Karlsenkystfiske Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Har et ordinært startbatteri fra biltema på 100ah og et lithium batteri til forbruk på 140ah. Imellom dem er det montert en vribryter for å kunne koble dem sammen i nødsfall. Vil en slik sammenkobling være skadelig for lithium batteriet? Tappe det for fort? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Kan ikke se problemet med det, spenningen er ikke så forskjellig. Tenker du på å få start dersom startbatteriet er flatt? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Ingen kan svare godt på det før du vet hvor mye strøm som går, og hvor mye LFP-pakka di kan levere. Når du vet det, trenger du ikke spørre heller.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Det verste som kan skje er vel at BMS kobler fra LFP-batteriet dersom f.eks. startmotoren trekker mer strøm enn LFP-pakken greier å levere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 SamH skrev for 3 timer siden: Ingen kan svare godt på det før du vet hvor mye strøm som går, og hvor mye LFP-pakka di kan levere. Når du vet det, trenger du ikke spørre heller.. Ja,det var nok slike konstruktive svar TS var ute etter. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Komodo skrev 28 minutter siden: slike konstruktive svar Hvor var det ikke konstruktivt? Begge parametere han trenger for å utlede et svar ble gitt. Svaret gir seg selv når han har de. Interessant blir det ikke før han evt. glemmer å stenge bryteren sin igjen, og LFPn floater startbatteriet til balanse. Men ingen spurte om det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 SamH skrev 14 minutter siden: Hvor var det ikke konstruktivt? Det lite konstruktive er at du på en arrogant måte får ham til å framstå som en klovn som spør om dette. Han har antagelig oppgitt det han anser som relevant ut fra sine kunnskaper. Mangler det informasjon for å svare, så kan du jo heller etterspørre det. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Ah, så det hadde ingenting med konstruktivitet å gjøre. Du bare likte ikke tonen. Deg om det. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Litt enig med SamH jeg. Det må jo være rom for litt skøy også..i en verden som er fullstendig på hæla for tiden. Tror ingen har behov for psykiatrisk behandling etter både litt dumme spørsmål og ditto svar... Mulig jeg tar feil i varmen. Kopla nettopp opp startbatteri på motsatt poler ikke bra men globalt sett bare en bagatell. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 SamH skrev for 5 timer siden: Ingen kan svare godt på det før du vet hvor mye strøm som går, og hvor mye LFP-pakka di kan levere. Når du vet det, trenger du ikke spørre heller.. Det sies at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar. Dette var et skoleeksempel på et dumt svar. Stort dummere og mer arrogant kan det ikke bli. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Jeg kan jo svare med det jeg vet for å trekke denne tråden tilbake på topic. Et lithiumbatteri tar ikke skade av så mye. Det kan tappes helt ned, klattlades osv. Om det har en innbygget BMS (noe de fleste har i dag), så sørger denne stort sett for å beskytte batteriet. Det eneste de ikke «liker» er høy ladespenning over tid og høy ladestrøm ved lave temperaturer, men selv her kan BMS redde dagen, dog varierer BMS-funksjonalitet mellom de ulike modeller/produsenter. Det er defor vesentlig at du får info om hva BMS kan og ikke kan. Ut over det mener jeg dette skal gå fint, men forhør deg gjerne med en kunnskapsrik forhandler og/eller se om det kommer flere innspill i denne tråden. Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Posted June 2, 2021 Share Posted June 2, 2021 Jeg kan tilføye at det «riktigste» nok er å holde disse adskilt, både mht til lading (feks en DC-DC-lader) og forbrukere, men så er det jo forskjell på hva man bør/kan/vil gjøre. Quote Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Posted June 13, 2021 Author Share Posted June 13, 2021 Komodo skrev On 2.6.2021 at 10.05: Kan ikke se problemet med det, spenningen er ikke så forskjellig. Tenker du på å få start dersom startbatteriet er flatt? Netopp. En slags nødstart. Hvordan skal jeg vite hvor mye strøm startbatteriet kommer til å dra? Startbatteriet kommer vel automatisk til å bli «floatet» av forbruksbatteriet bår dem kobles sammen. Så man vil ikke skade cellene, i verste fall kobler BMS ut? har tidligere fått høre at man kunne slite ut et godt batteri hvis man koblet sammen med et dårlig et. Det er vel bakgrunnen for at jeg spør. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted June 13, 2021 Share Posted June 13, 2021 Karlsenkystfiske skrev 37 minutter siden: Hvordan skal jeg vite hvor mye strøm startbatteriet kommer til å dra? Startbatteriet kommer vel automatisk til å bli «floatet» av forbruksbatteriet bår dem kobles sammen. Dette er et hypotetisk problem siden du i post nr. 1 har skrevet at du vil ha en bryter du kan koble inn i nødsfall. Strømtrekk fra lithium til startbatteri i bly blir derfor normalt 0 ampere. Dersom du kobler sammen i nødsfall vil strømmen mellom batteriene avhenge av flere faktorer, bla. ladenivået på det aktuelle tidspunktet og batterienes indre motstand og dermed evne til å ta og levere strøm. Den greieste måten å finne ut denne strømmen er å koble sammen og måle. Men skal målingen gi mening må du egentlig gjøre det ved flere forskjellige ladenivåer. Karlsenkystfiske skrev 41 minutter siden: har tidligere fått høre at man kunne slite ut et godt batteri hvis man koblet sammen med et dårlig et. Det er vel bakgrunnen for at jeg spør. Dette er tildels en myte, i stor grad avlivet av @Ingar i en annen tråd. Men her er det jo snakk om at du trekker ned ladenivået på lithiumbatteriet ved at det går litt energi over til startbatteriet. Dette blir et annet scenario, siden lithiumbatterier i motsetning til bly, ikke har vondt av å lagres noe nedtappet. Tvert i mot faktisk. Det du bør gjøre er vel å forsøke å starte motoren med lithiumbatteriet og se om det fungerer, eller om BMSen slår ut. Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere i tråden, men du kan løse sammenkoblingsproblemet ditt med å laske bankene med et konvensjonelt rele styrt av D+ på dynamoen. Da er bankene isolert så lenge dynamoen ikke lader, og når dynamoen lader vil det uansett gå strøm til begge batteriene, ikke fra. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Posted June 15, 2021 Author Share Posted June 15, 2021 Komodo skrev On 13.6.2021 at 17.40: Dette er et hypotetisk problem siden du i post nr. 1 har skrevet at du vil ha en bryter du kan koble inn i nødsfall. Strømtrekk fra lithium til startbatteri i bly blir derfor normalt 0 ampere. Dersom du kobler sammen i nødsfall vil strømmen mellom batteriene avhenge av flere faktorer, bla. ladenivået på det aktuelle tidspunktet og batterienes indre motstand og dermed evne til å ta og levere strøm. Den greieste måten å finne ut denne strømmen er å koble sammen og måle. Men skal målingen gi mening må du egentlig gjøre det ved flere forskjellige ladenivåer. Netopp! Der for jeg ikke helt forsto hvorfor folk dreiv å hang seg opp i det. Vil jo være forskjellig fra tilfelle til tilfelle, og egentlig ikke så interessangt så lenge ikke batteriet tar skade. Forsøkte bryteren i dag da startbatteriet var ganske nedtappet da kontakten til laderen var falt ut. Motoren startet veldig lett :) Komodo skrev On 13.6.2021 at 17.40: Vet ikke om det har blitt nevnt tidligere i tråden, men du kan løse sammenkoblingsproblemet ditt med å laske bankene med et konvensjonelt rele styrt av D+ på dynamoen. Da er bankene isolert så lenge dynamoen ikke lader, og når dynamoen lader vil det uansett gå strøm til begge batteriene, ikke fra. Hvis dynamoen lader så går motoren, og startbatteriet vil ikke trenge hjelp fra forbruksbanken? :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted June 15, 2021 Share Posted June 15, 2021 Karlsenkystfiske skrev 4 minutter siden: Forsøkte bryteren i dag da startbatteriet var ganske nedtappet da kontakten til laderen var falt ut. Motoren startet veldig lett :) Bra at motoren startet lett, men hvorfor var startbatteriet nedtappet bare fordi laderen var falt ut? Har du noe som ligger og trekker strøm fra startbatteriet? Karlsenkystfiske skrev 5 minutter siden: Hvis dynamoen lader så går motoren, og startbatteriet vil ikke trenge hjelp fra forbruksbanken? :) Nei, ikke hvis du kobler som jeg foreslo. Da vil batteriene kun være sammenkoblet når dynamoen lader. Og når dynamoen lader, er spenningen ut fra dynamoen og inn på batteriene høyere enn spenningen på begge bankene. Det vil da ikke gå strøm mellom bankene, men den strømmen dynamoen lader med vil fordeles mellom bankene iht. Kirchoffs lov om grenstrøm. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Vittig Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 Monter en sånn her: https://www.sparelys.no/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-batteriskiller-samler mellom start og forbruk. monter en bryter til den(enheten har en funksjon for å åpne manuelt i 30 sec) så slipper du å glemme bryter og har fortsatt ønsket funksjon. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Posted June 16, 2021 Share Posted June 16, 2021 Jeg har koblet sammen lithium og blybatterier med mosfet diode som slipper strømmen igjennom uten spenningsfall til blybanken, og en vanlig diode med 0,7V spenningsfall den andre veien, slik at ikke Lithium overlades. Er usikker på om ArgoFet dioden tåler at BMS kobler fra lithiumbanken, men det har ikke skjedd på over to år. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Posted June 16, 2021 Author Share Posted June 16, 2021 Komodo skrev for 22 timer siden: Bra at motoren startet lett, men hvorfor var startbatteriet nedtappet bare fordi laderen var falt ut? Har du noe som ligger og trekker strøm fra startbatteriet? Nei, ikke hvis du kobler som jeg foreslo. Da vil batteriene kun være sammenkoblet når dynamoen lader. Og når dynamoen lader, er spenningen ut fra dynamoen og inn på batteriene høyere enn spenningen på begge bankene. Det vil da ikke gå strøm mellom bankene, men den strømmen dynamoen lader med vil fordeles mellom bankene iht. Kirchoffs lov om grenstrøm. Ja det var en gang jeg trengte et par 100 watt, og fordelinga fra forbruksbanken var overtegnet ;) skal snart lage en til fordeling fra forbruket, slik at starten får være ifred igjen… ja skjønner! Men jeg har egen dynamo for startbanken, så lading er ikke nor problem hvis motoren går eller kan startes. Er for de gangene det er 11v på startbatteriet, Det er 20 minus og landstrøm er intet annet enn en fjern drøm. Har tidligere ligget inne på en øde fjord og kokt vann som jeg brukte til å varme opp motoren før jeg krysset fingre og tær før tørning av motor, med den lille strømmen som var igjen. Den gangen var jeg veldig-veldig lettet når den startet :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Karlsenkystfiske Posted June 16, 2021 Author Share Posted June 16, 2021 Vittig skrev for 9 timer siden: Monter en sånn her: https://www.sparelys.no/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-batteriskiller-samler mellom start og forbruk. monter en bryter til den(enheten har en funksjon for å åpne manuelt i 30 sec) så slipper du å glemme bryter og har fortsatt ønsket funksjon. Hmmm! Den var mye lurere enn kraftbrytern min! Bryteren kan jeg jo montere i styrhuset. Ved siden av tenningsnøkkelen :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.