_Bliss_ Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 finner mange forskjellige meninger vedr slitasje i cutless lager. blir derfor i tvil om jeg må skifte. noen mener 2mm, noen mener 1/16 tommer.. osv. vanskelig å måle eksakt, men jeg måler ca 1mm. usikker på om dette holder en stund til.. hva tenker ekspertisen om dette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 _Bliss_ skrev for 4 timer siden: vanskelig å måle eksakt, men jeg måler ca 1mm. Hvordan måler du? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 Målemetoden er nok ikke den rette. Jeg har plastskims på 1mm som jeg fikk lagt inn mellom aksling og lager. Kjenner ingen slakk når skims er lagt inn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Det er ikke noe i veien for å måle på den måten. En annen måte å måle på er å løfte akselen og måle vandringen. Fordrer måleur e.l. Hvor mye glapp som aksepteres her vet jeg ikke, men jeg synes 1mm høres mye ut. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 _Bliss_ skrev for 7 timer siden: usikker på om dette holder en stund til.. hva tenker ekspertisen om dette? Det skal være en klaring mellom lageret og akselen på 0,2 – 0,5 millimeter. Er klaringen mer , bør en vurdere om cutless skal skiftes. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernbåten Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Hvis båten har ligget på land i vinter og du måler nå, så er 1 mm greit. Har du tatt båten ut av vannet nå, så er lageret på vei ut. Jeg ville nok heller satset på et måleur enn shim. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Camargue44 Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Vi satte inn nye fra Sleipner i år og ble fortalt de har en toleranse på 1/3 mm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Toleransegrensen er nådd når en får merkbare vibrasjoner. Jeg ville sjekket med kastklokke som Komodo forslår. Dersom du da får 1 mm er det nok i meste laget. Merk at det ikke nødvendigvis er gummien som er slitt. Det kan også være akselen. Gummi sliter ofte hadt på metall, ikke minst på rustfritt stål. Det skyldes gjerne fourensninger som blir tatt opp av gummien og virker som slipemiddel. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Hulda har lager fra Sleipner. Båten lå på land vinteren 2012 (tror jeg). Slakken var da rundt 1 mm før sjøsetting målt med klokke. Da båten var oppe for stoffing etter to år i sjøen, var slakken ikke målbar. Nå skal båten opp til sommeren, skal måles som del av service. Disse akslingene nærmest vannplaner i lagrene, om opprettingen er god nok. Hulda har samme cutless og akseltetning siden 2000. Slitasjen har vært svært lav. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 Takk for alle inspill. Får muligens hjelp til å måle med ur imorgen. Utfordringen blir at tiden går fra meg, må lage verktøy for å presse ut lager etc. Kom over denne: Er vel ca slik det ser ut hos meg. Camargue44 skrev 1 time siden: Vi satte inn nye fra Sleipner i år og ble fortalt de har en toleranse på 1/3 mm. Vil tro at dette er toleranser på oppgittemål på nye lagre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 Hulda skrev 3 minutter siden: Hulda har lager fra Sleipner. Båten lå på land vinteren 2012 (tror jeg). Slakken var da rundt 1 mm før sjøsetting målt med klokke. Da båten var oppe for stoffing etter to år i sjøen, var slakken ikke målbar. Nå skal båten opp til sommeren, skal måles som del av service. Disse akslingene nærmest vannplaner i lagrene, om opprettingen er god nok. Hulda har samme cutless og akseltetning siden 2000. Slitasjen har vært svært lav. Har bare ligget en uke på land, men var likt med opptak. Som du sier er de vannplanende, så det skal jo være plass til vann også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 _Bliss_ skrev 1 minutt siden: Har bare ligget en uke på land, men var likt med opptak. Som du sier er de vannplanende, så det skal jo være plass til vann også. Det er ikke mer stress annet at du kan ha leger og verktøy klart til neste landsetting. Vil jeg tro. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Posted May 26, 2021 Author Share Posted May 26, 2021 Hulda skrev 13 minutter siden: Det er ikke mer stress annet at du kan ha leger og verktøy klart til neste landsetting. Vil jeg tro. Er inne på den tanken Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Byttet nettopp på min. Der var det slitt i ene ende, grunnet tidligere dårlig oppretting av gamle motor. Nu er det en propelaksel brakket hvor nedre del med cutlesslager er boltet fast pa øvre del. Så var enkelt å løsne, og ta hylsa med i presse på verksted. Men vil tror det lokale båtverksted har noe verktøy som er beregnet for å gjøre dette onsite også. Er jo noe de må komme bort i ganske så ofte. Så hadde hørt om ikke de har noe du kan låne. Quote http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Når jeg byttet lager så splittet jeg det med bajonettsag, da var det enkelt å få ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Jeg byttet mitt nå i våres. 35mm aksling. Brukte bajonettsag. Men nå synger lageret på 1500 omdreininger. Irriterende. Men romlelyden som bare ble verre og verre jo høyrere turtall jeg fikk, er nå borte. Satte i samme slengen på en vannsmurt pakkboks fra Tor Marine. Potte tett så langt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Posted May 27, 2021 Author Share Posted May 27, 2021 Fikk lånt måle ur i dag, men det var vanskelig å få til skikkelig måling. Målte ca 0,7- 0,8mm når jeg presset aksling opp. Kan også presse den ca 0,2mm nedover. Uansett ser det ut for at det blir skifting av lager. Fikk tak i ett lokalt. Er det noen som vet om det pleier å være 2 settskruer på hver side av p-brakett? 38mm aksling. Er det vanligvis standard gjenger?venstregående propell Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Posted May 28, 2021 Author Share Posted May 28, 2021 https://youtube.com/shorts/4Z_1M2ZRS00?feature=share Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Dette med 'pressing' er en tøyelig variabel. Lageret er av gummi. Vil tippe, ut fra forklaringen, at slakken er rundt 0,5 mm. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Thorsen67. Hadde samme ulinga på nesten samme turtall i fjor. Bytta cutlesslager for 3 år siden. Etter noen tid tok jeg av slangen til pakkboksen. Potte tett i inngang pakkboks. Kutta 2 cm av slangen. Pressa fett til det kom av slangen. Satte på. Null uling nå. Et guds under sikkert... Hilsen en amatør. Har kjørt 200 timer siden.... og ingen uling. Tror det er Bosvik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
_Bliss_ Posted May 28, 2021 Author Share Posted May 28, 2021 Hulda skrev for 2 timer siden: Dette med 'pressing' er en tøyelig variabel. Lageret er av gummi. Vil tippe, ut fra forklaringen, at slakken er rundt 0,5 mm. Det har du nok rett i. Litt usikker på hvor mye jeg skal "ta i" Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 _Bliss_ skrev 4 minutter siden: Det har du nok rett i. Litt usikker på hvor mye jeg skal "ta i" Det er problemet. Med en gang du møter motstand, komprimerer du gummien. Og du må ikke trykke nedover. Story: På tunge akslinger må vi bruke jekk. En tulling bøyde faen meg en 150 mm aksling med en 30 tonn jekk. Dyr affære. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Å drive med måleur for å avgjøre om cuttleslageret er modent for utskifting må vel kalles å skyte spurv med kanoner? Etter snaut 30 år kunne jeg rugge på akslingen når båten sto på land, pluss at jeg så at gummien så morken ut. Da byttet jeg lageret. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 (edited) Lars H. skrev 17 minutter siden: Å drive med måleur for å avgjøre om cuttleslageret er modent for utskifting må vel kalles å skyte spurv med kanoner? Her må jeg si meg enig med siste taler. Jeg har da hatt mye mer slakke en brøkdeler av mm på slike lager uten at det har vært problematisk. meninga er at det skal flyte i vann, da må der vel være plass til vann rundt? å henvise til leverandør, som lever av å selge slik gummi, må vel i beste fall være som å sette bukken til å passe havresekken. hvilket svar får man om man spør på Vianor, eller Dekkmann (uten forkleinelse kun for å nevne noen) om hvilken mønsterdybde man bør ha på dekka på bilene sine? de sier nok 5 til 6 mm, mens lovkravet er 1,6. og i russland kanskje enda litt lavere Må da være flere millimeter klaring på videoen som bliss postet først her, og likievel sies det at det er innenfor toleransen.. Edited May 28, 2021 by dude (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Lars H. skrev 47 minutter siden: Å drive med måleur for å avgjøre om cuttleslageret er modent for utskifting må vel kalles å skyte spurv med kanoner? Etter snaut 30 år kunne jeg rugge på akslingen når båten sto på land, pluss at jeg så at gummien så morken ut. Da byttet jeg lageret. I utgangspunktet, ja. Men det fordrer jo at du gjør vurderingen ut fra skjønn og praktisk erfaring. Når trådstarter spør om hvor mye klaring som er akseptabelt må man jo ha et mål som referanse. Lenger opp skrev jeg som svar til TS at shims også er en ok måte å måle glappen på. Er det andre måter å måle dette som du synes er mye lurere? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.