Jump to content

lov å kjøre opplagshenger på veien ?


nautick

Recommended Posts

Har selv en opplagshenger til 30 fot. Egenbygd på lastebilramme.Bruker traktor og kjører selv foran og "klargjør" veien.Her jeg bor er det ikke store trafikkerte veier, stiller seg nok litt annerledes hvis du må inn på trafikkerte veier.Går fint å spørre politiet, kanskje det holder med følgebil og blinkende lys på taket.

Link to post
Share on other sites

enkelt og greit IKKE TILATT ikke bak en traktor en gang på offentlig vei :nono:

 

Dette er selfølgelig helt feil. Reglene sier når det gjelder slept redskap etter arbeidsmaskiner, er at de ikke trenger være registrert eller ha skilter, så lenge de hovedsakelig er innrettet for å utføre et arbeid, og ikke for regulær transport av gods. Ser du på diverse maskinforretninger, er masse slepte traktorredskaper, uten skilter. En møkkaspreder, er hovedsakelig konstruert for å spre møkk ( arbeid ) ikke transportere møkk. En tilhenger med kornkarmer, er hovedsakelig beregnet på transport. Lifter, kompressorer, høypresser, rundballepresser, slepte harver, slodder, damp-is-tinere, lystavler og skjærebordsvogner er blandt andre eksempler på utstyr som hovedsakelig skal utføre et arbeid, ikke transportere gods.

 

Så til saken; er en opplagsvogn primært beregnet på å transportere båten langs veien ( transport ) , eller f.eks til å dra båten opp av vannet ( arbeid ) ? Si det.. Men det er iallefall ikke automatisk ulovlig. Merk dog at lysregler, regler for vekt, hastighet og akseltrykk, samt total slept vekt ( hvor mange kan f.eks trekke mer enn 750 kg ubremset etter bilen, opplagsvogner har normalt ikke bremser ) ?

 

Med tilgang på traktor, kan du stort sett gjøre som du vil, sålenge lys, reflekser og varslende gul blink er anbrakt. Et lite obs for bredder over 3,5 meter, følgebil og dispensasjon er da påkrevet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

enkelt og greit IKKE TILATT ikke bak en traktor en gang på offentlig vei :nono:

 

jfr vegtrafikkloven skal ALLE kjøretøy være typegodkjent for formålet :smash:

 

og opplagshenger er vel meget sjeldent det vil jeg tro :rolleyes:

 

har sjekket tidligere med veimyndighetene! det er ikke muligt å få tilattelse hverken etter lastebil eller traktor!

synes dette er rart.

Er 100 % sikker på at jeg har lest regler om dette.

blant annet har man da ikke lov til å kjøre fortere enn 30 km/t.

 

Nå finner jeg selvfølgelig ikke igjen dette :nonod:

Det kan jo være at det er endret siden den gang også selvfølgelig.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det hadde jo blitt levelig på veiene igjen hvis de fikk ryddet vekk masse av det skrapet bønder henger bak traktorene sine??, ofte uten hverken lys eller noe annet... så iallefall her i vestfold hadde jeg spurt pent om å få bli sett på med de samme øynene som politet bruker ovefor bønder i den mest hektiske tiden...

 

(håper jeg ikke tirret på meg for mange bønder, men det er ment som et hjertesukk....)

 

PS ønsker da selfølgelig ikke at jeg blir liggene bak en traktor med en hjemmelaget henger som vingler frem og tilbake i 20 km/t heller.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

På jobben har vi lifter, kompressorer, arbeidsbrakker etc. Ingen av disse har skilter. Skjer det et uhell med en lift foreksempel under slep er det billeiers forsikring dette går på. Merkelig at forsikringsselskap ikke sier nei hvis det er slik at den ikke skal kunne dras på veien. En arbeisbrakke på 7,5 meter med hjulgang under er vel heller ikke noe man leier lastebil for å forflytte på lasteplanet, da vil jo liksom vitsen med hjul under være borte.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det hadde jo blitt levelig på veiene igjen hvis de fikk ryddet vekk masse av det skrapet bønder henger bak traktorene sine??, ofte uten hverken lys eller noe annet...

Jeg kan vanskelig se at det blir mere levelig på veien om det ikke henger noe etter traktoren ? Derimot så burde de ha en alvorlig synssjekk alle som en slik at de er i stand til å se køen bak dem og busslommer hvor de kan stoppe og slippe trafikken forbi. Til tider hisser jeg meg så mye opp at det sikkert ikke er bra for hjertet. At det henger en båt etter traktoren er ikke formildene omstendighet :discuss:

Link to post
Share on other sites

Med tilgang på traktor, kan du stort sett gjøre som du vil, sålenge lys, reflekser og varslende gul blink er anbrakt. Et lite obs for bredder over 3,5 meter, følgebil og dispensasjon er da påkrevet.

 

Suzuki

Helt enig. Hold farten på 30 km/t og ha gul blinklampe. Da regnes "ekvipasjen" som anleggstrafikk og kan bestå av stort sett alt som har påmontert hjul...

 

..Du kan jo hevde å være bonde som driver kombinert landbruk / havbruk , da kan du kjøre hvasomhelst langs norske veger. :wink:

 

Pontus

Link to post
Share on other sites

Jeg transporterte opplagshengeren i høst fra Sande i Vestfold til Ski langs E18. Hengeren er et gammelt lastebil understell fra 70 tallet, med diverse greier sveiset på. Tung som f..

 

Tok kontakt med Biltilsynet, og de sa at så lenge jeg hadde prøveskilter og korrekt lys/ refleks var det ikke noe problem. Da jeg jeg dro for å kjøpe prøve-skilter skulle de vite produksjonsår, rammenr osv. Jeg sa bare at det visste jeg ikke, men fikk skilter likevel.

Link til Kjøretøyforskriften hvor det står om krav til lys og refleks:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994100...8-028.html#28-1

 

Et smart sett med lys med magnet og 7 meter kabel fra Clas:

34-4273 - kr 398,-

Baklyssett med magnet. Perfekt ved tilfeldig transport med tilhenger, båthenger etc. Komplett med kabler (7 meter), tilkoblingskontakt samt gummikledde baklykter. Tilkobles hengeruttaket.

Røde trekantreflekser og firkantede hvite koster to femti og en binders.

 

Monterte "vanlig" hengerfeste på hengeren, og hang hele greia fast på en Chevrolet Tahoe.

Om hele ekvipasjen egentlig var lovlig vet jeg ikke, :wink::wink: men da jeg snakket med Biltilsynet forklarte jeg at dette var en hjemmelaget greie.

 

mF

Redigert av MortenF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En interessant problemstilling dette. Neste vinter skal båten min bli hagebåt og denne transporten vil da foregå ca 17 km etter en "stor" veg med traktor som dra redskap. I år har jeg lager plass i en låve men det er for langt hjemmefra til at jeg får gjort noe særlig med båten. Ved slike transporter velger en vel også tidspunkt for lite trafikk slik at ulempene blir minst mulig for alle trafikantene.

 

Bilde

Det er meget praktisk å ha båten på en henger, enkelt å ta opp båten akkurat når det passer en selv er det også...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hva som er reglene, men har inntrykk at politiet ser mellom fingrene på alle de mer eller mindre vellykkede opplagsvognene som blir dratt langs veien i sesongen vår og høst. Jeg har i hvert fall møtt politiet med litt av hvert bakpå bilen (med båt oppå) uten at de har reagert. Kjekt å ha en bil bak også da, dersom en kjører på litt mye traffikert vei.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Rekorden må vel innehas av ham jeg møtte nedi veien her.

På vei hjem med sin Viksund 27 oppe på et lastebilunderstell.

Tauet av en Golf.

 

Var med på å kjøre en 25 fots tresnekke på opplagshenger med en Audi 100 som trekkvogn i går. Høl i huet. Forhjula var knapt i bakken jo og hadde det ikke vært for firehjulstrekken så tror jeg båten ikke hadde vært å rikke på. Denne ekvipasjon ble kun forflyttet noen hundre meter på privat grusvei men Sheriffen hadde nok blitt ilter for det ?

Link to post
Share on other sites

Rekorden må vel innehas av ham jeg møtte nedi veien her.

På vei hjem med sin Viksund 27 oppe på et lastebilunderstell.

Tauet av en Golf.

Har Viksund 27 og Golf jeg også. Godt å høre at disse to lar seg kombinere! :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Husker ikke helt reglene, men det er ikke så mye som skal til for å kunne få skilter på opplagshenger for båt, ment for å dras av traktor. Tror (om jeg ikke husker feil) at det kun er krav til lys, og skikkelig innfesting pådraget. Og selvsagt at det hele er solid nok.

 

Ellers tror jeg ikke det er sett på som så "ulovlig" med båthengere sveist av lastebilrammer, dratt av traktor i minifart. Har i alle fall selv flere ganger blitt forbikjørt av lensmann (seinest nå i høst) :lol: og har ikke hørt noe mer om det!

Link to post
Share on other sites

Hmm... redd forskriftene slår bena under alle som tror de gjør dette lovlig, uansett hvordan man forsøker å definere transporten (anleggsmaskiner, landbruk osv.) Forskriftene er svært klare på dette her. Eneste unntaket jeg er i stand til å finne er dersom man har en traktor som ikke er reg.pliktig dvs. toppfart under 20kmt og kopler slepet på denne. Hva slags doning dette er i praksis aner jeg dog ikke.

En annen sak er hvor stor fare det er for at du skal møte på noen reaksjon fra det offentliges side om man bruker traktor (og hodet) til en slik transport.

Utdrag fra aktuelle forskrifter under:

 

Forskrift om bruk av kjøretøy.

 

--------------------------------------------------------------------------------

Kapittel 2. Registrering

 

 

§ 2-1. Hvilke kjøretøyer som er registreringspliktige

 

1. Motorvogn og tilhenger til motorvogn er registreringspliktig med følgende unntak:

a) Traktor som er konstruert for fart ikke over 20 km/t.

b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.

c) Motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t, og som bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik motorredskap.

d) Tilhenger til traktor eller motorredskap som ikke er registreringspliktig.

e) Tilhenger til registreringspliktig traktor eller motorredskap når tilhengeren bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik tilhenger.

f) Tilhenger til beltemotorsykkel.

g) Tilhenger til beltebil når tilhengeren bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik tilhenger.

2. Kjøretøy som ikke er registreringspliktig, tillates ikke registrert.

3. Ved kryssing av offentlig veg etter nr. 1 må om nødvendig dispensasjon eller brukstillatelse være inn hentet.

 

§ 2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

 

1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt. Vognkort og kjøreseddel for årsprøvekjennemerke eller kjøreseddel for dagsprøvekjennemerke skal medbringes.

Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt medmindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret.

Nødvendig dokumentasjon og opplysninger skal framlegges for kontroll med utlån/utstedelse, tildeling og bruk av prøvekjennemerke.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Eneste unntaket jeg er i stand til å finne er dersom man har en traktor som ikke er reg.pliktig dvs. toppfart under 20kmt og kopler slepet på denne. Hva slags doning dette er i praksis aner jeg dog ikke.

 

Joda,de finnes da. Feks traktoren Farmall 1953 modell har toppfart under 20 km/t og er ikke registreringspliktig. Har en god tid og kaffe nok så kan jo en veteran traktor brukes. Vi kjørte

en sånn en fra Stokke til Nøtterøy og ble stoppet av hylebilen i Tønsberg. Det at den kjørte rundt

uten skilt og reg. papirer ble ikke nådig tatt opp av Sheriffen, men etter masse snakk med Sheriff

kontoret og masse parlamentering så måtte de la traktoren kjøre videre og uten bot.

Kjøreturen foregikk tidlig søndagsmorgen for ikke å være til for mye sjenanse for andre trafikanter.

Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på at du klarer å få til dette lovlig, men det de (myndighetene) ikke vet har de ikke vont av vil enkelte hevde. Har selv kjørt en 23 fots plastsjekte på en hjemmelaget tilhenger (uten lys, men med følgebil bak) bak en Toyota Landcruiser ca 8km fra terminalen der den ble hentet til båthavna, dette foregikk naturlivis nattestid og i svært moderat fart og gikk som smurt, men var neppe spesiellt lovlig.... :rolleyes:

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke lovligheta eller mangelen på sådant, men hva forsikringa vil si hvis det skjer et uhell underveis.

De blir neppe imponert hvis de finner ut at båten har blitt transportert i strid med loven når uhellet skjedde.

 

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...