LyrikRC2 Startet 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2021 Hei. Fikk en overraskelse når jeg prøvde den nye propellen, den kommer i kontakt med styrefinnen bak. Propellen er en Ballistic 13 1/2 x 24 XL, og jeg har hørt det finnes propellskiver som bygger mindre, men jeg finner ingen på nettet som passer. Det kan også fungere med en skive som er konet helt igjennom skiven (se bilde). Mulig jeg kan file noen få mm av styrefinnen, men veldig fint om det kan unngås. Noen råd? På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Du får tynnere thrusteskiver enn den du har, det vil jo løse problemet. Men den enkle løsninga er jo å file litt, evt montere plate uten finne Hvis du kjenner noen med dreiebenk, så kan dere dreie litt av thrusteskiva Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Må nesten ha finnen da det er vanninntak for kjøling på den, beste er nok en tynnere skive, men finner ingen på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) Da lærte jeg noe nytt idag også. Trudde kjølinga gikk inn i plastinntakene midt på girhuset jeg Jeg har i allefall tatt av finna og montert plate uten finne flere ganger uten at det har hatt noe og si, på etec. skru ut skruen på den plata og se på den, så tenker jeg du får deg en overraskelse :) men bare av nysgjerrighet, åssen båt har du montert denne på ? Med 24" på 115etec så må det jo være noe som sikter på 50knop, de fleste går med 17 og 19" Redigert 25.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Jeg har bare lest at det hullet i finnen er for kjøling av eksoshub, vet ikke om det faktisk stemmer. Men tør ikke gamble på det. Motoren sitter på en Wesling, men 50 knop er nok ikke innen rekkevidde. Må opp i 24" fordi girkassa har 2.36 utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 115ho har ikke kommet med 2.36, men 2 og 2.25. Ofte er det 2 på 20" stamme og 2.25 på 25"/30" stamme, Send meg serienr på motoren din på en pm, så skal jeg sjekke på jobb imorra åssen utv du faktisk har Hvis du skal kjøre med 115ho på en Wesling, så regner jeg med at du har heisa motoren såpass at denne finnen er over vann uansett når du kjører litt hardt. Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Sendte modell og serienummer på PM. Beste hadde vært om den var 2:1, gjør det mye enklere å velge propell. Jeg har ikke prøvd motoren enda, kun sett på blueprints. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 @LyrikRC2, du kan trygt lytte til @Eika når det gjelder etec og -ling båter. Tror ingen her på forumet vet så mye som han om etec og få så mye om å presse fart ut av skrog. Og han har en god del erfaring med Wesling og Musling... ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Grand Banks jr skrev 2 minutter siden: @LyrikRC2, du kan trygt lytte til @Eika når det gjelder etec og -ling båter. Tror ingen her på forumet vet så mye som han om etec og få så mye om å presse fart ut av skrog. Og han har en god del erfaring med Wesling og Musling... ? Åjj, det var store ord, takk for det :) men der er flere her inne som kan mye om etec, sikkert ett par som kan mye mer enn meg også (jeg kan jo svært lite, iforhold til enkelte personer i vennekretsen) Men det og få frem de siste knopene, det er det også svært mange her inne som kan svært mye om, men kansje ikke alle som gidder å skrive så mye om det her på forumet. Vi har jo noen guruer som virkelig har satt seg inn i det teoretiske innen skrog og propeller, jeg er bare en lykkelig amatør som snakker av egene erfaringer. Men det begynner jo og bli noen erfaringer etter og ha prøvd sikkert 150 forskjellige type båter Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Eika skrev 6 minutter siden: men der er flere her inne som kan mye om etec, sikkert ett par som kan mye mer enn meg også Er ikke så sikker på det Moro å se når fagpersoner som du kommer med fasiten og retter opp i misforståelser over det ganske land Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) Komodo skrev 13 minutter siden: Er ikke så sikker på det Moro å se når fagpersoner som du kommer med fasiten og retter opp i misforståelser over det ganske land Flere ganger må jeg spørre ett par kamerater, før jeg poster her inne. Har 3 kamerater som er helt drøye når det gjelder etec og jeg vil våge og påstå disse 3 kunne blitt Norges beste etec mekaniker team hvis de jobba under samme tak. (Men jeg er flinkere enn alle 3 til sammen når det kommer til glassfiber, som er det jeg er flinkest til) Det er ikke jeg som åpner hjernene for å bytte deler innvendigt, heller ikke jeg som starta med ommapping av hjernene, omprogramering av injektorene i jakta på mer hk, bytte av foringer i blokkene (alt dette er vist umuligt ifølge frydenbø/importøren) Men siden jeg er så heldig og ha disse rundt meg, så virker jeg kansje som en proff :P med hjelp av disse, kansje jeg greier og bli raskeste i Norden med Etec? Greier jeg 90+ i år? Ifølge racerbåt gutta, så går det vist ikke ann og få god fart med etec bakpå. Redigert 25.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) Eika skrev 3 minutter siden: Flere ganger må jeg spørre ett par kamerater, før jeg poster her inne. Jo, men de er ikke aktive her vel? Det @Grand Banks jr snakket om var jo hvem på forumet her man kan lytte til, ikke alle andre rund om kring. De aller fleste profesjonelle aktører skriver nok ikke her inne. Derfor en ekstra kredit til de som faktisk gjør det Redigert 25.Mai.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Guest Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) Komodo skrev 19 minutter siden: Jo, men de er ikke aktive her vel? Det @Grand Banks jr snakket om var jo hvem på forumet her man kan lytte til, ikke alle andre rund om kring. De aller fleste profesjonelle aktører skriver nok ikke her inne... Dessverre så er de ikke det, alle 3 får nok av etec og båt på jobb og hobby, så det og holde på med båt på internett i tilegg blir vel litt for mye, i tilegg vet jeg ett par av de har kommentert litt på facebook men har fått så øra flaggrer av enkelte selvutnevnte verdens mestere som mener de har rett, etter det blei det helt stopp Men jeg er vel kansje den på forumet med flest etec'r? Akuratt nå er jeg eier av 8stk og har 1520hk tilsammen (noe må jeg også samle på, i tilegg til båter, er vel ikke så lenge til det kommer noen med hvite frakker å henter meg) Oooops, glemte vist en 115hk. 9stk og 1635hk da Men værsting motoren i samlinga, det er en mercury :P Redigert 25.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 (redigert) Jaggu faen hadde du rett, 15modellen hadde 2.36. jaggu godt man kan lære litt hver eneste dag, nå vet jeg åssen girhus jeg IKKE skal ha Men når vi ser her så skal du ha 2 eller 2.25. blir litt forvirra jeg nå Redigert 26.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 (redigert) Takk for at du sjekket, er ganske sikker på at det er 2.36. Med 13-spline og 2.36 utveksling blir propellvalget ganske snevert. Har propell som jeg tror passer, men trenger en thrustskive som bygger mindre. Redigert 26.Mai.2021 av LyrikRC2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 (redigert) Ring telmo, så har de thrusteskive som passer. Men hvor mye lenger inn kan du ha propellen uten at den subber i girhuset ? Jeg hadde tatt den enkle løsninga, slipa litt på finna og finni frem en pensel og lignende lakk. Eller jeg hadde bare satt på en plate uten finne :P men det blir noe annet når man har flere sånne plater liggende Hvis du kjøper deg ett løst boss/hub, så er det plutselig ett stort utvalg av propeller igjen. Redigert 26.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 ser jo ut som at det er noen mm mer enn vanlig i forkant av propellen..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Ikke viktig, men ifølge manualen tar denne inn kjølevannet på siden av girhuset gjennom de vante "silene". Finnen under anvtiventilering har ingenting med kjøling/vanninntak. Du må få deg en trykkbrikke som passer propell og motor. Den er for tykk og propellen kommer for langt ut på akslingen - som i seg selv ikke er optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 (redigert) Ringer Telmo i morgen å høre om de har en skive som bygger mindre. Når det gjelder styrefinnen og kjøling så har jeg ikke åpnet lokket, bare ser at de på etecownergroup forumet mener finnen har kjølefunksjon. Kanskje plausible siden det er hull i finnen? "Yours have a water pickup hole and a passageway that directs water into the exhaust system to cool the hot gasses and to help the rubber propshaft seals and propeller hubs from melting." "On some E-TEC engines the steering torque trim tab (on the lower surface of the anti-ventilation plate) also acts as a water pick-up for adding cooling water to the engine exhaust passing through the gear case and out the propeller hub. I don't recall if the E-TEC 90 has this feature. Look at the steering torque tab. If the tab has a water pick-up, you should see it on the bottom tip of the tab. My V6 225-HP E-TEC has such a pick-up on the tab." Redigert 26.Mai.2021 av LyrikRC2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Eksosen og kjølevannet kommer ut sammen i senter av propellen. I fart. Men også ut over antivantileringsplaten. Kjølevannskretsen under. Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 27.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Så finnen tar opp vann og kjøler eksosen som kommer ut ved antikav. platen. Telmo har ikke skive som passer, og da tror jeg det enkleste blir å høre med et mekaniskverksted om de kan justere skiven jeg har. Men er det best å dreie selve konen (flytte den lengre inn) eller dreie vekk 3mm gods på selve skiven? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 (redigert) Usikker på trykk av eksos/kjølevann som skal ut ift et hull på et par mm. Ser mer ut som drenering. men uviktig drei bort fra kontaktflater til propeller mot trykkplate. Redigert 27.Mai.2021 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 6.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2021 Løsningen ble vinkelsliper. Ser ut til å fungere utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 8.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2021 Sånn ser platene uten finne ut, som man kan se så er det dreneringshull her også Sitér dette innlegget Link to post
LyrikRC2 Svart 14.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2021 Du hadde helt rett med giringen, jeg var sikker på at det var 2.36, men det viser seg nå at den er 2:1. Originalt tror jeg den egentlig er 2.36, men undervannshuset er nok skiftet på et tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.