Jump to content

Er det mye forskjell på impeller fra boatparts.no og original til Suzuki DF140?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg skulle kjøpe en reserveimpeller i tilfelle min er brent og ringte en Suzuki-forhandler. Bakoversveis AS... :giggle: På boatparts.no koster impelleren 158 kroner til denne, originalen koster 800! Er det virkelig så mye forskjell på dem, eller er det et tilfelle av galopperende forhandleravanse? Jeg ser at Maritim skal ha 659 for en Sierra-impeller, det er jo også ganske mye dyrere en boatparts.no.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi, er ikke det risikosport? Folk sier jo at man bør bytte hvert år! Eller kanskje ikke 200 timer er så mye? Jeg klarer ikke å tenke i timer eller sjømil på påhengser... Men de sier jo også at impellerne blir stive hvis man bruker båten for lite.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 43 minutter siden:

Oi, er ikke det risikosport? Folk sier jo at man bør bytte hvert år! Eller kanskje ikke 200 timer er så mye? Jeg klarer ikke å tenke i timer eller sjømil på påhengser... Men de sier jo også at impellerne blir stive hvis man bruker båten for lite.

 

 

Folk sier så mye rart, og leverandørene garderer seg og tjener rått på reservedeler. Jeg satser på egen erfaring med egen båt.

 

Jeg inspiserer impelleren av og til og skifter hvis jeg ser sprekker i gummien. I løpet av 12 år og snart 1000 timer har jeg skiftet impeller to ganger.  Den ene gangen var den tilsynelatende i orden, men jeg hadde pupmpa ute for å skifte simmerringer. Sjekket sist i våres, og den så helt fin ut. Bør kanskje legge til at jeg som regel kjører på rundt 50 -60 % av maks turtall.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

Oi, er ikke det risikosport? Folk sier jo at man bør bytte hvert år! Eller kanskje ikke 200 timer er så mye? Jeg klarer ikke å tenke i timer eller sjømil på påhengser... Men de sier jo også at impellerne blir stive hvis man bruker båten for lite.

 

 

Motorprodusentene sier som regel 3 år på utenbordsmotorer.

Litt oftere på innenbords, men de er jo også ofte enklere å inspisere hvis man ikke vil bytte hvert år uansett. Bør nok holde 2-3 år der også.

Jeg har ikke funnet noen impeller som har sett dårlig ut etter 5-6 år på utenbordsmotorer. Under forutsetning av at den ikke har vært tørrkjørt, sandkjørt eller gått fryktelig mange timer.

200 timer på 5-6 sesonger er forsåvidt relativt lite ja. Litt korte sesonger her i nord. Men til gjengjeld kan jo man bruke båten døgnet rundt i 2-3 mnd med dagslys døgnet rundt :saint:

Men hadde nok vært flere timer hvis jeg hadde drevet aktivt fiske etter et eller annet...

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjører en god del, og i tillegg anbefales det jo at man løsner undervannshuset hvert år for å unngå at noe irrer se fast (giraksel eller bolter). Da er det jo ikke mange minuttene ekstra å bytte impeller, og med de prisene man kan få dem for, er det heller ikke store utgiften.

 

@ballistic Har du ikke en for mye av de runde anodene der? Eller er det fire på din? Det er bare tre på min. Jeg skal ha ut dem også og sjekke, og eventuelt bytte hvis jeg ser noen antydning til irring. Jeg ser at den firkantede anoden på undervannshuset er litt irret, så da bytter jeg den for sikkerhets skyld. Jeg satser på full sørvis hvert år, for jeg håper å kunne bruke denne motoren i sju år ti. Så kjøper jeg en elektrisk motor i pensjoneringsgave til meg selv. Da må vel påhengsene ha kommet så langt som bilene er nå, tipper jeg. :giggle: GreenStar har jo iallfall prototypen på en 200-hester, selvom den ikke er kommet i vanlig salg ennå, så vidt jeg har sett. Men å suse rundt i 35 knop uten annet enn lyden av vannet, og tilnærmet vedlikeholdsfri motor, lokker iallfall meg!

Link to post
Share on other sites

Har Suzuki 140 Hk 2013 modell. Kjøpte også komplett servicesett fra Boatparts. Meget godt fornøyd.

På min 2013 modell skal det være 4 små runde anoder i blokka. Vet ikke hvilken modell du har, men vet at det kan være forskjell alt etter årsmodell og at noen 140 Hk har bare 3.

Link to post
Share on other sites

@POL Det er bare jeg som er presenil... Jeg hadde også fire. Men det jeg rotet med, var at noen motorer har fem av de greiene. Sånn er de plassert på min motor, regner med at det samme gjelder din. Den røde ringen ligner på en anode utenfra, men er vanntrykkregulatoren.

 

Suzuki-anoder.jpg.c9e31a1e5cece93e4b52dac133500ae6.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er det enten en nyere eller en eldre modell som har fem. Da jeg tok den i juli i fjor for første gang etter å ha kjøpt båten, var ganske mye av dem borte. Men jeg tror ikke de var byttet på et par-tre år, båten hadde vært lite brukt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...