Jump to content

Oppstår trykk i oljereservoaret i kompressor på KAD 32, normalt?

Sturee

Recommended Posts

Endelig kom sommervarmen, og jeg holder på med service på min Kad 32 motor. Kjørte motor varm som det står i instruksjonsbok, for å drenere olje på motor og kompressor. Da hadde jeg også dratt den opp på turtall så kompressoren slo inn.

kompressoren virket ikke da jeg overtok båten, og dette har jeg fikset men jeg regner med kompressor ikke har vært kjørt på 4-5 år. Jeg synes den lagde en rar lyd, men det har jeg hørt andre stusse på også uten at det er noe galt.

Men da jeg skulle tappe av olja, var det bygd seg opp et solid trykk inne i oljereservoaret, blåste ut olja på et brøkdels sekund og var mer enn bare lett «fising». Har også prøvd å kjøre motor varm etterpå uten å aktivere kompressor og åpnet for å se om det er temperatur som gir trykkforskjellen. Men da var det mer normalt med bare en liten antydning til trykk inni der. 

Virker som trykk fra kompressoren havner i reservoaret, Så det jeg lurer på er om dette er normalt? Eller er det bare å se seg om etter ny kompressor, eller overhale hvis det lar seg gjøre? 

Om ingen vet, hadde jeg satt veldig stor pris på om noen med kad motor kunne gjort en test for meg? Og åpnet peilepinnen etter lett kjøring av kompressor og se om der oppstår trykk.

12 hours ago, Bjørn Løvjomås said:

@sap_2000, kjenner du til dette fenomenet?  

nei, og det høres merkelig ut. Om kompressor har gått eller ikke skal ikke ha noe innvirkning på trykk i bunnpanne og veivhus med mindre man har et enormt gjennomslag tenker jeg.

Og uansett skulle jo et evt trykk bli borte momentant via veivhusventilasjonen (sitter vel på det bakerste toppdekselet på disse?) etter at motoren er stengt av. 

VP KAD, 30 og 40 serien har riktignok stort sett peilerøret ned i bunnpanna og kan brukes til å suge ut oljen, men sliter med å forstå hvordan det kan være et så stort trykk der med avstengt motor at olja spruter...

Hadde prøvd å fyre opp igen, sette turtallet så kompressor slår inn igjen, stenge av og se om det samme skjer igjen.

Hadde også sjekket  om veivhusutluftingen er potte tett

Mvh. SAP

Takk for respons! Burde presisert at det gjelder oljereservoar på kompressoren, ikke i motoren, der virker alt å være i orden. Skal jo på en dl olje på kompressoren på disse, og var under drenering av denne jeg fant at der var bygget seg opp trykk etter kompressoren hadde vært i drift 

• 10 months later...

Jeg har akurat demontert min kompressor på kad 32. pga ulyd i lagerene.

Det sitter to lagere bakerst i kompressoren på den siden oljeresovaret er , på innsiden av disse lagerene sitter det en simmering , simmeringene skal tette for at olja ikke skal kunne følge akslingene ut i kompressorhuset/der det er luttrykk, og de skal også tette motsatt vei for ikke få trykk inn i olja. 

om du snurrer kompressoren med hånda på clutchen der ved reimhjulet vil du høre om det er lyd i lagerene, og om du kan ta aksel/clutchen litt ut og inn er det slitte lagere, som igjen kan føre til at det er formye slakk til at simmeringene klarer å tette.

Tviler på det har noen betydning om du får litt trykk i oljeresovaret fordi det eneste som er inni der er to tannhjul som går mot hverandre og plasker litt nedi olja.

Men om det er slakk i lagerene er det ikke lurt å kjøre med den, for da kan skovlene i kompressoren gå inni kompr.huset og lage spon som går videre til intercooleren.

De barke lagerene sliter jeg selv med å få tak i da de har noen rare mål. akseldia.17 ytre dia 46 bredde 21 . Dette er noen NSK lager av typen Torader Vinkelkontakt kulelager. 

Hadde ingen ulyder i min, stusset bare på at olja kom med et solid utblås når jeg skrudde opp. Men hadde på ny olje, og fulgte med på nivået. Kompressoren fungerte helt fint hele sesongen og oljenivået holdt seg så tror ikke der var noe feil der 👍🏻