Jump to content

Evinrude 250 H.O G2 surner/fusker


AskeladdenC65

Recommended Posts

Kjøpte en Nordkapp 705 med Evinrude 250 H.O G2 i November ifjor. Sjøsatte forrige uke, og opplever att etter ca 10 min kjøring på dorgefart, så surner, jukser motor. Må da gi den litt mere gass, opp i plan for å "renske" den. Går fint da. Hva skyldes dette? Motor gått 183 timer, 17 mod. Forrige eier har hatt den på service ifjor. 

Link to post
Share on other sites

Etec'ne spytter inn ekstra olje de 10 første minuttene du kjører og hvis du kjører mye sakte så får du aldri blåst motoren rein, HO modellene er ekstra sære på dette, da de er mappa for litt hardere kjøring 

 

Skift plugger og kjøp en boks med dette og spray inn når du ligger på 2-3000rpm. Ps gjør dette langt ifra folk, for det ryker noe jævli og det kommer mye sot på vannet 

 

https://nettbutikk.oktanfritid.no/products/evinrude-engine-tuner?gclid=Cj0KCQjwwLKFBhDPARIsAPzPi-JvbQu1g0htBgWHkZ7elpIzQQ_eqSFl44iJJSDP2T-orD9dwDUE6w0aAkJKEALw_wcB

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for opplysninger og gode råd. Blir jo litt sakte kjøring når fruen ligger og soler seg. Så hvor ofte må man drive og sprøyte inn dette stoffet? Og må jeg skifte plugger nå.....? Har vinterkonserveringen noe av skylden? 

Link to post
Share on other sites

Hvis man sørger for å kjøre litt hardt støtt og stadigt, så skal du ikke trenge dette. Men på flere av motorene jeg har kjøpt som er daukjørt så gjør dette underverk 

 

Se åssen pluggene dine ser ut, så ser du kjappt om du burde bytte de. Men hadde det vært min motor så hadde jeg kjørt en rens, så bytta plugger rett etterpå

 

Vinterkonservering har nok noe av skylda, men det pleier og gå fint. Men når vi prøvekjører opplagsbåtene på starten av sesongen så sørger vi for å kjøre de litt hardt sånn at de blir blåst reine 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nordkapp 705 skrev for 2 timer siden:

Takk for opplysninger og gode råd. Blir jo litt sakte kjøring når fruen ligger og soler seg. Så hvor ofte må man drive og sprøyte inn dette stoffet? Og må jeg skifte plugger nå.....? Har vinterkonserveringen noe av skylden? 

Dette er en kjent problemstilling for gamle to-taktere. Trodde E-Tec hadde løst dette problemet. 

Link to post
Share on other sites

Buster L Mercury skrev 1 time siden:

Dette er en kjent problemstilling for gamle to-taktere. Trodde E-Tec hadde løst dette problemet. 

 

HO modellene er litt særere på akuratt det området da de er mappet for litt mer aktiv kjøring. Så dessverre skulle TS heller hatt en vanelig 250 

 

Har hatt flere kunder som sliter med det samme, som jeg skreiv over så er etec'ne programmert til og trykke inn litt ekstra olje de 10 første minuttene og flere av kundene har 5-9min tur fra brygga til hytta og såpass korte turer i kombinasjon med rolig kjøring ender ofte med nedsota motorer, men løsninga er engine tuner, nye plugger og litt friskere kjøring 

Link to post
Share on other sites

chrisrik skrev 1 time siden:

 

Hva vil du si er litt friskere kjøring? +4000 en stund? :)

Oljeinnstiling er kanskje også relevant, men HO motorer kan vel muligens ikke programmeres til xd100-forbruk.

 

Ligger man på 4000+ en stund så skal det være bra 

 

G2 250ho skal vel ha xd100

Link to post
Share on other sites

"Nei, jeg MÅ kjøre litt villbass nå de første 10 minuttene, så kan det bli soling etterpå! Eika sier det..."

 

:giggle::giggle::giggle:

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nordkapp 705 skrev 55 minutter siden:

Må ha det inn med teskje:giggle: gjelder ved hver oppstart? Selv om motortemp er "høy", altså nettopp skrudd av tenning, men skal starte på nytt etter noen minutter...

 

Skal høre med eksperten imorra 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...