Jump to content

Hva slags kobling kan brukes for å bytte mellom to bensinslanger raskt og trygt?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg må ha opp den faste tanken på 150 l fra båten for å få byttet en rusten gjennomføring jeg oppdaget da jeg åpnet dekket for å gjøre noe helt annet, og da tenkte jeg å bruke en vanlig Biltema-tank til Suzukien. Og siden jeg nå først kjøper en løs 30-literstank, og jeg har et rom bak som egentlig ikke brukes til noe annet enn reservekanne, tenkte jeg at jeg kunne sette inn den tanken der og senere ha den stående som reservetank. Men da må jeg ha en enkel og rask måte å bytte mellom dem på. Fins det en form for kobling til bensinslager som kan klikkes rett av og på? Og ikke minst, kan en sånn enkel Biltema-tank funke på en Suzuki DF140? Den drikker jo litt mer enn en 15-hester...

Av erfaring, styr unna Biltema sine bensintanker og bensinslanger. De nyeste tankene er nok bedre enn de som var for 2 år siden, men jeg stoler ikke på dem. PLasten er ok, men korken er ikke. 

Biltemas slanger blir fort stive og ugreie. Bedre å satse på kvalitet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Sunmar skrev for 14 timer siden:

Dette er jo en smart løsning, da trenger du ikke koble noe fra og til. Men dermed er det jo også strengt tatt unødvendig med hurtigkoblingen. Du kan jo bare ha et grenrør med to kuleventiler. Det bør bli både billigere og sikrere. Jeg vet heller ikke om den hurtigkoblingen gir nok flow til en 140 hk?

Støtter forøvrig det med å holde seg unna Biltema tank. Plasten i tanken er sikkert grei nok, men f.eks. er pakningen på lokket helt elendig. 

• 2 måneder senere...

Jeg glemte å legge inn hva det ble til. Jeg dro til Tess i Mandal og fikk satt sammen to kuleventiler og en T-kobling,  alle godkjent for bensin, og med et slags stoff som skulle gjøre koblingen helt tett. Jeg monterte det så inni det ledige rommet bak (der batteriet ikke står), sammen med en ny bensintank. Sånn ble det, jeg er godt fornøyd. Byttingen går på 20 sekunder fra jeg begynner å åpne luka, og det lekker ikke en dråpe. Den grønne hageslangen er for å beskytte bensinslangen inni mot gnaging, jeg bruker ikke Biltema hageslange til å føre bensin fra tanken til koblingen! :giggle: Hele greia kom ikke på mange hundrelappene, tror det var rundt 400.

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...