Buster L Mercury Startet 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2021 Alt er vel mulig, men er det mye styr å få forsikret sin hjemmelagde skute? Hvordan takserer man en slik båt? Noen som har erfaringer? Anbefalinger av selskap? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Ikke noe problem. Fra starten var Hulda forsikret i if..., i dag er Hulda forsikret i Pantaenius. Forsikringssummen baserer seg på fotografi og egenerklæring. Så skjer det ikke mer før det kommer en eventuell skade. Da kommer selskapets takstmann som mener en del greier. Kom til å tenke på: Fikk den fikse idéen å sjekke ut Gjensidige, i og med at alt vi har er forsikret der, unntatt Hulda. Så da startet moroa på hjemmesiden: Båtfabrikat: Nei, hjemmelaget. Registeringsnummer: LJXXXX. Nei, må være tre bokstaver og tre tall. Og slik fortsatte det nedgjennom. Dagen etter, e-mail: Du har vært innom, hvor fornøyd var du, kundeopplevelse. Bånnotering. Så ringte en hyggelig fyr og meddelte at jeg hadde vært innom, kundeopplevelse. Bånn i bøtta. Hvorfor godkjenner ikke Gjensidige en båt som er sjekket ut og godkjent av NOR? Nei, dette måtte han ta med noen høyere opp i hierarkiet. Siden har det vært dørgende stille fra Gjensidige. Ellers er vi meget godt fornøyd med selskapet. Absolutt. Redigert 31.Mai.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Hulda skrev On 31.5.2021 at 13.09: Ellers er vi meget godt fornøyd med selskapet. Absolutt. Vis hele sitatet Det er alle helt til man skal noe annet enn å betale de noen ti tusenlapper. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Jeg ringte mitt selskap IF og forsikret ei snekke fra 30-50-tallet et sted. Sa hva jeg trodde markedsverdien var, og den ble forsikret. Tok 2 minutter. Så ringte jeg igjen angående den lille båten jeg har bygd, ville gjerne ha forsikring på den også. Nei, dessverre, da må jeg ha den til en takstmann som skal kjøre full pakke..... Så jeg følger utviklingen i denne tråden på jakt etter en kjapp og grei løsning. Redigert 31.Mai.2021 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
NilsPils Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Det forholder seg nok ganske forskjellig med selvbygget båt før (Hulda?) og etter at EU-direktivet kom. Gamle båter kan omsettes fritt. En nyere selvbygget båt CE-merking er det ikke lovlig å omsette før etter en del år. Verditaksten blir vel da null . . ? Det er teoretisk mulig å få CE-godkjent og merket en selvbygget båt. Men jeg vet ikke om noen som har prøvd. Det nærmeste jeg kommer er min egen one-off 31 fots motorbåt bygget ved et lite veft i Thailand. Da sto jeg selv for oppfølging av krav og dokumentasjon. Måtte også leie inn representant for "notified body" til å verifisere stabilitets og krengninstest. Det kostet en del, men jeg lærte mye . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 pipe skrev On 31.5.2021 at 13.57: Det er alle helt til man skal noe annet enn å betale de noen ti tusenlapper. Vis hele sitatet Det har jeg også prøvd, absolutt førsteklasses redelighet. Ingenting å klage på. Ellers har muligens @NilsPilset poeng. Jeg meldte vel båten inn tidsnok. Jeg er ikke helt sikker. Prosjektet ble forsikret i 1995. Båten ble sjøsatt 2000. Nå er Hulda gjennomdokumentert. Det er vel bare blyet jeg ikke har kvittering på. Og jeg fikk nok mer bly enn jeg betalte for også. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Ikke min erfaring. Jeg tegnet en byggeforsikring når jeg begynte prosjektet. Da vi sjøsatt båten hadde jeg registrert den i småbåtregisteret. Forsikringsselskapet ønsket en takst å den fikk jeg greit fra en takstmann. Det er ikke krav til CE merking for å forsikre en båt. Det er mange fritak. Fiskebåter er ikke CE merket. Derimot var det et krav til registrering...... Når man har brukt den selvbyggde båten i fem år er den å regne som godkjent å kan fritt omsettes. Da kan den også innreggistreres i NOR Nå er det sikkert sånn at man må treffe riktig person i selskapet som kan litt mer enn å sette inn opplysninger i et skjema. Kan man i tillegg diske opp med en haug dokumenter så er det ekstra stas. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Jepp, @Knude, funket for meg også. Det er nok slik det startet for Hulda også. Forsikringssummen øket jeg i takt med investeringen. Arbreidet mitt hadde null verdi. Og det har det fremdeles :-) Sånn omtrent. Dog, jeg tror muligens det vil kunne være mer problematisk å få forsikret et prosjekt til noen få tusenlapper, uten noen form for referanser. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Det er vel også ett fritak på ce godkjenning hvis båten bygges som replika av en gammel båt. Har i allefall sett ett lite aluskilt i ett par båter der det står at den er fritatt Måtte søke litt og fant dette Historiske båter, båter bygget før 1950 eller tro kopi av slike båter Selvbygde båter for eget bruk, så lenge byggeren eier båten i en periode på 5 år fra den tas i bruk Redigert 31.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) Hulda skrev On 31.5.2021 at 19.32: Jepp, @Knude, funket for meg også. Det er nok slik det startet for Hulda også. Forsikringssummen øket jeg i takt med investeringen. Arbreidet mitt hadde null verdi. Og det har det fremdeles :-) Sånn omtrent. Dog, jeg tror muligens det vil kunne være mer problematisk å få forsikret et prosjekt til noen få tusenlapper, uten noen form for referanser. Vis hele sitatet Slik er det nok for de fleste, hvis man ser strikt økonomisk på det. Jeg velger heller å se på arbeid på båten som en verdifull investering. Avkastningen kan måles på flere måter. Gode timer på sjøen. Glede over å få til å fikse noe man har gruet seg til. Og så videre ... Redigert 1.Juni.2021 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Det har ikke skjedd noe mer mtp forsikring hos meg, men idag tok jeg første prøvetur, selv om den på langt nær er ferdig. Da kom jeg til å tenke på forsikring igjen. Bare motor og drivverk koster sikkert over 100 tusen om man må erstatte slikt i en fei. Gjensidige har jeg veldig bra erfaring med når det har vært behov, men i vår digitale verden er det ikke lenger rom for sundt bondevett. Får ta en ringerunde en av dagene.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.