Jump to content

Simrad NSS 9 Evo 2, skjermen delaminerer


knudar

Recommended Posts

Hei.

Jeg lurer på om noen vet om det går an å kjøpe en skjerm til denne enheten?

Jeg er så heldig at jeg kjøpte en brukt båt med evo 2 som da akkurat har bikka 5 år. Har snakka med Navico, og de kan ikke hjelpe meg, da enheten er utenfor reklamasjonstid. Jeg har altså fått touch problemer. Ytre og indre skjerm deler seg. Visstnok en kjent feil på denne enheten. Og ifra å ha litt rusk i fjor, til å ikke virke i det heletatt i år ble dette ett skikkelig problem. 

Er det noen  som har noe tips? Eventuelt har en deleenhet med fungerende skjerm. En nettside med kinaskjerm osv..

Har lite lyst til å spandere 20k på en ny enhet, når alt annet funker som det skal.

nss.jpg

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen min er at hvis dette er en kjent feil så burde Simrad tilbakekalt produktene. Man kjøper ikke en slik enhet til 20000 for at den skal bli ødelagt etter 5 år i den bruken den er laget for...

 

Bare å styre unna Simrad med andre ord?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig i at dette burde de ha ordnet opp i uansett. Det er jo bare forrige eiers uvitenhet som er grunn til at dette ikke er reklamert på. Nå er ikke akkurat utstyret brukt all verden heller. 240t på motor. Vil ikke tro at denne enheten har stått på no vesentlig mere heller. Solcover er alltid brukt btw.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

Konklusjonen min er at hvis dette er en kjent feil så burde Simrad tilbakekalt produktene. Man kjøper ikke en slik enhet til 20000 for at den skal bli ødelagt etter 5 år i den bruken den er laget for...

 

Bare å styre unna Simrad med andre ord?

 

Alle produsentene har hatt problemer av forskjellige slag med skjermene sine. Simrad endret skjermene på slutten av 2014 og har ikke hatt noen problemer siden. De fleste Evo2 skjermer av gammel type utvikler ikke disse problemene, jeg har en 7" fra 2014 som ser ut som ny. 

 

Biler tilbakalles, ikke elektronikkprodukter. I Norge har vi 5 års reklamasjonsrett på konstruksjons og produksjonsfeil som skal dekke slike problemer. Simrad har også et 5 års oppgraderings program som gjør at en ved feil innen 5 år kan oppgradere til nyeste modell (her Evo3S) for en hyggelig pris, ikke veldig aktuelt her pga reklamasjonsretten, men viktig i andre land. Problemet her er nok tidligere eier som ikke reklamerte innen fristen, feilen utvikler seg over tid så det burde ha vært god tid til å reklamere. 

Link to post
Share on other sites

@abbor, jeg jobbet i møbelbutikk før. Hadde en kunde (par) som kom innom sammen med et vennepar, og som vanlig stilte jeg en del spørsmål for å hjelpe kunden til rett produkt. 

 

Jeg reagerte på at de var så voldsomt imot hudsalong (skinn). Det var på en måte ikke logiske svar men veldig unnvikende. Etter noe spørsmål avdekket jeg at grunnen var at venneparet hadde for mange år siden kjøpt en hudsalong fra samme butikken, og etter kort tid hadde den mistet fargen enkelte steder. Dette var en dyr sofa av godt merke.

 

Dette synes jeg var rart,  så jeg spurte om deres navn samt kjøpsdato ca. Samt hvilken farge og type. Overraskende nok visste de dette. 

 

Jeg fikk nøstet opp i saken og fant at de hadde kjøpt en sofa kontant. Dvs at de ikke hadde bestilt den slik at vi hadde navnet deres, men bare kjøpt der og da. 

 

Uansett, jeg visste at nettopp den sofaen i den fargen i den huden var tilbakekalt. For det var en produksjonsfeil. 

 

Uavhengig av reklamasjonsfrister og garantier så fikk de omlevert en ny sofa mange år etterpå. Sofamerket ville ikke ha det på seg å ha levert noe av dårlig kvalitet som ikke tålte normal bruk...

 

Kunden ble kjempeglad. Og det er god reklame for butikken. De henviste flere kunder til oss. 

 

De andre endte opp med en tekstilsofa. 

 

Jo, jeg synes det er rart at Simrad ikke vedkjenner seg en produksjonsfeil som dette er, selv om det er rett over 5 år. Tar forbehold om at kunden har kvittering på at denne enheten ble solgt for rett over 5 år siden. 

 

For ved salgstidspunktet visste Simrad at denne enheten var dårlig...

 

Det var derfor de endret produksjonen i 2014, og det var det tydeligvis en grunn til...

 

De burde i det minste tilby en ny enhet til svært rabattert pris. Det hadde de ikke tapt en krone på. Nå taper de bare ansikt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Et raskt søk ga meg denne informasjonen om reklamasjonsfrist, som jeg skrev tidligere så er det grunn til å anta at tidligere eier hadde mulighet til å reklamere innen 5 år. 

 

http://www.juridiskabc.no/avtalerett/reglene-for-reklamasjon/

 

I forbrukerkjøpsloven er hovedregelen at reklamasjonsfristen er 2 måneder etter at man faktisk oppdaget mangelen. Dette uavhengig om man burde ha oppdaget den tidligere.

 

Ved siden av hovedregelen oppstiller loven også et krav om at det må reklameres innen ”rimelig tid” fra mangelen ble oppdaget. Dette kan lett virke forvirrende, men denne skjønnsmessige fristen er ment å gjelde hvor spesielle forhold tilsier at reklamasjonsfrist bør være lengre enn 2 måneder. Om tilleggsfrist kan tilkjennes beror på den konkrete situasjon.

Link to post
Share on other sites

@abbor, jeg kan Forbrukerkjøpsloven relativt ok. Har utdanning i den. Jeg snakker om hvordan man behandler kundene sine og hvilke assosiasjoner man bygger til merket. Simrad sitter igjen i mitt minne med at de produserer ting som ikke tåler å brukes som man kan forvente, og de tar ikke ansvar når de åpenbart har en produksjonsfeil eller konstruksjonsfeil som de tydeligvis har anerkjent i og med at de endret produksjonen.

 

Hadde de vært merke-smarte hadde de sagt at "Reklamasjoneretten har utgått på denne, men vi vet at det er en svakhet i akkurat denne modellen som senere ble rettet opp. Vi kan dessverre ikke gi deg en erstatning, men vi gir deg et tilbud på en ny en til 40% rabatt. " (Det er rimelig bra dekningsbidrag på slike produkter hos produsenten.)

Forskjellen er hva jeg kjøper fremover. Hvis jeg føler meg urett behandlet av et merke så spiller det absolutt ingen rolle om de er på rett side av loven. Jeg vil uansett ikke kjøpe merket igjen, og jeg vil advare andre mot dette. 

 

Poenget er at Simrad ikke ville tapt på å behandle kunden bra. Nå taper begge parter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at Simrad hadde for meg hørtes ut som top notch merke, men som de fleste er det mandagsprodukter. Når det gjelder disse derimot, så er det en kjent feil og de burde kanskje ha kalt tilbake enhetene for ett skifte? Som jeg skrev. Problemet mitt er at tidligere eier ikke hadde brukt båten mere enn 160 gangtimer (240 idag), og hadde ikke tenkt at denne glitchen i touch kunne være noe problem. Jeg oppdaget det heller ikke med en gang, men etter å ha forsøkt kalibrering flere ganger måtte jeg innse at her var det noe muffens. Kunne sikkert gått på selger og klaga på handelen, men siden dette var en kjent sak, så tenkte jeg kanskje det var best å løse det med produsent.

Måtte researche for å finne ut hvem som hadde kjøpt den (2 tidligere eiere), og sådeles få en kopi av original kvittering.

Men det skulle vise seg at det var 3mnd for sent ift reklamasjon.

Jeg har ingen problemer med kjøpsloven. Så er det for sent, så er det d. Men det som irriterer meg nå inni granskauen, er at Navico ikke hverken kan selge meg en skjerm, eller skifte skjermen mot vederlag. Men derimot så må jeg da kjøpe en ny evo3. Jeg har en 7'' Evo 2 til utepos også, som da inntil nylig har fungert prikkfritt. Men nå derimot, har denne også begynt å få touch problem. Så i verste fall dreier dette seg om enheter a 16000 + 21000 for å få dette opp og gå igjen.
Blir dette resultatet så kommer jeg til å kjøpe noe annet merke ihvertfall... :worry:

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen er klar, styr unna alt som heter Simrad de leverer utstyr som ikke holder over tid. Å si at en led skjerm ikke kan garanteres utover 5 år holder ikke. Simrad har slitt med delaminering av panelet tidligere og det viser dei ikke evner å rette på dette... 

Link to post
Share on other sites

Simrad har de siste 6 årene hatt den beste tekniske løsningen for hvordan touch fysisk er implementert. Alle produsentene har hatt problemer med skjermene sine på forskjellige måter så å velge et annet merke enn Simrad vil sannsynligvis øke risikoen for skjermproblemer. 

 

Jeg har ingen aning om hvilke muligheter de som jobber på service hos Navico har til å gå utenfor kjøpsloven og Simrad garanti. Men både returretten og Simrad sitt program for oppgradering ved feil, mot betaling av mellomlegg, går ut ved 5 år. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 28.5.2021 at 20.06:

@abbor, jeg kan Forbrukerkjøpsloven relativt ok. Har utdanning i den. Jeg snakker om hvordan man behandler kundene sine og hvilke assosiasjoner man bygger til merket. Simrad sitter igjen i mitt minne med at de produserer ting som ikke tåler å brukes som man kan forvente, og de tar ikke ansvar når de åpenbart har en produksjonsfeil eller konstruksjonsfeil som de tydeligvis har anerkjent i og med at de endret produksjonen.

 

Helt enig med Grand Banks junior her...et frynsete rykte på ryktebørsen kan bli langt dyrere for Simrad, en det å garantere en enkelt sak utover garanti tiden......

 

abbor skrev for 22 timer siden:

Simrad har de siste 6 årene hatt den beste tekniske løsningen for hvordan touch fysisk er implementert. Alle produsentene har hatt problemer med skjermene sine på forskjellige måter så å velge et annet merke enn Simrad vil sannsynligvis øke risikoen for skjermproblemer. 

 

Håper du har rett Abbor...

Jeg kjøpte selv Simrad i fjor, etter at Raymarinen sviktet meg etter 15 års drift...

 

Link to post
Share on other sites

Verado skrev On 29.5.2021 at 10.17:

Konklusjonen er klar, styr unna alt som heter Simrad de leverer utstyr som ikke holder over tid. Å si at en led skjerm ikke kan garanteres utover 5 år holder ikke. Simrad har slitt med delaminering av panelet tidligere og det viser dei ikke evner å rette på dette... 

 

Her er det kombinasjonen av lat kunde som ikke gidder og si ifra om problemet innenfor reklamasjonstiden og en uheldig levering fra Simrad, de blei jo klar over problemet og endra det i 2014. Så den late kunden har hatt mange år på seg til og få ett nytt produkt på garantien men har gitt faen 

 

Jeg blir bare mer og mer fan av Simrad, har testa Garmin, raymarine og Lowrance. Det er kun 2 merker som er aktuelle for meg og det er Lowrance/Simrad 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 9 timer siden:

 

Her er det kombinasjonen av lat kunde som ikke gidder og si ifra om problemet innenfor reklamasjonstiden og en uheldig levering fra Simrad, de blei jo klar over problemet og endra det i 2014. Så den late kunden har hatt mange år på seg til og få ett nytt produkt på garantien men har gitt faen 

 

Jeg blir bare mer og mer fan av Simrad, har testa Garmin, raymarine og Lowrance. Det er kun 2 merker som er aktuelle for meg og det er Lowrance/Simrad 

Vel. Lat kunde? Jeg tror faktisk ikke at vedkommende som eide båten før meg skjønte t dette ikke var normalt. Det var flere ting jeg stussa på da jeg tok over som jeg fiksa opp i, som da ikke var noe stort tema.  Dessuten så var det ikke så stort problem når jeg tok over båten, som det er nå. Da var det allerede for sent. Som jeg også svarte tidligere, så har jeg begynt å få samme bug med 7’’ min også. Og ja. Det er utafor reklamasjon, men sinnsykt irriterende for min del. 
Uansett. Hovedingressen i mitt innlegg er om noen har peil på hvor man kan gå tak i skjerm eller en tilsvarende enhet?

Vedlegger bildet som jeg tok første gang jeg fikk mistanke på at det var noe problem. Som dere ser var det diamantmønster og minimalt med bobler. Dette er ett år siden. Så egentlig ut som det skulle være sånn første gang jeg så det. Nå skal det legges til at jeg ikke har hatt båt med så mye utstyr før, så jeg så ikke dette. 
 

3E59E54C-D8CC-4CA0-A0EE-D882CAA9519F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 28.5.2021 at 12.36:

Konklusjonen min er at hvis dette er en kjent feil så burde Simrad tilbakekalt produktene. Man kjøper ikke en slik enhet til 20000 for at den skal bli ødelagt etter 5 år i den bruken den er laget for...

 

Bare å styre unna Simrad med andre ord?

Noe av det samme skjedde med vår Raymarine A-series. Fikk samme tilbakemelding "plotteren er litt over 5 år, så ingenting vi kan gjøre".

Vi endte opp med å kjøpe en ny Raymarine Axiom (det var for mye som måtte kobles om hvis vi ville ha noe annet), men er ikke akkurat blitt Raymarine entusiast for å si det slik. Tror du har helt rett - i lengden lønner det seg med god kundeservice.

Link to post
Share on other sites

Det er diamantmønsteret som er den kjente feilen. Har nå en 7 år gammel NSS7 Evo2 på pulten ved siden av meg og klarer ikke å se antydning av diamantmønster i fra noen retning selv med skarp lys.

 

Delaminering av NSS skjermer har jeg ikke hørt om før. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi bare må innse at elektronikkleverandørene uansett merke toer sine hender med en gang garanti/reklamasjonstiden er ute. 
Jeg hadde Raymarine før som konket ut når jeg trengte det som mest. Og det sim skolebåt. Naive meg trodde at Raymarine ville ha interesse av å rydde opp mtp st det er 100+ folk hvert år som står å knotter på produktene deres. Men den gang ei!

Simrad/Lowrance/B&G er langt i fra feilfrie men de har så langt ryddet opp på en helt annen måte hos meg. 
 

Men greit er det ikke at de snur ryggen til. Jeg tror de hadde fått veldig mye mer tillit og salg alle sammen om noe av markedsføringsbudsjettet hadde blitt puttet inn i saker som dette. 
Gudene vet hvorfor ikke tullingene som leder disse bedriftene ikke skjønner det!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at garantien er utløpt, og produsenten kommer nok ikke til å kaste mer penger og ressurser etter skjermens eier. 

 

For å komme tilbake til trådstarters opprinnelige problemstilling. Start med å åpne opp enheten, skru løs skjermen og ta bilder av skjermens koblinger og påstemplede nummer. Målene på skjermen er også lurt å få med. Det er slett ikke umulig at det går å få tak i en erstatning... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...