Jump to content

Hjelp til valg av propell herwa 17 daycruiser 70HP


Hrdu

Recommended Posts

Hei, jeg har en Herwa 17 daycruiser med en Mercury 70 HP 2-takt 3 cyl med en 

48-73138-A40 14p

propell, jeg føler at propellen «visper» i vannet ved økning fra sakte til medium hastighet det gir seg etterhvert men merker at båten nesten stopper opp med å gå fremmover til propellen biter i vannet igjen. 
 

båten med utstyr og mennesker veier vel rundt 250-300 kg men er noe usikker på vekt her, båten er fra 60-tallet.

 

bruker ekstremt mye bensin...

 

ser etter ny propell som kan få båten noe raskere da jeg har 30km/h med maks pådrag og bedre bensinforbruk da den sluker bensin, føler det er noe feil her, motor er plassert korrekt. 
 

noen ideer? 

Link to post
Share on other sites

Du har for kraftig motor for denne båten.

Skroget er opprinnelig designet som halvplaner, Veritas godkjent for inntil 38 HK og maks 8 personer om bord.

 

Det blir litt som å gi gass på glatt føre. Da spinner hjulene og med den kraften propellen er dimensjonert for, bruker du bensin til å piske opp vannet, i stedet for å få fremdrift.  "For dårlige dekk" til å gi på ekstra gass med så sterk motor.

Link to post
Share on other sites

Mizar skrev for 2 timer siden:

Du har for kraftig motor for denne båten.

Skroget er opprinnelig designet som halvplaner, Veritas godkjent for inntil 38 HK og maks 8 personer om bord.

 

Det blir litt som å gi gass på glatt føre. Da spinner hjulene og med den kraften propellen er dimensjonert for, bruker du bensin til å piske opp vannet, i stedet for å få fremdrift.  "For dårlige dekk" til å gi på ekstra gass med så sterk motor.

Hva kan jeg gjøre her for å få bedre toppfart? Propellen jeg har nå er meeeeget sliten og noe ødelagt (alu). Den halvplaner fint men bruker ekstremt med bensin

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 4 timer siden:

Først så er båten aleine 4-500kilo så kommer motor og mennesker og utstyr. Så om du sier 800 kg og ikkje 300 så nærmer vi oss. Bare visper ja, tja er propellen i strøken tilstand da? Har du turteller

700-800kg med folk, motor, verktøy og bensin høres riktig ut. Propellen er meget sliten og noe ødelagt (ikke skarpe kanter og litt bøyd) 

 

kan det være propellen som er for dårlig? 

Link to post
Share on other sites

Mizar skrev for 2 timer siden:

Du har for kraftig motor for denne båten.

Skroget er opprinnelig designet som halvplaner, Veritas godkjent for inntil 38 HK og maks 8 personer om bord.

 

Det blir litt som å gi gass på glatt føre. Da spinner hjulene og med den kraften propellen er dimensjonert for, bruker du bensin til å piske opp vannet, i stedet for å få fremdrift.  "For dårlige dekk" til å gi på ekstra gass med så sterk motor.


 

noe jeg kan gjøre her for og få dette bedre? Har 0 peiling på propellere men andre mekaniske feil har jeg fint peiling på :) 

 

vet båten er noe stor for å få god fart når den halvplaner men noe kan jeg vel gjøre for å få topphastighet bedre? 
 

har forsterket akterspeil for å kunne holde den motoren den mercury motoren veier 75kg står det på nett :)

Link to post
Share on other sites

dersom propellen er sliten slik du beskriver så er det nok mye tap der.   En kompis hadde en slik med 50hk, husker ikke toppfart men vil tippe rett rundt 20 knop på marsjfart

Ut fra vekta på motor så er ikke motoren heller av nyere dato.  så dersom den er fra rundt 1980 så er effekten på på veiv og ikke på propellaksel slik som på nyere påhengere.  Vvs, målt på dagens vis så vil det vel tilsvare 55-60hk.

 

nye propeller skal være greit å få tak i.  feks fra ravnsgarage eller maritim

feks https://www.maritim.no/solas-amita-070211400-11-1-x-13-rh

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 time siden:

dersom propellen er sliten slik du beskriver så er det nok mye tap der.   En kompis hadde en slik med 50hk, husker ikke toppfart men vil tippe rett rundt 20 knop på marsjfart

Ut fra vekta på motor så er ikke motoren heller av nyere dato.  så dersom den er fra rundt 1980 så er effekten på på veiv og ikke på propellaksel slik som på nyere påhengere.  Vvs, målt på dagens vis så vil det vel tilsvare 55-60hk.

 

nye propeller skal være greit å få tak i.  feks fra ravnsgarage eller maritim

feks https://www.maritim.no/solas-amita-070211400-11-1-x-13-rh

Intressant. Den propellen du sendte der? Er den lik i festene som den jeg har nå (anntar det) har også denne 4 blad propell, kan brukes? (link) hva tenker du er best her? 
 

burde jeg gå opp eller ned i pitch? Og så kjører jeg båten i en elv så jeg må ha alu propell :)

 

Takk for hjelpen :)

Link to post
Share on other sites

kan du legge ut bilde av motoren din så er det sikkert noen her som kan si noe om ca årsmodell.  Er de som jeg innbiller meg, fra ca 1980 så skal disse passe rett på ja.  Men vær obs på at du har rette skivene foran og bak propellen slikat den blir sående riktig på akslingen

 

Til ditt bruk så er det ca ingen fordeler med stålpropell, så alu er flott.

Jeg tenker at med den båten og fartsområdet så kan du sikkert gå ned i stigning fra dagens 14".  Hvor mye er ikke godt å si.  Propellene i denne klassen øker også i diameter når stigning reduseres, noe som gir mer skyvekraft i vannet 

Og 4 blad vil sikkert funke greit.   Hva som er best må man nesten bare prøve seg fram for å finne ut, det avhenger av mange ting. 

Men høres jo ut som at omtrent hvasomhelst vil være en oppgradering fra propellen du har nå :smiley:

 

du kan jo også ta kontakt med disse så kan de nok hjelpe deg med å velge størrelse https://winrace.no/

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 47 minutter siden:

kan du legge ut bilde av motoren din så er det sikkert noen her som kan si noe om ca årsmodell.  Er de som jeg innbiller meg, fra ca 1980 så skal disse passe rett på ja.  Men vær obs på at du har rette skivene foran og bak propellen slikat den blir sående riktig på akslingen

 

Til ditt bruk så er det ca ingen fordeler med stålpropell, så alu er flott.

Jeg tenker at med den båten og fartsområdet så kan du sikkert gå ned i stigning fra dagens 14".  Hvor mye er ikke godt å si.  Propellene i denne klassen øker også i diameter når stigning reduseres, noe som gir mer skyvekraft i vannet 

Og 4 blad vil sikkert funke greit.   Hva som er best må man nesten bare prøve seg fram for å finne ut, det avhenger av mange ting. 

Men høres jo ut som at omtrent hvasomhelst vil være en oppgradering fra propellen du har nå :smiley:

 

du kan jo også ta kontakt med disse så kan de nok hjelpe deg med å velge størrelse https://winrace.no/

Fint svar :) takk for hjelp. 
 

legger med en del bilder her av både båt og motor, har overhallet nedre del av motor og selve «sving» staget som var rustet fast inni og jeg fikk ikke smurt opp, etter flere forsøk og nye smørenippler høyere opp måtte jeg ha av hele skiten for å få fikset det, har også byttet mye foringer og div.

 

båten har en elektrisk startkabel både til tenning og til gass men dette har jeg gjort om til manuel.

 

(Aner ikke hvorfor noen bilder ble opp ned...)

 

3848C59E-3E72-4065-A2B9-CCE94346B81D.jpeg

163218DE-6937-4DC2-A69D-7F7FC0AE52E8.jpeg

90CB660C-D602-470A-B61D-587651B35E8D.jpeg

5A91D52E-B3D6-4E1F-A45D-C964A219EEB7.jpeg

A8E89E6B-8095-4021-9556-4C53EA10F8A3.jpeg

BA173171-B382-47DF-9929-D6AEE507C60B.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hrdu skrev for 8 timer siden:

Hva kan jeg gjøre her for å få bedre toppfart? Propellen jeg har nå er meeeeget sliten og noe ødelagt (alu). Den halvplaner fint men bruker ekstremt med bensin

 

Jeg har samme båt som deg, med 50HK Yamaha. Noen merket seg kanskje at jeg "knuste flapset på undrdelen, da desperasjonen tok overhånd og jeg brukte slegga får å få delt stammen (slegga vant).

 

Nå har jeg faktisk holdt på med restaureringen etter å ha fått skaden sveiset, pluss pluss... -Merkelig at man gidder.

 

Men altså, min Herwas 17 med den gamle Yamnahaenn, ble brukt til vannski på beg. av 70-tallet da den var ny. Tidligere eier har hatt trimfalps mot\ngert bak, ganske logisk fordi selv den 50 hesteren gir den litt for mye vekt akter.  En annen ting som er spesiell med disse Herwa modellene, er at de har "vannkjøl". Når den ligger i ro, fylles kjølen med vann og den blir mer stabil, tror jeg er tanken.  Før jeg skjønte hvordan dette var tenkt, plugget jeg "vannhullet" bak på siden av kjølen. Dette ga en bårt som lå høyere i vannet også når vi var i ro, og vi fikk en ekstremt "livlig" båt.  Men uten de gamel trimplenene som nevnt over, og på flatt vann, nærmest svevde den på vannet i toppfart. Med bare meg ombord, kunne jeg stå ved styreporsisjonen og lene meg fremover for å justere hvor "faltt" den lå i vannet. Jeg målte aldri, men etter transportetapper og tidsforbruk, antar jeg at den gjorde (gjør) 30 knop på bånn pinne.  -Det var tider, det, da en tur Drammen til Holmsbu nesten tømte en 20 liters tank...

 

Jeg har tro på din teori om skifte av propell, og kanskje trimplan bak kan fålitt ekstra "løft2 og mer fremoverrettet kraft i stor fart. Den propellen din så ikke ut til å få veldig godt "tak"...

 

(Men jeg er bare en "synser" i denne sammenhengen. Ivar er nok den som har mer peiling!)

Link to post
Share on other sites

Mizar skrev 31 minutter siden:

 

Jeg har samme båt som deg, med 50HK Yamaha. Noen merket seg kanskje at jeg "knuste flapset på undrdelen, da desperasjonen tok overhånd og jeg brukte slegga får å få delt stammen (slegga vant).

 

Nå har jeg faktisk holdt på med restaureringen etter å ha fått skaden sveiset, pluss pluss... -Merkelig at man gidder.

 

Men altså, min Herwas 17 med den gamle Yamnahaenn, ble brukt til vannski på beg. av 70-tallet da den var ny. Tidligere eier har hatt trimfalps mot\ngert bak, ganske logisk fordi selv den 50 hesteren gir den litt for mye vekt akter.  En annen ting som er spesiell med disse Herwa modellene, er at de har "vannkjøl". Når den ligger i ro, fylles kjølen med vann og den blir mer stabil, tror jeg er tanken.  Før jeg skjønte hvordan dette var tenkt, plugget jeg "vannhullet" bak på siden av kjølen. Dette ga en bårt som lå høyere i vannet også når vi var i ro, og vi fikk en ekstremt "livlig" båt.  Men uten de gamel trimplenene som nevnt over, og på flatt vann, nærmest svevde den på vannet i toppfart. Med bare meg ombord, kunne jeg stå ved styreporsisjonen og lene meg fremover for å justere hvor "faltt" den lå i vannet. Jeg målte aldri, men etter transportetapper og tidsforbruk, antar jeg at den gjorde (gjør) 30 knop på bånn pinne.  -Det var tider, det, da en tur Drammen til Holmsbu nesten tømte en 20 liters tank...

 

Jeg har tro på din teori om skifte av propell, og kanskje trimplan bak kan fålitt ekstra "løft2 og mer fremoverrettet kraft i stor fart. Den propellen din så ikke ut til å få veldig godt "tak"...

 

(Men jeg er bare en "synser" i denne sammenhengen. Ivar er nok den som har mer peiling!)

Akuratt ja! Det er derfor der var så mye vann i bunn av båten når jeg tok den opp, skjønte ingenting når det var så mye vann i båten selv når det så tomt ut.. snodig.. 

 

 

altså her lurer jeg litt, skal jeg tette det hullet jeg også mon tro? Båten blir da unødvendig tung i vannet med vann i bunn og jeg kan offre stabilitet.. klarer å få båten opp i 17 knop maks med bare meg selv men føler båten sliter en del da 🤔. Høres liksom ikke ut som den «sklir» fint på vannet og motor sliter noe.

 

trimflaps har jeg ikke tenkt på men har en følelse av at det er ett stort problem som skygger over de «enkle» problemene.

 

altså jeg kommer nok til å tette det hullet for å ikke dra rundt på masse ekstra vekt (vann) så får den eller bare være noe ustødig. Kan evt bare sette en skru propp så det kan endres 🤷🏼‍♂️ 
 

min «speedboat» med en 40yamaha br ble stjelt i fjord så bruker all energi på å få denne båten i perfekt stand (før den også sikkert blir stjelt..) 

 

Morsomt at du har samme båt, har du noen bilder? :D

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg studerte ikke de bildene så nøye, gadd ikke "snu dem".  Men er ikke dette samme båttype som du la ut bilde av, som Hrfdu bekreftet var samme båt - dvs. Herwa 16?

 

Jeg har trodd at min båt var "du luxe" modellen, med pullpit i stedet for "haifinne", pluss badestige.

Men jeg har også lurt litt på om min muligens er litt lengre med litt større dekk bak på hver side av motorbrønnen også. Så om det er riktigere å kalle den "Herwa 17 family de Luxe", har jeg ikke noe imot det! :giggle:  Ville vært veldig greitt å avklare en gang for alle, forresten.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt tid til å studere bildene bedre.

Jeg har denne: HERWA 16 fot Familiebåt. Tegnet av Arne Fred. Haug i 1968. Lansert i 1969. Lengde:: 5,02 m, Bredde: 2,05 m, Fribord forut: 0,67 m, Motor: 15-50 HK. Vekt: 380 kg. Antall produsert 290 stk.

I tillegg har jeg som sagt pullpit og badestige, de Luxe modell! :lol:

 

Trådstarter har denne, etter de historiske bildene å dømme:

Modell av HERWA 15 fot "SPEED". Tegnet av Sam. O. Berge og lansert i 1968. E n videreføring av HERWA Star, 15 fot. Lengde: 4,70 m, Bredde: 2,04 m, Vekt: 250 kg, Motor: 40-80 HK. Plast skrog, dekk og innerliner. Antall produsert årene 1968-70: 450 stk.

HERWA 15 fot SPEED på vannet

Foto: Arkivbilde fra Herwa

15 fot "SPEED" i hvilestilling.

 

 

Redigert av Mizar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mizar skrev for 1 time siden:

Da har jeg hatt tid til å studere bildene bedre.

Jeg har denne: HERWA 16 fot Familiebåt. Tegnet av Arne Fred. Haug i 1968. Lansert i 1969. Lengde:: 5,02 m, Bredde: 2,05 m, Fribord forut: 0,67 m, Motor: 15-50 HK. Vekt: 380 kg. Antall produsert 290 stk.

I tillegg har jeg som sagt pullpit og badestige, de Luxe modell! :lol:

 

Trådstarter har denne, etter de historiske bildene å dømme:

Modell av HERWA 15 fot "SPEED". Tegnet av Sam. O. Berge og lansert i 1968. E n videreføring av HERWA Star, 15 fot. Lengde: 4,70 m, Bredde: 2,04 m, Vekt: 250 kg, Motor: 40-80 HK. Plast skrog, dekk og innerliner. Antall produsert årene 1968-70: 450 stk.

HERWA 15 fot SPEED på vannet

Foto: Arkivbilde fra Herwa

15 fot "SPEED" i hvilestilling.

 

 

Virker som du kan ha rett her :) veldig mye info om den lille båten min jeg fikk her å tenke på nå hehe, også veldig intressant og morsomt! 
 

men jeg syntes at min båt er bitte litt lengre i midtpartiet? Eller tar jeg helt feil der? Er det noen mulighet for at herwa laget denne i 16-17 fot også mon tro? 
 

virker som du kan greiene dine, setter pris på godt svar :D

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
ivar skrev 1 time siden:

jeg syns ikke den ligner på 15 foteren i hele tatt, bortsett fra at vindskjermen har noenlunde samme utforming

Bakdelen er også veldig lik men jeg syntes kanskje min er bitte litt lengre i midtpartiet? 🤔 rutene og formingen i front av båten er også meget likt syntes nå jeg :):confused:

Redigert av Hrdu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...