Jump to content

Motoren vil ikke gå over 3200 - Evinrude 90 etec.


Knallipadden

Recommended Posts

På tur med båten min i dag virket alt fint. Lå til land og koste meg i solen. På vei videre skulle jeg opp i plan. Da ville ikke motoren gå over 3200 rpm. Det er ikke noen feilmelding på displayet og jeg kan ikke se noe vann i bensinen. Motoren høres normal ut på tomgang og i lavt turtall. Fin kjølestråle. 

IMG_20210603_125123.jpg

Link to post

Jeg har vært på mange turer med ny propell uten problemer. Den ligger også innenfor anbefalt turtall med den nye propellen. 

Link to post

Jeg har studert i motorrommet og fant et grovffilter. Har ikke verktøy til å få det løs, så skal sjekke det for vann når jeg har fått tak i filter tang. Har ikke hatt båten så lenge og det var en forhandler som tok service sist. 

IMG_20210603_135502.jpg

Link to post

Er usikker på om 90 e-tec har det, på 115 e-tec er det en aktuator som styrer en eksosventil. Hvis denne ikke virker, så vil du kunne oppleve det du gjør. Du kan sjekke om den virker med diagnose-software eller det litt mer tungvindte ved å ta av aktuatoren og teste med 12V. Hvis denne fungerer, sjekk om eksosventilen sitter fast. Hvis den gjør det, så er det litt jobb med å få løsnet denne samt modifisert ventilakslingen med en smørenippel for å unngå dette (jeg gjorde dette med en god dose bannskap). Tror BRP endret designet i 2012 eller noe der rundt omkring, med blant annet fabrikkmontert smørenippel for ventilakslingen - da som et vedlikeholdpunkt. Forøvrig, når eksosventilen fungerer som den skal merker du dette på motoren at den gir ekstra skyv og litt annen lyd når du passerer drøye 4000 rpm.     

Link to post

Hvis noen vet hvor jeg kan finne en dele liste til motoren min kan jeg se om den har en slik aktuator. 

Link to post
Posted (edited)

Var en tur å prøvde å finne ut om det var vann i bensinen. Jeg prøvde først å tømme grovffilteret. Jeg kunne ikke umiddelbart se vann i bensinen, men etter en stund så jeg litt vann helt i bunnen av flasken jeg hadde tømt bensinen over på. Jeg glemte imidlertid å sjekke om flaksen var tørr før jeg tømte bensinen fra filteret over, så det kan være litt rester av vann i flasken. 

 

Det fungerte ikke med å tømme filteret. Jeg kunne ikke se noe vann i det vanlige (lille) drivstoff filteret, men jeg hadde ikke riktig tang til å demontere det. 

 

Jeg prøvde til slutt å fylle på ny fersk bensin og byttet grovffilter i håp om at det skulle virke. Det hjalp ikke. Jeg kjørte konserverings program et par ganger for å se hva som skjedde i frustrasjon. Når jeg startet motoren etterpå spratt turtallet nesten opp til 4000 i 1-2 sekunder (slik at jeg nesten kom i plan) før den dalte til litt over 3000. Jeg prøvde et par ganger til og det samme skjedde. Maks turtall på motoren skal være 5500/5600 og med ny propell får jeg vanligvis rundt 5400.

 

Jeg prøvde å kjøre med full gass i noen sekunder for å se hva som skjedde i håp om at den gikk opp i turtall. Det gjorde den ikke. 

IMG_20210605_145611~2.jpg

Edited by Knallipadden
Link to post
Posted (edited)

Jeg har google mye i dag. Leser at en del med lik motor som meg har problemer med en sensor/bryter som skal hindre at turtallet går over en bestemt verdi når motoren er i nøytral. Hvis denne bryteren ikke virker som den skal tror den at motoren er i nøytral og hindrer at turtallet øker. Spørsmålet er om noen vet hvor denne sitter og hvordan den ser ut? Kan jeg prøve å koble ut denne for å se om det hjelper? Heter neutral safety switch på engelsk

Edited by Knallipadden
Link to post

Har du byttet bensinfilteret på motoren? (Det sitter på siden av motoren)

kan du snurre propellen fritt for hånd?

sjekket tennplugger og plugg kabler?

 

om alt dette er ok er det vel bare å få koblet til en diagnose tenker jeg. 

Link to post
Bitteliten skrev for 6 timer siden:

Har du byttet bensinfilteret på motoren? (Det sitter på siden av motoren)

kan du snurre propellen fritt for hånd?

sjekket tennplugger og plugg kabler?

 

om alt dette er ok er det vel bare å få koblet til en diagnose tenker jeg. 

 Sjekket ja. 

Link to post

Litt dumt spørsmål, men kan groe være synderen? Jeg vet at groe på båten kan få den til å ikke ville gå noe særlig, men kan groe forandre egenskapene til en båt bare på noen timer? Når jeg dro på tur lå jeg å cruiset i rundt 22 knop. Båten gikk lett opp i plan, som den pleier. På veien tilbake fikk jeg den ikke opp i plan, og turtallet stoppet på 3200. 

 

Det første jeg sjekket var om jeg hadde fått noe i propellen. Jeg sjekket også om det var mye vann i bunnen. Det var ingen av delene.... 

Link to post

Pratet med et par verksteder. Ut i fra det jeg beskriver mener de det kan være en av injektorene som er dårlig. Ca. 10 båtpenger koster det å bytte 1.

Link to post

Fikk tatt diagnose på motoren i dag. Det kom opp feilkode på throttle position sensor. Jeg fikk i oppgave å sjekke batteriet før jeg gjør noe mer. Er det vanskelig å bytte denne sensoren selv? 

Link to post

Tps'n bytter du på 3min, det er værre med kalibreringa 

 

Har du hatt frigass når du starta den ? Det er ikke etec'ne så glade i 

Link to post

Byttet batteri men det fungerte ikke. Dro derfor innom merkeverksted  med feilkodene i forhold til TPS. De mente at feilkodene ikke er helt riktig. De sier at slike feilkoder oppstår i forbindelse med vinterkonservering. Fordi du starter motorene med girspaken i feil posisjon når du kjører vinterprogram. Derfor kommer det "feil" med gass sensor. Vi kjørte bla vinterprogram på motoren for å se om det hadde noen effekt når motoren tullet seg. Har fått time til feilsøking og fiks om 3 uker. 

Link to post

Ja, får kjøpt diagnoseprogrammet og kabel. Kjøpte på ebay for ca 600 for noen år siden.

Står vel dato eller timetall ved de alarmen når konservering er aktivert, mener jeg. 

Link to post

Jeg har kjøpt diagnose program fra USA. Betalte 600 med toll og moms. Kommer vel om noen uker i posten. Men det hjelper tydeligvis bare ikke med diagnose program siden man også må kjenne bakgrunnen til at enkelte feilkodene kan oppstå, slik som i dette tilfellet. Nå var det en båt mekaniker som tok diagnose på motoren min, men de har ikke noe ekspert kompetanse på Evinrude. Feilkodene han fant lå som historiske feilkoder. Det var ikke noen som var aktive feilkoder. Tiden stemte med når jeg opplevde feilen, men jeg hadde også tatt vinter konservering test for å se om det kunne hjelpe, eller om det kom opp andre feilmeldinger. 

Link to post

Hadde noen lignende symptomer som du beskriver, på en Yamaha F115.

Gikk "nokså" bra, men ville ikke opp i turtall. E-tec er vel 2-takt, men begge har injektorer.

 

Jeg byttet en del slanger, filter og annet på fuel-siden i motoren( samt hoved filter), selv om mistanken var på injektor(er). Tanken var at hvis det var rusk i systemet så kunne de nye dysene også tette seg raskt.

Prøvekjørte med gamle injektorer og samme oppførsel om før. Kjørte et par runder med tømming av VST (vann-separator) før nye injektorer ble montert. Motor gikk da som den skulle.

 

Skremmende pris på injektorer fra Evinrude. Yamaha skal "bare" ha ca. 2200/stk...

Link to post

Jeg må anbefale etecownersgroup, der er mye etec-kompetanse samlet.

Gjør noen søk på forumet før du eventuelt legger ut en sak.

Tror etec-injektorene gir feillode dersom de ikke virker. Det fikk jeg i allefall, samtidig med veldig "stygg gange". Det ble delemotor av den.. 2006 250hk.

 

Men jeg er bare hobbymekaniker.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...