HiWard Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 bellen skrev 14 minutter siden: Hva er best med tanke på å få start på motor? To tomme batteri eller ett fult og ett tomt batteri? Svaret på det gir jo seg selv. Poenget mitt var at opplegg med to batterier og disse OFF, 1, 1+2, 2 bryterne har ulemper som f.eks at man må huske på å manuelt sette bryter til det batteriet man ønsker å lade og/eller bruke og at man i noen tilfeller kan finne på å vri på bryteren mens motor går og dermed ved et uhell vri den innom OFF. Fordelen med det er at det enkelt å koble opp. Nå har verden imidlertid gått videre og det finnes mer elegante måter å løse dette på i form av VSR eller DC-DC-ladere som i tillegg gir mulighet for å blande batterier med ulik kjemi. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Bårdp skrev 3 minutter siden: Og hvorfor ikke? Slik jeg har forstått det: Man har en spenningsforskjell mellom et fulladet og et utladet batteri. Hvor stor den er vil sikkert variere fra en til to/tre volt. Et utladet batteri vil ha lav motstand og derfor kunne ta til seg ganske mye strøm fra startbatteriet i en periode. Om jeg har misforstått dette tar jeg gjerne korreks. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Går fint med ulik kjemi og forskjellige batterier med en slik vender også. På forrige båten min hadde jeg et vanlig 120 At våtbatteri til startbatteri koblet til posisjon 1 på bryteren. Til forbruk hadde jeg to 95 At AGM batterier koblet til posisjon 2 på bryteren. Aldri noe problem med det. Satte bryteren i 1+2 før start og slo den over i pos 2 når motor var stoppet. Fungerte utmerket. I tillegg hadde jeg et solcellepanel på 160W som ladet inn på forbruksbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 HiWard skrev 3 minutter siden: Slik jeg har forstått det: Man har en spenningsforskjell mellom et fulladet og et utladet batteri. Hvor stor den er vil sikkert variere fra en til to/tre volt. Et utladet batteri vil ha lav motstand og derfor kunne ta til seg ganske mye strøm fra startbatteriet i en periode. Nei det vil ikke fungere slik. Vilespenningen på et fult batteri er ikke høy nokk til å lade et tomt batteri. Spenningen på batteriene vil umiddelbart utlignes men det vil ikke gå noen strøm og snakke om mellom batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Oppdatering. Kjapp tur ned i båten i lunsjen med nyinnkjøpt multimeter. Forbeholdene her er om jeg har målt riktig osv :) Dere får holde ut med an amatør (husk sivil tone bare :P ) Målte batteriet merket start/stopp (nr1) og forbruk (nr2) - begge er 80 amp agm. Nr 1 viste 12,7 Nr 2 viste 12,5 Med batterivender på 1 viser batterinr1 14,42 når motor går på tomgang. Med batteriventer på 1+2 viser begge 14,40 på tomgang Samme med batterivender på 2 viser den 14,40 mens nr 1 ramlet ned på 13,08 Kjørte motor opp med vender på 1, og da falt den rett ned på 12,50 Tenkte meg ned etterpå igjen for å lade opp begge med en batterilader på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Det høres jo helt normalt ut det du har målt. Siden du kjørte opp motoren antar jeg du har en påhengsmotor. Disse lader som oftest ikke veldig bra så sikkert lurt å ladde batteriene skikkelig opp med en lader en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Ok, tilbake til TS sitt problem: Olakjerre skrev On 30.5.2021 at 23.36: Sliter med at kjøleboksen slår seg av etter kun få minutter når motor ikke går, samme om jeg har vender på 1+2 eller kun 2. Kjøleboks går fint så lenge motor er i gang. Har forsøkt med 2 forskjellige kjølebokser også. (ser forresten at GPS også slår seg av så fort jeg stopper og den trekker lite!) Neste blir at du måler spenningen når du kopler til kjøleboksen. Altså mål spenning på batteriet, kople så til kjøleboksen og la den jobbe og se da hva spenningen er på batteriet. Synker den mye så tyder det på at batteriet er dårlig. Synker den lite så kan det være at kabelen til kjøleboksen er lang og tynn, noe som gir mye spenningsfall, eller at det er en dårlig kopling et sted. Feks pga irr. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Cerberus Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) Nei ville heller sett om løsningen på det originale spørsmålet ligger i den securevolt dingsen som er montert. Det er den som kutter strømmen ombord snart etter motor er stoppet. Kan den justeres eller er den satt opp feil er nærliggende spørsmål. Redigert 1.Juni.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Tok en kjapp test med forbruksbatteriet og kjøleboksen, da var volt på 12,50 når jeg startet og den tikket ned 00.01 i sekundet så lenge jeg gadd å se på. Gikk radig ned. Lader begge batterier nå. Sendte en mail til produsent av Securevolt også, høre hva slags verdier den slår inn på. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Ok, da er volt tilsynelatende ok. Kommer an på hvor lenge du ventet. Hvis volt faller veldig raskt ned, og fortsetter med det, så kan det tyde på at batteriene er dårlige. Hvis du har eller kan låne et 12V batteri som du kan teste med så finner du nok ut om det er batteriene eller noe annet. Vedr SecureVolt som også er en feilmulighet: Hva sier SecureVolt (er det X35 versjonen)? Manual finner du her: http://securevolt.no/tekniskinfo.htm Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Olakjerre Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Ny tur ned i balja, forbruk var ladet fullt i følge lader (en litt sliten biltema lader fra fatter'n) Da viste det 13,15V Satte lader på start/stopp batteriet (det jeg kalte 1), lader slo seg på og av like fort, som om det var fulladet. Rett under 13v på den. FIkk samtidig svar ang securevolt: "Når den var ny var den kalibrert til å slå av ved ca. 50% kapasitet på batteriet. Ved veldig lite strøm ca 14.4 volt, med noen ampere 5A eks. vil den koble ut ved litt lavere spenning ca. 14.3 volt. Hvis du har fulladet batteribank med spenning over 14.7 volt skulle det gå en god stund før den kobler ut. Enheten er tross alt 15-20 år gammel så den kan være defekt." Min båt er fra 2010, så litt rart hvis enhet er 20 år gammel :) Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 3 hours ago, Grand Banks jr said: Ok, da er volt tilsynelatende ok. Kommer an på hvor lenge du ventet. Hvis volt faller veldig raskt ned, og fortsetter med det, så kan det tyde på at batteriene er dårlige. Hvis du har eller kan låne et 12V batteri som du kan teste med så finner du nok ut om det er batteriene eller noe annet. Vedr SecureVolt som også er en feilmulighet: Hva sier SecureVolt (er det X35 versjonen)? Manual finner du her: http://securevolt.no/tekniskinfo.htm X35 ja Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Forstod ikke hva jeg leste... 14,4 V er ved lading. Da er det ingen grunn til at SecureVolt skal kutte noe som helst. Det er ingen grunn til at SecureVolt skal kutte noe som helst som er over 12,5V når vi snakker om forbruk. Ut fra hva jeg ser ble SecureVolt markedsført fra ca 2004 (domenet registrert) så det kan jo være at enheten du har er gammel, og bare ettermontert brukt i din båt. Ny duppedings vil koste ca 900 kr hvis du skal beskytte batteriene, og der viser seg at dingsen er defekt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 I følge tabellen jeg la ut tidligere vil et batteri som tappes 5A og da viser en volt på 11,9 være utladet 50%. Da er man også på grensen av det et vanlig våtbatteri trives med. Men AGM mener jeg kan tappes ned mer uten skade. Forstår fremdeles ikke noenting ut fra svaret til produsenten. Noen andre som forstod det? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Cerberus Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) Det skulle antagelig stå 12 og ikkje 14. Ellers er det bare å røske ut ja Redigert 1.Juni.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Kan vel sikkert koble ut Securevolt, kjøre med vender på 1+2 som nevnt av andre, og ha den på 2 når jeg lar kjøleboksen gå. Bør jo gå fint uten problemer det :) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Vil nokk fungere bra om du gjør det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Olakjerre Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 On 6/1/2021 at 8:31 PM, Grand Banks jr said: I følge tabellen jeg la ut tidligere vil et batteri som tappes 5A og da viser en volt på 11,9 være utladet 50%. Da er man også på grensen av det et vanlig våtbatteri trives med. Men AGM mener jeg kan tappes ned mer uten skade. Forstår fremdeles ikke noenting ut fra svaret til produsenten. Noen andre som forstod det? Ladet batterier i går, målte hvilespenning i stad. Batteri 1- 12,72 (start stopp) Koblet lader på det og den slo seg av nesten umiddelbart. Da virker vel dette batteriet ok? Batteri 2 - 12,44 Koblet lader på den og gikk bort fra båten i 5 minutter, kom tilbake så var lader slått av. Det kan vel tyde på at dette batteriet ikke klarer mer enn 50-70% av maks? Hvis jeg hadde hatt batterivender på 1, skulle ikke kjøleboks bare gått da? Med fare for å tappe ned startbatteri, eller kan det hende at Securevolt slår inn så lenge ett av batteriene er dårlige tro? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Du kan jo prøve å starte motoren med venderen i posisjon 2 så får du nå en indikasjon på tilstanden på dette batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.