Jump to content

Frakt av moring på sjøen?

EBG

Recommended Posts

pacuare skrev for 1 time siden:

Med tidevann er det enkelt. Legg morningen på grunt vann. Kjør båten din over moringen og bind fast på lavvann. Vent på høyvann, kjør ut og kapp tauet til morningen når du er på rett sted. 

Det derre funker ikke i Bunnefjorden, hvor avstanden mellom høy- og lavvann normalt er 20 cm. Hvis TS befinner seg på bredden av Mjøsa, er tidevannsforskjellen enda mindre. Dårlig med store blåser etter storm er det også.

Slik vi løste problemet, var å legge noe plank over et par 200 liter tomfat som ble holdt flytende i fjæra. Oppå der plasserte vi en utgått balje. Så støpte vi oppi balja. Tauet balja med robåt ut der vi skulle ha den. Dro vekk fatene og moringen ploppet uti. En annen gang lempet vi noen motorblokker uti etter samme prinsippet. 

Å støpe i gummibåter eller utgåtte baljer er ikke helt 2021 vel? Det krever ikke alt for mye å slå sammen noen bord til forskaling, så slipper man å bidra til plastforsøplingen av havet vårt.

Tenkt også over hvordan selve moringstauet rigges før loddet går til bunns, det er store krefter. Det beste er kanskje å la tauet med blåse ligge i vannet, helst utstrakt for å unngå floke.

Sjøvind skrev 15 minutter siden:

Å støpe i gummibåter eller utgåtte baljer er ikke helt 2021 vel? Det krever ikke alt for mye å slå sammen noen bord til forskaling, så slipper man å bidra til plastforsøplingen av havet vårt.

Tenkt også over hvordan selve moringstauet rigges før loddet går til bunns, det er store krefter. Det beste er kanskje å la tauet med blåse ligge i vannet, helst utstrakt for å unngå floke.

Hvor får du plasten fra?

Mye handler rett og slett om støpeformen. Arkimedes har mange gode innspill. For å tydeliggjøre hva jeg snakker om: Støp deg din egen lille ferrosement båt. Altså at du huler ut støpeformen med passende forskaling. Jeg kan love deg den synker godt når du først lar heverten sluttføre prosessen :-)

Husk å binde en tennisball til hevertslangen, slik at den ikke synker til bunn og blir plastsøppel. 

Redigert av X10an (see edit history)

Seilbåt på 2 tonn burde vel kunne klare seg med en sånn spesial moringsring på 75 kg? Vippes kontrollert og lett ut fra en lettbåt med to mann. Presisjon og kontroll er jo greit.

Ligger selv i beskyttet farvann med 75kg på 6 tonn seilbåt (har en 40 kg i "sikring". Tålte fint 21 ms i kastene i fjor ved flere anledninger.

Redigert av willmasta (see edit history)

Brukte selv følgende metode for frakt av ca 450 kg betong blokk:

Satte fast kjetting og ferdig tau i blokken+ et ekstra tau for løft, satte en liten blåse i enden av tauet, slapp utfor kaikanten på ca 4m dybde, sto på baugen av båten (17 fot Dromedille) og strammet ned det jeg var god for, gikk akter i båten, dette kombinert med lett gasspådrag akterover er nok til å løfte blokken klar av bunn, tutlet avgårde til dropp-punkt og kappet løfte-tauet.

La ut 4 slike til å holde på plass en flytebrygge.

Er nok ikke foretrukket metode om du skal langt, men fungerte utmerket ved transport på ca 800 meter med 4 repetisjoner.

Og pass for all del på å ikke være i nærheten av tauet med armer og bein når du dropper lasten....

Vi har privat flytebrygge og har satt ut en rekke 500 og 750kg lodd som vi har støpt i fjæra! vi har heldig vis 2-3m flo og fjære så da tar vi to båter med loddet imellom og strammer maks på fjera, da er det lett å kontrolere. oppdriften av to 16-17 fots åpenbåter er formidabel!  vi laga ei ramme med tre stålrør som vi tvinna tauet i 8 tall for å få friksjon når vi fira det

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

EBG skrev for 18 timer siden:

Men er redd det ikke blir tungt nok for en seilbåt på ca 2 tonn? 

Her er det svar på mye

http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2018/02/atlantica-sakerhetsguiden-2017.pdf

enslagsgjest skrev for 17 timer siden:

Fest store blåser (disse finner du i fjøra etter en storm) i

Redd en må finne mange når en set på oppdriften

https://www.certex.no/produkter/maritimt-utstyr-brann-og-redning/batutstyr/ankring-boyer-og-annet-batmateriell/polyform-garnblaser-a-serien-p93659

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du har mulighet til å få lånt deg ei åpen jolle uten motor, kan du plassere et fat i den og støpe moringa mens fatet står i båten. Trekk båten dit du skal ha moringa, og tipp den rundt. Får du lånt deg en flåte eller ei flytebrygge er det enda bedre. Da kan du bare bikke moringa utenfor når den er klar. 

enslagsgjest skrev On 25.5.2021 at 17.44:

Fest store blåser (disse finner du i fjøra etter en storm) i moringen og kjør den ut på stranda på fjære sjø. 

Jeg gjorde noe liknende. Her jeg bor finnes det en bussgarasje der de vasker bussene. Vaskemiddelet kommer i store plastfat. De betalte jeg svært lite for. Disse er lette å bunte sammen. Til min båt (4-5t) trengte jeg ikke all verden masse på ila, moringen, da bunnen suger sterkt. Jeg festa moringen, ei stor kasse med stein, delvis murt sammen* (egentlig en fryser som var strippa for farlig avfall) til fatene (tønnene) med lastestropper, slik at jeg kunne jekke dem sammen så mye jeg klarte på lav fjære. Litt skummelt å skjære over bånda, men fatene spratt ikke nevneverdig opp - de henger i vannoverflata. Jeg har gjort det to ganger, og det som har røket den ene gangen var trossa oppe ved overflata. Ilene har aldri løfta seg, tross at båten har liggi ute til langt på høst i strøm og kuling. Jeg bruker ikke sjakkel nede, men tau i løkke gjennom ila og spleisa sammen et stykke over. Tauet er påsurra kjetting (tyngde).  

*Jeg mura sammen passe med steiner i bunnen, mens kassa sto på lav fjære, og fylte på mer etter hvert, litt i forhold til oppdrifta på fatene. Om jeg ikke husker feil, gikk det med to misbrukte floer før jeg var fornøyd! Jeg trur ikke kassa veide mer enn 2-300kg. Den er urikkelig. Kjettingen som holder tauet nede og en daumann et stykke bort, gjør at denne kladeisen må dras bortover bunnen, som altså er sand, silt og sedimenter. 

Forøvrig brukte jeg en vanlig ro/motorbåt på 12 fot og rodde, dro, kladeisen på plass, med tau, bøye, kjettinger og daumann ombord. Fryktelig tungt å ro, men behagelig når en har funnet den rette plassen for senkinga og for å slippe å tenke på tau-propell og slikt. Det går jo an å velge en dag med blank sjø, lett yr og springflo...

Redigert av Erik AN (see edit history)

Siden vi er inne i kategorien, kan jeg jo fortelle om den første patenten. Jeg støpte ei murplate på omlag 10cm x 60cm x 60cm. I den, gjennom den, murte jeg inn en tjukk hageslange som jeg så tredde tauet gjennom i løkke. Hageslangen beskytta tauet to-tre meter opp til der det var spleisa sammen. Jeg bandt sammen de to tauene med teinetau, som også bar kjettingen som gikk langs tauet. Jeg armerte inn armeringsjern som stakk ut på sidene slik at den skulle sette seg, hefte seg, bedre til bunnen. Denne var litt tung å romstere med på land men helt kurant i sjøen. Så støpte jeg, i samme plankeforskalinga, men med ei bøtte i midten, ringer av sement på anslagsvis 30kg. Så la jeg ut plata med tau, og påsurra kjetting med ei lita bøye med karabinkrok, til bruk ved utsettinga. Deretter løsna jeg tauet, tredde det gjennom en ring, stramma opp og slapp ring etter ring ned og dro litt, heiv litt att og fram, slik at de la seg utover i ei vifte. Jeg trur jeg brukte 5-6 slike ringer. Jeg hadde da ei lita snekke på 1t., men metoden skal kunne la seg bruke til større iler, større båter.   

Redigert av Erik AN (see edit history)
EBG skrev On 26.5.2021 at 22.48:

Her var det mange gode tips. Forresten så bor jeg i en fjord i Haugesund. Ikke all verdens forskjell på flo og fjære, men tror det skal være nok. 

Det er i alle fall rundt 1,2m i forskjell, så det burde gå greit om du støper på laveste fjære. Du har litt å gå på da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...