bjoris Startet 25.Mai.2021 Del på Facebook Startet 25.Mai.2021 Irriterende nok står denne gjennomføringen veldig nært dette svære trekkerøret. Jeg hadde tenkt å sette inn TrueDesign og dermed er det ikke i nærheten til å få plass. Det er ett par alternativer; 1. Skjære opp dette trekkerøret og håpe at det er nok slakk i ledningene til at jeg får skrudd ned ventilen 2. Sette på messig ventil på TrueDesign gjennomføringen (enklest) 3. Tette hullet og sette nytt, hvordan tetter en det gml uten for mye jobb i såfall? takknemlig for råd her, heller vel litt mot pkt 2, men innser at det er enkleste utvei:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
nordan family 27 Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Sette på en 90 grader og deretter kuleventilen? Litt mer «risiko», men ikke helt sjeldent gjort. Da blir alt Trudesign. Om du trer inn gjennomføringen og fester 90 graderen i gjennomføringen før du fester selve gjennomføringen i skroget så er det vel arbeidsplass nok, og så kan ventilen festes etterpå (eller før du fester skroggjennomføringen fast) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Ja, det er jo en ide, jeg har tenkt at du ikke hadde "lov" til å gjøre det, men ingen som spør selvsagt om det. Hmm, må tenkte på dette, men det var jo ett 4. alternativ jeg ikke hadde tenkt på, dvs jeg trodde ikke en kunne gjøre det slik... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Frivakt Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 bjoris skrev 5 minutter siden: Ja, det er jo en ide, jeg har tenkt at du ikke hadde "lov" til å gjøre det Jeg var inne på samme tanken, men slo det fra meg etter en runde her på forumet. Valgte å sette inn messing i stedet fordi TD ble for plasskrevende. Se denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 (redigert) Ser også at jeg må opp i 3/4 for å få slikt 90 graders bend, dette lages ikke for 1/2 toms. Hmm. Tilbake til alternativ 2 da muligens... Kommer til å sette inn kompositt gjennomføring nå når jeg har tatt bort den gml som nok i og for seg kunne stått i mange år til... Burde tenkt litt mer før jeg slipte bort den, hehe. Jeg har ellers funnet en sink bak på båten som er koblet til en ledning som ikke er i bruk. Tenker at jeg kan koble denne sinken til de bunnventilene jeg ikke skifter nå og da også denne om jeg velger å sett på en messing ventil. Ser jeg har litt irr på en kobling på sjøvannsfilteret også så lurte på om jeg skulle koble sjøvannsfilteret også på denne sinken. Hva tenker ekspertisen? Redigert 25.Mai.2021 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 (redigert) Har kjøpt slik forankring til den store ventilen, men den er det ikke plass til. NBen er bunnsolid så veldig tykk bunn😂 Antar den da bare er å droppe når momentet på kranen kommer så lavt. Ellers må jeg si at det verker litt i hå håndtverken i meg når det står at en kan skru dette som en ønsker slik at hendelen kommer på rett plass, føles jo veldig mye smartere å «bunne», må en halv omdreining tilbake for å då hendelen på rett plass... Alternativet er å ha hendelen på feil side, en rekker den, men vanskelig å se om den er åpen eller stengt med motorkassen på. Antar det føles så feil nå fordi det er «tørr» montering så det slarker sånn... Redigert 25.Mai.2021 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
nordan family 27 Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Vedr kobling til sink: i Fairlinen jeg hadde var begge sjøvannsfiltrene koblet til skrogsinkene. Så hvis du allerede har et slikt system ville jeg vurdert å inkludere sjøvannsfiltrene også. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 bjoris skrev for 10 timer siden: Ellers må jeg si at det verker litt i hå håndtverken i meg når det står at en kan skru dette som en ønsker slik at hendelen kommer på rett plass, føles jo veldig mye smartere å «bunne», må en halv omdreining tilbake for å då hendelen på rett plass... Du kan file litt av toppen av gjennomføringen slik at ventilen bunner med litt mer omdreining. Slik gjorde i alle fall jeg det, liker også når ventilen er skrudd nedtil, trenger gjerne ikke være skrudd så stramt akkurat, men det føles bedre når det er gjenger hele veien inn😅 Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Det beste er vel å sette på kuleventilen og så feste selve gjennomføringen. Da kan man jo få den bunnet i på gjengene og spaken der man vil. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Jeg må også flytte en gjennomføring, og vil gjerne vite hvordan jeg tetter gammelt hull. Gjennomføringen er til vanninntaket til dassen. Det er for høyt opp, slik at jeg drar inn dritt og lort som flyter på vannets overflate. Dette tetter inntaket. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Går en annen tråd om akkurat dette med tetting av slikt hull. De fleste vil til med matte, epoxy eller polyester. Selv ville jeg satt inn en skroggjennomføring med blindplugg på og latt det bli der. Plutselig er det en grunn til at du trenger det igjen til et eller annet formål. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 bjoris skrev On 25.5.2021 at 8.56: 3. Tette hullet og sette nytt, hvordan tetter en det gml uten for mye jobb i såfall? Du spør litt tvetydig. Du ønsker å sette inn komposittgjennomføring og ventil for at det skal bli best mulig resultat, men samtidig spør du hvordan du på en enkel måte kan tette det gamle hullet. Den kompromissløse løsningen er å slipe opp og støpe igjen hullet. Hvordan du gjør det er beskrevet mange ganger her inne allerede, og egentlig ikke så stor jobb. Dersom du ikke ønsker å ta den jobben vil jeg anbefale deg å montere ventil i messing eller syrefast og bruke det gamle hullet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bjoris Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 5 hours ago, Komodo said: Du spør litt tvetydig. Du ønsker å sette inn komposittgjennomføring og ventil for at det skal bli best mulig resultat, men samtidig spør du hvordan du på en enkel måte kan tette det gamle hullet. Den kompromissløse løsningen er å slipe opp og støpe igjen hullet. Hvordan du gjør det er beskrevet mange ganger her inne allerede, og egentlig ikke så stor jobb. Dersom du ikke ønsker å ta den jobben vil jeg anbefale deg å montere ventil i messing eller syrefast og bruke det gamle hullet. Jepp, jeg falt ned på den løsningen! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Da ender jeg til slutt med bare å sette inn EN kompositt ventil av 3. Det ser bra ut på septiken som jeg også anser som den viktigste å få kompositt på. Men når det kommer til gjennomføring og ventil for kjøling av hylsa fikk jeg dette problemet med plass som jeg kunne fikset, men jeg ser også at det er veldig tynne rør på TD ifht messing så jeg blir usikker på om en faktisk skulle borret opp til 3/4 for å få nok vann. Nå blir det messing hele veien her, Seatronic anbefalte ikke å blande messing og kompositt selv om jeg tror det går fint, mener Hanse båtene har gjennomføringer i kompositt og så messing ventiler. Problem nr 3 nå er at jeg har 1/2 toms gjennomføring og ventil til sjøvannspumpa for spyling av akterdekket, men her har jeg 19 mm slange og jeg finner ikke slangestuss hos TD som passer, nærmeste var en overgang fra 13 til 19 mm, men tror også her at jeg vil få problem med å få nok vann gjennom disse syltynne slangestussene og ventilene så ja, jeg sender tilbake og går for messing her også. Jeg har funnet en sink som ikke er koblet til og har tenkt å koble denne til messing uttakene, men hvordan kobler enn dette til, går det å skru av hendelen på ventilen og skru ledningen inn der eller bare klemme ledningen fast til koblingen med en slangeklemme? Evt noe smartere:) Tenker rustfrie slange klemmer på messing er kanskje også dumt? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Frivakt Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 I følge info hos Watski kan TruDesign kombineres med messing og rustfritt stål. For å få 19mm slange, kan du derfor sette inn en 1/2 - 3/4 overgang i messing før slangenippel (3/4-19mm). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 bjoris skrev for 5 timer siden: Seatronic anbefalte ikke å blande messing og kompositt Og begrunnelsen var at? bjoris skrev for 5 timer siden: Problem nr 3 nå er at jeg har 1/2 toms gjennomføring og ventil til sjøvannspumpa for spyling av akterdekket, men her har jeg 19 mm slange og jeg finner ikke slangestuss hos TD som passer, Til 19mm slange bør du gå opp til 3/4" gjennomføring. bjoris skrev for 5 timer siden: nærmeste var en overgang fra 13 til 19 mm, men tror også her at jeg vil få problem med å få nok vann gjennom disse syltynne slangestussene og ventilene så ja, jeg sender tilbake og går for messing her også. Jeg har funnet en sink som ikke er koblet til og har tenkt å koble denne til messing uttakene, men hvordan kobler enn dette til, går det å skru av hendelen på ventilen og skru ledningen inn der eller bare klemme ledningen fast til koblingen med en slangeklemme? Evt noe smartere:) Tenker rustfrie slange klemmer på messing er kanskje også dumt? Det er ikke noe problem å feste ledningen med ei rustfri slangeklemme. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.