snekkerbod Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Det er ryddig av trådstarter å advare her. Spesielt etter at flere har lik opplevelse av firmaet. Men det hviler også et ansvar på potensielle kjøpere å være spesielt aktsomme når man kjøper produkter og tjenester av små selskaper med kort fartstid. Man må absolutt være bevisst at det foreligger en motpartsrisiko i slike tilfelller som er uavhenig av lovverkets ordlyd. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Man bør jo som et absolutt minimum forlange en detaljert rapport på hva som er utført på en nyoverhalt motor. Det utsteder alle seriøse verksteder. Kan man ikke stille med det så har man nok ikke overhalt motoren heller. Og en annen ting. Det er ikke for hvem som helst å overhale en motor. Måling av klaringer, honeutstyr, krymping av ventilseter/sliping av ventiler, sylinderlekkasjetester osv. Er ganske sikker på at man ved noen enkle kontrollspørsmål vil male en useriøs selger som farer med usannheter inn i et hjørne kjapt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Chiefengineer skrev 1 time siden: Er ganske sikker på at man ved noen enkle kontrollspørsmål vil male en useriøs selger som farer med usannheter inn i et hjørne kjapt. Jeg har ikke selv kompetanse til å stille gode kontrollspørsmål, så da jeg selv kjøpte brukt og overhalt motor i vinter så prøvde jeg å hente inn referanser før kjøp. Jeg ønsket en overhalt motor, ikke bare en overMalt. Referansene var bra så da ble det kjøp, og etterpå kjøpet så har jeg forsatt bare fått gode referanser. Så har håp og tro på at dette blir bra. Men har ennå ikke fått startet opp motoren for ting har ikke vært klart og ting tar tid. Har bare stolt på selger. Men i morgen skal den startes. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hanto1 Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Brukt motor er alltid en risk og "total" overhaling som enkelte hevder motorene er koster stort sett mere en ny motor om dette er gjort av lovlig virksomhet og bruk av nye orginaldeler. På den andre siden ut fra hvor få motortimer en gjennomsnitlig båtmotor har i løpet av 20-30år så skal totaloverhaling ikke være nødvendig. Lagre, stempler, foringer etc varer lengre enn ditt fritids båliv. Topp med ventiler slites heller ikke ut med normalt fritidsbruk. Kjølere, manifolder , eksosbend etc tæres men her varierer det stort. Turbo varer heller ikke evig, men 15-20 år er ikke uvanlig. Dyser slites og må sjekkes/ vedlikeholdes iht motorens anbefalinger ( mange fusker her og gir motoren unødig dårlige driftsforhold ) Kort oppsummert, sjekk hva du kjøper og vit at det er mange useriøse aktører som bruker østeuropeiske " fagarbeidere" med spesialkunnskap om alt fra våtrom til flyelektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 OVERHALT....en grundig gjennomgang og utskifting av slitte deler og kontroll av viktige funsjoner som oljetrykk , kompresjon eksosnivåer lekkasjer osv Vi kan kjøpe bytteturboer. Dette er overhalte turboer som er tilnærmet nye. Det gis garanti...opptil 10 år. Jeg leser at flere forsvarer selger som gir uriktige opplysninger om produktet de selger som er overhalt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 En overhalt motor uten dokumentasjon, har etter min mening ikke noe mere verdi enn tilsvarende motor som ikke er overhalt! kan ikke selger fremmlegge bilder eller dokumentasjon som er gjort har det for meg null verdi! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gudrun Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Siden "overhalt" er temaet i tråden: Leser av og til om båteiere som overhaler toppen på motoren sin. Her er et eksempel på hvordan et verksted gjør det. https://www.ebbt.no/ford-cosworth-topplokks-kirurgi/ Pensjonert dieselmekaniker... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Chiefengineer skrev for 3 timer siden: Er ganske sikker på at man ved noen enkle kontrollspørsmål vil male en useriøs selger som farer med usannheter inn i et hjørne kjapt. Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Jeg har ikke selv kompetanse til å stille gode kontrollspørsmål, Vi kan vel egentlig gå så langt som å si at de færreste har kompetansen til å stille de riktige kontrollspørsmålene. Noe som gjør at kjeltringene nærmest kan boltre seg fritt. Når de i tillegg i etterkant kommer med trusler overfor kunden begynner det å bli grovt. -morten- skrev 27 minutter siden: En overhalt motor uten dokumentasjon, har etter min mening ikke noe mere verdi enn tilsvarende motor som ikke er overhalt! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.