Jump to content

Borre hull i båt - tillatt ref. CE-merking?


frankive

Recommended Posts

Hei.

Jeg her en Beneteau Antares 780 2017 modell.

Skulle så gjerne ha trukket en minuskabel fra batteri og frem i båten for å koble på et nytt sikringspanel til flere små forbrukere.

I båten i dag er det hovedbrytere foran i båten (midtveis ca.) men det er kun pluss-kabel som er terminert der. 

jeg greier ikke å finne noen steder på veien at jeg kan koble meg inn på minuskabel i båten.

 

I motorrommet (hvor også batteriet står) er det ingen rør eller noen som helst måter få en kabel til å gå frem i båten.

Eneste løsningen jeg kan se er rett og slett borre et hull i glassfiberen mellomer motorrommet og til neste seksjon i båten (seksjonen i midten, selve pilothuset) for å få lagt et rør.

Ser at eksisterende rør som gåt der fra fabrikk er montert med sike eller tec7 rundt. (Det er dessverre ingen plass i eksisterende rør for noen minuskabler, har forsøk å trekke..)

 

Spørsmålet er rett og slett om jeg kan borre meg et lite hull for å trekke inn et rør, med sika etc. rundt kabelen? Vil dette kunne påvirke noe CE-merking eller noe annet? Reger med poenget er at det skal være rørt mellom disse seksjonene.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville boret og lagt inn et litt stort rør så du har kapasitet for eventuelle ekstrakabler senere også. Jeg tror du kan glemme tenke på CE-merkingen med hensyn til dette.  Jeg har aldri sett noe CE-krav som skulle være i veien for dette. Selvfølgelig tetter du rundt røret og borer rimelig høyt oppe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...