den andre kan du vurdere å flytte den tilbake mot "B+", lader den vesentlig mindre kan du eventuelt seriekoble på en germanium diode. Men at de lader likt er ikke nødvendigvis et mål i seg selv.

Men hva med "M"? Jeg finner motstridende opplysninger om hva "M" egentlig er og gjør. Men det virker som den gir ut et pulsbreddemodulert signal som identifiserer dynamoens aktuelle belastning. Dersom dette stemmer er det en ren utgang som ikke trenger å kobles til noe. Men på et annet skjema jeg finner (fra Denso), virker det som Denso påstår at signalet som sendes tilbake til dynamoen fra ECU (kanskje på "S"?) kan være et pulsbreddemodulert signal for å styre ladingen. Samtidig kan det godt være at ECU rett og slett bare gir et passende analogt signal (eller PWM) tilbake på sense... Jeg sitter altså ikke med svaret, men så snart du har fått testet det ut får du poste tilbake her :-)

https://www.denso.ua/media/815126/160747-denso_manual-starters-en-alternators_a4_web_locked.pdf

1973772506_Densom.jpg.2653cdb1cfe942f2acfc739f0cae7dfe.jpg

Takker så mye nok en gang for grundig svar @X10an :thumbsup: 

X10an skrev for 9 timer siden:

Jeg ville nok ikke koblet ladelampen i paralell dersom dette hadde vært en vanlig dynamo med "D+". Det finnes absolutt en mulighet for at "D+ dynamoen" i spesielle tilfeller kan kjøre for stor strøm inn på "L" på "IG-dynamoen", og risikere å brenne transistoren i regulatoren (som styrer ladelampen), eller i verste fall overbelaste de tre små diodene i "D+ dynamoen". I dette tilfellet derimot, virker det som dette er en tilsvarende "IG" +"L" dynamo, og da kan dette kobles parallelt. Lampen vil da lyse så snart en av dynamoene slutter å lade.

Jeg ser at du bifaller forslaget med å koble L i parallell med D+ på den eksisterende dynamoen. Men ved nærmere ettertanke mente du kanskje med skissen din over her at jeg skulle legge opp en ekstra ladelampe mellom L og IG, og deretter videre til tenningsnøkkelen? Mulig jeg misforstod deg litt her. Jeg får tegne opp et skjema med to dynamoer. En med L, IG, S og M, og en med D+.

X10an skrev for 9 timer siden:

Jeg finner motstridende opplysninger om hva "M" egentlig er og gjør. Men det virker som den gir ut et pulsbreddemodulert signal som identifiserer dynamoens aktuelle belastning. Dersom dette stemmer er det en ren utgang som ikke trenger å kobles til noe. Men på et annet skjema jeg finner (fra Denso), virker det som Denso påstår at signalet som sendes tilbake til dynamoen fra ECU (kanskje på "S"?) kan være et pulsbreddemodulert signal for å styre ladingen.  

Først og fremst, takk for link til teknisk manual :thumbsup: Ut fra den skjønner jeg jo at dynamoen er en SC type. Den dynamoen på skjemaet over er ikke merket med S, men det er vel mye som tyder på at den umerkede terminalen er S. I følge teksten skal dynamoen gi et signal fra M til motorens ECU om dynamoens ladetilstand, og ECU skal sende et signal tilbake til dynamoen om hvor mye den skal lade. Dette signalet må jo nesten nødvendigvis komme via S slik jeg leser skjemaet. Spørsmålet blir da om man bare kan kjøre dynamoen uten å kommunisere med ECU, og om S kan brukes som en konvensjonell feedback fra batteriet på spenning. 

Mulig jeg lager en liten testrigg for å sjekke dette. Men det kan også hende at jeg bare kjører innom vikleverkstedet og spør dem. De kan sikkert teste den for meg også, og se om den er i orden før jeg legger mer jobb i å tilpasse den på motoren.

--------------

Så tilbake til dynamoen på Viknesen igjen. Jeg skummet kjapt gjennom Ingars gamle tråd om lading og dynamoer og kom over en som har vært oppe i lignende problematikk. For de som er interessert er det xxx innlegg fra 15. august 2013. Det er @topa som stiller spørsmålet, og det dreier seg om å identifisere D+. Det virket som om de fleste kom til kort med å hjelpe ham. Siste relevante innlegg så vidt jeg kan se var 18. august skrevet av @TideRace:

Komodo skrev 51 minutter siden:

det dreier seg om å identifisere D+. Det virket som om de fleste kom til kort med å hjelpe ham

Jeg gadd ikke lese ferdig tråden her kun de tre fire første svarene, men det grunnleggende problemet var nok at ingen av bidragsyterne identifiserer forskjellen på "L" og "D+". "D+" kan gi ut opp til batterispenning og nok strøm til å drive et relé, mens "L" kun kan dra en last ned mot 0 V gjennom en NPN transistor. Så lenge bidragsyterne i tråden ikke er klar over denne forskjellen vil de ha problemer med å komme videre. Mye av problemet, som gjør at de ikke kommer videre, er at han som stiller spørsmålet konsekvent kaller "L" for "D+".

Han sier videre at det er koblet tilsvarende i en annen båt der dette opplegget virker. Men jeg mistenker at den andre båten har en dynamo med ekte "D+".

Komodo skrev 52 minutter siden:

Spørsmålet blir da om man bare kan kjøre dynamoen uten å kommunisere med ECU, og om S kan brukes som en konvensjonell feedback fra batteriet på spenning.

Det er spørsmålet ja, og jeg sitter dessverre ikke med svaret.

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev 17 minutter siden:

det grunnleggende problemet var nok at ingen av bidragsyterne identifiserer forskjellen på "L" og "D+"

:yesnod:

X10an skrev 17 minutter siden:

Mye av problemet, som gjør at de ikke kommer videre, er at han som stiller spørsmålet konsekvent kaller "L" for "D+".

Jepp, la merke til det. Men det samme gjaldt jo også de som svarte...

X10an skrev 18 minutter siden:

Han sier videre at det er koblet tilsvarende i en annen båt der dette opplegget virker. Men jeg mistenket at den andre båten har en dynamo med ekte "D+".

Mest sannsynlig. Legg også merke til at @TideRace i sitt innlegg egentlig spør om akkurat det samme som jeg åpnet med i denne tråden...

X10an skrev 7 minutter siden:

Det har vært hyggelig så lenge det varte @Komodo, men nå har jeg brukt alt for mye av livet mitt på denne tråden. Mye er nå avklart, og jeg må trolle videre i neste tråd.

:lol: 

Problemet er uansett løst for lenge siden. Men om noen kommer opp med en forklaring på "M" så er det jo interessant!

Sitat

Vi treffes nok i en annen tråd ved en senere anledning :-) 

:thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...