Jump to content

Yanmar 4jh3-te. Plassering og høyde på ekspansjonstank?


Ronald

Recommended Posts

Som fremgått av andre tråder så bytter jeg nå til denne motoren i min båt (snekke). Motoren er kjøpt brukt. 

 

Kjøevannets ekspansjonstank er fester til en brakett som er skrudd fast på varmeveksleren. Når motoren går på tomgang, så rister den litt (forsvinner straks turtallet økes) , og rystelsene forplanter seg til beholderen slik at vann/vanndråper også henger i "taket" på denne. Resultatet, i alle fall når vannet varmes opp og utvider seg (dvs tiden like etter oppstart), er at det bobler litt vann ut av luftehullet (liten prikk) på toppen av ekspansjonstankens lokk. Problemet blir tilsynelatende helt borte straks jeg har mere turtall, og vannet i tanken roer seg. Vannivået i tanken er mellom min og max, nærmest max. 

 

Jeg ser meg følgende mulige løsninger:

1. Senke vannstanden mer mot min-merket (usikker på om det vil hjelpe nok) 

2. Øke tomgangshastigheten litt (hvis lurt og mulig). 

3. Montere beholderen på vegg i motorrommet, altså at den ikke henger på motoren. Og altså unngår vibrasjoner fra motor. 

 

Alternativ 3 er min favoritt. Hvis jeg går for denne, hvilken høyde skal/bør beholderen ha i forhold til varmeveksleren sin høyde? Eller spiller det ingen stor rolle? @Bitteliten- du har denne motoren. Hvordan er dette gjort hos deg?

Nåværende høyde kan selvsagt være en mal, da er ekspansjonstankens lokk omtrent i samme høyde som lokket på varmeveksleren. Men jeg ser ikke bort fra at dette er en litt tilfeldig plassering av selger før jeg hentet motoren, og ikke nødvendigvis fra fabrikk. 

 

Legger også ved et bilde av slik det står nå. (trenger ikke kommentarer på stripsing av strømkabel til starter, det er midlertidig opplegg.) 

IMG_20210611_184339.jpg

Edited by Ronald
Link to post

Ekspsndjonstanken hos Hulda står parkert på et skott halvannen meter fra motoren. Omtrent i høyde med varmevrksleren. Dette er ikke så nøye.

Link to post

Takk for gode tilbakemeldinger. Da ble det slik som vist på bildet under, og alt fungerer nå aldeles utmerket 👍

Jeg kunne nok klart enda noen cm høyere (før jeg treffer lyddemper-plata på dørkplata), men basert på svaret til @Huldaså er ikke det noe poeng. Så da blir det som det er nå ☺️

 

 

IMG_20210613_101233.jpg

Link to post

Det var visst ikke bare fryd og gammen likevel... 

 

Kort fortalt: det øker med vann i ekspansjonstanken når motoren blir varm. Bra, som det skal være. Men det går ikke tilbake igjen når motoren blir kald. Neste tur starter dermed med høyere vannstand (i beholderen), og fortsetter å øke derfra. Til slutt blir det "overflow". 

 

Så en viktig oplysning: Det øker IKKE med vann i kjølesystemet, når jeg åpner lokket på v.veksler, så er det tomt for vann i øvre del. Jeg heller da tilbake fra ekspansjonstanken, og når det er fullt så er nivået i ekspansjonstanken tilbake "til start". 

 

Hva kan problemet være? Vannet ser altså ut til å evakuere til tanken, men ikke tilbake igjen. Noe med lokket på v.veksleren og dets "ventiler"? Noen som har opplevd det samme? 

Link to post

Tanklokket må ha 'dobbel ventil'. Kjent problem. Først skal ventilen i lokket åpne ved gitt trykk når motoren blir varm, og holde trykket. Ved avkjøling skal ventilen slippe vannet tilbake til varmeveksleren. Et slikt lokk koster vel en hundrings hos Mekonomen, eller et annet sted. Jeg kjøpte lokk hos Aarnes Am. Bil. 

Link to post
Posted (edited)

Lokket har dobbel ventil, og når jeg suger (med munnen) fra "undersiden" så åpner den. Men jeg vet jo ikke om den åpner og lukker ved riktig trykk. Så kanskje verdt et forsøk med nytt lokk. Passer hva-som-helst, eller bør jeg ha Yanmar? Ulikt åpningstrykk (begge veier) avhengig av "modell", eller er det mer eller mindre same-same uansett merke? 

 

Kan jeg evt ha satt lokket feil? Er det i det hele tatt mulig? 

 

I alle fall godt å høre at det er et "vanlig problem". Motorbytte kom pga kjøleproblemer på den gamle, og jeg orker ikke ny runde på dette nå før jeg i det hele tatt har kommet i gang... 

Edited by Ronald
Link to post

Hva-som-helst. Jeg har lokket til en amerikaner plassert på en Bowman kjøler. Noe om dette under Byggingen av Hulda, en eller annen plass.

 

HALLO!  Røret fra luftingen på kjøleren må jo inn i bånn av ekspansjonstanken, ellers vil jo ikke hydraulikken funke! Tatt høyde for at det ikke går et stigerør inne i ekspansjontanken.

Edited by Hulda
Link to post

Ja stigerøret, eller sugerøret om du vil, er der - og går helt til bunnen av ekspansjonstanken. Har også sjekket for små hull eller gliper som kan gi falsk luft. Men alt dette ser (dessverre?) helt bra ut. 

Link to post

Når motoren avkjøles blir det undertrykk i kjølesystemet som suger frostvæsken tilbake.

Er det utett vil undertrykket suge luft utenfra i stedet for væske fra ekspansjonstanken.

Pakning øverst i 'radiatorlokket' må holde tett ved undertrykk og slange med koblinger til ekspansjonstanken må holde tett ved undertrykk.

Link to post
Posted (edited)

En ting jeg lurer på her: La oss anta at motoren blir for varm, og at temp. lys/alarm ikke virker (jeg har ikke måler, kun alarm). Kunne symptomene da ha vært slik som hos meg?

 

Noen enkel måte å teste alarmen på? 

---

Jeg har forøvrig et sånt elektronisk ir-termometer. Hvor på motoren bør det peke for å gi meg best mulig måling av motorens temperatur? 

Edited by Ronald
Link to post
Posted (edited)

Uff...dette var surt 🤨

 

Ikke mange turene jeg har hatt, og bare korte. Nå har jeg kjøpt nytt trykklokk til varmeveksler i håp om at det er der årsaken lå for manglende tilbakesuging. Men problemet virker å være verre enn som så. Etter bare 30 min kjøring så øker vannstanden i ekspansjonsboksen fra min til maks. Alt tyder på at lengre kjøring får det til å renne over. Selger av motoren (brukt) har "inspisert" kjølesystemet før salg, inkl. trykktest og skifte av kjølevæske. Kan det være luft i systemet etter påfylling som gir disse problemene? Kan det være lekkasje i varmeveksler? (Da ville vel heller vann ha forsvunnet?) Kan det være toppakning til tross for ok trykktest? Eller kan det simpelthen være at motoren blir for varm f.eks. pga for dårlig gjennomstrømning/falsk luft av sjøvann gjennom sjøvannafilteret - som nå er det eneste som står igjen fra gammel motor? 

 

Motoren har ikke temp.måler, kun alarm. Alarmen går ikke. 

 

Neste steg er å måle temp. på blokka og på varmeveksler når motoren er god og varm med sånt infrarødt termometer. Hvis det er ting som tyder på for mye varme så forsøker jeg å koble sjøvannsinntak utenom sjøvannafilteret. 

 

Noen som vet hva som blokka normalt skal ha som temp på disse Yanmar-motorene? Eller hva som er åpningstemp for termostat? 

 

Problemet ligner veldig på det jeg hadde med min gamle VP, og hovegrunn for motorbytte var nettopp for å løse dette problemet (som jeg hadde brukt sesonger og utallige timer på uten å komme i mål). Ytterligere timer har gått med til bytte av motor i vår (inkl. nye beddinger), og da må jeg si at lufta går litt ut av meg når jeg fortsatt opplever det samme. Derfor jeg lurer litt på opplegget rundt sjøvannsinntaket... Ferien starter til uka. Det blir åpenbart ingen båtferie, jeg blir i stedet - nok en sommer - liggende på magen over motoren og feilsøke. Jeg holder dere oppdatert...

Edited by Ronald
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...