Jump to content

Er batteriet mitt dårlig?


Knallipadden

Recommended Posts

Knallipadden skrev for 2 timer siden:

Jeg var å kjøpte meg en batteri tester nå. Jeg plottet inn AMG batteri og maksimal effekt (samme som kortslutninsgstrøm?). I hvert fall sier testeren "replace battery". 

Da er jo saken grei. Og den testeren er jo grei å ha til senere bruk også :thumbsup: Men merk en ting, min erfaring er at du bør koble av polsko og sette klemmene rett på batteripolene, hvis ikke kan du få veldig feil verdier på målingen. 

 

Merk også at batteriet ditt er et deep-cycle batteri, altså et batteri som er beregnet for forbruk, ikke start. "Kortslutningsstrømmen" de oppgir er antagelig ikke det samme som CCA verdi.
 

Knallipadden skrev for 2 timer siden:

Den siden du linker til har et par feil. For det første viser de bilde av et RA12-75 batteri, som du har, men det blir omtalt som et DC12-75. Deretter snakker de om "kortslutningseffekt", og oppgir den til 750 ampere. Effekt oppgis i watt, strøm oppgis i ampere. Videre sier de ingenting om hvordan denne "kortslutningseffekten" måles. Mistenker at den er langt unna CCA.

 

Her ser du et datablad for et batteri som ligner ditt. Forskjellen er at det har en D på slutten, vet ikke om det betyr noe.

https://www.rpc.com.au/pdf/ritar_12V_75Ah_datasheet.pdf

Men også her blir batteriet oppgitt til å være et deep cycle batteri. Her ser du at maks utladingsstrøm er oppgitt til å være 750 ampere, og tiden er oppgitt til 5 sekunder. Men spenning etter 5 sekunder er ikke oppgitt, heller ikke temperatur ved testen. Denne oppgivelsen er altså ikke det samme som CCA. CCA er rett og slett ikke oppgitt for batteriet. 

 

Her er et datablad fra Ritar sin hjemmeside. Batteriet ditt har gått ut av produksjon, men dette er et lignende i RA-serien. Her blir det oppgitt til å være et "general purpose" batteri, men ikke et deep cycle batteri. Formål er UPS etc.

https://www.ritarpower.com/uploads/ueditor/spec/RA12-80S.pdf 

 

Dette er altså forbruksbatterier, ikke rene startbatterier. Det kan derfor hende at batteriet ditt er i god stand, men at det rett og slett ikke egner seg som startbatteri. Løsningen kan være å kjøpe et dedikert startbatteri, og bruke Ritar batteriet kun til forbruk. Som @Eika sier over her er etec motorene glad i et friskt batteri, f.eks. Optimax. Da jeg tok ut min første Evinrude Ficht 115 fra Fische på slutten av nittitallet fikk jeg klar beskjed om at disse motorene må ha et Optimax batteri for å virke. At etec, som er generasjonen etter, også er glad i god startstrøm er kanskje ingen overraskelse. Ved å sette inn et rent forbruksbatteri som ikke en gang har oppgitt CCA verdi ber man egentlig om problemer. At problemene først kommer etter noen år er også helt logisk. Når batteriet svekkes noe vil problemene på et eller annet tidspunkt oppstå. Det behøver ikke bety at ditt batteri er dårlig, bare litt svekket fra nytt. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...