Jump to content

9,9 "liten type" vs 9,9 sport EFI - merker man forskjell?


ko-stens

Recommended Posts

Vurderer å selge min Mercury 9,9 firetakter fra 2005. Nydelig motor, men den føles bittelitt veik på jolla etter litt ombygging av båt og ny propell med annen stigning (Viking 370 alu).

 

Blir det salg, tenker jeg på enten Tohatsu 9,9 Sport eller Suzuki 9,9 Sport. Dette er de to letteste på markedet, har jeg funnet ut, med hhv 43 og 44 kilo. Mercuryen veier for øvrig 38. De to sport-motorene har hhv 333 og 327 ccm, mens Mercuryen har 208. Mercuryen kan kalles en oppgradert 8-hester (eller er 8-hesteren nedgradert 9,9?), mens de to andre er nedgraderte 20-hestere, om jeg ikke forstår helt feil.

 

Vil jeg merke noen forskjell i akselerasjon/få båten opp i plan? Hva med toppfart? Det siste er ikke så skrekkelig nøye da. Pr. nå går båten oppunder 19 knop (mot oppunder 21 før jeg gjorde om på båt og satte på ny propell). Slik oppsettet er nå, sliter jeg med å få båten greit i plan. Må lene meg fremover i båten, så går det med litt jobbing fra motoren før den går fint. 

 

Dersom jeg får lyst på litt mer futt, kan man få oppgradert disse to sport'ene med EFI til 15, evt 20 hester? Vet at de med forgasser kan jo enkelt skremmes opp. 

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra en eldre Suzuki 9,9 totakter til en ny Mercury 10 viking EFI (samme motor som tohatsuen du nevner). Erfaringen er at toppfart gikk litt ned (fra 22 til 21 knop), men motoren er mye sterkere på lavt turtall og raskere i plan, også under belastning med flere personer ombord. 

 

På Mercury er det en fysisk sperre som gjør at den er 10 hester (motoren er 15 hester, men du får ikke gitt full gass). Denne er fjernet på rundt 10 minutter. Da vi gjorde dette gikk toppfart opp til 25 knop og enda bedre akselerasjon, uten merkbar endring i bensinforbruket. Absolutt verdt jobben.

 

Vi har også oppgradert vår til 20 hk ettersom poden har blitt eldre. Dette gjøres ved å bytte ecm og fjerne en restriksjon i luftinntaket. Koster rundt 3000 + ny propell. Er ikke overbevist om at det var verdt det. Båten har riktignok fått toppfart på 27 knop, men akselerasjonen er omtrent som den var, samt at bensinforbruket har gått merkbart opp. 

Link to post
Share on other sites

Takker! Da går det nok mot et bytte! Har også lest meg opp litt på disse Sport'ene og ser at det stort sett bare er turtallssperre som er forskjell! Toppfarten er ikke så interessant i og med at det neppe blir mer enn et par knop ekstra, for det blir mye våtflate med såpass flat underside. At motoren går uanstrengt og drar lettere opp i plan er langt viktigere! :-) 

 

Regner med at den ekstra vekten på fem, seks kilo ikke har kjempebetydning. Det er en lett båt, så den vil jo "henge" litt på hekken. Når jeg "bremser" brått ned, vil hekkbølgen gjerne over kanten, men jeg skal bygge opp fire, fem cm. Merkelig båt, for kavitasjonsplata går noen cm under kjølen. Burde vært halvlang stamme... Kommer også til å legge en sandsekk i snuta på båten når jeg er alene. Da blir det moro, tenker jeg. :-) 

Link to post
Share on other sites

ko-stens skrev 25 minutter siden:

Regner med at den ekstra vekten på fem, seks kilo ikke har kjempebetydning.

 

Dette kan du enkelt teste - ta med deg to spyleveskekanner som begge er 3/4 fulle av vann og legg så langt bak i båten som mulig. Da øker du vekten med 6 kilo (3 kg i hver kanne). 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da ligger det en Tohatsu 9,9 Sport EFI og venter på meg til jeg kommer hjem 😊

 

Skulle egentlig vente litt, men så fikk jeg høre at det var tomt på lager stort sett overalt, og det var stor pågang på slike. Måtte vente minst ett år på å få tak i, sa de både der og hos forhandler der jeg bor.

 

Var og tittet på en på ferietur til Bodø, hos Oktan fritid. De hadde kun med elstart og fjernkontroll, og det var jeg ikke interessert i. Men jeg fikk tatt en titt og sett hvor lett og nett den var. Da var jeg ikke i tvil lenger. Da det plutselig stod én i lagerbeholdning hos West System, sendte jeg i vei en kjapp bestilling. Da slipper jeg å angre på at jeg ikke gjorde det!
 

Så nå må jeg lete etter den gamle propellen til Mercury 9,9’en og bytte primerknappen før jeg selger den! 

05E3A92F-B366-4DEB-9AFF-C32C699D9910.jpeg

Link to post
Share on other sites

 

ko-stens skrev On 9.6.2021 at 10.47:

Dersom jeg får lyst på litt mer futt, kan man få oppgradert disse to sport'ene med EFI til 15, evt 20 hester? Vet at de med forgasser kan jo enkelt skremmes opp. 

Ser jo at du har handlet motor, men uansett. Angående sitatet over, Suzuki 9,9 har ikke forgasser. Du øker effekten ved å fjerne en restriksjon (15hk), og evt bytte en elektronisk styreenhet (20hk).

Link to post
Share on other sites

Da er første prøvetur unnagjort. Laget meg en brakett så jeg kunne bruke konsollen jeg laget i fjor. 
 

Nå er det bare første innkjøringen som er gjort, men jeg kunne jo ikke dy meg og bare måtte gi på litt inninellom. Og du verden for en forskjell fra den gamle 9,9’en. Denne drar uten å nøle båten i plan på et par sekunder. Her trenger en ikke lene seg fremover for raskt å få den i plan. Utrolig kjapp gassrespons. Dette lover godt! Ga ikke flatt jern pga innkjøring, kun noen få sekunder bare for å kjenne på akselerasjon, men du verden som det fristet! Det får komme litt senere. 
 

Motoren ser litt stor ut, så den gamle ser nok mer passe ut til båten, men det spiller ingen rolle. Den er jo ikke så tung.

 

Har fjernet «restriktoren», så den skal yte 15 hk nå. Måtte jo ikke det, men når en først kan det… 🤔

 


 

 

E001064C-7F35-4BCF-8D27-AE18AC9F3454.jpeg

DF8C4FC5-B621-4C8A-8296-4E1DEBAE7747.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...