Jump to content

lov å kjøre opplagshenger på veien ?


nautick

Recommended Posts

Problemet er ikke lovligheta eller mangelen på sådant, men hva forsikringa vil si hvis det skjer et uhell underveis.

De blir neppe imponert hvis de finner ut at båten har blitt transportert i strid med loven når uhellet skjedde.

M/Y Ellen Marie

Dette har vi et godt eksempel på, riktignok med hestehenger. Vi lånte bort vår hestehenger til ei jente som skulle forlytte 2 hester fra Østfold til Valdres. Ved Hønefoss gikk det galt. Havnet utenfor veien etter å ha vært borti en annen bil. Bilen hennes ble totalvrak, likeså hengeren. Hun hadde ikke bil som var godkjent for trekk av denne hengeren og heller ikke sertifikat type BE. Hun fikk dermed ikke noe på forsikringen og har et stort gjeldsproblem en del år fremover.

PS Til alt hell gikk det bra med hestene.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Jeg transporterte opplagshengeren i høst fra Sande i Vestfold til Ski langs E18. Hengeren er et gammelt lastebil understell fra 70 tallet, med diverse greier sveiset på. Tung som f..

 

Tok kontakt med Biltilsynet, og de sa at så lenge jeg hadde prøveskilter og korrekt lys/ refleks var det ikke noe problem. Da jeg jeg dro for å kjøpe prøve-skilter skulle de vite produksjonsår, rammenr osv. Jeg sa bare at det visste jeg ikke, men fikk skilter likevel.

 

Link til Kjøretøyforskriften hvor det står om krav til lys og refleks:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994100...8-028.html#28-1

 

Et smart sett med lys med magnet og 7 meter kabel fra Clas:

34-4273 - kr 398,-

Baklyssett med magnet. Perfekt ved tilfeldig transport med tilhenger, båthenger etc. Komplett med kabler (7 meter), tilkoblingskontakt samt gummikledde baklykter. Tilkobles hengeruttaket.

Røde trekantreflekser og firkantede hvite koster to femti og en binders.

 

Monterte "vanlig" hengerfeste på hengeren, og hang hele greia fast på en Chevrolet Tahoe.

Om hele ekvipasjen egentlig var lovlig vet jeg ikke, :wink: :wink: men da jeg snakket med Biltilsynet forklarte jeg at dette var en hjemmelaget greie.

 

mF

Hadde du båten på under den transporten?

 

Jeg kommer uansett til å kjøpe et par prøveskilter den dagen jeg setter ut båten. Kr 200 er uansett billigere enn å registrere og forsikre en båthenger.

Link to post
Share on other sites

Hadde du båten på under den transporten?

 

Jeg kommer uansett til å kjøpe et par prøveskilter den dagen jeg setter ut båten. Kr 200 er uansett billigere enn å registrere og forsikre en båthenger.

 

Er ikke lov å ha last på en tilhenger med prøveskilter, iallefall ikke uten spesiell tillatelse. Som det står i forskriften kopiert inn i innlegg #22: "Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt medmindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret."

Redigert av Lmsafg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En uregistrert tilhenger etter en traktor, med riktig lys-setting regnes som motorredskap og kan kjøres etter veien. Men vær klar over bredde og vektbegrensinger dersom det ikke er bremser på hengeren. Har selv blitt stoppet av politiet med slik ekvipasje. De var kun interessert i at de mente vi var for brede.

Link to post
Share on other sites

En uregistrert tilhenger etter en traktor, med riktig lys-setting regnes som motorredskap og kan kjøres etter veien .........

Det er nok ikke riktig. Uregistrert henger etter registreringspliktig traktor skal kun brukes utenfor offentig vei. Se forskriftene.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ble stoppet av UP med 14 fot på opplagshenger med lys osv montert. Han var temmelig uggen men jeg forklarte at det var to ganger i året og kun fra hjemme til vannet på eneste mulige vei. Slapp med nød og neppe og beskjed om at neste gang...

Link to post
Share on other sites

Det er vel hva som er offentlig vei, eller privat vei som avgjør om dette er lovlig eller ikke ville jeg tro.

Om det var tillat å frakte en båt på offentlig vei med en uregistrert opplagsvogn, da skjønner jeg ikke helt hvorfor en Tredal eller en Tysse båthenger skal være registrert.

Link to post
Share on other sites

Mange som kjører med tømmerdoning etter traktor, uten lys og refleks. Hvorfor er det tillatt?

Jeg har tenkt å spørre UP om det hvis jeg blir stoppet, og spørre om forskjellen på hvorfor noe er tillatt og noe ikke.

Jeg mener å ha hørt at det er lovlig å dra uregistrert tilhengerredskap etter traktor, f. eks. kompressor og lignende for den kan ikke brukes til noe annet. En båtvogn kan brukes til å frakte masse ting og jeg mener det var forskjellen. Altså ikke tillatt.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Hva som gjelder for tømmerhengere, gjødselvogner vet jeg ikke, men det har ett eller annet med egen næring og transport mellom egne eiendommer (skog, dyrket mark osv.) å gjøre som altså kan skje på offentlig vei.

Skal en henger registreres så gjelder vel også forsikring. Hva om det skjer en alvorlig ulykke med en båttransport på uregistrert henger ? Det er nok en grunn for at myndighetene ikke godtar alt uten at jeg egentlig har særlig god greie på dette.

Link to post
Share on other sites

Myndighetene i Norge vet jo alltid best.. I USA hadde jeg en 33 fots henger. Kjøpte den helt ny, laget av aluminium, hydrauliske bremser tilpasset utsetting i vann, lys osv..

Den var dønn stabil i store hastigheter. Ingen problemer med å holde farten opp fjellene til de store innsjøene.

Tok den med på flyttelasset hjem til Norge. Fikk klar beskjed fra Biltilsynet om at slike bremser likte de ikke i Norge. Fikk aldri skilt og den fantastiske hengeren som cruiset freewayene i California uten problemer endte sitt liv som opplagshenger et sted i Telemark. Norsk byråkratiidioti på sitt verste.

Link to post
Share on other sites

Det skal være lys (minimum baklys, bremselys og blinklys) på all redskap som dekker/kan dekke traktorens baklys, også tømmervogn, gjødselsvogn etc. Er det snakk om en tilhenger (kornhenger/dumperhenger/ maskinhenger etc.) som er beregnet for frakt av gods er denne også registreringspliktig. Vil tro at opplagshenger for båt også faller innunder den siste kategorien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...