Jump to content

Toppfart på Stormway F26 med Mercruiser 4.2D Dtronic.

HenrikP

Recommended Posts

4 hours ago, alfaalfa said:

Ventilere notch? Beklager men det  er nok feil. Dette vil slippe vannet helt av seg selv på samme måte som resten av akterspeilet. I det båten går i plan.

Randvik designet dette på mange av sine skrog og de er ikke ventilerte. Ei heller alle de US designede skrog som har anvendt dette. De har brukt dette mye.

Bildet fra rib med motorheis er fra min tidligere RU23. Vergen step eller notch er ventilerte.

Stegskrog gir effekten av å løfte skroget der hvert steg oppfører seg som en baug med veldig bred flate som treffer vannstrømmen og gir løft i skroget.

derfor går stegskrog flatt ettersom du har løft flere steder og lengre bak på skroget.

Det er ikke «luftsmøring» som er hovedeffekten.

Ja nei det skjøndte jeg ikke noe av, kan ikke ha noen effekt som helst å ha åpne ventiler eller ikke.  Det blir en liten luftpute når et skrog har step, men fungsjonen er som du sier er å gi løft ja. Det er alt etter som men det kan brukes både på fartsskrog og økonomiskrog. Bla Flipper har noen snedige løsninger helt bak på hekken.  Og Askeladden har også step på noen familiebåter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

10 hours ago, hanto1 said:

Er båten hjemmebygd siden den er ca 600 kg for tung? Bør jo klare 40kn med den motoren, enkelte oppgir 45 med Yanmar 315hk. Noe er jo steingalt med motor/propell eller drevoppsett om man kun får 27 kn.

Ja det var noe steingalt. Og det er at nothet ikke er ventilert. Blir som en gigantisk brems som drar hekken ned. Prøvde igjen idag å få båten ut av vannet med hjelp av bølge og det funka. Fikk 37knop på 4200omdr. Kan se ut som vi kan gå opp et stepp på propellen igjen. 

Kom du ikke i plan før?

for kom du i plan er det «tørt i notchet»…

men så lenge du er fornøyd og farten er der! Who cares…!

Notch har en ugrei konsekvens ettersom det blir ulikt med vann på propellen i ulik fart. I lav fart buer vannet opp rett etter notch og det er mye vann på propellen. Men gir du på fort så trekker propellen vannet bort og den kan lett spinne.

i høy hastighet er det flatere vann ut fra skrogets laveste punkt og det er tørt i notchet, men akkurat hvor mye vann det blir som treffer propellen er usikkert. Og veldig avhengig av farten båten har/klarer…

derfor er også høyden på montering av drev veldig usikker på disse. Bør tilpasses motor og propell.. eller omvendt…

Jeg valgte en spacer på 1 tomme og en spesialbanket 5bl maximus på et F-29 skrog. X målet var 7 og litt over anbefalt og kom på ca 5 cm over… litt økt slipp under 40 kn, og Kilen å trimme. Veldig fort at den falt 5 kn. Da var det ned med trim og fore Prop med vann og bygge fart før man på ny trimmer ut og holdt marsjfart. Men lite drev i vannet og effektivt med 1l/NM i 40kn

Redigert av alfaalfa (see edit history)
17 hours ago, alfaalfa said:

Ventilere notch? Beklager men det  er nok feil. Dette vil slippe vannet helt av seg selv på samme måte som resten av akterspeilet. I det båten går i plan.

Randvik designet dette på mange av sine skrog og de er ikke ventilerte. Ei heller alle de US designede skrog som har anvendt dette. De har brukt dette mye.

Bildet fra rib med motorheis er fra min tidligere RU23. Vergen step eller notch er ventilerte.

Stegskrog gir effekten av å løfte skroget der hvert steg oppfører seg som en baug med veldig bred flate som treffer vannstrømmen og gir løft i skroget.

derfor går stegskrog flatt ettersom du har løft flere steder og lengre bak på skroget.

Det er ikke «luftsmøring» som er hovedeffekten.

Er ganske sikker på at dette ikke skjer helt av seg selv på min båt. Igår var jeg ute å testet og båen gjør 27knop dersom jeg drar båten opp i plan. Derimot dersom jeg finner en bølge og gjør et lite hopp skjer det en drastisk forandring i waken og båten skyter fart. Baugen legger seg ned og vannet strømmer pent bak båten. 

Screenshot_20210618-083510_Video Player.jpg

Screenshot_20210618-083047_Messenger.jpg

7 hours ago, alfaalfa said:

Kom du ikke i plan før?

for kom du i plan er det «tørt i notchet»…

men så lenge du er fornøyd og farten er der! Who cares…!

Notch har en ugrei konsekvens ettersom det blir ulikt med vann på propellen i ulik fart. I lav fart buer vannet opp rett etter notch og det er mye vann på propellen. Men gir du på fort så trekker propellen vannet bort og den kan lett spinne.

i høy hastighet er det flatere vann ut fra skrogets laveste punkt og det er tørt i notchet, men akkurat hvor mye vann det blir som treffer propellen er usikkert. Og veldig avhengig av farten båten har/klarer…

derfor er også høyden på montering av drev veldig usikker på disse. Bør tilpasses motor og propell.. eller omvendt…

Jeg valgte en spacer på 1 tomme og en spesialbanket 5bl maximus på et F-29 skrog. X målet var 7 og litt over anbefalt og kom på ca 5 cm over… litt økt slipp under 40 kn, og Kilen å trimme. Veldig fort at den falt 5 kn. Da var det ned med trim og fore Prop med vann og bygge fart før man på ny trimmer ut og holdt marsjfart. Men lite drev i vannet og effektivt med 1l/NM i 40kn

Merker også helt klart at etter som hastigheten øker så øker slipp på propellen. Vurderte og gå opp i propp dim fra miragen. Ser det er en annen F26 på Finn nå som skal gjøre 45knop. Han bruker bravo1 4blada sak. Hadde vært interessant og sett hørt hva slags stigning han har.  Kan hende jeg ikke trenger når jeg får lekt litt med trim og vekt.  Har nå kjørt med en del vekt i baugen og det blir spennende og se om det kan hjelpe litt når jeg får fjernet denne vekten.  

Når det er sagt så er det interessant og se om den propellen som fulgte med kanskje kan bli bra igjen. det er en 4bladet 27p propell med noe mindre diameter. Når jeg tok av den propellen så jeg at det var borret store hull i luftinga. PVS 

Noen som har noen heite tips på hvor man kan få tak i billige nye propper?

Disse PVS-proppene koster ikke mye og du får de sikkert hos den lokale Mercury-forhandleren eller hos Ravns Garage.

Ellers en interessant tråd. Man skulle f.eks. tro at hvis propellen ventilerer, så ville turtallet gått rett i limiteren? Er det det som begrenser farten til 27 knop, men som gir mer fart når propellen får grep nok og slip% går ned?

Ellers opplever jeg at Rev-4 propellen gir både godt grep og bra akterløft. Burde være en grei oppgradering fra en Mirage.

• 2 uker senere...
On 6/20/2021 at 2:13 PM, Kalkun said:

I stedet for å lete opp en bølge for å få luft i notchen, kan du også ta en skarp sving på full fart 27. 

Hei, fikk prøvd dette ifgår og det funket, men funker ikke alltid. Blir seende ut som en idiot hver gange jeg skal prøve å få båten i plan. Tror løsningen er ventilering. Har forøvrig merket meg at en av dere også har rett i at x-målet er litt høyt på denne båten. Får ikke tiltet mye opp før propellen begynner å spinne. Skal prøve med en 4bladet propell idag for å se om det kanskje hjelper.

En spacer som reduserer X dim, eller flere blader og/eller større diameter vil hjelpe deg. Jeg gjorde begge, men litt ned var fremdeles 2 tommer for høy, og en 5 blads Maximus. Fikk 35-38 knop før endring og 50 knop etter, men landet på marsjfart 40 kn med 1 l/nm i forbruk. Propell med slipte blader og høy montering med kav motstand ble en grei miks...

En Bravo 4 kan hjelpe deg, gjerne en med økt rake vinkel - nå som det finnes et utall modeller av denne... Den økte vinkelen vil hjelpe deg til å ha baugløft/grep.

HenrikP skrev On 16.6.2021 at 15.16:

Noen som vet en snedig måte og få ventilert notchet på ? 

Du kan ventilere slik som det er gjort på Cormate 21. Den drar luft fra en utenpåliggende kanal på transom. Da slipper du å tenke på å åpne selvlenserne for å få ventilasjon. 

Alle synes det er moro med båt, men ikke alle har kunnskapen. Stormway formene har vært innom noen som aldri har hørt om notch. I tillegg har noen båter blitt altfor tunge. En av Stormway produsentene fikk motorhavari ved testkjøring av ny båt, som følge av stengte selvlensere.?

Cormate båtene ventilerer også gjennom selvlensere.

"Ved å sentralventilere steppet via selvdreneringssystemet "

https://www.batmagasinet.no/cormate-cormate-24-lansering/designet-av-far-og-snn/164167

Redigert av Kalkun (see edit history)
Kalkun skrev 1 time siden:

Du kan ventilere slik som det er gjort på Cormate 21. Den drar luft fra en utenpåliggende kanal på transom. Da slipper du å tenke på å åpne selvlenserne for å få ventilasjon. 

Alle synes det er moro med båt, men ikke alle har kunnskapen. Stormway formene har vært innom noen som aldri har hørt om notch. I tillegg har noen båter blitt altfor tunge. En av Stormway produsentene fikk motorhavari ved testkjøring av ny båt, som følge av stengte selvlensere.?

Cormate båtene ventilerer også gjennom selvlensere.

"Ved å sentralventilere steppet via selvdreneringssystemet "

https://www.batmagasinet.no/cormate-cormate-24-lansering/designet-av-far-og-snn/164167

Jeg vil poengtere at det er forskjell på notch og steg. Poenget her er om et notch som ligger 30 40 cm fra akterspeilet og vanligvis har et langt større høydeforskjell fra skrogbunn opp til notch, behøver tilførsel av luft for å «slippe vannet». Og det har iIKKE Cormate! Ifølge artikkelen.

på disse er det et steg som ikke går i hele skrogets bredde. For at det ikke skal bli undertrykk bak dette smale steget tilfører man luft gjennom hull i skroget. Vanligvis i steg kommer dette på tvers av skroget der luften trekkes inn fra siden.

En notch «sliter med» å ikke bli ventilert ettersom høydeforskjellen er stor og at det er i forbindelse med akterspeilet! Der det er kort og vei med tilgang til all verdens luft.

men singel step og pad som er Ranvigs måte å designe skrog som går høyt i sjøen med lite skrog i sjøen og lite motstand, har han brukt uten eller med tilført luft.

Man prøvde dette på RU 32 som er kopi av F29 og men ettersom det er tverrgående ga den ekstra luften ingen effekt. Men det var sterkt sug i de slangene ned til steget så mye luft ble dratt inn, fikk du hånden inn mot innsuget var det J… vondt.

….

Jeg har en lignende effekt på min ombygde Draco (for de som har fulgt den tråden). Forlengningen av skroget går et hakk opp, slik at vannet slipper det opprinnelige akterspeilet når den planer. Men siden jeg har disse "skia" ut på hver side, blir det et luftfyllt volum imellom. Når jeg drar båten opp i plan dreneres selvlensingen, og dette volumet får luft. Dersom jeg ikke åpner selvlensingen blir den veldig tung å få opp i plan, og får en meget markert planingsterskel. Når den først er i plan spiller det ingen rolle. 

Komodo skrev On 6.7.2021 at 19.27:

Jeg har en lignende effekt på min ombygde Draco (for de som har fulgt den tråden). Forlengningen av skroget går et hakk opp, slik at vannet slipper det opprinnelige akterspeilet når den planer. Men siden jeg har disse "skia" ut på hver side, blir det et luftfyllt volum imellom. Når jeg drar båten opp i plan dreneres selvlensingen, og dette volumet får luft. Dersom jeg ikke åpner selvlensingen blir den veldig tung å få opp i plan, og får en meget markert planingsterskel. Når den først er i plan spiller det ingen rolle. 

Ja slik er det.  Komodo vet hva han snakker om, mens andre "eksperter" må ha det inn med teskje. Større volum, større motstand. Når jeg så konstruksjon av kassa på Dracon, så tvilte jeg på at den kom i plan. Det er også grunnen til at steglister skal avsluttes smooth under båten. Men volumet der er uansett lite, slik at det bare merkes på fart og forbruk. Vokser volumet kommer du til slutt ikke opp i plan, slik som trådstarter med sin båt. Dette er barnelærdom.

• 4 måneder senere...
HenrikP skrev On 15.6.2021 at 11.06:

Hei Alle sammen. 

Ifjor kjøpte jeg en stormway f-26. British racing green med Mercruiser 4.2 Dtronic 300. 

Har hatt problemer med å få opp farta på den. Båten kom med en 27p 4blader som det ganske raskt ble klart at var for tung. Så har jeg prøvd en 21p Bravo propell. Da fikk jeg etterhvert båten ordentlig opp i plan og den gjorde rundt 27knop ved 4000omdr. 3800omdreinger skal gi maksimal effekt. Jeg byttet så til en mirage 23p og traff 3800omdreinger ganske bra. Men det rare var at båten gikk fortsatt bare 27knop. Båten har gått veldig høyt med baugen hele veien noe som jeg synes er rart da jeg som regel har kjørt med drevet tiltet helt ned. Båten lopper bortover og det blir værre om jeg tilter drevet opp. Men så skjedde noe veldig rart. Båten traff en bølge og det virket som den førte til at baugen limte seg ned. Båten økte raskt fra 27knop til 35knop før jeg måtte dra av gassen. Det virker kanskje som om propellen suger luft eller ikke har idelle forhold. Noen som har erfaring med dette? Kan det være at drevet er montert feil?

Har en Stormway F-26 med mercruiser 350 mag med 21p propell og opplever akkurat det samme som deg! Må treffe en bølge så skyter den av gårde fra 25-27 knop til 40-41 knop... Har du funnet en løsning eller hva som gjør dette?

• 1 måned senere...
Julusmoen skrev On 3.12.2021 at 18.16:

Hvor tok du hull? I bunn på den flate delen og ut på sideskrog? Slange i mellom? Vann inn og ut?

Ventiler nærme kjølen. Der lenseplugg normalt sitter. Anbefaler min 1,5" slange, gjerne grøvre eller to stk. Dra innvendig slange over vannlinje, så du får fri flyt av luft, slik at vannet slipper uten å holde igjen båten. 

• 3 uker senere...
F. Hansen skrev On 6.1.2022 at 10.55:

Ventiler nærme kjølen. Der lenseplugg normalt sitter. Anbefaler min 1,5" slange, gjerne grøvre eller to stk. Dra innvendig slange over vannlinje, så du får fri flyt av luft, slik at vannet slipper uten å holde igjen båten. 

Ok takk! Har du noen mulighet for å ta noen bilder? Hvordan har du gjort det med slangene? Bare skrudd de fast i motorrommet? Er det ikke en stor risiko å ventilere på den måten? Ta gjerne bilder av slangene hvordan du har de og hvor du har tatt ut hull for ventilering?

Redigert av Julusmoen (see edit history)

Samme som ved selvlensing. Skroggjennomføring og slange over vannlinjen. Poenget er å tilføre luft. Opprinnelige Stormway/ Hydrolift båter ble bygd av båtfolk, og hadde ikke dette problemet, fordi de var lettere bygd og ventilert via selvlensingen. Utvendig ventilering er også mulig, som bildet nederst av Fountain båten viser.

https://www.screamandfly.com/showthread.php?275360-Notched-Hull-Will-Venting-Notch-Improve-My-Holeshot

stormw.jpg

stormway.jpg

Redigert av F. Hansen (see edit history)

Ok flott takk for bilder! Kunne de slangene hentet luft fra sideskrog? At jeg hadde borret ut til skrog gjennomføring på siden og slange gjennom motorrom og ned til notchet? Eller må slangene hentet luft fra motorrom? Litt skeptisk til å lage en gjennomføring under vannlinjen med bare rør over vannlinje?

Det spiller ingen rolle hvor luften kommer fra. Du kan godt ta den fra sideskrog, om det er over vannlinjen når båten er på vei opp i plan. Finn en løsning som du føler deg trygg på. Har du selvlenser med utløp i notchen, så bruk den og la selvlenser stå åpen, eller lag en snorkel på utsiden av transom og inn, slik at du ikke behøver å lage hull. Eller la det være som det er, og fortsett med å ta en s-sving. Lager du snorkel utvendig, så bør den utformes så den suger luft når du skal opp i plan.  :thumbsup:

Vil også anbefale å overdimensjonere lufttilførselen, om du skal lage skroggjennomføring. Jo mer luft, desto bedre. Vil anbefale min 2".  

Redigert av F. Hansen (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Min kompis har akkurat samme båt med samme motor, og den har en slange som går fra den gjennomføring på step opp til en gjennomføring på akterspeilet så at den dra inn luft og ventilere under båten når du er opp i fart. Og jeg som en Mercruiser engineer som vedlikehold båten har selv kjørt den opp på 45 knots. Alt er original fra fabrikken.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...