Jump to content

Ny utenbords motor som kan oppjusteres over 100 hk?


ND4SPD

Recommended Posts

Eg forstår kan innenfor produsentens anbefalinger betyr om man skriver akkurat det. 

Er det forsikringsselskap som bestemmer over båtlivet nå? Har det virkelig blitt så stusselig at man legger såpass begrensninger på eget liv under påskudd at et forsikringsselskap bryr seg borti det sjøl om ingen fra den fronten har spurt engang. Snakk om nitrist holdning og storebror ser deg mentalitet.

Man forteller hva man har og får et tilbud tilbake på det basert på en kalkulert risiko om de finner det interessant. Om det er et hjemmesnekra flygel med 500 hk er ikkje relevant så lenge du har fått et tilbud.

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 1 time siden:

Er det forsikringsselskap som bestemmer over båtlivet nå?

 

Husk på at forsikringsselskapene ikke er forpliktet til å selge noen en forsikring!

Forsikring er tillit, og tillit går begge veier. Du må være ærlig på hva du forsikrer, og selskapet må være ærlig på hva de erstatter.

Velger man å oppgi mindre motorstørrelse eller lavere toppfart for å få ned forsikringspremien så begår man forsikringssvindel!

Husk at forsikringsselskapene driver butikk, ikke veldedighet! Formålet er å tjene penger, allerhelst på alle de forsikrer!

 

Går man ut over båtprodusentens anbefalinger vil forsikringsselskap kunne beregne at risiko øker.

Pris på forsikring vil økes for å dekke økt risiko, alternativt vil de si at risiko er så stor at de ikke vil forsikre båten. Og de er i sin fulle rett til å gjøre det!

 

Skjer det en ulykke og den er alvorlig nok vil både politi og forsikringsselskap iverksette etterforskning.

Om det anses som relevant for ulykken er de i stand til å hente ut data fra kartplotter (hvis dette finnes) og de vil undersøke motor som sitter på. Begge har tilgang på fagfolk som er i stand til å se om motor yter mer enn oppgitt eller om fart i ulykkeøyeblikket var høyere enn oppgitt toppfart.

Finner de dette kan utbetaling avkortes eller de kan kreve regress.

Politi kan ikke straffe noen fordi motoren er større enn anbefalt av produsent, dette er ikke et lovbrudd.

Derimot kan man straffes for uaktsomhet dersom overmotorisering er medvirkende årsak til ulykke. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til TS sin erfaring fra båtlivet, men hvis man prøver å overføre kunnskap og allmenn forståelse  f.eks fra bil-livet over til båt-livet så fungerer ikke det. Bilforsikring og båtforsikring er to helt forskjellige ting. I prinsippet er man (mtp forsikring) stort sett ansvarlig for skader på egen båt, ikke andres. Men med bil har man automatisk ansvar for skade påført andre. 

 

Med bil så må den typegodkjennes, og f.eks ved bytte av motor til større motor så må man ha dette godkjent i vognkortet. Det gjøres normalt ikke uten at det foreligger en typegodkjenning og en papirmølle uten like. 

 

Slik er det ikke med båt. Man kan putte i/på en hvilken som helst båt en hvilken som helst motor (bare ikke kjernekraft og liknende), og man har lov til å bruke båten så lenge man har båtførerbeviset eller er født før 1980. Det er mange overmotoriserte båter på sjøen. Et av de "værste" eksemplene jeg har hørt om var en With 320 med 70 hk totakter. Realiteten er allikevel at det skjer svært få ulykker pga overmotorisering. I alle fall slik jeg oppfatter det. Ulykker skyldes som regel rusbruk i mørket, eller inkompetanse.

 

CE merking er noe som må være på plass i salgsøyeblikket fra forhandler til privatperson. Det er ikke en standard man er bundet til etterpå som eier av båten. 

 

Så igjen: Ring og spør forsikingsselskapet om bytte av motor. Si at du tenker å bytte ut motoren til f.eks 140 hk, og ved spørsmål så oppgir du estimert antall knop. Så får du nok et tilbud. Vanskeligere er det ikke.

 

Forsikringsselskapene er mye mer redde for tyveri av båtmotoren enn at man skal forårsake en ulykke pga overmotorisering. 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 1 time siden:

Velger man å oppgi mindre motorstørrelse eller lavere toppfart for å få ned forsikringspremien så begår man forsikringssvindel!

 

Egentlig burde båters toppfart generelt ikke være viktig, mange kjører jo ikke i toppfart i det hele tatt men langt under normalt sett.

Akkurat som med biler. Svært få ligger i 200 km/t på norske veier heldigvis, selv om et stort antall biler kan kjøre i 200 og langt over det. Ja det er stort sett fri fart på havet heldigvis, men hvem ligger vel og tyner på full gass stadig vekk? Unntatt de som har for liten motor, men de får vel som regel ikke så høy fart uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ligge på max fart over tid vil redusere levetid på motor, de færreste av oss gjør det.

Kraftig motor betyr også rask akselrasjon som kan være økt risiko i ugunstige tilfeller.

Toppfart er et av kriteriene forsikringsselskapene benytter for å fastsette pris.

Om du utnytter fartsresursene eller ikke betyr ikke så mye for selskapet, det er muligheten til å gjøre det de ser på.

Samme for bil.

 

Jeg hadde en diskusjon med mitt selskap om max fart på båt når jeg tegnet forsikring. Fabrikk oppgir toppfart til 32 knop og jeg makter ikke å komme mer enn så vidt over 30 knop på en god dag. Det går et pris-skille ved toppfart over eller under 30 knop. Selskapet var klare på at om jeg forsikret for max 30 knop og båten kunne gå fortere ville det bli avkortning om det ble skade og denne var relatert til høy hastighet. Ble for min del å bite i det sure eplet, betale for 30+ og slippe krangel om det skulle skje noe.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 19 minutter siden:

Jeg hadde en diskusjon med mitt selskap om max fart på båt når jeg tegnet forsikring. Fabrikk oppgir toppfart til 32 knop og jeg makter ikke å komme mer enn så vidt over 30 knop på en god dag. Det går et pris-skille ved toppfart over eller under 30 knop. Selskapet var klare på at om jeg forsikret for max 30 knop og båten kunne gå fortere ville det bli avkortning om det ble skade og denne var relatert til høy hastighet. Ble for min del å bite i det sure eplet, betale for 30+ og slippe krangel om det skulle skje noe.

 

 

Og hva hvis du montere en propell med lavere stigning for å plane lettere med mye last i båten, toppfarten går ned f.eks. 20% ? 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 6.6.2021 at 13.33:

Når jeg kjøpte «fiskebåten» kontaktet jeg forsikringsselskapet og lurte på konsekvensen av overmotorisering. De sa at hvis det var årsakssammenheng mellom for stor motor og ulykke kunne det bli avkortning.

Dæven døtte etter mye fjas på mange tråder her inne kom en til med fasiten.
En ting til det finnes forsikringselskap som ikke vil forsikre hvis du forteller de att du har satt på større motor en den er CE godkjent for
Ser ingen grunn til å opplyse om dette så for man ha i bakhodet att man kan få problemer hvis "akterspeilet detter av" pga motoren.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Selskapet var klare på at om jeg forsikret for max 30 knop og båten kunne gå fortere ville det bli avkortning om det ble skade og denne var relatert til høy hastighet. Ble for min del å bite i det sure eplet, betale for 30+ og slippe krangel om det skulle skje noe.

 

 

Så hvis man kjører 25 knop (og båten kan gjøre mer enn 30 knop og er kun forsikret som om den kun kan gjøre 29,9 knop) så er det ingen avkorting? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

Så hvis man kjører 25 knop (og båten kan gjøre mer enn 30 knop og er kun forsikret som om den kun kan gjøre 29,9 knop) så er det ingen avkorting? 

Forsikringsselskapet kan gi deg regress fordi du ikke har gitt korrekt informasjon slik att du har betalt lavere premie enn du skulle da den teoretiske toppfaren styrer risikoen og prisen i de kretser.

Tviler på det finnes noe særlig eksempler på at noen har fått avkortet forsikringen på det grunnlaget etter å ha pyntet noen knopp på sannheten, men forsikringsselskapet har teoretisk mulighet til å gjøre det.

Langt vanligere og mye lettere for forsikringselskapet er å avkorte forsikringen for de man dro over ett under vannskjær som er merket på kartet i 25 knop.
Da kan de virkelig slå på stortromma når de reduserer utbetalingene men det er en annen sak.

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 2 timer siden:

Ser ingen grunn til å opplyse om dette så for man ha i bakhodet att man kan få problemer hvis "akterspeilet detter av" pga motoren

Skade på båt bekymrer meg ikke forsikringsmessig. Mer å miste kontrollen i 50 knop og skade noen. Båten min klarer ikke 50 knop med godkjent motor. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Så hvis man kjører 25 knop (og båten kan gjøre mer enn 30 knop og er kun forsikret som om den kun kan gjøre 29,9 knop) så er det ingen avkorting? 

Vet faktisk ikke, det temaet ble ikke tatt opp. Selskapet var bare veldig klare på hvordan de ville reagere dersom hastigheten ved en hendelse var høyere enn det som var oppgitt i polise.

 

 

@pipe har absolutt et poeng:

Sitat

Forsikringsselskapet kan gi deg regress fordi du ikke har gitt korrekt informasjon slik att du har betalt lavere premie enn du skulle da den teoretiske toppfaren styrer risikoen og prisen i de kretser.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bare for å pirke litt slik at det ikke blir misforstått; Man gir ikke regress, men søker det. Selskapet søker regress tilbake hos den man har ytet hos den som egentlig er ansvarlig for hendelsen.

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om båten har 100 eller 115 hk og klarer 29 eller 33 knop er ikke noe som ligger innafor det målbare ved eventuelle hendelser.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...