Jump to content

Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Helt enig. Har man sett en ledning med 12V smelte på sekunder så vet man hva et 12V anlegg kan medføre av skade på kort tid...

 

Er en grunn til at jeg bruker KORTE fastnøkler når jeg skrur på batteriene. ?

 

Har ikke lyst til å kortslutte et batteri når hendene mine er der. Øynene mine har heller ikke lyst til å se det :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

  

Grand Banks jr skrev 8 minutter siden:

Er en grunn til at jeg bruker KORTE fastnøkler når jeg skrur på batteriene. ?

God vane også er å ta av ringer før arbeid med strøm.

Er noen gifteringer som har fordampet opp igjennom tidene i forbindelse med arbeid med strøm.

Ringen har blitt en del av kretsen som har kortsluttet krets med stor strøm.

Klokkelenke i metall (den gang vi brukte det) har heller ikke noe å gjøre på armen når man arbeider med strøm.

 

Største årsak til ulykker er "skal bare"! :lipseal:

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 4 år senere...

I min båt er det en termisk bryter nærme ankervinsjen, men ingen sikring av ledningen mellom batteriet og den termiske bryteren. Ser ut som en 50 mm2 og et strekk på ca. 3 meter en vei. Ledningen går i en knekk gjennom utskjæring i skott med nokså skarp kant. I følge tidligere eier er dette montert av fagmann.

 

Har tenkt å montere en sikring nær batteriet, men kan jeg like godt flytte den termiske bryteren frem til batteriet i stedet? Da oppnår jeg vel sikring av både kabel og vinsj og får i tillegg lettere tilgang når bryteren slår ut.
 

 

Link to post
Jens_P skrev On 30.5.2021 at 11.33:

Tilsvarende mangler kunnskap og forståelse for at stor strømstyrke også kan være farlig.

Nettopp! Det blir fort store strømstyrker om-bord, har tuklet en del med baugthruster i det siste og i den forbindelse målte jeg strømtrekk. Startstrømmen på SE60 hos meg er 475A, sikret med en treg 300A sikring. Slike strømmer på avveie er skummelt..

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Vinkelsliper skrev 1 time siden:

I min båt er det en termisk bryter nærme ankervinsjen, men ingen sikring av ledningen mellom batteriet og den termiske bryteren. Ser ut som en 50 mm2 og et strekk på ca. 3 meter en vei. Ledningen går i en knekk gjennom utskjæring i skott med nokså skarp kant. I følge tidligere eier er dette montert av fagmann.

 

Har tenkt å montere en sikring nær batteriet, men kan jeg like godt flytte den termiske bryteren frem til batteriet i stedet? Da oppnår jeg vel sikring av både kabel og vinsj og får i tillegg lettere tilgang når bryteren slår ut.
 

 

 

Den kan du helt sikkert men i f.eks. store skipsinstallasjoner er det helt vanlig at det kan være lange (ubeskyttede) kabelstrekk fra generatorer til hovedtavle der kortslutningsvernene sitter. Gjerne med høyspenningsgeneratorer på veldig mange megawatt påmontert dieselgeneratorene.

 

Det fins ikke en eneste slik installasjon med kortslutningsvern montert før hovedtavla, det er dette som er normalen. Kabelstrekk på 50 meter gjennom flere rom før kortslutningsvern er helt vanlig.

 

Men i en fritidsbåt på en nyinstallasjon ville jeg jo lagt kortslutningsvernet så nærme kilden (batteriene) som mulig. Det er god praksis.

Link to post
eivindch skrev 35 minutter siden:

Jeg lever også i den villfarelsen at 230V er farlig. Og så tror jeg at f.eks. 400V er enda farligere. I tillegg er jeg ikke så redd for å få fingrene borti 12V. Snakk om å leve farlig.

Er to farer her. Ene er berøring av spenningsførende leder. Er spenningen høy nok vil det gå strøm gjennom kroppen. Elektrisk sett er kroppen en motstand, og Ohms lov gjelder. Er srømmen tilstrekkelig høy kan den kan medføre brannskader og nerveskader. Er du uheldig og det passerer hjerteregionen kan det i verste fall medføre hjertestans. Dette er relevant for fingring med både 230V og 400V.

 

Andre faren er stor strøm. Enten i underdimensjonerte kabler eller koblinger med stor motstand. Resultatet kan være varmgang og potensiell start på brann. Dette er faren med 12V eller 24V. 

Spesielt det siste er en utfordring da de fleste oppfatter 12V som ufarlig siden det ikke er ubehagelig å berøre det. At man fikler med store strømmer til invertere, thrustere og vinsjer er liksom ikke noe problem, det er bare 12V. Om det er 200-300A så handler det bare om å bruke tykke ledninger, for det er bare 12V. Og 12V er jo ikke farlig!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

Men i en fritidsbåt på en nyinstallasjon ville jeg jo lagt kortslutningsvernet så nærme kilden (batteriene) som mulig. Det er god praksis.

Bryteren har slått ut noen ganger i stressende situasjoner når jeg kjører vinsjen for hardt. Jobben dens er jo å redde viklingene i vinsjmotoren, og dette skjer vel ved varmgang i ledningen.

 

Blir ledningen varmere ved vinsjen enn ved batteriet? I så fall er det kanskje ikke så bra å flytte bryteren?

Link to post
Vinkelsliper skrev 4 minutter siden:

Bryteren har slått ut noen ganger i stressende situasjoner når jeg kjører vinsjen for hardt. Jobben dens er jo å redde viklingene i vinsjmotoren, og dette skjer vel ved varmgang i ledningen.

 

Blir ledningen varmere ved vinsjen enn ved batteriet? I så fall er det kanskje ikke så bra å flytte bryteren?

Kabelen høres mer enn nok dimmensjonert ut til en ankervinsj på 1000W for kortidskjøring som dette er.

 

Hva slags bryter er dette, har du noen link eller data på den? Er den tilskrekkelig dimmensjontert til å klare full last på vinsja og i samsvar med vinsjdokumentasjonen/spesifikasjonen?

Link to post
Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

Hva slags bryter er dette,

Her er et bilde av den. Har ikke dokumentasjon av vinsj eller komponenter. Ser at jeg nok husket feil mht. kabeldimensjonen. Er nok heller 25 mm2. Men vinsjen mener jeg er 600 W.

 

Har ikke tenkt at det er noe å utsette på disse koblingene, men hadde følt det tryggere om hele kabelen var sikret.

 

image.jpeg.cfd31510da7e8c1850b42caf8e038c14.jpeg

Link to post
Vinkelsliper skrev 3 minutter siden:

Her er et bilde av den. Har ikke dokumentasjon av vinsj eller komponenter. Ser at jeg nok husket feil mht. kabeldimensjonen. Er nok heller 25 mm2. Men vinsjen mener jeg er 600 W.

 

Har ikke tenkt at det er noe å utsette på disse koblingene, men hadde følt det tryggere om hele kabelen var sikret.

 

image.jpeg.cfd31510da7e8c1850b42caf8e038c14.jpeg

 

Ville kontrollert spenningen samt strømtrekket på vinsja (fullt belastet) med et amperemeter samt sjekket dette opp mot merkedata. Det KAN jo være at du har forhøyet strømtrekk på grunn av lav spenning eller at sikringen er defekt.

 

Og så tatt det derfra.

Link to post

Den løser nok ut fordi det ikke er autostopp på vinsjen og jeg prøver å kjøre dreggen gjennom akterenden.

 

Kommer enten til å installere treg sikring ved batteriet eller flytte bryteren. Tror jeg heller mot den første løsningen selv om den andre hadde vært mer praktisk.
 

Takk for svar!

Link to post
Vinkelsliper skrev 1 time siden:

Blir ledningen varmere ved vinsjen enn ved batteriet? I så fall er det kanskje ikke så bra å flytte bryteren?

Nei, den skal ikke bli det. Strømmen er lik i hele kretsen, så dersom tverrsnittet av lederen er likt, vil du også få den samme varmeutviklingen. Det som kan gjøre at du får mer varme lokalt er en innsnevring i tverrsnittet. Det kan du f.eks få i en dårlig presset kabelsko eller en dårlig terminering. 

Link to post
Chiefengineer skrev On 29.5.2021 at 19.59:

De fleste ankervinsjer er aldri i nærheten av merkestrømmen sin og i ditt tilfelle er den på bare 83A så du kan nok fint kjøre med 100-125A. Når det er sagt så er sikringen kun et kortslutningsvern og ikke et vern mot overbelatning på motor så å sikre den med 200A går greit om det er en slik sikring du har liggende. Kabel er nok uansett min. 25 mm2.

 

NEK410 og FEA-M har noen tabeller for intermitterende drift som typisk tillater 50% høyere vern enn kabelen tåler kontinuerlig. Jeg ville enten fulgt monteringsveiledningen, eller sikret maksimalt 50% over det kabelen tåler kontinuerlig på en ankerwinsj.  Men det er viktig at en kabel ikke går usikret igjennom hele båten. Hos oss er det 160A NH00 kortslutningsvern i fordelingen, og så er det en mindre automatsikring levert med winsjen ute ved winch rele som på bildet.  

Link to post
Komodo skrev On 2.8.2025 at 0.17:

Nei, den skal ikke bli det. Strømmen er lik i hele kretsen, så dersom tverrsnittet av lederen er likt, vil du også få den samme varmeutviklingen.

 

Nøyaktig slik tenkte jeg da jeg kom på at jeg kanskje kunne flytte bryterne lenger frem.. Godt jeg ikke var helt på jordet.   

 

Seilars skrev for 14 timer siden:

Hos oss er det 160A NH00 kortslutningsvern i fordelingen, og så er det en mindre automatsikring levert med winsjen ute ved winch rele som på bildet.  

Det var slik jeg etterhvert kom frem til at jeg ville gjøre det, men nå er jeg jaggu i tvil igjen. Trenger man eget kortslutningsvern hvis automatsikringen sikrer både ledningen og apparatet? Det blir vel bare ekstra koblinger som kan/vil korrodere.

 

Link to post
Vinkelsliper skrev for 9 timer siden:

Trenger man eget kortslutningsvern hvis automatsikringen sikrer både ledningen og apparatet?

 

Nei, dersom vinsj sikring er plassert nærmere enn 175mm fra strømkilden(batteriet), så er det ikke krav til kortslutningsvern før sikringen som tilhører vinsjen. Man kan eventuelt benytte kortslutningssikker forlegning og plassere vinsj sikring innen 1,8 meter fra batteri/strømkilde iht. NS EN ISO 13297 om jeg husker riktig.  Ombord hos oss er alt av kabler sikret overalt. Det finnes ikke en meter med kabel som ikke har en eller annen form for sikring/overstrøms beskyttelse. Unntaket er startmotoren som kun har en hovedbryter. Den er kortslutningssikkert forlagt fra verft. 

 

 

 

 

Link to post
Seilars skrev for 11 timer siden:

Nei, dersom vinsj sikring er plassert nærmere enn 175mm fra strømkilden(batteriet), så er det ikke krav til kortslutningsvern før sikringen som tilhører vinsjen. Man kan eventuelt benytte kortslutningssikker forlegning og plassere vinsj sikring innen 1,8 meter fra batteri/strømkilde iht. NS EN ISO 13297 om jeg husker riktig.  Ombord hos oss er alt av kabler sikret overalt. Det finnes ikke en meter med kabel som ikke har en eller annen form for sikring/overstrøms beskyttelse. Unntaket er startmotoren som kun har en hovedbryter. Den er kortslutningssikkert forlagt fra verft. 

Dere har det slik jeg jobber for å få det. Det var kun thruster som var sikret ved batteri da jeg overtok båten. Øvrige sikringer var i bryterpanel ved førerplass. Nå er det bare sikring av ledning til vinsjen og eventuelt starter som gjenstår. Vinsjen er montert av fagmann, så derfor har jeg ikke vært sikker på om det er en god grunn til at sikring av kabelen mangler.

 

Det blir vel til at jeg flytter vinsjsikringen til batteriet og regner med at sikringen fortsetter å slå ut slik at jeg ikke kan kjøre vinsjen i stykker.

Link to post
Grand Banks jr skrev On 29.5.2021 at 13.41:

Oppdaget at ankervinsjen som er montert i båten ikke har sikring mellom batteriet og vinsjen.

 

Jeg vil ha sikring.

 

1000W og med litt spenningsfall så tilsvarer vel det ca 85A. Så jeg tipper den burde sikres med 100 til 125A. Men vet ikke. 

 

For øyeblikket har jeg sikringsholder og 200A sikring liggende i båten. 

 

Er det ok eller alt for høyt sikret?

 

Er en TX engbo på 1000W. 

200A Sikring er jo tilstrekkelig, men sikring må jo stå i stil med kabel tverrsnitt!  Det er det sikkert folk her inne som kan mere om enn meg...

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...