Jump to content

Sylinder nr 3 går ikke. Injektor er ok, lik spenning inn - hva kan det være? Cummins 4,2 QSD


Heatseeker

Recommended Posts

Håpet jeg hadde en injektor som var gåen, men når jeg byttet plass på nr 3 og 4 har jeg samme problem. Sylinder nr 3 går ikke. Har målt spenning inn på injektor, og den er lik på 3 og 4. Motoralarmen går når jeg drar ut pluggene til injektorene, (også til nr 3), så det tyder vel på at datastrømmen er som den skal? Er det andre ting jeg kan sjekke med båten på vannet og motor i, eller tyder ting på motor/topper ut og av?

Ønsker dere en fin båtdag:-)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

står i en tilsvarende situasjon nå og frykter at jeg har havari på en ventil i motoren. Gjenstår siste nedplukk så får jeg svar. Har lest at dette også kan skje på 4.2 literen. Siden du allerede er i gang med dyser så vil jeg anbefale å kjøre en sylinderlekkasjetest for å undersøke om du kan ha tilsvarende problem. Da må du ha et manometer og noe du kan sette i dysehullet som tetter. Snu rundt motoren manuelt slik at stempelet er på topp i den sylinderen, så setter du på trykkluft (trenger ikke være store trykket). Man ser fort om man har lekkasje eller ikke og man kan jo godt sammenligne med en av de andre sylinderne. Dersom du har lekkasje har du manglende kompresjon og det er årsak til at sylinder 3 ikke er med på laget. 
 

krysser fingrene for at alt er ok hos deg men hos meg var det dessverre topper ut som ble fasit.

Link to post
Share on other sites

Planlegger du overhaling uansett? Jeg kom til bunns på mitt havari i dag - knekt en bit av ene ventilen men ingen annen synlig skade. Gjør jobben med motoren i båten. Litt trangere og større jobb med 6 sylindre så klar og behagelig med motoren ute :) Håper det ordner seg uten for store kostnader og at det blir noen turer på sjøen igjen i løpet av sesongen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...