Jump to content

Sikring til 1000W ankervinsj. Er 200A ok?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Helt enig. Har man sett en ledning med 12V smelte på sekunder så vet man hva et 12V anlegg kan medføre av skade på kort tid...

Er en grunn til at jeg bruker KORTE fastnøkler når jeg skrur på batteriene. ?

Har ikke lyst til å kortslutte et batteri når hendene mine er der. Øynene mine har heller ikke lyst til å se det :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 8 minutter siden:

Er en grunn til at jeg bruker KORTE fastnøkler når jeg skrur på batteriene. ?

God vane også er å ta av ringer før arbeid med strøm.

Er noen gifteringer som har fordampet opp igjennom tidene i forbindelse med arbeid med strøm.

Ringen har blitt en del av kretsen som har kortsluttet krets med stor strøm.

Klokkelenke i metall (den gang vi brukte det) har heller ikke noe å gjøre på armen når man arbeider med strøm.

Største årsak til ulykker er "skal bare"! :lipseal:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 4 år senere...

I min båt er det en termisk bryter nærme ankervinsjen, men ingen sikring av ledningen mellom batteriet og den termiske bryteren. Ser ut som en 50 mm2 og et strekk på ca. 3 meter en vei. Ledningen går i en knekk gjennom utskjæring i skott med nokså skarp kant. I følge tidligere eier er dette montert av fagmann.

Har tenkt å montere en sikring nær batteriet, men kan jeg like godt flytte den termiske bryteren frem til batteriet i stedet? Da oppnår jeg vel sikring av både kabel og vinsj og får i tillegg lettere tilgang når bryteren slår ut.

Jens_P skrev On 30.5.2021 at 11.33:

Tilsvarende mangler kunnskap og forståelse for at stor strømstyrke også kan være farlig.

Nettopp! Det blir fort store strømstyrker om-bord, har tuklet en del med baugthruster i det siste og i den forbindelse målte jeg strømtrekk. Startstrømmen på SE60 hos meg er 475A, sikret med en treg 300A sikring. Slike strømmer på avveie er skummelt..

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Vinkelsliper skrev 1 time siden:

I min båt er det en termisk bryter nærme ankervinsjen, men ingen sikring av ledningen mellom batteriet og den termiske bryteren. Ser ut som en 50 mm2 og et strekk på ca. 3 meter en vei. Ledningen går i en knekk gjennom utskjæring i skott med nokså skarp kant. I følge tidligere eier er dette montert av fagmann.

Har tenkt å montere en sikring nær batteriet, men kan jeg like godt flytte den termiske bryteren frem til batteriet i stedet? Da oppnår jeg vel sikring av både kabel og vinsj og får i tillegg lettere tilgang når bryteren slår ut.

Den kan du helt sikkert men i f.eks. store skipsinstallasjoner er det helt vanlig at det kan være lange (ubeskyttede) kabelstrekk fra generatorer til hovedtavle der kortslutningsvernene sitter. Gjerne med høyspenningsgeneratorer på veldig mange megawatt påmontert dieselgeneratorene.

Det fins ikke en eneste slik installasjon med kortslutningsvern montert før hovedtavla, det er dette som er normalen. Kabelstrekk på 50 meter gjennom flere rom før kortslutningsvern er helt vanlig.

Men i en fritidsbåt på en nyinstallasjon ville jeg jo lagt kortslutningsvernet så nærme kilden (batteriene) som mulig. Det er god praksis.

eivindch skrev 35 minutter siden:

Jeg lever også i den villfarelsen at 230V er farlig. Og så tror jeg at f.eks. 400V er enda farligere. I tillegg er jeg ikke så redd for å få fingrene borti 12V. Snakk om å leve farlig.

Er to farer her. Ene er berøring av spenningsførende leder. Er spenningen høy nok vil det gå strøm gjennom kroppen. Elektrisk sett er kroppen en motstand, og Ohms lov gjelder. Er srømmen tilstrekkelig høy kan den kan medføre brannskader og nerveskader. Er du uheldig og det passerer hjerteregionen kan det i verste fall medføre hjertestans. Dette er relevant for fingring med både 230V og 400V.

Andre faren er stor strøm. Enten i underdimensjonerte kabler eller koblinger med stor motstand. Resultatet kan være varmgang og potensiell start på brann. Dette er faren med 12V eller 24V. 

Spesielt det siste er en utfordring da de fleste oppfatter 12V som ufarlig siden det ikke er ubehagelig å berøre det. At man fikler med store strømmer til invertere, thrustere og vinsjer er liksom ikke noe problem, det er bare 12V. Om det er 200-300A så handler det bare om å bruke tykke ledninger, for det er bare 12V. Og 12V er jo ikke farlig!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Men i en fritidsbåt på en nyinstallasjon ville jeg jo lagt kortslutningsvernet så nærme kilden (batteriene) som mulig. Det er god praksis.

Bryteren har slått ut noen ganger i stressende situasjoner når jeg kjører vinsjen for hardt. Jobben dens er jo å redde viklingene i vinsjmotoren, og dette skjer vel ved varmgang i ledningen.

Blir ledningen varmere ved vinsjen enn ved batteriet? I så fall er det kanskje ikke så bra å flytte bryteren?

Vinkelsliper skrev 4 minutter siden:

Bryteren har slått ut noen ganger i stressende situasjoner når jeg kjører vinsjen for hardt. Jobben dens er jo å redde viklingene i vinsjmotoren, og dette skjer vel ved varmgang i ledningen.

Blir ledningen varmere ved vinsjen enn ved batteriet? I så fall er det kanskje ikke så bra å flytte bryteren?

Kabelen høres mer enn nok dimmensjonert ut til en ankervinsj på 1000W for kortidskjøring som dette er.

Hva slags bryter er dette, har du noen link eller data på den? Er den tilskrekkelig dimmensjontert til å klare full last på vinsja og i samsvar med vinsjdokumentasjonen/spesifikasjonen?

Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

Hva slags bryter er dette,

Her er et bilde av den. Har ikke dokumentasjon av vinsj eller komponenter. Ser at jeg nok husket feil mht. kabeldimensjonen. Er nok heller 25 mm2. Men vinsjen mener jeg er 600 W.

Har ikke tenkt at det er noe å utsette på disse koblingene, men hadde følt det tryggere om hele kabelen var sikret.

image.jpeg.cfd31510da7e8c1850b42caf8e038c14.jpeg

Vinkelsliper skrev 3 minutter siden:

Her er et bilde av den. Har ikke dokumentasjon av vinsj eller komponenter. Ser at jeg nok husket feil mht. kabeldimensjonen. Er nok heller 25 mm2. Men vinsjen mener jeg er 600 W.

Har ikke tenkt at det er noe å utsette på disse koblingene, men hadde følt det tryggere om hele kabelen var sikret.

image.jpeg.cfd31510da7e8c1850b42caf8e038c14.jpeg

Ville kontrollert spenningen samt strømtrekket på vinsja (fullt belastet) med et amperemeter samt sjekket dette opp mot merkedata. Det KAN jo være at du har forhøyet strømtrekk på grunn av lav spenning eller at sikringen er defekt.

Og så tatt det derfra.

Vinkelsliper skrev 1 time siden:

Nei, den skal ikke bli det. Strømmen er lik i hele kretsen, så dersom tverrsnittet av lederen er likt, vil du også få den samme varmeutviklingen. Det som kan gjøre at du får mer varme lokalt er en innsnevring i tverrsnittet. Det kan du f.eks få i en dårlig presset kabelsko eller en dårlig terminering. 

Chiefengineer skrev On 29.5.2021 at 19.59:

De fleste ankervinsjer er aldri i nærheten av merkestrømmen sin og i ditt tilfelle er den på bare 83A så du kan nok fint kjøre med 100-125A. Når det er sagt så er sikringen kun et kortslutningsvern og ikke et vern mot overbelatning på motor så å sikre den med 200A går greit om det er en slik sikring du har liggende. Kabel er nok uansett min. 25 mm2.

NEK410 og FEA-M har noen tabeller for intermitterende drift som typisk tillater 50% høyere vern enn kabelen tåler kontinuerlig. Jeg ville enten fulgt monteringsveiledningen, eller sikret maksimalt 50% over det kabelen tåler kontinuerlig på en ankerwinsj.  Men det er viktig at en kabel ikke går usikret igjennom hele båten. Hos oss er det 160A NH00 kortslutningsvern i fordelingen, og så er det en mindre automatsikring levert med winsjen ute ved winch rele som på bildet.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...