Jump to content

Støping med polyester og csm i «overheng»

Krimart

Recommended Posts

Hei, 

jeg prøvde å støpe med polyester og csm i «overheng». Prøvde å pensle på polyester først, vete matten oppå en plastbit, som jeg så brukte til å løfte hele matten. Det bare datt ned. Jeg prøvde å hjelpe med en tapetssparkel og hendene, men det bare en ball med fiber. Enden på visa var at jeg ga opp. Hvordan gjør dere som er polyestermester dette? 

Krimart skrev for 2 timer siden:

men hva mener dup med ennå litt hvit? Metter du ikke matter  før du løfter?

Du legger en matte på plata og ruller på passelig mengde polyester. Så legger du på ei matte til, og ruller dem sammen slik at de får passelig mengde polyester. Men du må være rask å løfte dem mens de ennå er litt hvite. Når emolusjonen som binder fibrene er løst opp av styren blir de transparante, men da mister de også bindingen. Hvis du lar mattene ligge for lenge slik at de blir ordentlig bløytet så blir det som du beskrev i post 1, fibrene ramler bare fra hverandre. Jo flere matter du legger oppå hverandre, jo letter blir det å få dem til å holde formen. Men det er grenser for hvor tykt lag du kan legge under opp da. 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Jeg synes polyestern ikke klistrer, må man vente litt til den begynner å gele?

Jo, polyesteren klistrer. Det at den er tixotropisk innebærer at den er seig når den ligger i ro, men når du rører i den eller ruller ut med alu-rulla endrer den konsistens og blir tynn. Det er akkurat det som gjør den egnet til å støpe vertikalt og under opp. Epoxy renner bare vekk, det gjør ikke polyester. Men du må ikke ha på for mye, du skal kun mette mattene. Og du skal ikke vente til den geller, da får du ikke binding. 

Komodo skrev for 1 time siden:

BT-polyester?

Ja, BT. Den er ikke tixotropisk den, kanskje? Uansett tusen takk for svar. Jeg skal bytte fra plexiglassvindu til portlights. Laminerte med epoxy og duk fra innsiden, fjernet plexi`en og laminerer to lag med epoxy og duk fra utsiden. Men må ha et noe tykkere laminat så det blir stivere og passer bedre til portlightsene så tanken var å laminere med polyester og csm i «gropen» på innsiden, men da her jeg lært at BT -polyester ikke er tingen 😫

Redigert av Krimart (see edit history)
Knude skrev 30 minutter siden:

Jeg opplever at det er større variasjon av "viskositet" i polyester derifra. Den har sannsynligvis noe høyere styren innhold. Normalt fungerer den også under opp men det er jo litt teknikk også å legge fiber i taket.

Ja, får se om jeg fortsetter med epoxy og duk, har en del og er mest fortrolig med det. Er ikke tak, men skråvegg i overbygget. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Hvor store matter driver du og baler med? Som Knude skriver så opplever jeg også at polyesteren til BT kan være litt tynn. Har også merket at det blir litt mye krymp på produktene, så jeg mistenker også av den grunn at styreninnholdet er litt høyt. Bra måte å få ned produksjonskostnaden på det vet du. Men det skal allikevel kunne gå å støpe vertikalt. 

Jeg har aldri brukt å mette matta før jeg legger den på. Jeg pensler overflatem med polyester, ikke for mye, og så legger jeg på matta, ruller, metter matta ved å pensle på mer polyester og rulle. Neste lag legger jeg på, ruller og metter igjen. Ser ikke noe problem med å støpe vertikalt på den måten, også med polyester og matte eller lamineringsepoxy og duk, begge deler fra BT.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Jeg har aldri brukt å mette matta før jeg legger den på. Jeg pensler overflatem med polyester, ikke for mye, og så legger jeg på matta, ruller, metter matta ved å pensle på mer polyester og rulle. Neste lag legger jeg på, ruller og metter igjen. Ser ikke noe problem med å støpe vertikalt på den måten, også med polyester og matte eller lamineringsepoxy og duk, begge deler fra BT.

Jeg har gjort det på samme måte som @NilsPils, men kun med polyester, og det har fungert helt utmerket uten problem på vertikale flater.

Har aldri brukt epoxy til laminering. Min båt består av laminert polyester. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Komodo skrev for 11 timer siden:

Hvor store matter driver du og baler med? Som Knude skriver så opplever jeg også at polyesteren til BT kan være litt tynn. Har også merket at det blir litt mye krymp på produktene, så jeg mistenker også av den grunn at styreninnholdet er litt høyt. Bra måte å få ned produksjonskostnaden på det vet du. Men det skal allikevel kunne gå å støpe vertikalt. 

Matte var også kjøpt på BT, og de er vel 450g/m2. Boks 2 var like "flytende" som boks 1. Merket den er litt tixotropisk da jeg helte ut av boksen, men etter utrøring av herder ble den aldre skikkelig tix igjen. I alle fall ikke slik jeg ser tixotrop maling/beis oppfører seg.  Det er ikke vertikalt men 10-15 grader overheng. Horisontal støping på et flatt bord mot en bit av en wire-plate ute i friluft var vesentlig bedre enn å sitte inne i båten og bale med gjennomvåte matter som detter ned :smiley:

NilsPils skrev for 9 timer siden:

Da har jeg lært det, men som sagt fikk jeg ikke god nok binding med det laget jeg penslet på og mattene datt ned. (Det er ikke vertikalt, ca 10-15 grader overheng) Jeg prøvde først med tørre matter også  med mettede matter. Det siste vil jeg nok ikke prøve igjen, nei. Men med epoxy og duk funger det bra, har gjort det "opp ned" ved å laminere på en plastduk, pensle på epoxy for så å klistre hele kaken oppunder. 

Mattene fra BT er fine, men jeg har også lagt merke til at de er veldig myke og fleksible. Det er fint for å forme kurver, men en utfordring når du skal løfte opp hele matter uten at de deformerer seg. Dersom du sliter med at våte matter bare blir en ball med fiber har de fått trekt seg for lenge, og emolusjonen er løst opp. En løsning på det kan være som følger:

• Rull polyester på flaten du skal laminere. 
  • Legg en matte tørt på ei tørr plate.
  • Rull helt kjapt over med litt polyeste.
  • Legg på ei matte til oppå.
  • Løft mattene fort opp fra plata før de blir gjennomtrekt, og legg dem opp der du skal laminere.
  • Bruk rulle rull matta på samtidig som du tilfører litt mer polyester, men ikke for mye.

Hvis mattene ramler ned for deg høres det ut som om de er for våte. Hvis du sliter med at de går i oppløsning når du løfter dem opp fra plata, så har de trekt for lenge. Derfor som jeg skrev i første post, løft dem opp mens de ennå er hvite. En siste årsak kan være at arealet er for stort, derfor spurte jeg hvor store matter du baler med. 

NilsPils skrev for 10 timer siden:

eg har aldri brukt å mette matta før jeg legger den på. Jeg pensler overflatem med polyester, ikke for mye, og så legger jeg på matta, ruller, metter matta ved å pensle på mer polyester og rulle.

har også gjort det på denne måten, men med Nordpol polyester.  Ikke prøvd BT på denne måten.    Brukte 450 gram matter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Komodo skrev 1 time siden:

En siste årsak kan være at arealet er for stort, derfor spurte jeg hvor store matter du baler med. 

Aha, arealet er ca. 730 X 300 mm. Men som sagt har jeg nå endret strategi og har støpt en plate på et horisontalt bord som skal skjæres til og limes fast (platen, ikke bordet) . ... mye lettere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...