Jump to content

Hvordan peile motorolje?


nordgutt

Recommended Posts

Har en 2019 modell D4-300, straks rundet 100 timer. Siden motor/drev er under garanti har jeg tatt all service hos godkjent Volvo Penta verksted. I fjor hadde de fylt for lite olje, i år var det for mye! Jeg har i år sugd ut 1,3 liter og, om jeg er rask ned og opp med peilepinnen ligger den nå på maksmerket. Vurderer å suge ut enda litt mer. Burde være unødvendig å ligge høyere en midt mellom max/min? Dersom jeg lar peilepinnen stå nede i mer enn 5 sekunder kryper den fortsatt over maks. Når jeg drar opp peilepinnen etter at båten har ligget stille over natta er nivået langt over maks, ref. vedlagt bilde. Båten ligger på vannet og motoren er rimelig i vater. Er dette normalt? Det er litt for dumt, men må spørre; Hvordan peiles olje korrekt?

IMG_1685.jpg

Link to post
Share on other sites

Stort veivhus på disse. Peil dagen etter kjøring.

Har alltid hatt midt på peilepinnen på mine D motorer. Aldri max.

 

Jeg opplevde forskjellig nivå fra side til side av peielepinnen. Ble aldri klok på det - men valgte siden det var lavest på. Der var også streken på oljen rett. På andre siden så det mer ut som om oljen hadde ligget i røret til peilepinnen.

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...