Mastiff Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Jeg må ha opp den faste tanken på 150 l fra båten for å få byttet en rusten gjennomføring jeg oppdaget da jeg åpnet dekket for å gjøre noe helt annet, og da tenkte jeg å bruke en vanlig Biltema-tank til Suzukien. Og siden jeg nå først kjøper en løs 30-literstank, og jeg har et rom bak som egentlig ikke brukes til noe annet enn reservekanne, tenkte jeg at jeg kunne sette inn den tanken der og senere ha den stående som reservetank. Men da må jeg ha en enkel og rask måte å bytte mellom dem på. Fins det en form for kobling til bensinslager som kan klikkes rett av og på? Og ikke minst, kan en sånn enkel Biltema-tank funke på en Suzuki DF140? Den drikker jo litt mer enn en 15-hester... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunmar Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Tenker du noe slikt? https://www.marineshop.no/nuova-rade/110267/bensinkopl-3-veis-yamaha Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted May 28, 2021 Author Share Posted May 28, 2021 (edited) Det var jo snedig, takk! Da jeg kan bruke en Yamaha-kobling i den enden av bensinslangen og så bare kjøre slangen derfra og videre til vannutskilleren før motoren. Edited May 28, 2021 by Mastiff (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ballistic Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 i stedetfor Biltema sin tank ville jeg gått for denne fra Scepter. Er av en helt annen kvalitet, lekker aldri. https://www.marineshop.no/scepter/110269/scepter-bensintank-25-l Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted May 28, 2021 Author Share Posted May 28, 2021 Det høres ikke dumt ut, siden den skal ligge inni det rommet i noen år. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted May 28, 2021 Share Posted May 28, 2021 Av erfaring, styr unna Biltema sine bensintanker og bensinslanger. De nyeste tankene er nok bedre enn de som var for 2 år siden, men jeg stoler ikke på dem. PLasten er ok, men korken er ikke. Biltemas slanger blir fort stive og ugreie. Bedre å satse på kvalitet. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 scepter virker å være kvalitet ja. Det er ikke biltema slanger/koblinger iallefall, alle jeg har prøvd har lekket i koblingene Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 Sunmar skrev for 14 timer siden: Tenker du noe slikt? https://www.marineshop.no/nuova-rade/110267/bensinkopl-3-veis-yamaha Dette er jo en smart løsning, da trenger du ikke koble noe fra og til. Men dermed er det jo også strengt tatt unødvendig med hurtigkoblingen. Du kan jo bare ha et grenrør med to kuleventiler. Det bør bli både billigere og sikrere. Jeg vet heller ikke om den hurtigkoblingen gir nok flow til en 140 hk? Støtter forøvrig det med å holde seg unna Biltema tank. Plasten i tanken er sikkert grei nok, men f.eks. er pakningen på lokket helt elendig. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted May 30, 2021 Author Share Posted May 30, 2021 @Komodo, går det med et vanlig grenrør og kuleventiler? Det kan vel ikke bare kjøpes på rørleggeren, for det må vel være tilpasset bensin? Og det blir ikke Biltema, nei. Jeg kjøper en Scepter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Posted August 24, 2021 Author Share Posted August 24, 2021 (edited) Jeg glemte å legge inn hva det ble til. Jeg dro til Tess i Mandal og fikk satt sammen to kuleventiler og en T-kobling, alle godkjent for bensin, og med et slags stoff som skulle gjøre koblingen helt tett. Jeg monterte det så inni det ledige rommet bak (der batteriet ikke står), sammen med en ny bensintank. Sånn ble det, jeg er godt fornøyd. Byttingen går på 20 sekunder fra jeg begynner å åpne luka, og det lekker ikke en dråpe. Den grønne hageslangen er for å beskytte bensinslangen inni mot gnaging, jeg bruker ikke Biltema hageslange til å føre bensin fra tanken til koblingen! Hele greia kom ikke på mange hundrelappene, tror det var rundt 400. Edited August 24, 2021 by Mastiff (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.