Bårdp Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 index skrev 8 minutter siden: Derfor er disse bryterene laget med overlapp slik at strømmen ikke brytes om du vrir på bryteren under gange. Med mindre du setter den på 0 da.... Ja de fleste er slik men ikke alle det fikk jeg erfare for en del år siden i en gammel båt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Bårdp skrev 20 minutter siden: Ja de fleste er slik men ikke alle det fikk jeg erfare for en del år siden i en gammel båt. Nei, det finnes vel unntak. I nåværende båt har jeg en hovedbryter til hver bank, og BEP rele til å styre ladingen. Et bedre system i mitt hode, da man ikke kan gjøre feil. BEP'en kopler bankene sammen når motoren lader og skiller dem når man stopper. Grovt forklart. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Å skifte rundt manuelt på batterivelger med motoren igang skal man være ytterst forsiktig med. Selv helt nye. Står det ikke beskrevet du kan gjøre det, lar du det være. Redigert 31.Mai.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) index skrev for 4 timer siden: Derfor er disse bryterene laget med overlapp slik at strømmen ikke brytes om du vrir på bryteren under gange. Med mindre du setter den på 0 da.... Det var det da. Den vanligste batterivenderen er vel den rød Perko bryteren som fåes i to modeller der den dyreste har dette. Før kunne man så vidt jeg husker se forskjell på de to da den som har hadde nøkkelås men gud vet hvor mange som kjøpte den billigste uten lås for det trenger man jo ikke. Vel det var ikke bare låsen som var forskjell. Skriver var for sist jeg sjekket har det godt 10 år og i dag hadde jeg ikke orket å suret med en slik løsning Redigert 31.Mai.2021 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Sett inn et BEP relé i tillegg, så styrer ladingen seg selv. Så kan bryteren kun styre forbruk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Det som diskuteres her er brytere som kalles «make before break», dvs at dynamo alltid har last og de kjennetegnes gjerne ved at bryteren kan vris fra 1 til 1+2 til 2. Man skal ikke vri bryteren til 0 eller OFF mens motor går da dynamoen brått blir frakoblet last. Det kan ødelegge dynamoen. Jeg er enig med @Cerberus og @index . Bryterens stilling bestemmer både hvilke(t) batteri som får lading og hvilke(t) som belastes. Om man alltid skal la bryteren stå på 1+2 kan man like gjerne parallellkoble batteriene og sette inn en av/på bryter da man ikke skiller mellom start og forbruk. Ikke noe galt i det, men det går intuitivt mot hensikten med å ha to batteribanker da man gjerne vil ha en startbank som ikke tømmes av forbrukere. Redigert 31.Mai.2021 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
bellen Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 HiWard skrev for 1 time siden: Jeg er enig med @Cerberus og @index . Bryterens stilling bestemmer både hvilke(t) batteri som får lading og hvilke(t) som belastes. Om man alltid skal la bryteren stå på 1+2 kan man like gjerne parallellkoble batteriene og sette inn en av/på bryter da man ikke skiller mellom start og forbruk. Ikke noe galt i det, men det går intuitivt mot hensikten med å ha to batteribanker da man gjerne vil ha en startbank som ikke tømmes av forbrukere. Regner med det er mine kommentarer du refererer til her. Det er vel ingen som har skrevet i tråden her at man ikke skal skille batteriene? Det jeg mener er at når motor er i gang, så skal bryteren alltid stå i 1+2 for å alltid sikre at begge batteribankene får ladding. Grunnen til at jeg skrev at motoren også bør startes med 1+2, er at enn må være sikker på at bryteren har "make before breake" som du er inne på, før enn velger å heller kun starte på ett batteri og deretter slår over på 1+2. Har du ett fult batteri og ett batteri som er godt nedtappet, så er det i dei aller fleste tilfeller mer enn nok kraft i batteriene til å starte motoren. Og som jeg tidligere skrev, du kan med stor fordel sette velgeren i 1 eller 2 når du ligger i uthavn. Jeg har aldri nevnt at enn aldri skal splitte batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Opplegget med en slik bryter er helt glimrende om det brukes rett. Bare husk på 1+2 før start. Etter at motor er stoppet velg forbruksbatteri. Om båten forlates slå av. Enklere kan det nå ikke bli. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Om man har lagt i ro og tappet forbruksbatteriet helt tomt,virker det litt rart at man skal koble dette sammen med startbatteriet før en starter? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Hva er rart med det. Vet ikke hvor du tok din batteriutdannelse men der jeg tok min er ikke det noe problem i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Ja, det er som jeg skriver. Om du har ett nedtappet batteri og ett som er fulladet, så klarer du fint å starte motorene. Om du likevel opplever å ikke få start, så er enten batteriene for små for motoren eller deffekt, eller så er motoren unormalt tungstartet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Bårdp skrev 1 time siden: Hva er rart med det. Vet ikke hvor du tok din batteriutdannelse men der jeg tok min er ikke det noe problem i det hele tatt. Nå ble jeg nyskjerrig. Hva består denne utdanningen av? bellen skrev 16 minutter siden: Ja, det er som jeg skriver. Om du har ett nedtappet batteri og ett som er fulladet, så klarer du fint å starte motorene. Om du likevel opplever å ikke få start, så er enten batteriene for små for motoren eller deffekt, eller så er motoren unormalt tungstartet. Hva om forbruksbanken er 3-4 ganger så stor som startbatteriet og skikkelig nedtappet? Min motor ville aldri ha startet på dette. Men det er uansett tikke noe problem, jeg har for lengst valgt bort disse tullete bryterene til fordel for helt separerte batterikretser. Startbatteriet brukes kun til motor, og kan ikke brukes til annet. Og om jeg av en eller anne grunn skulle trenge strøm fra forbruk for å starte så setter jeg en startkabel mellom. Jeg har opplevd å ligge i uthavn langt fra folk uten mobil og VHF dekning med startvansker. Det er ingen ideell situasjon. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Cerberus Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 At man kan la stå eller anbefaler la stå på 1+2 i visse tilfeller blir noe heilt annet enn det som var skrevet tidligere med skal alltid stå 1+2 under oppstart og at det er intet som heter forbruk og start med en slik bryter. Det blir sjølsagt for dumt. Og de som har litt forskjellig utstyr gående fra forbruksbanken heile tida vil sjølsagt ikkje la det batteriet være innkoblet under oppstart da det kan ha både uheldige og svært uheldige konsekvenser for utstyr ombord med et slikt plutselig drop i spenninga. Typisk at apparater dingser og system kobler ut. Konsekvensen av det vil sjølsagt variere etter hva det er for noe. Hvordan eg har det ombord ble spurt om og eg har den løsningen eg synes er best og det dynamoen koblet til forbruk og vsr rele til startbatteri. Samt en slik 1+2 til nødstilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Bårdp,heldig du som har batteriutdannelse. Det kunne jeg tenkt meg og,men sånn ble det nå engang ikke. Derfor jeg ville kvidd meg for å koble sammen fire tomme batterier med et som muligens virker før jeg starter. Takk for lærerikt innspill. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 cosmic skrev for 2 timer siden: Om man har lagt i ro og tappet forbruksbatteriet helt tomt,virker det litt rart at man skal koble dette sammen med startbatteriet før en starter? Ja, det var mitt poeng også. Det som da vil skje, er at startbatteriet vil lade forbruksbatteriet, relativt fort om forbruksbatteriet er helt tappet. Så sitter man potensielt der med to halvt utladete batterier. Det betyr ikke nødvendigvis at man ikke får start på motoren, de to batteriene i parallell kan ha nok strøm til det, men da ser jeg fortsatt ikke poenget med å ha to batteribanker i stedet for ett stort batteri (med unntak av vektfordeling). Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Her var de jaggu mye dumt fra folk som tydelig vie ikke er eksperter på batterier og skipselektriske anlegg. Et fulladet batteri vil ikke lade et tomt batteri om de kobles sammen. For å lade et batteri kreves det mer spenning en tomgangsspenningen på et fult batteri. Det vil vel kanskje flyt over noen milliamper men det spiller ingen rolle de blir nå uansett ikke borte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Bårdp skrev 4 minutter siden: Her var de jaggu mye dumt fra folk som tydelig vie ikke er eksperter på batterier og skipselektriske anlegg. Alle andre enn deg er idioter, er det sånn det var? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 At alle andre er idioter får nå stå for di regning. Men at enkelte ikke helt har forstått hvordan ting virker er etter min mening helt klart. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Bårdp skrev 9 minutter siden: At alle andre er idioter får nå stå for di regning. Men at enkelte ikke helt har forstått hvordan ting virker er etter min mening helt klart. Tror jeg trekker meg ut av denne tråden jeg. Slike hersketeknikker og nedlatende holdninger klarer jeg meg veldig fint uten. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonas Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) Hvilespenningen på en «tom» forbruksbank er trolig sjelden under 12 volt. Ved sammekobling med startbatteriet vil da spenningen stig litt. Ved en start med startbatteriet alene blir vel spenningen gjerne under 9-10 volt? Da vil vel sammenkoblingen holde spenningen til startmotoren høyere når behovet er størst? Redigert 1.Juni.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Ja selv et stort sett utladet forbruksbatteri vil bidra med litt startstrøm. Tilgjengelig start kapasitet vil jo være størst med begge batterier tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Her er hvilespenning på våtbatterier ut fra kapasiteten som er gjenværende. Dette er da for friske batterier. Legger den inn som en referanse. Personlig jobber jeg nå for å skille forbruk og start, og la et automatisk system håndtere lading slik: Kopler dynamo og solceller rett på forbruksbanken fordi det er de batteriene som trenger mest lading, og et skillerelé som kopler inn startbatteriet når volt på forbruk er høyere enn 13,3V. Startbatteri driver motorstyring, starter, ankervinsj og baugpropell. Normalt vil motor gå når ankervinsjen og baupropellen opereres, og da er det lading og dermed vil batteriene i praksis være sammenkoplet. På denne måten kan jeg ikke glemme å kople over fra 1+2 til bare 2 (forbruk) når vi er i uthavn (og ja det har hendt mer enn én gang...), og solcellene får ladet startbatteriet når solen er sterk og båten ligger lenge. Batteriene mine er like gamle og har tilnærmet lik hvilespenning. Det er mange veier til mål. I fjor hadde jeg med meg et fulladet batteri som var lagret et annet sted i båten (ikke tilkoplet) fordi jeg ikke stolte 100% på batteriene mine. Bare det å ha det med gav bedre nattesøvn ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 HiWard skrev 1 time siden: men da ser jeg fortsatt ikke poenget med å ha to batteribanker i stedet for ett stort batteri (med unntak av vektfordeling). Hva er best med tanke på å få start på motor? To tomme batteri eller ett fult og ett tomt batteri? Cerberus skrev for 2 timer siden: Og de som har litt forskjellig utstyr gående fra forbruksbanken heile tida vil sjølsagt ikkje la det batteriet være innkoblet under oppstart da det kan ha både uheldige og svært uheldige konsekvenser for utstyr ombord med et slikt plutselig drop i spenninga. Typisk at apparater dingser og system kobler ut. Konsekvensen av det vil sjølsagt variere etter hva det er for noe. Om enn har ett slikt opplegg i båten, så er en slik batterivelger et helt feil valg. Da bør enn absolutt gå for en annen type ladefordeling. Cerberus skrev for 2 timer siden: At man kan la stå eller anbefaler la stå på 1+2 i visse tilfeller blir noe heilt annet enn det som var skrevet tidligere med skal alltid stå 1+2 under oppstart og at det er intet som heter forbruk og start med en slik bryter. Det blir sjølsagt for dumt. Grunnen til at jeg mener det, er at en slik batterivender ikke er "idiotsikker nok" til at enn kan definere hva som er startbank og hva som er forbruksbank. Skal enn ha to banker som har forskjellige kapasiteter, så bør enn sterkt velge et annet system enn en enkel batterivelger. Cerberus skrev for 2 timer siden: Hvordan eg har det ombord ble spurt om og eg har den løsningen eg synes er best og det dynamoen koblet til forbruk og vsr rele til startbatteri. Samt en slik 1+2 til nødstilfeller. Da har du et bra system med bra backup Men du har vel en hovedstrømbryter og ikke en 1+2 vender for å koble sammen batteribankene i nødstilfelle? cosmic skrev for 4 timer siden: Om man har lagt i ro og tappet forbruksbatteriet helt tomt,virker det litt rart at man skal koble dette sammen med startbatteriet før en starter? Det kan kanskje høres rart ut, men realiteten er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Hvis forbruksbatteriet virkelig er tomt, f eks lys som har tømt det og hvilespenning er under 8-10 volt, tror jeg det ikke bør kobles sammen med startbatteriet før start. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Og hvorfor ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.