Jump to content

Ny utenbords motor som kan oppjusteres over 100 hk?


ND4SPD

Recommended Posts

Hvorfor ikke bare kjøpe en som har jo og vekt du kan leve med?

 

Du er ikke bundet til CE merket...

 

Du må bare få bekreftet fra forsikringsbyrået at den størrelsen du vil sette på er ok for dem. I alle fall slik jeg har forstått det.

Link to post
Share on other sites

Ble litt usikker vedr. Mercury F80 når jeg sjekket på Lundins Marin facebookside.

For å øke F80 til 125-130 hk måtte de bytte kamaksel, men kunne omprogrammeres til 100 hk direkte. 

Jeg har en F115 som jeg vet kan omprogrammeres til 125-130 hk (Pro XS tune).

Må dobbeltsjekke delenumrene på disse kamakslene, var nesten sikker på at 80 og 115 var identisk.

 

Ellers kan du jo bare kjøpe dekaler og bytte fra 115 til 100 på dekselet hvis det hjelper :giggle:

 

Suzuki hadde en DF100 (ikke DF100A) for noen år siden som var samme motor som DF115 og tildels DF140.

E-tec 90 H.O. er samme motor som E-tec 115/130, men yter ca 100 hk originalt. Men usikker på om den har samme eksosventilen som 115/130 (og 115 H.O. som yter ca 125 hk).

 

Dagens utgave av Yamaha F80 og F100 har samme sylindervolum som F115/F130 (1832 kubikk) så det er det nok muligheter. Alle er 16V men de to største har DOHC, så akkurat hva gjelder ytelsesmuligheter vet nok f.eks. Lundins Marin mere om.

 

Fant denne, gjelder Yamaha F90 men det er USA/Australia-utgaven og identisk med F80/F100 tipper jeg:

 

f90remap.jpg.434053ccf57802ccfa441db0c7a5ff9a.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da fant jeg numrene på kamaksler til Mercury F80, F100, F115 og F115 Pro XS, og det er to forskjellige idag ja.

Første bilde gjelder F80-115 og andre bilde gjelder F115 Pro XS (som altså yter ca 125 hk, eller iallefall mere enn standard F115, og max. turtall er økt til 6300 rpm).

Det er nummeret med svart skrift som er dagens delenummer (Active), mens blå skrift er opprinnelig/utgått nummer (Superseded).

Vi ser at 4 gamle numre har blitt til 2 nye numre. Tidligere hadde de forskjellige delenumre før og etter et visst motorserienummer, men samme delenummer for alle serienummer nå.

NB! 75 og 90 hk er USA-utgaver (samt de vannjetgreiene).

 

F80/F100 har altså en utgave kamaksel mens F115/F115 ProXS (og pussig nok F80 Jet/vannjet) har en annen utgave kamaksel. 8M0161588 Koster kr 5.100 hos Ravns Garage (måtte søke på det gamle nummeret 4008M0090775 for å finne den).

Deleprisene under er veiledende eks. mva.

I tillegg kommer naturligvis monteringen og omprogrammeringen. Men det kan jo lønne seg siden Mercury ikke er de dyreste motorene, og iallefall hvis man finner en brukt F80/100 (altså sen 2014-modell eller nyere med 2,1 liters motoren).

 

 

mercury-kamaksel.jpg.d415f92ee1ada088ba38253ae3e04c35.jpg

 

mercury-kamaksel-proxs.jpg.43171e572486f90fd219e2ddc5d531b5.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt research til meg selv også siden jeg har en slik Mercury-motor. Slipper heldigvis å bytte kamaksel for å få mere effekt, men båten min tåler ikke mere effekt/fart så motoren skal få være i fred inntil videre, er som regel bare 1-2 personer i båten :giggle: 

 

Glemte Optimax 75/90 som kan omprogrammeres direkte til 110-115 hk. Ikke akkurat 4-takter men ikke helt 2-takt heller, hvis du også vurderer bruktmarkedet.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ND4SPD skrev 15 minutter siden:

Forsikringen dekker vel ikke kraftigere motor enn den er godkjent for?

Men TS kan da ikke ha tenkt på dette? For forsikringen vil re interessert i hva motoren faktisk yter. Hvis man kjøper en 90hk og trimmer til 140 vil forsikringen telle dette som 140. Hvis man i tillegg forsøker å skjule det kan man få seg en skikkelig smekk.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 8 minutter siden:

Men TS kan da ikke ha tenkt på dette? For forsikringen vil re interessert i hva motoren faktisk yter. Hvis man kjøper en 90hk og trimmer til 140 vil forsikringen telle dette som 140. Hvis man i tillegg forsøker å skjule det kan man få seg en skikkelig smekk.

 

Og hvordan skulle evt. forsikringsselskapet finne ut at motoren hadde noen ekstra hester?

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 3 minutter siden:

 

Og hvordan skulle evt. forsikringsselskapet finne ut at motoren hadde noen ekstra hester?

Om man omprogrammerer motoren eller gjør endringer er vel ikke det vanskelig.

Er det en større forsikringssum kan forsikringsselskapet finne på å undersøke. Lite heldig om man da har forsøkt å unndra info. TS får gjøre som han vil, men mitt råd ville være å avklare dette med forsikring.

 

Link to post
Share on other sites

Har noen her noen gang blitt spurt av forsikringsselskapet om CE merking og hva båten er "godkjent for" av hk? 

 

Jeg har aldri det. Men jeg blir spurt om størrelse på motor, og maks knop hastighet. Nå jeg aldri hatt en værsting båt, så jeg vet ikke om det er noe de er nøyere på når man passerer 35-40 knop?

 

Det er jo stor forskjell på "godkjenning" for bil og båt når det kommer til lover og forskrifter.

Link to post
Share on other sites

Aner ikke om forsikringsselskapene har noe register med oversikt og info over de fleste båtmodeller på markedet, og derfor fort kan se om motoren er for stor eller ikke. Men det vil jo alltid finnes unntak og båter som er så gamle eller sjeldne at de ikke er registrert med teknisk info noe sted.

Tviler på at overmotoriserte båter er et stort problem uansett.

Definisjonen av "overmotorisert" kan jo dessuten diskuteres. Mange/de fleste båter tåler fint at man går opp fra f.eks. 150 (hvis det er max) til 175 eller 200 hk så lenge det er ca samme basismotor med samme vekt. 

Noe annet blir det om man setter en 250 hester på en 18-foter med max. 140 hk, som jeg vet har blitt prøvd med samme båt som jeg har (der 115 hk egentlig er mer enn nok, jeg får 44-45 knop).

Ellers er jo f.eks. overmotorisering av eldre Linge-konstruksjoner helt vanlig, så som Fjordling, Wesling og Musling for å ta noen eksempler.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

‘Forsikringsselskapet’…, er ikke det deg og meg? Jeg har veldig lite til overs for forsikringssvindel. Kjøp den motoren du vil ha, så betaler du forsikring deretter.

er vel også en grunn for ce- vs motorstørrelse. Vil du ha en båt som går i 50 kn, så kjøp noe som er beregnet for det. Eller trenger du flere HK for å dra fire på vannski?

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg kjøpte «fiskebåten» kontaktet jeg forsikringsselskapet og lurte på konsekvensen av overmotorisering. De sa at hvis det var årsakssammenheng mellom for stor motor og ulykke kunne det bli avkortning. Konklusjon min er med normal bruk ikke noe problem å ha større motor enn det som er godkjent. Men oppgi båt og motor til forsikringsselskapet. De siste 8 årene har jeg ikke kjørt over 5000 omdreininger, når jeg kjøpte båten klarte den 6000. Så i praksis holder jeg meg under det båten er godkjent for. 35 knop egentlig nok når jeg bare skal ut å dykke eller sette ett garn. 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 49 minutter siden:

‘Forsikringsselskapet’…, er ikke det deg og meg? Jeg har veldig lite til overs for forsikringssvindel. Kjøp den motoren du vil ha, så betaler du forsikring deretter.

er vel også en grunn for ce- vs motorstørrelse. Vil du ha en båt som går i 50 kn, så kjøp noe som er beregnet for det. Eller trenger du flere HK for å dra fire på vannski?

 

Forsikringssvindel er det hvis man etter en skade prøver å tilegne seg erstatning man i utgangspunktet ikke har/hadde krav på ut i fra den forsikrede gjenstands beskaffenhet i skadeøyeblikket. 

Sannsynligheten for at en effektøkning fra f.eks. 100 til 115 hk skulle utløse en erstatningsubetaling som DIREKTE kan knyttes til denne beskjedne effektøkningen vil jo i 99,99% av tilfellene være mikroskopisk :giggle:

 

En annen ting er at man lovlig kan ha f.eks. en Evinrude E-tec 115 H.O. montert på en båt med max. 115 hk, selv om man vet at denne motoren faktisk yter ca 125 hk. ICOMIA-standarden tillater 10% slingringsmonn for effektangivelser på båtmotorer.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 minutt siden:

Forsikringssvindel er det hvis man etter en skade prøver å tilegne seg erstatning man i utgangspunktet ikke har/hadde krav på ut i fra den forsikrede gjenstands beskaffenhet i skadeøyeblikket. 

Sannsynligheten for at en effektøkning fra f.eks. 100 til 115 hk skulle utløse en erstatningsubetaling som DIREKTE kan knyttes til denne beskjedne effektøkningen vil jo i 99,99% av tilfellene være mikroskopisk :giggle:

jeg vet ikke hva det symbolet du har lagt til i slutten av innlegget betyr... kan du forklare?

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 4 minutter siden:

Valgte bare et av de tilgjengelige ikoner i menyen.

spør fordi det han bety: 'he-he, jeg bare kødda...' og da vet jeg ikke hvor viktig / riktig / ironisk det er det du skriver. Det kommer jo tydelig fram at TS tenker å 'lure' forsikringsselskapet. En premieøkning er vel også mikroskopisk, og så går alt etter boka.

 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 time siden:

En annen ting er at man lovlig kan ha f.eks. en Evinrude E-tec 115 H.O. montert på en båt med max. 115 hk, selv om man vet at denne motoren faktisk yter ca 125 hk.

Ka då lovlig, alle motorer er lovlig å ha på båten. Ka er dette vannvittige tullballet som nå begynner spre seg nå når alle skal ha båt.

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev for 9 timer siden:

Ka då lovlig, alle motorer er lovlig å ha på båten. Ka er dette vannvittige tullballet som nå begynner spre seg nå når alle skal ha båt.

 

Ja, lovlig eller innafor produsentens anbefalinger da, samt forsikringsmessig. Men du skjønte sikkert hva jeg mente.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...