Jump to content

Evinrude E-tec 115HO, propell kommer i kontakt med styrefinnen. se bilde


LyrikRC2

Recommended Posts

Hei. 
Fikk en overraskelse når jeg prøvde den nye propellen, den kommer i kontakt med styrefinnen bak. Propellen er en Ballistic 13 1/2 x 24 XL, og jeg har hørt det finnes propellskiver som bygger mindre, men jeg finner ingen på nettet som passer. Det kan også fungere med en skive som er konet helt igjennom skiven (se bilde). Mulig jeg kan file noen få mm av styrefinnen, men veldig fint om det kan unngås. Noen råd?

På forhånd takk. 

 

 

20210525_195319.jpg

20210525_195327.jpg

20210525_195755.jpg

20210525_195841.jpg

20210525_195851.jpg

Link to post

Da lærte jeg noe nytt idag også. Trudde kjølinga gikk inn i plastinntakene midt på girhuset jeg 

 

Jeg har i allefall tatt av finna og montert plate uten finne flere ganger uten at det har hatt noe og si, på etec. skru ut skruen på den plata og se på den, så tenker jeg du får deg en overraskelse :) 

 

men bare av nysgjerrighet, åssen båt har du montert denne på ? Med 24" på 115etec så må det jo være noe som sikter på 50knop, de fleste går med 17 og 19" 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

115ho har ikke kommet med 2.36,  men 2 og 2.25. Ofte er det 2 på 20" stamme og 2.25 på 25"/30" stamme, Send meg serienr på motoren din på en pm, så skal jeg sjekke på jobb imorra åssen utv du faktisk har 

 

Hvis du skal kjøre med 115ho på en Wesling, så regner jeg med at du har heisa motoren såpass at denne finnen er over vann uansett når du kjører litt hardt. 

 

 

Link to post

@LyrikRC2, du kan trygt lytte til @Eika når det gjelder etec og -ling båter. Tror ingen her på forumet vet så mye som han om etec og få så mye om å presse fart ut av skrog. Og han har en god del erfaring med Wesling og Musling... ?

 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 2 minutter siden:

@LyrikRC2, du kan trygt lytte til @Eika når det gjelder etec og -ling båter. Tror ingen her på forumet vet så mye som han om etec og få så mye om å presse fart ut av skrog. Og han har en god del erfaring med Wesling og Musling... ?

 

 

 

 

 

Åjj, det var store ord, takk for det :) men der er flere her inne som kan mye om etec, sikkert ett par som kan mye mer enn meg også (jeg kan jo svært lite, iforhold til enkelte personer i vennekretsen) 

 

Men det og få frem de siste knopene, det er det også svært mange her inne som kan svært mye om, men kansje ikke alle som gidder å skrive så mye om det her på forumet. Vi har jo noen guruer som virkelig har satt seg inn i det teoretiske innen skrog og propeller, jeg er bare en lykkelig amatør som snakker av egene erfaringer. Men det begynner jo og bli noen erfaringer etter og ha prøvd sikkert 150 forskjellige type båter 

Link to post
Komodo skrev 13 minutter siden:

Er ikke så sikker på det :wink: Moro å se når fagpersoner som du kommer med fasiten og retter opp i misforståelser over det ganske land :giggle:

 

Flere ganger må jeg spørre ett par kamerater, før jeg poster her inne. Har 3 kamerater som er helt drøye når det gjelder etec og jeg vil våge og påstå disse 3 kunne blitt Norges beste etec mekaniker team hvis de jobba under samme tak. (Men jeg er flinkere enn alle 3 til sammen når det kommer til glassfiber, som er det jeg er flinkest til)

 

Det er ikke jeg som åpner hjernene for å bytte deler innvendigt, heller ikke jeg som starta med ommapping av hjernene, omprogramering av injektorene i jakta på mer hk, bytte av foringer i blokkene (alt dette er vist umuligt ifølge frydenbø/importøren)

 

Men siden jeg er så heldig og ha disse rundt meg, så virker jeg kansje som en proff :P med hjelp av disse, kansje jeg greier og bli raskeste i Norden med Etec? Greier jeg 90+ i år? Ifølge racerbåt gutta, så går det vist ikke ann og få god fart med etec bakpå.

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Eika skrev 3 minutter siden:

Flere ganger må jeg spørre ett par kamerater, før jeg poster her inne.

Jo, men de er ikke aktive her vel? Det @Grand Banks jr snakket om var jo hvem på forumet her man kan lytte til, ikke alle andre rund om kring. De aller fleste profesjonelle aktører skriver nok ikke her inne. Derfor en ekstra kredit til de som faktisk gjør det :thumbsup:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 19 minutter siden:

Jo, men de er ikke aktive her vel? Det @Grand Banks jr snakket om var jo hvem på forumet her man kan lytte til, ikke alle andre rund om kring. De aller fleste profesjonelle aktører skriver nok ikke her inne...

 

Dessverre så er de ikke det, alle 3 får nok av etec og båt på jobb og hobby, så det og holde på med båt på internett i tilegg blir vel litt for mye, i tilegg vet jeg ett par av de har kommentert litt på facebook men har fått så øra flaggrer av enkelte selvutnevnte verdens mestere som mener de har rett, etter det blei det helt stopp 

 

Men jeg er vel kansje den på forumet med flest etec'r? Akuratt nå er jeg eier av 8stk og har 1520hk tilsammen (noe må jeg også samle på, i tilegg til båter, er vel ikke så lenge til det kommer noen med hvite frakker å henter meg)

 

Oooops, glemte vist en 115hk. 9stk og 1635hk da 

 

Men værsting motoren i samlinga, det er en mercury :P 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Ring telmo, så har de thrusteskive som passer. Men hvor mye lenger inn kan du ha propellen uten at den subber i girhuset ? 

 

Jeg hadde tatt den enkle løsninga, slipa litt på finna og finni frem en pensel og lignende lakk. Eller jeg hadde bare satt på en plate uten finne :P men det blir noe annet når man har flere sånne plater liggende 

 

Hvis du kjøper deg ett løst boss/hub, så er det plutselig ett stort utvalg av propeller igjen. 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post

Ikke viktig, men ifølge manualen tar denne inn kjølevannet på siden av girhuset gjennom de vante "silene". Finnen under anvtiventilering har ingenting med kjøling/vanninntak.

 

Du må få deg en trykkbrikke som passer propell og motor. Den er for tykk og propellen kommer for langt ut på akslingen - som i seg selv ikke er optimalt.

 

 

Link to post

Ringer Telmo i morgen å høre om de har en skive som bygger mindre. 

Når det gjelder styrefinnen og kjøling så har jeg ikke åpnet lokket, bare ser at de på etecownergroup forumet mener finnen har kjølefunksjon. Kanskje plausible siden det er hull i finnen?


"Yours have a water pickup hole and a passageway that directs water into the exhaust system to cool the hot gasses and to help the rubber  propshaft seals and propeller hubs from melting."

 

"On some E-TEC engines the steering torque trim tab (on the lower surface of the anti-ventilation plate) also acts as a water pick-up for adding cooling water to the engine exhaust passing through the gear case and out the propeller hub. I don't recall if the E-TEC 90 has this feature. Look at the steering torque tab. If the tab has a water pick-up, you should see it on the bottom tip of the tab. My V6 225-HP E-TEC has such a pick-up on the tab."

Redigert av LyrikRC2 (see edit history)
Link to post

Så finnen tar opp vann og kjøler eksosen som kommer ut ved antikav. platen. 

Telmo har ikke skive som passer, og da tror jeg det enkleste blir å høre med et mekaniskverksted om de kan justere skiven jeg har. Men er det best å dreie selve konen (flytte den lengre inn) eller dreie vekk 3mm gods på selve skiven?

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...