Jump to content

Johnson 30 hester, hvordan virker elektrisk choke?


Otto61

Recommended Posts

Hei

På min 30 hesters Johnsen utenbords er det en elektrisk choke. Man vrir på nøkkelen og trykker inn og den elektriske impulsen skal gi en dash med bensin i gasseren. På enheten sitter også en ventil noe alla sykkel ventil og skal vel ha et visst trykk. Får ikke dette til å virke skikkelig. Noen som kan forklare hvordan systemet nøyaktig virker😊

Link to post
Share on other sites

Hei. Sykkelventilen du snakker om, brukes til å konservere motoren for vinteren.(boks med fogging oil kobles på ventilen) Når du trykker inn nøkkelen, pumpes bensin inn i etterkant av forgasser , rett inn i innsuget så motoren starter lettere. Ved å vri på den røde kranen med «sykkelventil» på, kan du choke manuelt hvis strøm skulle ta slutt og motoren må startes manuelt. Enkelt, og funksjonelt system. Hva er problemet? Siden du spør regner jeg med motoren er tungstartet kald, ?? Ofte er det en feiljustering  av forgasser og tomgangstenning som skaper startproblemer, , disse 521 kubikks motorene er noe slitesterke arbeidshester med lite alvorlige feil.

Link to post
Share on other sites

Takk for info. Visste ikke om at den røde krana kunne brukes som Choke manuelt. Nei problemet er at noen ganger starter den tvert og andre ganger sliter jeg med å få starte. I de tilfellene hvor jeg sliter har jeg tatt av dekselet over motor og hold handa foran innsuget og den har da starta tvert. Kan virke som den ikke alltid gir bensin inn på impulsen fra startbryteren. Skal se på det men da veit jeg hvordan ting fungerer ( ventil og Kran) takk

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...