ND4SPD Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 (edited) Vurderer å bytte ut motoren min (utenbords). Båten min er CE merket med maks 100 hk 4 takt. Hvilke motor kan jeg kjøpe som på papiret yter opp til 100 hk, men som kan oppjustert enkelt over 100? Edited June 5, 2021 by ND4SPD (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 (edited) Mercury F80: 115 hk, og muligens opp til ca 125 hk. Edited June 5, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Hvorfor ikke bare kjøpe en som har jo og vekt du kan leve med? Du er ikke bundet til CE merket... Du må bare få bekreftet fra forsikringsbyrået at den størrelsen du vil sette på er ok for dem. I alle fall slik jeg har forstått det. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 (edited) Ble litt usikker vedr. Mercury F80 når jeg sjekket på Lundins Marin facebookside. For å øke F80 til 125-130 hk måtte de bytte kamaksel, men kunne omprogrammeres til 100 hk direkte. Jeg har en F115 som jeg vet kan omprogrammeres til 125-130 hk (Pro XS tune). Må dobbeltsjekke delenumrene på disse kamakslene, var nesten sikker på at 80 og 115 var identisk. Ellers kan du jo bare kjøpe dekaler og bytte fra 115 til 100 på dekselet hvis det hjelper Suzuki hadde en DF100 (ikke DF100A) for noen år siden som var samme motor som DF115 og tildels DF140. E-tec 90 H.O. er samme motor som E-tec 115/130, men yter ca 100 hk originalt. Men usikker på om den har samme eksosventilen som 115/130 (og 115 H.O. som yter ca 125 hk). Dagens utgave av Yamaha F80 og F100 har samme sylindervolum som F115/F130 (1832 kubikk) så det er det nok muligheter. Alle er 16V men de to største har DOHC, så akkurat hva gjelder ytelsesmuligheter vet nok f.eks. Lundins Marin mere om. Fant denne, gjelder Yamaha F90 men det er USA/Australia-utgaven og identisk med F80/F100 tipper jeg: Edited June 5, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 (edited) Da fant jeg numrene på kamaksler til Mercury F80, F100, F115 og F115 Pro XS, og det er to forskjellige idag ja. Første bilde gjelder F80-115 og andre bilde gjelder F115 Pro XS (som altså yter ca 125 hk, eller iallefall mere enn standard F115, og max. turtall er økt til 6300 rpm). Det er nummeret med svart skrift som er dagens delenummer (Active), mens blå skrift er opprinnelig/utgått nummer (Superseded). Vi ser at 4 gamle numre har blitt til 2 nye numre. Tidligere hadde de forskjellige delenumre før og etter et visst motorserienummer, men samme delenummer for alle serienummer nå. NB! 75 og 90 hk er USA-utgaver (samt de vannjetgreiene). F80/F100 har altså en utgave kamaksel mens F115/F115 ProXS (og pussig nok F80 Jet/vannjet) har en annen utgave kamaksel. 8M0161588 Koster kr 5.100 hos Ravns Garage (måtte søke på det gamle nummeret 4008M0090775 for å finne den). Deleprisene under er veiledende eks. mva. I tillegg kommer naturligvis monteringen og omprogrammeringen. Men det kan jo lønne seg siden Mercury ikke er de dyreste motorene, og iallefall hvis man finner en brukt F80/100 (altså sen 2014-modell eller nyere med 2,1 liters motoren). Edited June 5, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ND4SPD Posted June 5, 2021 Author Share Posted June 5, 2021 Takk for mange godt tips folkens, og spesielt til deg Teerex som virkelig har gjort god research. :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 (edited) Litt research til meg selv også siden jeg har en slik Mercury-motor. Slipper heldigvis å bytte kamaksel for å få mere effekt, men båten min tåler ikke mere effekt/fart så motoren skal få være i fred inntil videre, er som regel bare 1-2 personer i båten Glemte Optimax 75/90 som kan omprogrammeres direkte til 110-115 hk. Ikke akkurat 4-takter men ikke helt 2-takt heller, hvis du også vurderer bruktmarkedet. Edited June 5, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Og hva i alle dager skal være poenget med dette fremfor å heller bare gjer det åpenbart smarte å kjøpe motorstørrelsen du vil ha? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ND4SPD Posted June 5, 2021 Author Share Posted June 5, 2021 Cerberus skrev 4 minutter siden: Og hva i alle dager skal være poenget med dette fremfor å heller bare gjer det åpenbart smarte å kjøpe motorstørrelsen du vil ha? Forsikringen dekker vel ikke kraftigere motor enn den er godkjent for? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hedwig Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 (edited) ND4SPD skrev 15 minutter siden: Forsikringen dekker vel ikke kraftigere motor enn den er godkjent for? Men TS kan da ikke ha tenkt på dette? For forsikringen vil re interessert i hva motoren faktisk yter. Hvis man kjøper en 90hk og trimmer til 140 vil forsikringen telle dette som 140. Hvis man i tillegg forsøker å skjule det kan man få seg en skikkelig smekk. Edited June 5, 2021 by Havelle (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Jo sjølvsagt gjør den det. Du kan forsikre akkurat det du vil. Hva merking som står på båten er ikkje relevant for noe som helst annet enn å dekke egen ræv når den ble satt på markedet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Har du snakket med forsikringsselskapet ditt? Er det problematisk å øke motorstørrelsen? Mine selskap har aldri spurt om motorstørrelse sett i forhold til skrogets CE merking eller annet. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Havelle skrev 8 minutter siden: Men TS kan da ikke ha tenkt på dette? For forsikringen vil re interessert i hva motoren faktisk yter. Hvis man kjøper en 90hk og trimmer til 140 vil forsikringen telle dette som 140. Hvis man i tillegg forsøker å skjule det kan man få seg en skikkelig smekk. Og hvordan skulle evt. forsikringsselskapet finne ut at motoren hadde noen ekstra hester? Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Hedwig Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Teerex skrev 3 minutter siden: Og hvordan skulle evt. forsikringsselskapet finne ut at motoren hadde noen ekstra hester? Om man omprogrammerer motoren eller gjør endringer er vel ikke det vanskelig. Er det en større forsikringssum kan forsikringsselskapet finne på å undersøke. Lite heldig om man da har forsøkt å unndra info. TS får gjøre som han vil, men mitt råd ville være å avklare dette med forsikring. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Har noen her noen gang blitt spurt av forsikringsselskapet om CE merking og hva båten er "godkjent for" av hk? Jeg har aldri det. Men jeg blir spurt om størrelse på motor, og maks knop hastighet. Nå jeg aldri hatt en værsting båt, så jeg vet ikke om det er noe de er nøyere på når man passerer 35-40 knop? Det er jo stor forskjell på "godkjenning" for bil og båt når det kommer til lover og forskrifter. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 (edited) Aner ikke om forsikringsselskapene har noe register med oversikt og info over de fleste båtmodeller på markedet, og derfor fort kan se om motoren er for stor eller ikke. Men det vil jo alltid finnes unntak og båter som er så gamle eller sjeldne at de ikke er registrert med teknisk info noe sted. Tviler på at overmotoriserte båter er et stort problem uansett. Definisjonen av "overmotorisert" kan jo dessuten diskuteres. Mange/de fleste båter tåler fint at man går opp fra f.eks. 150 (hvis det er max) til 175 eller 200 hk så lenge det er ca samme basismotor med samme vekt. Noe annet blir det om man setter en 250 hester på en 18-foter med max. 140 hk, som jeg vet har blitt prøvd med samme båt som jeg har (der 115 hk egentlig er mer enn nok, jeg får 44-45 knop). Ellers er jo f.eks. overmotorisering av eldre Linge-konstruksjoner helt vanlig, så som Fjordling, Wesling og Musling for å ta noen eksempler. Edited June 6, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 (edited) ‘Forsikringsselskapet’…, er ikke det deg og meg? Jeg har veldig lite til overs for forsikringssvindel. Kjøp den motoren du vil ha, så betaler du forsikring deretter. er vel også en grunn for ce- vs motorstørrelse. Vil du ha en båt som går i 50 kn, så kjøp noe som er beregnet for det. Eller trenger du flere HK for å dra fire på vannski? Edited June 6, 2021 by Code0 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Når jeg kjøpte «fiskebåten» kontaktet jeg forsikringsselskapet og lurte på konsekvensen av overmotorisering. De sa at hvis det var årsakssammenheng mellom for stor motor og ulykke kunne det bli avkortning. Konklusjon min er med normal bruk ikke noe problem å ha større motor enn det som er godkjent. Men oppgi båt og motor til forsikringsselskapet. De siste 8 årene har jeg ikke kjørt over 5000 omdreininger, når jeg kjøpte båten klarte den 6000. Så i praksis holder jeg meg under det båten er godkjent for. 35 knop egentlig nok når jeg bare skal ut å dykke eller sette ett garn. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Byttet i sin tid fra 115hk til ny 140hk på en Nimbus 19 Nova. Båten var godkjent med Max 115hk. Hadde på forhånd tatt dette opp med forsikringen, som etter å ha undersøkt fant at dette var ok. Fikk det skrevet inn i polisen. Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 (edited) Code0 skrev 49 minutter siden: ‘Forsikringsselskapet’…, er ikke det deg og meg? Jeg har veldig lite til overs for forsikringssvindel. Kjøp den motoren du vil ha, så betaler du forsikring deretter. er vel også en grunn for ce- vs motorstørrelse. Vil du ha en båt som går i 50 kn, så kjøp noe som er beregnet for det. Eller trenger du flere HK for å dra fire på vannski? Forsikringssvindel er det hvis man etter en skade prøver å tilegne seg erstatning man i utgangspunktet ikke har/hadde krav på ut i fra den forsikrede gjenstands beskaffenhet i skadeøyeblikket. Sannsynligheten for at en effektøkning fra f.eks. 100 til 115 hk skulle utløse en erstatningsubetaling som DIREKTE kan knyttes til denne beskjedne effektøkningen vil jo i 99,99% av tilfellene være mikroskopisk En annen ting er at man lovlig kan ha f.eks. en Evinrude E-tec 115 H.O. montert på en båt med max. 115 hk, selv om man vet at denne motoren faktisk yter ca 125 hk. ICOMIA-standarden tillater 10% slingringsmonn for effektangivelser på båtmotorer. Edited June 6, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Teerex skrev 1 minutt siden: Forsikringssvindel er det hvis man etter en skade prøver å tilegne seg erstatning man i utgangspunktet ikke har/hadde krav på ut i fra den forsikrede gjenstands beskaffenhet i skadeøyeblikket. Sannsynligheten for at en effektøkning fra f.eks. 100 til 115 hk skulle utløse en erstatningsubetaling som DIREKTE kan knyttes til denne beskjedne effektøkningen vil jo i 99,99% av tilfellene være mikroskopisk jeg vet ikke hva det symbolet du har lagt til i slutten av innlegget betyr... kan du forklare? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Code0 skrev 1 minutt siden: jeg vet ikke hva det symbolet du har lagt til i slutten av innlegget betyr... kan du forklare? Valgte bare et av de tilgjengelige ikoner i menyen. Se forøvrig oppdatert innlegg. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 (edited) Teerex skrev 4 minutter siden: Valgte bare et av de tilgjengelige ikoner i menyen. spør fordi det han bety: 'he-he, jeg bare kødda...' og da vet jeg ikke hvor viktig / riktig / ironisk det er det du skriver. Det kommer jo tydelig fram at TS tenker å 'lure' forsikringsselskapet. En premieøkning er vel også mikroskopisk, og så går alt etter boka. Edited June 6, 2021 by Code0 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Teerex skrev 1 time siden: En annen ting er at man lovlig kan ha f.eks. en Evinrude E-tec 115 H.O. montert på en båt med max. 115 hk, selv om man vet at denne motoren faktisk yter ca 125 hk. Ka då lovlig, alle motorer er lovlig å ha på båten. Ka er dette vannvittige tullballet som nå begynner spre seg nå når alle skal ha båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Cerberus skrev for 9 timer siden: Ka då lovlig, alle motorer er lovlig å ha på båten. Ka er dette vannvittige tullballet som nå begynner spre seg nå når alle skal ha båt. Ja, lovlig eller innafor produsentens anbefalinger da, samt forsikringsmessig. Men du skjønte sikkert hva jeg mente. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.