Mastiff Startet 3.Juni.2021 Del på Facebook Startet 3.Juni.2021 (redigert) Jeg skulle kjøpe en reserveimpeller i tilfelle min er brent og ringte en Suzuki-forhandler. Bakoversveis AS... På boatparts.no koster impelleren 158 kroner til denne, originalen koster 800! Er det virkelig så mye forskjell på dem, eller er det et tilfelle av galopperende forhandleravanse? Jeg ser at Maritim skal ha 659 for en Sierra-impeller, det er jo også ganske mye dyrere en boatparts.no. Redigert 3.Juni.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stekepanne Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Alle mine deler fra Boatparts har kommet i pappesker fra Yanmar. Utelukkende positive erfaringer fra min side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Høres lovende ut, takk! Vanvittig prisforskjell... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ballistic Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Sjekk ut eBay også , bestilte to originale Suzuki servicekit til min df100. Mener jeg betalte ca $160. Fikk da også med en Suzuki cap😁 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Er det samme produkt da? Man får kjøpt løse impellere og man får kjøpt komplette vannpumpekit med hus og alt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) @ballistic Verd å tenke på neste gang. Nå rakk jeg det ikke. @Teerex Fullt sett originalt kostet 1700 kroner!!!! Det koster 450, sånn omrent, på Boatparts.no. Redigert 3.Juni.2021 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) Mastiff skrev 8 minutter siden: @Teerex Fullt sett originalt kostet 1700 kroner!!!! Det koster 450, sånn omrent, på Boatparts.no. Ja, Erling Sande AS skal jo leve de også Redigert 3.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Ja, stakkars, de må jo ha til trøffelen i grøten... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) Har ikke byttet impeller ennå på min 2015 modell Mercury F115 (produsert i 2014), funker foreløpig normalt. Får se til neste år når man har passert 200 timer Redigert 3.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Oi, er ikke det risikosport? Folk sier jo at man bør bytte hvert år! Eller kanskje ikke 200 timer er så mye? Jeg klarer ikke å tenke i timer eller sjømil på påhengser... Men de sier jo også at impellerne blir stive hvis man bruker båten for lite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Mastiff skrev 43 minutter siden: Oi, er ikke det risikosport? Folk sier jo at man bør bytte hvert år! Eller kanskje ikke 200 timer er så mye? Jeg klarer ikke å tenke i timer eller sjømil på påhengser... Men de sier jo også at impellerne blir stive hvis man bruker båten for lite. Folk sier så mye rart, og leverandørene garderer seg og tjener rått på reservedeler. Jeg satser på egen erfaring med egen båt. Jeg inspiserer impelleren av og til og skifter hvis jeg ser sprekker i gummien. I løpet av 12 år og snart 1000 timer har jeg skiftet impeller to ganger. Den ene gangen var den tilsynelatende i orden, men jeg hadde pupmpa ute for å skifte simmerringer. Sjekket sist i våres, og den så helt fin ut. Bør kanskje legge til at jeg som regel kjører på rundt 50 -60 % av maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ballistic Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Kjøpte to stk av denne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 (redigert) Mastiff skrev 1 time siden: Oi, er ikke det risikosport? Folk sier jo at man bør bytte hvert år! Eller kanskje ikke 200 timer er så mye? Jeg klarer ikke å tenke i timer eller sjømil på påhengser... Men de sier jo også at impellerne blir stive hvis man bruker båten for lite. Motorprodusentene sier som regel 3 år på utenbordsmotorer. Litt oftere på innenbords, men de er jo også ofte enklere å inspisere hvis man ikke vil bytte hvert år uansett. Bør nok holde 2-3 år der også. Jeg har ikke funnet noen impeller som har sett dårlig ut etter 5-6 år på utenbordsmotorer. Under forutsetning av at den ikke har vært tørrkjørt, sandkjørt eller gått fryktelig mange timer. 200 timer på 5-6 sesonger er forsåvidt relativt lite ja. Litt korte sesonger her i nord. Men til gjengjeld kan jo man bruke båten døgnet rundt i 2-3 mnd med dagslys døgnet rundt Men hadde nok vært flere timer hvis jeg hadde drevet aktivt fiske etter et eller annet... Redigert 3.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Jeg kjører en god del, og i tillegg anbefales det jo at man løsner undervannshuset hvert år for å unngå at noe irrer se fast (giraksel eller bolter). Da er det jo ikke mange minuttene ekstra å bytte impeller, og med de prisene man kan få dem for, er det heller ikke store utgiften. @ballistic Har du ikke en for mye av de runde anodene der? Eller er det fire på din? Det er bare tre på min. Jeg skal ha ut dem også og sjekke, og eventuelt bytte hvis jeg ser noen antydning til irring. Jeg ser at den firkantede anoden på undervannshuset er litt irret, så da bytter jeg den for sikkerhets skyld. Jeg satser på full sørvis hvert år, for jeg håper å kunne bruke denne motoren i sju år ti. Så kjøper jeg en elektrisk motor i pensjoneringsgave til meg selv. Da må vel påhengsene ha kommet så langt som bilene er nå, tipper jeg. GreenStar har jo iallfall prototypen på en 200-hester, selvom den ikke er kommet i vanlig salg ennå, så vidt jeg har sett. Men å suse rundt i 35 knop uten annet enn lyden av vannet, og tilnærmet vedlikeholdsfri motor, lokker iallfall meg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 Har Suzuki 140 Hk 2013 modell. Kjøpte også komplett servicesett fra Boatparts. Meget godt fornøyd. På min 2013 modell skal det være 4 små runde anoder i blokka. Vet ikke hvilken modell du har, men vet at det kan være forskjell alt etter årsmodell og at noen 140 Hk har bare 3. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 @POL Det er bare jeg som er presenil... Jeg hadde også fire. Men det jeg rotet med, var at noen motorer har fem av de greiene. Sånn er de plassert på min motor, regner med at det samme gjelder din. Den røde ringen ligner på en anode utenfra, men er vanntrykkregulatoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Helt likt min. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Da er det enten en nyere eller en eldre modell som har fem. Da jeg tok den i juli i fjor for første gang etter å ha kjøpt båten, var ganske mye av dem borte. Men jeg tror ikke de var byttet på et par-tre år, båten hadde vært lite brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 En ting til: Sett inn alle skruer med aluminiumspasta før du monterer på nytt, dette gjelder også skruene i undervannshuset etc, da unngår du at skruene "tæres" fast og kan bli svært vanskelige og løsne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Den var ny for meg. Jeg smører alltid marint smørefett på dem og har aldri hatt problemer. Hva er forskjellen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trydis Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Har vel å gjøre med den galvaniske spenningsrekken? https://www.kruge.no/mediabank/store/2/2637/Korrosjon.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Den gjelder for metaller, ikke smørefett, så vidt jeg vet. Det vil uansett ikke være mulig å unngå at gjengene i bolten (som selvsagt er syrefast stål) får kontakt med aluminiumsgodset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trydis Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Var forsåvidt ikke spesifikt til din kommentar, men at det kan være en av grunnene til at skruer kan sette seg fast i aluminium. Om smørefett funker er jo det topp 👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 4.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Ah, skjønner! :) Ja, det funker, men bare marint. Vanlig smørefett forsvinner for fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
POL Svart 4.Juni.2021 Del på Facebook Svart 4.Juni.2021 Marint smørefett funker sikkert bra. Ville bare poengtere at jeg har svært god erfaring med alupasta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.