Jump to content

Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Oppdaget at ankervinsjen som er montert i båten ikke har sikring mellom batteriet og vinsjen.

 

Jeg vil ha sikring.

 

1000W og med litt spenningsfall så tilsvarer vel det ca 85A. Så jeg tipper den burde sikres med 100 til 125A. Men vet ikke. 

 

For øyeblikket har jeg sikringsholder og 200A sikring liggende i båten. 

 

Er det ok eller alt for høyt sikret?

 

Er en TX engbo på 1000W. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Jernbåten, 12V. Sa det indirekte men ikke direkte ser jeg 😉

 

Greit å ha litt arbeidsrom, så da er ca 120A innen normalen. Blir en 200A nå, så blir det korrigert når jeg får tak i mindre tenker jeg. 👍

 

Jeg fatter ikke hva folk driver med når de kopler på en feit kabel rett i batteriet og uten sikring. Kortslutt den og man har det "moro"... 🔥🧨🎆

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at spenningen er 12 V, vil ikke strømmen være mer enn 83 A, uten å ta hensyn til startstrømmen. Mener Hulda har 63 A sikringer, gamle av typen hussikringer, trege. Har vært der siden installasjonen. I nittenhundreogknekkebrød. Har planer om å fikse på det. Planlagt de siste 15 årene. 

Link to post
Share on other sites

De fleste ankervinsjer er aldri i nærheten av merkestrømmen sin og i ditt tilfelle er den på bare 83A så du kan nok fint kjøre med 100-125A. Når det er sagt så er sikringen kun et kortslutningsvern og ikke et vern mot overbelatning på motor så å sikre den med 200A går greit om det er en slik sikring du har liggende. Kabel er nok uansett min. 25 mm2.

Link to post
Share on other sites

Kabelen er ca 60-65mm2, så det burde kunne gå en del strøm gjennom den. 200A sikring blir det, så er vi ferdig med det. 😎

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 52 minutter siden:

Kabelen er ca 60-65mm2, så det burde kunne gå en del strøm gjennom den. 200A sikring blir det, så er vi ferdig med det. 😎

 

Kabel er kraftig overdimmensjonert ja :smiley:.

 

Mange dimmensjonerer ankervinsj tilnærmet på thrusternivå selv om strømforbruket er bare en brøkdel. Forsåvidt ikke noe feil i det men det er litt som å skyte spurv med kanon. Kjør på med 200A sikring.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti dekksmonterte ankerwincher der det har oppstått krypstrømmer og kortslutning grunnet generøs kabling (Vetus Tigres og den typen). Min 1 kW Tigres skal vel ha 6 kvadrat. 10 kvadrat er i grenselandet, så vidt jeg husker. Motoren til baugpropellen tror jeg er 6,5 kW. Om bord på Hulda er det grovt regnet åtte elektromotorer. De har det til felles at de ikke har overlastvern. 

Link to post
Share on other sites

@Hulda, krypstrøm pga for tykke ledninger? Hva skyldes det?

 

Antall mm2 påvirkes vel en del av samlet lengde ledning. I mitt tilfelle ikke så langt. Ca 10 meter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer, jeg regnet med at det var småplukk da jeg overtok båten. Og et par alvorlige avvik. Feks så visste jeg at det var montert gassflaske i båten uten noen gasskasse eller drenering ut. Det er ordnet.

 

Jeg regnet også med at jeg måtte rydde opp i småelektrisk. Men akkurat baugpropell og ankervinsj skal ha vært montert av fagfolk. Men jeg vet naturligvis ikke hva de var fagfolk i. Kanskje jernbinding og betong? :giggle:

 

Ble i alle fall paff da jeg oppdaget at det ikke er sikring til vinsjen. Det så tidligere ut som at vinsj og baugpropell hadde samme sikring, men når jeg nå har fjernet all spaghettien så ble det jo avdekket at det ikke stemte.

 

Nå blir alt sikret, godt merket etc. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Samme her. Det virker ikke som om det er så vanlig med motorvern på likestrømsmotorer i fritidsbåter. Litt underlig egentlig. 

 

Om bord i Hulda er det beregnet slik at ledningen skal med godt monn tåle lasten til bruker for å minimere spenningsfall. Så blir det satt inn sikring til den brukeren som langt understiger kapasiteten til lederen. Så når jeg i huset mitt kanskje har fem kurser, så har Hulda i praksis en dullion. Nedsiden er at det blir mye mikk. Oppsiden er at om en sikring går, vet jeg omgående hvor feilen befinner seg. Og så får jeg et overlastvern med på kjøpet. 

Link to post
Share on other sites

@Hulda, det er mitt prinsipp også. Ønsker i størst mulig utstrekning å ha en sikring per bruker, men slår selvfølgelig sammen slike ting som "lys forpigg " etc. 

 

Hjemme har jeg 20 jordfeilbrytere, nettopp for å kunne raskt isolere hvor en feil oppstår.

 

I båten nå så prøver jeg å rasjonalisere litt med å trekke større kabler ut til fordelingspunkter, og der sikrer jeg ned til mindre kurser. Både for å unngå mange kabler, og for å unngå mye spenningsfall med tynne kabler.

 

Feks så har jeg trukket 16mm2 fra batterirom (babord) til dieselvarmer og septikvern (styrbord), montert fordelingspunkt med egen sikring til hver bruker etc. Det er også en større sikring i batterirom for å sikre kabelen. Dette er dimensjonert slik at jeg kan kople på flere brukere om jeg ser det nødvendig. Feks kommer jeg til å kople på en 12V kontakt der nå for å kunne kople til lading av nettbrett og en kompressor-kjøleboks.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som at alle her har gode poenger og vurderinger rundt elsikkerheten ombord.

 

Når man ser rundt omkring så er det utrolig mye skummelt å observere på elsiden i fritidsbåter så stort pluss i margen til de som setter seg inn i el-anleggene sine, innhenter informasjon der/om det er nødvendig og legger jobb i å oppgradere dette, eller i det minste få oversikt over systemene.

 

Dette er jo i høyeste grad systemer som går både på brannsikkerheten ombord og også påliteligheten og driftssikkerheten i anlegget og muligens framdriftssystemet.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

Når man ser rundt omkring så er det utrolig mye skummelt å observere på elsiden i fritidsbåter

 

Mange lever i villfarelsen om at det er 230V som er farlig, ikke 12V eller 24V.

Tilsvarende mangler kunnskap og forståelse for at stor strømstyrke også kan være farlig.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...