Jump to content

Yamaha 8hk går like fort som Mariner 4hk


Hanto2020

Recommended Posts

Idag kjøpte jeg en eldre Yamaha 8HK 2T for og bytte ut min også litt eldre Mariner 4hk 2T  etter en prøvetur ble jeg skuffet! 4hk mer utgjorde 1knop max 2knop mer fart på gummibåten, noen som har noen betenkninger rundt dette at 4hk mer ikke utgjør mer fart?

 

det er også en slags mulighet for en tilkobling til venstre for tanktilkobling hva er denne til? 35A0E018-4C3F-4516-8EB6-1EAE0643A797.png.a9cd50e19715735174c892fbee2d5176.png9AC52253-D5E7-42F3-B59F-69F7FFF060EE.jpeg.02e70391b0a63576d3b4fce197ffbc4e.jpeg2D322F22-CA6A-42A5-9B1D-FF319FF99A17.jpeg.16774622baed489cf544f45e74445256.jpeg

82636B67-B53F-4306-AAA1-F9B68F7E811E.jpeg

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, propellen er relativt ny, eiger før forrige eiger hadde byttet denne, forige eiger valgte og selge denne for og gå til 9,9 for denne gikk for sent, kan det vær jeg trenger en annen mindre propell for og få mer utav denne? 

Link to post
Share on other sites

Spretter du opp i plan med 4-hesteren på gummibåten? Hvis ikke, fikk du kommet deg opp med 8-hesteren? Hvis ikke, det kan være en fordel å sette seg litt fram akkurat når gummibåten skal opp i plan, for å "vippe" den over kneika. Har du ikke kommet opp i plan verken med 4hk eller 8hk blir gummibåten stående å steile og presser sjøen foran seg. Veldig med motstand. Da vil nok ikke forskjellen være så merkbar på 8hk og 4hk. Kommer du deg opp i plan burde du komme deg opp til rundt 15knop med 8hk, pluss/minus - avhengig av hvordan gummibåten din er.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kommer i plan med begge motoene på måten du beskriver, ligger på 12knop med 4hk og 13ish knop med 8hk.. kan være det kansje er litt lite luft i bunn av gummibåten. Det får jeg sjekke..om ikke det gjør en forsjell kommer det snart en 8hk yamaha for salg 😂 

Link to post
Share on other sites

mistenker at skal man ha noe lite og lett med mye futt så er det tohatsus 8/9.8hk som gjelder.   Jeg fikk kloa i en sånn her for etpar år siden men ikke fått prøvd den på West 270'en enda. 

Har prøvd en yamaha 8hk at endlre modell enn den TS har , syns ikke der var så voldsomt med futt i den, men tenkte det var den motoren som ikke var 100%

Link to post
Share on other sites

Med lavere turtall, så har nok propellen for høy stigning. Det blir som å kjøre bil i for tungt gir. Du kan sikkert lese en merking på propellen som forteller både stigning og diameter. Kom med det her, så får du nok en vurdering av om du bør bytte propell eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 29 minutter siden:

Har akkurat kjøpt 8hk Yamaha til Suzumar 270rib. Første prøvetur ble 14kn med 2 stk +90kg ombord. Vesentlig sprekere med bare en ombord, men ble ikke målt fart. Ny 8,5*8,5propell. Så da går Vmaxen i dvale i kjelleren igjen inntill videre. 


og jeg klarer såvidt 14knt med 80kg ombord i plan… skal sjekke merkene på propell etter jobb og komme med dem her 👍🏼

Link to post
Share on other sites

Min har gått med det på River 290, før jeg fikk den. Så ut som var gått som potethakke, så kjøpte 8,5*8,5 som de hadde på Maritim. Tenker at den du har ikke burde passe veldig dårlig. 

Føler du at den er kjapp opp i plan og til fullt turtall? Hvis den går rett opp i maks, kan det være fart å hente på større propp, men blir jo dovnere med 2 i da. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Alene i båten går den greit opp i plan når jeg går fram i båten (AquaQuick270) med meg og madammen i båten når den ikke plan, da er vi vell litt mer enn bare meg i kg oppi😂

 

edit: jeg skulle sjekke lufta i kjølen idag men det glemte jeg, det virket som om det var greit med luft igår men vet ikke om det kan ha noe betydning

Redigert av Hanto2020 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er ganske flatbunnet ja, det blir en liten V form når man pumper opp kjølen men om det for mye luft eller for lite luft kan kansje ha noe og si, eller bare at det er for flatt som du sier.. jeg må få løfta litt på den og sett og prøve litt på det

Link to post
Share on other sites

Hanto2020 skrev for 8 timer siden:

Det har jeg og den ser ut til og åpne helt opp, er det mulig og måle turtall ved gange på en lur måte? Ser BT har turtallmåler… 🤷🏼‍♂️

Det finnes turtallsmålere (og timeteller) hvor du surrer en ledning rundt tennpluggledningen for å måle begge deler. Bruker slik en selv på en 6hk. Vet ikke om det er slike biltema selger, men hvis interessert kan du sende en mld.
Har noen ekstra. 

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil utifra noe sparsomme bilder er det en Yamaha 6/8 hester. Og 4hk er som regel en 4/5 hester. Har bygget om flere motorer oppigjennom og det er ofte lite å hente på toppfart. Det meste man merker er bunndrag. Da vi kjørte jolle var ikke 8 hk fra Yamaha serlig mye raskere enn 6 hk, den gikk raskere opp i plan. Det jeg prøver å forklare er at du ikke nødvendigvis får mye høyere toppfart men bør plane med madammen oppi også 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, litt av problemet her er at jeg ikke kommer opp i plan med verken 4 eller 8hk nå veier vi og båt ca 180kg +- (hvordan vite vekt på en dame?) 😂 ser ut som motor går greit og planer kjapt med bare meg ombord så får bare prøve meg frem eller få tak i 2T 9.9 

 

Tok en liten videosnutt idag VIDEO

 

Edit: Video på tomgang Tomgang

Redigert av Hanto2020 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hanto2020 skrev On 9.6.2021 at 9.21:


og jeg klarer såvidt 14knt med 80kg ombord i plan… skal sjekke merkene på propell etter jobb og komme med dem her 👍🏼

Jeg har Suzumar 290 med Suzuki DF6. Klarer plan og 13 knop med mine 110kg+ Så burde gått bedre ja.

Link to post
Share on other sites

Har hatt 3 ulike gummibåter med samme 80-talls 4hk yamaha, først en Achilles LS4 på ca 2.70.  Den planet med 1 person.   Deretter en Aquaquick MS-265.   Denne er bredere og tyngre, ikke i nærheten av å plane.   virket rett og slett tungdrevet ift. størrelse.   
Nå en West 270 commando.  Mer lettdreven enn AQ'en igjen  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...