Jump to content

Batterivender og forbruksbatteri, går tomt fort.


Olakjerre

Recommended Posts

Hei

Kjøpte i fjor en Skibsplast 655 med 2 agm batterier. Tror begge er 80 amp. (Biltema)
Jeg lagret begge inne i varmen gjennom vinteren, ladet de opp 2 ganger, siste rett før de gikk i båten.
Sliter med at kjøleboksen slår seg av etter kun få minutter når motor ikke går, samme om jeg har vender på 1+2 eller kun 2. Kjøleboks går fint så lenge motor er i gang.
Har forsøkt med 2 forskjellige kjølebokser også. (ser forresten at GPS også slår seg av så fort jeg stopper og den trekker lite!)
Kan jo være at batteriet har tatt kvelden, men det jeg lurer på er - lades forbruksbatteri opp under kjøring? Eller kun startbatteri?
Har i tillegg en sak i båten som tidligere eier har montert "Securevolt"  - den kutter vel når ting går under en viss volt?

Og, er det noen enkel måte for å finne ut om batteriet har tatt kvelden?

Takk på forhånd for svar :)



 

Redigert av Olakjerre
Mer info (see edit history)
Link to post

Mål volt på batteri med én gang etter at lading (motor) er skrudd av, deretter en gang etter 20 minutter og etter 40 minutter. Er det stor nedgang eller holder det seg? (Må ikke være strømtrekk når du måler eller i perioden.)

 

Når motor går hva er da målt spenning på batteriene? Skal være ca 14,4V. Hvis ca 12V så får ikke batteri lading.

 

Hvilket batteri som får lading kommer veldig av på hvordan ting er koplet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Olakjerre skrev 25 minutter siden:

Med vender på 1+2 så skal begge få lading?

Ja, det stemmer. Skal alltid stå på 1+2 når du skal starte motoren og når motoren går. Så kan du eventuelt slå over til 1 eller 2 om du skal ligge en stund i havn eller uthavn, da er du sikret at du har ett fult batteri når du skal starte motoren igjen.

Link to post

Tror jeg også. Samt at det finnes mange ulike oppsett, og diverse kreative oppsett som ikke gjør det noe lettere å ha oversikt. 

 

Da jeg kjøpte båten jeg har nå fikk jeg bare beskjed om å gjøre "slik og slik", for det var det han hadde fått vite fra eieren før. Nå bygger jeg det om til å bli mer standard, og med skikkelig merking overalt. Jeg liker ikke gjetteleker i båtelektrisk. 😉

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
19 minutes ago, bellen said:

Jeg tror det er veldig mange båteiere som har motor eller elektriske problemer i løpet av en sesong på grunn av at dei ikke forstår hvordan systemene ombord fungerer. 

Helt enig, og litt diffus forklaring av tidligere eier hjelper jo ikke alltid :)
Sleng på tvilsom hjemmemekk i tillegg så er kaoset komplett.

Bra man kan spørre her og få fine svar

Link to post

Tipper du har funnet "feilen"
Er du halvveis handy så måler du med ett voltmeter når motoren går så finner du fort ut hva som er hva på batteribryteren
Husk også å få ladet opp batteriene er de tomme teller hver time hver time hvis du ønsker å ha batterier med bra kapasitet.

For å sjekke batteriene så ville jeg ladet de opp og tatt de med til en butikk som selger batterier så kan de måle dem med en batteritester.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
2 minutes ago, pipe said:

Tipper du har funnet "feilen"
Er du halvveis handy så måler du med ett voltmeter når motoren går så finner du fort ut hva som er hva på batteribryteren

For å sjekke batteriene så ville jeg ladet de opp og tatt de med til en butikk som selger batterier så kan de måle dem med en batteritester.

Litt handy er jeg når jeg vil :)
Reagerte litt når jeg ladet de i vinter her hjemme, startbatteri holdt bra på strøm og lader slo seg av kjapt. Forbruk stod lenge.
Stikker å kjøper meg et multimeter og tar en sjekk.

Sånn jeg forstår det er at jeg starter motor, vender på 1 (startbatteri) da skal det lade og vise opp mot 14,4v?
Vender å på 1+2 da skal begge lade etc?
Vender på 2, kun forbruk - da har jeg hørt at den ikke skal lade.
 

Link to post
Olakjerre skrev 7 minutter siden:

Litt handy er jeg når jeg vil :)
Reagerte litt når jeg ladet de i vinter her hjemme, startbatteri holdt bra på strøm og lader slo seg av kjapt. Forbruk stod lenge.
Stikker å kjøper meg et multimeter og tar en sjekk.

Sånn jeg forstår det er at jeg starter motor, vender på 1 (startbatteri) da skal det lade og vise opp mot 14,4v?
Vender å på 1+2 da skal begge lade etc?
Vender på 2, kun forbruk - da har jeg hørt at den ikke skal lade.
 

Ett billig multimeter er ett must å ha.

Ja du er inne på noe men det kommer helt an på personen som har montert bryteren.
Men vender på 2 skal også lade.
Husk att du helst ikke skal vri på batteribryteren med motor i gang da det er mulighet for att du ødelegger dynamo.
Noen typer er riktig nok laget for å tåle det men mange er ikke det.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Olakjerre skrev 29 minutter siden:

Sånn jeg forstår det er at jeg starter motor, vender på 1 (startbatteri) da skal det lade og vise opp mot 14,4v?
Vender å på 1+2 da skal begge lade etc?
Vender på 2, kun forbruk - da har jeg hørt at den ikke skal lade.

Nei, det er feil. Du velger hvilket batteri som skal lades og forbrukes samtidig. Når du skal starte og når motoren går så skal velgeren alltid stå på 1+2. Når du har en slik vender, så er det ingenting som heter startbatteri eller forbruksbatteri, begge batteriene er like mye start og forbruksbatteri. 

Link to post
bellen skrev 13 minutter siden:

Nei, det er feil. Du velger hvilket batteri som skal lades og forbrukes samtidig. Når du skal starte og når motoren går så skal velgeren alltid stå på 1+2. Når du har en slik vender, så er det ingenting som heter startbatteri eller forbruksbatteri, begge batteriene er like mye start og forbruksbatteri. 

Nei veit du ka, nå er du virkelig langt ute på viddene å kjører! Dette er såpass det bør slettes så ikkje nåken leser og sprer videre i god tro!

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post

Har nå hatt mange båter med slik batterivender og oppskriften har alltid vært følgende: Sett venderen på 1+2 og start motoren. La den stå slik så lenge motoren går. Skal en ligge med motoren av og bruke strøm settes den til det batteriet en vi bruke strøm fra. Det andre batteriet forblir full ladet og når en vil starte motoren er det klart til å gi startstrøm når den settes i 1+2. Når båten forlates settes den til AV.

Link to post
12 minutes ago, Bårdp said:

Har nå hatt mange båter med slik batterivender og oppskriften har alltid vært følgende: Sett venderen på 1+2 og start motoren. La den stå slik så lenge motoren går. Skal en ligge med motoren av og bruke strøm settes den til det batteriet en vi bruke strøm fra. Det andre batteriet forblir full ladet og når en vil starte motoren er det klart til å gi startstrøm når den settes i 1+2. Når båten forlates settes den til AV.

Takk - God forklaring :)

 

Link to post
Bårdp skrev 11 minutter siden:

Har nå hatt mange båter med slik batterivender og oppskriften har alltid vært følgende: Sett venderen på 1+2 og start motoren. La den stå slik så lenge motoren går. Skal en ligge med motoren av og bruke strøm settes den til det batteriet en vi bruke strøm fra. Det andre batteriet forblir full ladet og når en vil starte motoren er det klart til å gi startstrøm når den settes i 1+2. Når båten forlates settes den til AV.

 

Hvorfor kople inn det nedtappede batteriet før start? Jeg ville heller startet på det fulle batteriet og slått over til 1+2 etterpå. Ellers risikerer du å stå der med to halvtomme batterier som ikke klarer å starte motoren. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja du gjør nå som du vill. Men selv et nedtappet batteri vil bidra med litt startstrøm. Og så slipper du og røre bryteren mer før du har stoppet motoren. Enkelte dynamoer er ikke veldig glad for å bli koblet fra selv i et par millisekund da ryker diodene. Så ikke rør bryteren mens motoren går. 

Link to post
14 minutes ago, Bårdp said:

Ja du gjør nå som du vill. Men selv et nedtappet batteri vil bidra med litt startstrøm. Og så slipper du og røre bryteren mer før du har stoppet motoren. Enkelte dynamoer er ikke veldig glad for å bli koblet fra selv i et par millisekund da ryker diodene. Så ikke rør bryteren mens motoren går. 

La oss si min dynamo har tatt kvelden, hvordan merker man det? Får ikke start?

Link to post
Bårdp skrev 20 minutter siden:

 Enkelte dynamoer er ikke veldig glad for å bli koblet fra selv i et par millisekund da ryker diodene. Så ikke rør bryteren mens motoren går. 

 

Derfor er disse bryterene laget med overlapp slik at strømmen ikke brytes om du vrir på bryteren under gange. Med mindre du setter den på 0 da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Så lenge du har strøm nok på batteriet, så får du start. Du skal ha ca 14 volt på batteriene når motor går, da er dynamoen grei. Når ikke motoren går, så har batteriene en hvilespenning på rundt 12,5 volt. Hvilespenningen vil nok falle en del etter hvor mye last du tar ut av batteriet. Det bør aldri komme under 11,5 volt ved normalt bruk. Da må det laddes. Jeg skrev ikke nøyaktige verdier nå, men en pekepinn på hva du bør følge med på. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...