Jump to content

Aggregaten til kjøleboksen går nesten hela tiden


MR Swe

Recommended Posts

Tror jeg kanskje har en anelse om hva problemet kan være. Termostatgiveren er plassert lengst unna kjøleelementet. Når vi leser bruksanvisningen ser det ut som den skulle ha vært festet på selve kjøleelementet. Det er stor forskjell i temperatur på ulike steder i boksen.

Link to post
Share on other sites

Litt av poenget med sec er vel at kompressoren går mer, men ved lavere fart. Jeg ville satt inn en vifte for å få det kaldere i boksen der du har kompressoren. Kompressor må kvitte seg med varmen og det blir vanskelig når det er for varmt der den er plassert. 

Link to post
Share on other sites

Ja dette er orginalviften fra isotherm.. men det er ikke bare den som går nesten hele tiden..er aggregatet og. Hadde temp på 2 i natt og er nå 11 grader i skapet hvilket er alt før varmt. Har ikke hørt aggregatet stater noe inatt så er nok derfør. Satt opp den til 3 og da drar den igang. Enligt manualen skal 2 være 7.4 grader og 3 6.1..blir ikke helk klok på dette 😞

16228716278257583740144630661012.jpg

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 2 timer siden:

8 grader mitt i boksen og 2 rett ved kjøleplaten som er isete..

 

Du har mange temperaturmålinger her, men temperaturen i rommet der kompressoren står har du kanskje ikke målt ennå? Dette er en varmepumpe som forsøker å flytte varme fra kjøleskapet ut til uteluft. Slik det er nå så flyttes varmen bare ut til boksen der kompressoren står. Når varmen ikke flyttes effektivt vekk fra denne boksen er det helt umulig for aggregatet å gjøre jobben sin.

 

Det er fort gjort å tenke at den innebygde viften blåser mot ventilen, og at den derfor blåser varmluft ut av boksen. Men slik fungerer det ikke i praksis. Problemet er at den luften som blåses ut på fremsiden av viften skaper et tilsvarende undertrykk på baksiden av viften, og dette gjør at den eksakt samme varme luften bare roterer rundt og rundt i viften uten å noen gang slippe ut av boksen. 

 

Du må nok gjøre som @Swingswongsier. Det hjelper veldig lite med en lufteventil med persienner dersom det ikke er gjennomtrekk i boksen. Få inn en vifte som blåser eller suger, og sørg for at det også er et hull i motsatt diagonal av boksen der frisk luft kan komme inn (eller ut). Kald luft inn i bunn av boksen, og varm luft ut fra toppen av boksen. La viften være koblet til kjøleskapets sikring eller bryter, slik at viften går til enhver tid som kjøleskapet er påslått. For å få et stillegående oppsett vil jeg anbefale den største PC-viften du får plass til (120mm eller 140mm), og så senker du hastigheten med seriekoblede dioder, eller helst en liten justerbar spenningsregulator, slik at du får lav spenning (kanskje rundt 8 volt?) over viften. Stor vifte på lav hastighet gir lite støy.

 

Om du gjør dette skikkelig slik at du kun får noen få grader høyere temperatur i kompressorrommet enn det er på uteluften, får du et kjøleskap som bruker mye mindre strøm og som lever et langt lykkeligere liv. 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja mye enig med X10an.

Jeg hører til de gamle som liker å prøve "naturlig lufting" først. :giggle:

 

Da jeg hentet båten hos båtbygger så jeg det var montert stor lader og en del andre elektriske bokser som helt sikkert utviklet litt varme i sittebenken. Elektrikeren fortalte det var det tatt høyde for. Kald luft inn i bunn og varmluft ut oppe i motsatt ende. Tvilte på løsningen. men snart 3 år etter ser jeg det går helt fint.. Kjenner med hånden det kommer luft ut oppe.

Samme med en nabo som stadig slet med mye fuktighet i båten hver gang solen dukket frem.

Hjalp ikke med ekstra ventil i taket. Først da vi satte inn en ventil ca 15 cm. over dekk forsvant all fuktigheten. Ja faktisk som dugg for solen.  :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Blir en vifte til.tror det er orsakwn.. har hatt lokket åpen i dag til aggregatboksen og virker mye bedre. Så mer luft må inn.. brigg..trenger jeg noe spess for koble på en vifte paraellt med den som er.? Eller bare koble den inn på samme + - som den som er der..  takk for alle som prøvd hjelpe til

 

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev 21 minutter siden:

brigg..trenger jeg noe spess for koble på en vifte paraellt med den som er.?

 

Jeg anbefaler deg sterkt å ikke gjøre dette. La den heller gå kontinuerlig på lav hastighet. Alternativet vil være full hastighet samtidig som kompressoren går, og du vil allikevel ikke oppnå like godt temperaturfall i boksen.

 

Senk hastigheten med en slik:

https://a.aliexpress.com/_mKuQ07r

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...