AskeladdenC65 Startet 25.Mai.2021 Del på Facebook Startet 25.Mai.2021 Kjøpte en Nordkapp 705 med Evinrude 250 H.O G2 i November ifjor. Sjøsatte forrige uke, og opplever att etter ca 10 min kjøring på dorgefart, så surner, jukser motor. Må da gi den litt mere gass, opp i plan for å "renske" den. Går fint da. Hva skyldes dette? Motor gått 183 timer, 17 mod. Forrige eier har hatt den på service ifjor. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 (redigert) Etec'ne spytter inn ekstra olje de 10 første minuttene du kjører og hvis du kjører mye sakte så får du aldri blåst motoren rein, HO modellene er ekstra sære på dette, da de er mappa for litt hardere kjøring Skift plugger og kjøp en boks med dette og spray inn når du ligger på 2-3000rpm. Ps gjør dette langt ifra folk, for det ryker noe jævli og det kommer mye sot på vannet https://nettbutikk.oktanfritid.no/products/evinrude-engine-tuner?gclid=Cj0KCQjwwLKFBhDPARIsAPzPi-JvbQu1g0htBgWHkZ7elpIzQQ_eqSFl44iJJSDP2T-orD9dwDUE6w0aAkJKEALw_wcB Redigert 25.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Takk for opplysninger og gode råd. Blir jo litt sakte kjøring når fruen ligger og soler seg. Så hvor ofte må man drive og sprøyte inn dette stoffet? Og må jeg skifte plugger nå.....? Har vinterkonserveringen noe av skylden? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 (redigert) Hvis man sørger for å kjøre litt hardt støtt og stadigt, så skal du ikke trenge dette. Men på flere av motorene jeg har kjøpt som er daukjørt så gjør dette underverk Se åssen pluggene dine ser ut, så ser du kjappt om du burde bytte de. Men hadde det vært min motor så hadde jeg kjørt en rens, så bytta plugger rett etterpå Vinterkonservering har nok noe av skylda, men det pleier og gå fint. Men når vi prøvekjører opplagsbåtene på starten av sesongen så sørger vi for å kjøre de litt hardt sånn at de blir blåst reine Redigert 25.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Takk igjen! Må nye plugger indekseres? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Du må sette en strek der åpninga er og skru denne rett mot injektorene Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Takk! Og du vet sikkert hvilke plugger jeg må kjøpe... Kanskje Oktan Fritid har disse, da kan jeg jo bestille samtidig med sprøytemiddelet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 De som ligger på plass nr4 fra venstre i 3etasje i hyllene :P husker dessverre ikke hva de heter sånn i farta Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Nordkapp 705 skrev for 2 timer siden: Takk for opplysninger og gode råd. Blir jo litt sakte kjøring når fruen ligger og soler seg. Så hvor ofte må man drive og sprøyte inn dette stoffet? Og må jeg skifte plugger nå.....? Har vinterkonserveringen noe av skylden? Dette er en kjent problemstilling for gamle to-taktere. Trodde E-Tec hadde løst dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Del på Facebook Svart 25.Mai.2021 Buster L Mercury skrev 1 time siden: Dette er en kjent problemstilling for gamle to-taktere. Trodde E-Tec hadde løst dette problemet. HO modellene er litt særere på akuratt det området da de er mappet for litt mer aktiv kjøring. Så dessverre skulle TS heller hatt en vanelig 250 Har hatt flere kunder som sliter med det samme, som jeg skreiv over så er etec'ne programmert til og trykke inn litt ekstra olje de 10 første minuttene og flere av kundene har 5-9min tur fra brygga til hytta og såpass korte turer i kombinasjon med rolig kjøring ender ofte med nedsota motorer, men løsninga er engine tuner, nye plugger og litt friskere kjøring Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Eika skrev for 9 timer siden: og litt friskere kjøring Hva vil du si er litt friskere kjøring? +4000 en stund? :) Oljeinnstiling er kanskje også relevant, men HO motorer kan vel muligens ikke programmeres til xd100-forbruk. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Guest Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 chrisrik skrev 1 time siden: Hva vil du si er litt friskere kjøring? +4000 en stund? :) Oljeinnstiling er kanskje også relevant, men HO motorer kan vel muligens ikke programmeres til xd100-forbruk. Ligger man på 4000+ en stund så skal det være bra G2 250ho skal vel ha xd100 Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Da har jeg bestilt plugger og engine tuner. Men er det bare di første 10 minuttene e tecene får mere olje? Vil det si att etter 10 minutter så er ikke dorgefart like problematisk? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Det stemmer Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 "Nei, jeg MÅ kjøre litt villbass nå de første 10 minuttene, så kan det bli soling etterpå! Eika sier det..." Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
AskeladdenC65 Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Må ha det inn med teskje gjelder ved hver oppstart? Selv om motortemp er "høy", altså nettopp skrudd av tenning, men skal starte på nytt etter noen minutter... Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Kan også opplyse om att plugger som heter wepi eller wepia ikke trenger og indekseres. Ifølge ett forum som jeg fant i usa. Wep må derimot det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Nordkapp 705 skrev 55 minutter siden: Må ha det inn med teskje gjelder ved hver oppstart? Selv om motortemp er "høy", altså nettopp skrudd av tenning, men skal starte på nytt etter noen minutter... Skal høre med eksperten imorra Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Supert, takk Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Mai.2021 Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Det var han faktisk ikke sikker på, men han trudde det var kun når den var kald, men som han sa så hadde han ikke blitt overaska hvis det var hver gang man starta motoren. Så nå skulle han undersøke litt Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2021 Spennende! Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 Vet du noe mere nå Eika? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 1.Juni.2021 Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 Det har jeg helt glemt, skal spørre neste gang jeg er nede på motorverkstedet, jeg står inne i plastverkstedet om dagen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 1.Juni.2021 Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 Det er hver gang man starter Sitér dette innlegget Link to post
AskeladdenC65 Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2021 Okei, takk for att du undersøkte! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.